3 jaarig, niet te veel???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bambino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:44

Ja 3/4 in de week 40 min ongv is zeker teveel ik weet niet van welk jaar ze is of ze dit jaar 3 word of 4 word iniedergeval is het teveel om er dan ook nog is een les van uur erbij te rijden en nog te longeren!

Wij rijden ze in januari van het jaar dat ze 3 worden in ( dit zijn wel pony's voor de handel!!!) en dan 4x in de week 20 min maar deze gaan na enkele maanden als ze B klaar zijn meestal ook weg..

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 11:45

beauty_fan schreef:
HET IS MIJN PONY NIET, DUS ALS IK NIET LONGEER OF EVENTJES RIJ DAT DOET IEMAND ANDERS DAT WEL!!!

Van wie is de pony dan wel en hoeveel mensen zijn er in hemelsnaam mee bezig?

Op zich is het goed dat je dit topic opent, want het betekent dat je zelf ergens al wel weet dat er niet goed met de pony wordt omgegaan. Neem de adviezen hier ter harte en praat met de eigenaar en leg uit dat je hier niet aan mee wilt werken. Stel een ander trainingsschema op (b.v. zomer op de wei en pas na de zomer weer rustig beginnen).

Verder heb ik nog nergens gelezen wat de pony nou doet waardoor hij 'gemeen' genoemd wordt.

Inmiddels begrijp jij ook wel dat te vroeg inrijden geen oplossing is voor het gedrag. Sterker nog, het karakter zal er niet beter op worden!

En dat er veel mensen zijn die (te) vroeg inrijden wil niet zeggen dat het ook goed is. Van 'te laat' inrijden is nog geen paard slechter geworden, van te vroeg inrijden helaas wel.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:52

Feit blijft denk ik dat het een manegepony is.. Manegepony´s moeten werken voor hun kost over het algemeen, dus echt veel kans dat de manege-eigenaar na overleg zonder meer besluit dit paard weer de wei op te doen lijkt me klein..

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:08

Wel erg jammer dat een manege eigenaar een jonge pony zoveel laat lopen, snapt hij dan niet dat hij er nu veel aan heeft, maar over 6 jaar niet meer? Dan kan hij een nieuwe gaan kopen en als hij nu rustig aan doet kan dit beestje nog wel 20 jaar mee....

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:14

Sommige mensen kijken niet verder dan hun neus lang is.. Echt iets om af en toe sjachereinig over te worden ja..

Saskia_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:51

wemkelover schreef:
Hey marielle en saskia en anOukkj. Lezen jullie het topic wel helemaal ???
Eerst lezen dan commetaar geven.

Waarom zou ik eerst 6 pagina's moeten lezen om te mogen reageren Ik reageer gewoon op haar vraag of het teveel is voor dr pony...
vind het een beetje rare opmerking van je.
Als je nog wat hierover moet zeggen doe het maar over de PB, het heeft weinig zin om een discussie over zo'n domme opmerking te hebben in dit topic.

B_Sweet

Re: 3 jaarig, niet te veel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 09:59

Je doet echt veel te veel met dat beestje...
Is hij/zij nog niet eens 3?
Veel te vroeg ook nog....!

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 15:13

Dagie schreef:
Ja 3/4 in de week 40 min ongv is zeker teveel ik weet niet van welk jaar ze is of ze dit jaar 3 word of 4 word iniedergeval is het teveel om er dan ook nog is een les van uur erbij te rijden en nog te longeren!

Wij rijden ze in januari van het jaar dat ze 3 worden in ( dit zijn wel pony's voor de handel!!!) en dan 4x in de week 20 min maar deze gaan na enkele maanden als ze B klaar zijn meestal ook weg..

En hoe zit dat dan met de 'late' veulens, van juni-juli?

Heel goed van je Sharon, dat je al minder doet.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:06

2/3 jarige paarden die zoveel training aan kunnen bestaan niet!!
de botten zijn lang nog niet sterk genoeg
afstappen en lekker een zomer in de wei gooien
kan dat arme dier even bijkomen

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:12

Ik heb een paardje dat in mei 2 word,

het enigste wat ik met hem gedaan heb is:

* Aan de hand over het terein stappen en dat hij goed met me mee loopt en draaf
* 3 x bitje in(niet mee gelongeert, maar dat hij er met rust aan leert wennen en geen angst er voor krijgt
*af en toe (eens per week vaak) word die 5 minuten op elke hand gelongeert met een halstertje,
*hij heeft vandaag voor het eerst een longeer singeltje om gehad

Deze zomer ga ik zowiezo niet echt veel met hem doen hij komt elke dag in de bak, af en toe in de wei, hij staat met 4 paarden. Word verder elke dag vertroeteld en gepoetst! het is de lieveling van iedereen Maar ik moet er niet aan denkeen om nu een zadel op zijn rug te leggen, hij is misschien nu 1.60 maar je kan zo zien nog láng niet volgroeit, ik ga er niet eerder op dan dat hij 3 is! en bitje is geen belasting, vind ik het werkt alleen zo dat je het 'rustig' kan opbouwen!

Ik denk dat je niet goed beseft wat je doet, ik heb de gevolgen gezien van te vroeg inrijden nou meisje dan word jij niet blij!
Doe rustig aan met dat paardje, je hebt nog zoveel jaren dat je genieten kan

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 13:12

Ik vind eigenlijk dat jij ook al erg veel doet met jouw paard Karoliefje... Ik ben er wel voor dat paarden wel gewend moeten zijn aan bitje hoofdstel enz maar op zijn eerste al?? en ook al longeren??
Sorry het is een beetje offtopic ,maar jij heb wel commentaar op haar maar je moet ook maar even naar jezelf kijken, zulke oefeningen kunnen al heel zwaar zijn voor een 1 jarige. Bovendien heeft een paard echt geen jaar nodig om aan een bitje te wennen een half jaartje van tevoren is ruim genoeg ! en longeren hoeft al helemaal niet !!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 14:57

Karoliefje, jij doet inderdaad ook al te veel.. Longeren is niet goed en een singel vind ik ook geen goed idee.. Dus wat jij doet is gewoonweg ook te veell.. Wat ik nog wil meegeven aan de TS is dat ze misschien is kan gaan praten met haar instructrice..

marielle787

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 20:12

Ja en voor alle duidelijkheid ik heb dit topic zelf wel helemaal gelezen en toch vind ik het belachelijk..
Denk is een keertje aan dat paard en niet aan jezelf

_xsharon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 19:53

nou, ik denk aan mn paard, blijkbaar kun jij dus niet lezen

EveliNero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:03

mijn paard is ook bijna 3 en heeft in zijn leven nog nooit een zadel van dichtbij gezien. hij staat de hele dag met zijn vrienden in de bak.
verder kan hij (nog) niet aan de longe en houdt hij niet van poetsen.

ik merk aan mijn paard dat hij er zowel lichamelijk als geestelijk nog niet aan toe is, dus wacht ik nog een jaartje.
ookal is die van jou er volgens jou wel aan toe, zet dat arme paard lekker nog een jaartje op de wei en als de eigenaar er niet mee instemt zou ik gewoon zelf stoppen dat paard te rijden.

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:13

Op de eerste plaats snap ik jullie instructrice niet. Waarom laat ze jullie op een pony van nog niet eens 3 rijden ?
Of ze heeft gewoon geen bal verstand van paarden of ze is grondig bezig dat beest naar de klote te helpen. Ik zou wel even tegen haar zeggen dat ze niet echt lekker bezig is met dat paard!
Ik weet niet hoe oud je bent, maar goed dat je in ieder geval al wat minder doet. Eigenlijk zou je pas met zadelmak maken moeten beginnen als het paard drie is en dus nog niet echt gaan rijden.
Zulke instructrices begrijp ik echt niet Snappen ze dan niet dat ze hun paard kapot maken?
Verder ben ik het compleet met EveliNero eens!

@karoliefje: Wat jij doet is ook al een beetje te veel, met een paard van twee hoor je eigenlijk nog niets te doen!

Saskia_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:51

beauty_fan schreef:

Dus niet, anders stop je nu met rijden

@mickey1989 ( en karoliefje): Met een bijna 2 jaarig paard is het wel verstandig om dingen te oefenen als vastzetten, poetsen en meelopen maar meer niet.

marielle787

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:30

beauty_fan schreef:

Ja ik ken wel lezen dus hou daar aub je mond over,,
Jij bent dus een kind die een paard heeft om er alleen amar op te rijden en af te raggen. Je bent toch niet goed bij je hoofd als je dit bij een pony doet. Ze lieten jou als baby toch ook nog niet werken en dan doe je dit wel bij dit paard echt achterlijk maar dat is mijn mening..
Ik zou dit paard maar ff helemaal op rust zetten en in iedergeval zou ik er niet meer op gaan rijden (als hij voor de rest nog wel in de manege loopt) wan tje verkloot hem echt zo.....

Marr_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:03

@ marielle787, ze is helemaal geen 'kind' die de pony alleen maar heeft te rijden en af te raggen! Anders had ze dit topic ook niet geopend, dan was ze lekker door gegaan waar ze mee bezig was! Ze heeft al 100x gezegt dat ze heel veel is geminderd met rijden en dat ze nog maar 1\2x in de week heel kort op Surprise rijdt! Hopelijk was dit duidelijk

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:43

@thunder4ever: 1 of 2 keer in de week vind ik nog steeds veel als hij al eigenlijk sinds zijn 2de is ingereden, hij moet nu gewoon rust krijgen en niet doorgereden worden. En ik vind de reactie van beauty lover dat ze zegt dat Marielle niet kan lezen wel erg arrogant als ze echt om dr paard denkt had ze een jaar geleden al geminderd en dingen moeten doen die je hoort te doen bij een 2 jarige. Niet zo raar dat mensen daar boos om worden hoor

Marr_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:51

@ Saskia_ ik ben het helemaal met je eens hoor! Maar ik vind het toch al een verbetering dat ze een stuk minder is gaan rijden! Ik sta bij haar op stal dus ik kan haar goed in de gaten houden haha

MissJeanny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:16

heej iedereen ik zal verder niet zeggen dat het te vroeg is en bla bla want dat weet ze nu wel.
Heel goed dat je nu minder doet

Mijn pony word in mei ook twee, en ik zal ook maar gelijk zeggen wat ik met haar doe. Dan weet ik of het te veel is of goed zo.
Ik wandel soms met haar. Nu niet zo vaak meer omdat we nu een rijpaard hebben. Daardoor is ze nu al wel verkeersmak. Ik vond dat juist handig voor later. En verder poets ik af en toe. Wij hebben een zorgboerderij en soms laat ik haar door de kinderen poetsen, kan ze vast wennen aan de aandacht. Dat vind ze helemaal niet erg.
En verder af en toe de hoeven uitkrabbben is natuurlijk ook nodig.
Soms neem ik haar mee naar onze wei of de bak van de buren die is lekker groot en dan laat ik haar wat rennen. Ik heb een voetbal en dan is het echt een soort spelletje. Ik rol me dan wat heen en weer en ze vind dat erg leuk!
En verder staat ze 24/7 buiten in de paddock met nog drie anderen. Ook heeft ze een inloopstal.
Ik heb nog niet gelongeerd of wat dan ook. Wel eens het zadel laten zien enz.
Ik vind zelf dat de dingen die ik doe juist handig zijn voor later. Verkeersmak en poetsen enz.
Maar goed, vinden jullie dit veel of is het prima zo?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:39

Lijkt mij super, ik vind dat niet te veel, hoor. Wandelen ben ik altijd een groot voorstander van, je gaat op een heel ontspannen manier met je paardje om, en hij leert jou daardoor vertrouwen, wordt op een heel ongedwongen manier verkeersmak. Heel goed!
Poetsen is ook altijd een goede zaak, kun je zelfs al bij een heel jong veulen doen(wel op een speelse manier natuurlijk), hoe eerder je poetsen aanleert, en ervoor zorgt dat ze het heel leuk vinden, hoe eerder een paard mensen leuk vindt, en leert dat de dingen die mensen doen niet eng zijn. Worden ze veel handelbaarder van.... ik vind het heel goed.

Ik denk wel dat er een goede en een verkeerde manier is. Ik heb het poetsen en lopen met jonge paarden ook zien gebeuren met veel geschreeuw en getrek, die persoon strafte negatief gedrag hard af, en positief gedrag "hoorde gewoon zo".
Het is essentieel om positief gedrag te belonen, dan alleen krijg je een jong paard met vertrouwen in mensen. En als je niet weet hoe te straffen... doe het dan niet. Straf op een verkeerd moment werkt niet, en zeker met een jong paard moet je daar heel voorzichtig mee zijn. Een verkeerde link is rap gelegd, maar krijg je er zeer moeilijk weer uit.

Sorry erg lang verhaal geworden....

Zillahx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:15

Ik heb niet het hele topic door gelezen.
Ik zou gewoon wachten tot een paard/pony 3 jaar of ouder is. Ik vind het teveel voor een paard dat nog niet eens 3 is. Waarom hebben mensen toch altijd zo'n haast. Een jaartje wachten is toch niet zo erg?
Wij hebben ons paard pas in gereden toen ze 3,5jaar was en toen werd er 3/4x in de week opgereden en 1x in de twee weken een les mee gevolgd van 30min. Ik zou het paard gewoon nog een jaartje het land in gooien en daarna weer rustig aan ermee beginnen.

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:47

@ findira: Super !! Eigenlijk heeft Yamscha al alles gezegd wat ik ook vind, dus dat ga ik niet ook nog eens herhalen.