sterk paard niet te houden wie weet raad??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:54

@samie999: kijk eens naar de foto's van het zadel, als ik lees dat zo'n paard bokt, dan denk ik dat het verzet is. alleen dit verzet kan je niet oplossen met tikken geven. het paard kan er niks aan doen als hij bokt.

maar het probleem is opgelost dus dat scheelt weer.

Samie999

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 11:07

Ik heb het op mijn eigen manier opgelost.
Op een gegeven moment weet ik ook wel dat tikken niet werkt, en ze wordt er alleen maar minder attent op de zweep.

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 16:16

Ik zeg ook niet dat jou manier niet goed is hoor! Dat kan zeker helpen! Maar je moet wel zeker weten dat het niet een andere oorzaak heeft.

Ze worden inderdaad wel minder attent op de zweep, maar ik heb ook wel gehoord dat als het bokken over is, en je de zweep niet meer zo hoeft te gebruiken, dat het wel weer bij trekt.

Je geeft een goede tip hoor, daar is niks op aan te merken, alleen denk ik zelf dat in dit geval het paard bokt door ongemak.

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 21:55

bedank voor je reactie samie999, maar het probleem is al opgelost.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:05

Hoe dan?? Ik kan geen concrete tips/ oplossingen halen uit jouw berichten hier

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 19:09

ik heb met een meisje van een ander forum(weet niet meer welke) op msn gechat en daar heeft ze me een paar tips gegeven namelijk:
Met paard gaan fietsen en dan aanwijzingen tot draf geven enz als zij dat kent haar ook naast de fiets laten galloperen en dan terug laten komen in draf met stem hulp HO!

Die tip heb ik gebruikt, aangezien ik al vaak met geerty naast de fiets heb gewerkt is me dit echt heel goed gelukt. ze stopt nu met een duidelijke HO!
Ik had haar ook gezecht dat ik geerty haast niet kon longeren en haar verder vanalles uigelecht over geerty wat ze leuk vond en wat niet. Ik moest maar goend oefeningen doen en daar de hulpen mee leren niet meer stoppen op bit maar op stem, en dat werkte echt hel goed op de grond dus nu rijd ik haar met been en stem en gebruik ik de teugels alleen om te sturen(In combinatie met been natuurlijk). ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.
Ik heb er in idergeval mijn probleem mee opgelost.
(ik heb nog wel heel veel neigingen om de teugels aan te trekken om te stoppen en vergeet dan ho te zeggen maar ze reageerd daar ook steeds meer op dus het gaat goed) (Ze mag na de geboorte van haar veulen weer mee rijden maar nu mag ze alleen nog maar naast de fiets mee waar ze gigantich van geniet)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:25

Nou, gelukkig gaat het een stuk beter

Ik vind het alleen een beetje gevaarlijk om met een fries aan de hand naast de fiets te gaan maar dat is jouw verantwoordelijkheid.

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 20:56

ik weet dat ik haar kan vertrouwen, en daar gaat het mij om.
Ik zou het niet doen als ik zou denken dat ze dat niet kan.

Carola_de_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:37

Ann schreef:
@branka16

Je kunt beter naar de oorzaak van dat bokken zoeken i.p.v. het laconiek toe te staan. Het zou heel goed mogelijk kunnen zijn dat ze last heeft van bv. het slecht passende zadel en daardoor bokt..

Helemaal mee eens, het zadel kan best (één van de) redenen zijn waarom het paard niet gehoorzaam is. Hoe langer je met een slecht passend zadel rijdt hoe langer het duurt voordat het paard z'n vertrouwen terug heeft. En als je hem naast de fiets laat lopen lijkt me dat longeren ook geen probleem moet zijn. Longeren lijkt me wel een stuk veiliger!

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 22:17

Ik fiets al 4 jaar met dit paard en nu is het opeens gevaarlijk?

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:26

Niet opeens.. dat is gewoon gevaarlijk! Je paard kan altijd ergens van schrikken en bijv. in het wiel van je fiets komen of wat dan ook. Maakt niet uit hoeveel je paard je vertrouwt en alles.. dat kan gewoon. (Hoeft niet direct te gebeuren maar dan nog.)
Je kan natuurlijk wel zeggen dat alles met paarden gevaarlijk is, dat is ook wel zo. Maar je kan het beter zo veilig mogelijk proberen te doen.
Maargoed, fijn dat het zoals het er nu naar uit ziet opgelost is!

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:41

Nou fijn dat het op is gelost. Dat heeft je paard snel opgepakt zeg! Fietsen met een fries zal ik zelf ook niet zo snel doen, vooral niet in galop, maar dat is jou verantwoording.

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 14:53

Ze heeft het niet "opeens" snel opgepakt ik fiets al jaren met dr vooral als ze drachtig is.
Maar ik ben ook idd blij dat het is opgelost.

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 13:48

branka16 schreef:
ik heb met een meisje van een ander forum(weet niet meer welke) op msn gechat en daar heeft ze me een paar tips gegeven namelijk:
Met paard gaan fietsen en dan aanwijzingen tot draf geven enz als zij dat kent haar ook naast de fiets laten galloperen en dan terug laten komen in draf met stem hulp HO!

Die tip heb ik gebruikt, aangezien ik al vaak met geerty naast de fiets heb gewerkt is me dit echt heel goed gelukt. ze stopt nu met een duidelijke HO!
Ik had haar ook gezecht dat ik geerty haast niet kon longeren en haar verder vanalles uigelecht over geerty wat ze leuk vond en wat niet. Ik moest maar goend oefeningen doen en daar de hulpen mee leren niet meer stoppen op bit maar op stem, en dat werkte echt hel goed op de grond dus nu rijd ik haar met been en stem en gebruik ik de teugels alleen om te sturen(In combinatie met been natuurlijk). ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.
Ik heb er in idergeval mijn probleem mee opgelost.
(ik heb nog wel heel veel neigingen om de teugels aan te trekken om te stoppen en vergeet dan ho te zeggen maar ze reageerd daar ook steeds meer op dus het gaat goed) (Ze mag na de geboorte van haar veulen weer mee rijden maar nu mag ze alleen nog maar naast de fiets mee waar ze gigantich van geniet)

Ik bedoel dat ze dat snel heeft opgepakt, dat ze de stemhulpen snel begrijpt

deniejs

Re: sterk paard niet te houden wie weet raad??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 13:53

Ik heb ook een heel sterk paard, hij pakte ook heel vaak zijn bit beet, zodat ik niks meer met hem kon doen! Mijn instructice heeft mij aangeraden om met een scholingsbit te gaan rijden en dit heeft zeker geholpen bij mij! Ho is ook echt ho met dit bit! En hij pakt zijn bit ook niet meer vast! Hoop dat je er wat aan hebt..!

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 14:42

Wat is een scholings bit?
Heb je daar een foto van?

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:17

Was het probleem niet al opgelost?!?

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 23:17

jah dat klopt maar mag ik niet weten wat een scholings bit is?!?

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 01:41

probeer een scherper bitje

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:41

justahorse schreef:
probeer een scherper bitje

Dit is een grapje hoop ik?

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 23:44

ik neem geen scherper bit ik ben net overgestapt op een zachter bit. ik reed al met het scherpste. dat hielp niet maar mijn probleem is al verholpen.

Heeft iemand een foto van een scholingsbit?

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 09:58

Even googlen doet wonderen..

Dit plaatje komt van de site van Ooteman, bij divoza had je hem ook kunnen vinden..
Afbeelding

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 12:30

branka16 schreef:
ik neem geen scherper bit ik ben net overgestapt op een zachter bit. ik reed al met het scherpste. dat hielp niet maar mijn probleem is al verholpen.

Heeft iemand een foto van een scholingsbit?

idd, zachter werkt vaak beter als een scherper bit. eigenlijk altijd!

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 22:14

O dat bit dan is de ton vrijd en knelt er niks af .
Jah die ken ik wel.
Thx voor de foto.