2e keer los op 3 jarige (v. Gribaldi)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:12

Alacairion schreef:
MISTRAL94 schreef:
Goh Angela, dat ziet er goed uit zeg! Ze pakt het super op...
Ga zo door en trek je niks van het gezeur aan

Ik vind het gezeur over de leeftijd, eigenlijk erg hypocriet!!!!

Wat denk je dat al die hengstenhouders doen, dat zij wachten tot het paard het 4e jaar gepasseerd is om het dan te gaan beleren?
Kom op mensen haal die koppen eens uit het zand....
Hoeveel paarden worden al niet op hun 3e in de sport uitgebracht?
Hoeveel paarden springen al niet huizenhoge hindernissen op die leeftijd?
Hoeveel paarden lopen op hun 5e al niet Z dressuur? Zal ik nog even door gaan?

TJT-lover: Op een andere manier een reactie geven kan ook, je komt nu niet over, als iemand die zegt dat ze er zoveel verstand van heeft

en dat is natuurlijk een excuus om zelf je paard ook maar in de vernieling te helpen........
Niet elk paard zal ertegen protesteren, maar het is bewezen dat dit niet goed is voor de spieren en botten, laat staan voor het paard zelf, voorals als je naar de bespiering van dit paard kijkt en haar overbouwdheid.......... Is het dan te moeilijk om nog een paar maandjes te wachten? Laat staan met galloperen...... Laat dit paard eerst zijn balans vinden met ruiter zeg............

Hou toch op zeg, op de manier waarop dit paard nu ingereden wordt rijdt je een paard absoluut de vernieling niet in
Ik ken de TS persoonlijk en weet dus dondersgoed hoe zij in elkaar steekt. Waar ik me alleen ongelovelijk aan irriteer is dat er hier gedaan wordt, alsof er een paard zwaar mishandeld wordt en alsof er nooit paarden op zo'n jonge leeftijd beleerd worden. Dit is slechts een voorbeeld, dat jonge paarden al uitgebracht worden en ga zo maar door. Je hoort mij niet zeggen dat het goed is!!!!
Maar hypocriet is het wel, een meisje wat op deze manier haar paard aan het beleren is krijgt de wereld aan commentaar over zich heen. De handelstallen en hengstenhouders zijn stuk voor stuk heilig
Daar komt bij over die galop, het paard gallopeerde zelf aan moet je dan maar direct flink aan het bit gaan hangen omdat het paard nog niet mag galloperen met een ruiter erop?

Ben het verder eens met heyitsme!

BillyJean

Re: 2e keer los op 3 jarige (v. Gribaldi)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:21

Ineke2 schreef:

Billyjean, de ene 4 jarige is de andere niet...
Ik heb mijn dier als 4 jarige ingereden...braver jong dier dan dat is er niet.
Ligt er maar net aan wat er mee gedaan is vóór je hem in gaat rijden... M.a.w.: kwam hij uit de opfok of was hij verwend en niet vaak of niet optijd gestraft, omdat het zo 'sielug' is...

Het paard kwam uit de handel dus dat weet ik niet, maar mijn stelling was ook een antwoord op deze vraag van Miesie:

Ik snap eigenlijk ook niet waarom ze paarden inrijden en dan altijd op de wei gooien.. Waarom dan niet een paar maanden op de wei en daarna inrijden? Ik ben er zelf niet zo in thuis dus dit is geen aanval maar ben er wel benieuwd naar? De paarden die in mijn omgeving ingereden werden waren al redelijk snel startklaar en dat werd ook met beleid gedaan vandaar dat ik de "haast" niet snap zeg maar..

destiny31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:46

Ik ben het wel met HJTlover (of hoe was je naam) eens. Een paard is pas met 5 echt uitgegroeid. Natuurlijk worden ze op handelsstallen etc. al vroeg ingereden. Daar gaat het toch alleen maar om geld te verdienen en niet om het paard zelf. Het is voor hun handel en geen hobby.

3 vind ik vroeg genoeg om met een paard te beginnen.

Het heet niet voor niets: In de jeugd gespaard, later bewaard.

Nee meisje, je bent erg dom bezig...... Het mag nu goed gaan, maar wacht maar tot ze wat ouder en versleten is. Een paard moet eerst buikspieren krijgen om je te kunnen dragen. Ja buikspieren, anders is de belasting veel te groot.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:52

Beide kan... Is aan de ruiter dat te beslissen...daarbij telt dan ook het paard zelf heel erg mee. Kan hij het werk wel aan of is hij echt nog te kleuterig mentaal en lichamelijk...

Maar die paar maanden wachten met een 3 jarige mag eigenlijk niet uitmaken. Mijn mening is dat als je op een 2,5 jarige stapt, omdat je hem straks anders niet meer aan zou kunnen, je toch wel verkeerd bezig bent.

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:53

Ik vind het gezeur over de leeftijd, eigenlijk erg hypocriet!!!!

Wat denk je dat al die hengstenhouders doen, dat zij wachten tot het paard het 4e jaar gepasseerd is om het dan te gaan beleren?
Kom op mensen haal die koppen eens uit het zand....
Hoeveel paarden worden al niet op hun 3e in de sport uitgebracht?
Hoeveel paarden springen al niet huizenhoge hindernissen op die leeftijd?
Hoeveel paarden lopen op hun 5e al niet Z dressuur? Zal ik nog even door gaan?

TJT-lover: Op een andere manier een reactie geven kan ook, je komt nu niet over, als iemand die zegt dat ze er zoveel verstand van heeft
[/quote]

en dat is natuurlijk een excuus om zelf je paard ook maar in de vernieling te helpen........
Niet elk paard zal ertegen protesteren, maar het is bewezen dat dit niet goed is voor de spieren en botten, laat staan voor het paard zelf, voorals als je naar de bespiering van dit paard kijkt en haar overbouwdheid.......... Is het dan te moeilijk om nog een paar maandjes te wachten? Laat staan met galloperen...... Laat dit paard eerst zijn balans vinden met ruiter zeg............
[/quote]

Hou toch op zeg, op de manier waarop dit paard nu ingereden wordt rijdt je een paard absoluut de vernieling niet in
Ik ken de TS persoonlijk en weet dus dondersgoed hoe zij in elkaar steekt. Waar ik me alleen ongelovelijk aan irriteer is dat er hier gedaan wordt, alsof er een paard zwaar mishandeld wordt en alsof er nooit paarden op zo'n jonge leeftijd beleerd worden. Dit is slechts een voorbeeld, dat jonge paarden al uitgebracht worden en ga zo maar door. Je hoort mij niet zeggen dat het goed is!!!!
Maar hypocriet is het wel, een meisje wat op deze manier haar paard aan het beleren is krijgt de wereld aan commentaar over zich heen. De handelstallen en hengstenhouders zijn stuk voor stuk heilig
Daar komt bij over die galop, het paard gallopeerde zelf aan moet je dan maar direct flink aan het bit gaan hangen omdat het paard nog niet mag galloperen met een ruiter erop?

![/quote]

100% mee eens amen _/-o_
De TS is trots op haar paardje dat ie het zo goed,en terecht, zou ik ook zijn.Kunnen we nu niet eens voor een keer een beetje minder afgunstig zijn of gelijk in protest springen van ziellig!
Ik begin er af en toe heel moe van te worden, dat er door onervaren mensen comentaar wordt gegeven.Eerst zelf praktijk ervaringen opdoen,en als je dan denkt dat je verstand van hebt, dit graag op een normale manier weergeven.Dat zou het en stuk gezelliger maken

Verder,angela ga gewoon zo door. Het ziet er super uit meid.

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:23

Ik ben het wel eens met de mensen die vinden dat het paard nog te Jong is om al ingereden te worden. Ik zie dit het liefst ook niet voor een jaar of 4. Dan zijn ze lichamelijk en geestelijk toch een stuk verder ontwikkeld. Ik heb mijn paardje overigens pas bij 4.5 ingereden. En doe nog steeds rustig aan.

Alle argumenten over dat paarden met 5 al Z lopen etc etc. de gemiddelde leeftijd van een wedstrijdpaard is niet voor niks zo laag.

Over de topicstarter, ik ga niet oordelen over haar manier van inrijden. Wat ze doet ziet er rustig en ontspannen uit.
Over het paard, ziet er erg jong uit, maar zal zeker een goed dressuurpaard worden en het heeft een hele mooie uitstraling

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:52

tjeee, 7 pagina's

Ik denk dat het meer uit maakt hoe je je paard beleerd dat de leeftijd Ik heb de afgelopen jaren heel wat paarden in gereden. Moet zeggen dat ik nooit een paard stuk heb gereden.
Ze waren ook niet allemaal deze leeftijd, maar de meeste zaten toch wel in hun 3e jaar...Mijn ervaring is dat ze dan nog een stuk meewerkender zijn en sneller dingen oppakken.

Net als bij mensen eigenlijk, daar is ook een leeftijd dat ze dingen snel oppakken en een leeftijd dat ze niks meer van andere aannemen en alles beter denken te weten

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:45

Citaat:
Het paard kwam uit de handel dus dat weet ik niet, maar mijn stelling was ook een antwoord op deze vraag van Miesie:

Ik snap eigenlijk ook niet waarom ze paarden inrijden en dan altijd op de wei gooien.. Waarom dan niet een paar maanden op de wei en daarna inrijden? Ik ben er zelf niet zo in thuis dus dit is geen aanval maar ben er wel benieuwd naar? De paarden die in mijn omgeving ingereden werden waren al redelijk snel startklaar en dat werd ook met beleid gedaan vandaar dat ik de "haast" niet snap zeg maar..

Dat doen ze vaak, zodat het paard er even over na kan denken Mijn merrie wil ik ook zadelmak maken als ze drie is (volgend jaar mei/juni) en dan mag ze een jaar weer heerlijk relaxen en groeien en dan ga ik er echt mee aan de slag.

Ik vind persoonlijk dat TS het paard op een vriendelijke manier en op eigen tempo van het paard aanrijdt. Zo ziet het eruit op de foto's Niet per se aan de teugel, lekker laten lopen en aanvoelen wat wel en niet mogelijk is. Voor zo'n paard is het net een ontdekkingsreis en daarin moet je hem of haar begeleiden. Daarom is het, denk ik, ook zo ontzettend om het dier daar de tijd en de ruimte voor te geven. Op een gegeven moment geven ze zelf wel aan dat ze toe zijn aan een nieuwe oefening

En die jonge dieren van 5 jaar in de Z.. tjah... daar ben ik ook geen fan van

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 19:19

bedankt voor de reacties nog iedereen..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:32

Ik blijf erbij....
En omdat hij 1 keer zelf aangallopeerde, doe je het de keer daarop ook maar. Tja.......... dat mag je paard dus zelf bepalen?
achja, ieder zijn eigen mening.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:39

Ziet er fijn ontspannen uit, ze lijkt erg geïnteresseerd in het rijden en er niet echt een probleem van te maken. Zoals ik zie rijd je haar op een rustige en vooral vriendelijk manier in. Netjes hoor! Ze ziet er idd nog wat groen uit, maar kom op niet ieder paard is al hartstikke rijp op (bijna) 3-jarige leeftijd en spieren bouw je op door training (en neehee ik doel nou niet op zware training van een 3-jarige ).

Heb mijn paard ook zadelmak gemaakt toen hij net 3 was, dat was ook een echte slungel, gewoon rustig aan opgebouwd etc., maar ook hij heeft nooit problemen gegeven.

In ieder geval ga gewoon zo door op de manier die jij het beste vind voor je paardje, ik ga er in ieder geval vanuit dat je verstandig genoeg zult zijn om in te kunnen schatten wat wel en wat niet kan.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 08:00

@Jaggie: I agree with you!

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 09:17

Alacairion schreef:
Ik blijf erbij....
En omdat hij 1 keer zelf aangallopeerde, doe je het de keer daarop ook maar. Tja.......... dat mag je paard dus zelf bepalen?
achja, ieder zijn eigen mening.

Gebruik maken van de kansen die je krijgt als je op een jong paard zit heet dat.
Als het paard de eerste keer aangallopeert en jij pakt hem meteen terug zal ie denken dat aangalopperen verkeerd was. Maar als je hem rustig een stukje laat galopperen en daarna terugneemt heeft ie er alvast een prima galopervaring bij.
Stap je er de volgende keer op en je geeft wat been en hij springt weer netjes in galop, dan maak je daar toch mooi gebruik van. Juist erg prettig.

Wat betreft dat eerst zadelmak en daarna op de wei. Hoeveel gras staat er bij jullie nu zo gemiddeld op de wei? Bij ons ziet het gras er niet zo lekker uit als over een paard maanden.

En inderdaad zoals 1 van mijn voorgangers als zegt, ze kunnen dan mooi even alles laten bezinken.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 09:20

Tsjah beetje lastige situatie vind ik..
Ten eerste ziet het er heel fijn en ontspannen uit ! Ik denk, en weet misschien wel zeker, dat je hem niet té veel laat doen. Zoals dat aangaloperen, lekker laten doen, zolang hij dat aanbied moet je er gebruik van maken. Als hij iets verder in de training is, en beter aan de hulpen, laat je hem op die moment gewoon doorgaloperen, totdat JIJ zegt dat ie mag stoppen

Maar, zoals meer hier, vind ik dat je wel érg vroeg bent begonnen. En ja, op handelstallen, hengstenstallen, en weet ik veel waar, beginnen ze ook zo vroeg, maar dat vind ik óók fout. Laat je paard lekker jong zijn. Ga met hem spelen, en kruip er dan 2x per week eventjes op, zodat het na een half jaar niet opeens weer heel nieuw is voor hem

trisca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:55

veraA schreef:
Laat je paard lekker jong zijn. Ga met hem spelen, en kruip er dan 2x per week eventjes op, zodat het na een half jaar niet opeens weer heel nieuw is voor hem

Als je alles gelezen hebt, heb je ook mee gekregen dat dat exact de bedoeling is

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:41

destiny31 schreef:
Ik ben het wel met HJTlover (of hoe was je naam) eens. Een paard is pas met 5 echt uitgegroeid.

het gaat meer om te manier waarop ze haar mening overbrengt. aggessief, beterwetend. (en natuurlijk luisteren wij allemaal naar een 14jarig meisje )

ik zou mijn paard ook niet zo vroeg inrijden, maar ik vind dit een fijn plaatje om te zien.

en ik vertouw er wel in dat de TS haar paard goed zal leren luisteren naar de hulpen, zodat het paard niet zomaar dingen uitzichzelf doet.

rambo gaat soms ook zomaar draven als we buiten rijden. lekker rustig drafje, relaxt. heb ik geen problemen mee, zolang ik nog wel te zeggen heb wat er gebeurd. als ik hem terug wil nemen kan dat best. maar ik vind dit een leuke vorm van samen rijden. natuurlijk moet een jong paard nog veel leren en moet je ook vooral in het begin goed duidelijk en consequent zijn. maar ik denk dat dat wel goed komt hoor, de TS ziet eruit als een ervaren ruiter.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:30

milo schreef:
destiny31 schreef:
Ik ben het wel met HJTlover (of hoe was je naam) eens. Een paard is pas met 5 echt uitgegroeid.

het gaat meer om te manier waarop ze haar mening overbrengt. aggessief, beterwetend. (en natuurlijk luisteren wij allemaal naar een 14jarig meisje )
ik zou mijn paard ook niet zo vroeg inrijden, maar ik vind dit een fijn plaatje om te zien.

en ik vertouw er wel in dat de TS haar paard goed zal leren luisteren naar de hulpen, zodat het paard niet zomaar dingen uitzichzelf doet.

rambo gaat soms ook zomaar draven als we buiten rijden. lekker rustig drafje, relaxt. heb ik geen problemen mee, zolang ik nog wel te zeggen heb wat er gebeurd. als ik hem terug wil nemen kan dat best. maar ik vind dit een leuke vorm van samen rijden. natuurlijk moet een jong paard nog veel leren en moet je ook vooral in het begin goed duidelijk en consequent zijn. maar ik denk dat dat wel goed komt hoor, de TS ziet eruit als een ervaren ruiter.

Die dikgedrukte zin is onzin, sommige 14-jarigen weten meer als een (bijvoorbeeld) 30-jarige hoor..

destiny31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:40

Ja natuurlijk, kan het paard zelf ik galop springen en aangeven, dat hij dingen voor je wil doen. Maar waar je wel aan moet denken is, dat het paard zelf niet weet, of hij later problemen met zijn rug of benen kan krijgen. Het kan er nu allemaal "fantastich" uit zien, maar laten we eens kijken tegen de tijd, dat het paard een jaar of 10 is. Ik zie zoveel paarden om me heen, die vroeg ingereden zijn en lopen met 5 al in de Z terwijl ze tegen die tijd zelf pas uitgegroeid zijn. Je paard heeft in die 2 jaar al een zo grote belasting moeten ondergaan, dat kan nooit lang goed gaan.

Ik vind het heel erg spijtig, dat mensen alleen maar aan zichzelf denken, en niet aan de welzijn van het dier. We moeten al blij zijn, dat ze een machtig en groot dier zo veel voor je wil doen, laten we ze dan ook goed verzorgen en niet alleen egoistisch aan onze eigen pleziertjes denken. We hoeven niet te laten zien, dat we een paard hebben waar we binnen 2 jaar in de Z zitten. Het gaat ten deel ook om wat de buitenwereld er van denkt.

Mensen wordt wakker. Dit is kinderarbeid!

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 15:29

wie zegt dat ik over 2 jaar in de Z zit of wil zitten

heb ik helemaal nergens gezegt....

en ze gaat na de zomer gewoon weer de wei op voor een paar maandjes, en dan nieuwe jaar als ze 4 is weer oppakken....

verder bedankt voor de reacties iedereen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:32

destiny31 schreef:
Ja natuurlijk, kan het paard zelf ik galop springen en aangeven, dat hij dingen voor je wil doen. Maar waar je wel aan moet denken is, dat het paard zelf niet weet, of hij later problemen met zijn rug of benen kan krijgen. Het kan er nu allemaal "fantastich" uit zien, maar laten we eens kijken tegen de tijd, dat het paard een jaar of 10 is. Ik zie zoveel paarden om me heen, die vroeg ingereden zijn en lopen met 5 al in de Z terwijl ze tegen die tijd zelf pas uitgegroeid zijn. Je paard heeft in die 2 jaar al een zo grote belasting moeten ondergaan, dat kan nooit lang goed gaan.

Ik vind het heel erg spijtig, dat mensen alleen maar aan zichzelf denken, en niet aan de welzijn van het dier. We moeten al blij zijn, dat ze een machtig en groot dier zo veel voor je wil doen, laten we ze dan ook goed verzorgen en niet alleen egoistisch aan onze eigen pleziertjes denken. We hoeven niet te laten zien, dat we een paard hebben waar we binnen 2 jaar in de Z zitten. Het gaat ten deel ook om wat de buitenwereld er van denkt.

Mensen wordt wakker. Dit is kinderarbeid!

Wat heb je tegen het zadelmak maken van driejarige paarden? Zadelmak maken is wel even iets anders dan het paard echt doorrijden en op wedstrijden starten.

Daarbij komt dat ze het paard de tijd en de ruimte geeft om dit te verwerken, hij gaat immers nog een paar maanden de wei op.

Ik denk dat dit een typisch geval is van: hoe maak je van een mug een olifant?

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:57

ja idd ben er helemaal mee eens.
Ik rij die van mij ook in als hij 3 is maar verder dan dat doe ik niks.
Gewoon lekker aan alles laten wennen meer niet.
Ik zie daar ook niks kwaads in.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:21

Ziet er voor de tweede keer al netjes uit.
Gaat helemaal goed komen .

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:32

Moniek schreef:
ja idd ben er helemaal mee eens.
Ik rij die van mij ook in als hij 3 is maar verder dan dat doe ik niks.
Gewoon lekker aan alles laten wennen meer niet.
Ik zie daar ook niks kwaads in.

Ik denk dat er wel meer bokkers hun paarden op hun 3e inrijden
Als je paard er klaar voor is waarom niet?
Iedereen pakt het op een andere manier aan dus wat dat betreft is er altijd wat te zeuren.
De planning bij ons was om onze 3 jarige in april (dan word hij 3) weg te brengen naar een africhtingsstal. Maar we laten hem in maart castreren en dan geven we hem een paar maanden rust om de wond te laten genezen, waardoor hij eigenlijk pas rond mei/juni ingereden zou worden, nou word het misschien nog langer uitgesteld omdat ik eerst wat NH met hem wil gaan doen om hem van zijn achterhand "bewust" te maken.
In ogen van andere mensen kan dit ook een hele foute manier zijn.
Als je paard er klaar voor is om ingereden te worden...waarom niet?
Ik vind dat Angela het super doet met Whitney!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:17

veraA schreef:
[die dikgedrukte zin is onzin, sommige 14-jarigen weten meer als een (bijvoorbeeld) 30-jarige hoor..
[/quote]

exuses, uitzonderingen daargelaten.

maar een 14 jarig meisje met verzorgshetjes vind ik toch een beetje ongeloofwaardig. en vooral als ze het brengt op de manier zoals de het doet.

ik heb trouwens wel een interessan artikel gelezen laatst, ik het Bit, over kinderarbeid. ik denk dat die persoon (naam vergeten) dat bedoelde.
daar stond inderdaad in dat mensen steeds vroeger beginnen met inrijden, en dat 3 jaar eigenlijk nog te jong is.

noekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:45

Nou angela jij heb wel een van de best lopende topics