2.5 jarige sport Welsh @ work

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:18

Daar heb je ook gelijk in BlazingBoots (je post aan mij gericht) en mochten paarden dermate opbrengen dat we konden veroorloven om voor elk paard individueel een zadel aan te schaffen dan gebeurde dat ook wel. Maar als je gewoon even logisch nadenkt begrijp je ook dat het financieel geen haalbare kaart is. Bij ons is er keuze uit een aantal zadeltjes met diverse maten bomen en that's it. Een redelijk passend zadel is er altijd wel, een op maat gemaakt zadel dus niet. Voor mijn eigen paard lag er/ligt er straks een zadel wat regelmatig opnieuw aangepast wordt.
Maar ik kan me dus goed voorstellen dat ook Lowara moet roeien met de riemen die ze heeft. Voor een paard of pony in de verkoop ga je nu eenmaal geen dure nieuwe spullen kopen

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:19

[quote="Bramblerose"]@tessyke: de mensen die het met ts eens zijn...

[quote]
dus omdat ik de TS gelijk geef rijd ik ineens mijn paarden in op 2.5jaar

Anoniem

Re:

Leuk paardje, maar wel jammer dat je er nu al een zadeltje op gooit. Het is een pubertje, laat die lekker tot d'r / z'n 3de spelen en doen zonder zadel.

Als een paard 3 is, is dat echt vroeg genoeg om met een zadeltje erop te beginnen!

ilovelucky

Re:

Wat een gezeik hier... Ik vindt dat iedereen het zelf moet weten...

Anoniem

Re: 2.5 jarige sport Welsh @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:20

Jep... heeft mij ontzettend veel pijn gedaan om erachter te komen dat hij zo *$^T%% behandeld was!
Dus waag het maar niet om nog een keer te zeggen dat er geen gevolgen aan zitten... wil je wel ff de rekeningen opsturen?!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:21

Robijntjah schreef:
Jep... heeft mij ontzettend veel pijn gedaan om erachter te komen dat hij zo *$^T%% behandeld was!
Dus waag het maar niet om nog een keer te zeggen dat er geen gevolgen aan zitten... wil je wel ff de rekeningen opsturen?!

er zitten soms gevolgen aan
Laatst bijgewerkt door tessyke op 02-01-06 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:21

ilovelucky schreef:
Wat een gezeik hier... Ik vindt dat iedereen het zelf moet weten...

Over wel 'gezeik' dit dan ook gaat (want er is een hoop 'gezeik' hier in dit topic), iedereen mag het inderdaad zelf weten! Dus er is helemaal geen sprake van 'gezeik', alleen van verschillende meningen..

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:22

leuk beestje! en van wat longeren op 2,5 jarige leeftijd vallen ze echt niet dood neer hoor
mijn 2,5 jarige heeft er afgelopen week ook voor het eerst aan moeten geloven, incl hoofdstel, dekje+dekensingeltje en wisje was er totaal niet van onder de indruk
vind het dan ook wat ver om het kinderarbeid te gaan noemen en overdonderen lukt je bij die van mij iig ook niet, die is nergens van onder de indruk

kijk als ze er nu op ging zitten en 5x per week ging rijden was het wat anders, maar een 2,5 jarige kan best een keer eventjes gelongeerd worden

een net niet goed passend zadel voor het longeren is ook nog niet zo'n groot probleem, vind alleen dat dit zadel wat veel op de schouders ligt omdat hij zo naar voren schuift, ben persoonlijk geen voorstander van een staartriempje, geen fijn idee dat het zadel eigenlijk naar voren schuift maar puur door de staartriem goed blijft liggen(met dus de bijbehorende druk die daarbij komt kijken)

@Robijntjah, ik heb 2 paarden staan die niet te vroeg ingereden zijn, maar beide inmiddels afgekeurd zijn, en oa de dingen hebben die jij ook noemt(en nog ergere dingen)
die kunnen ook zeer goed ontstaan zijn door een val, keer vastliggen op stal, onderuit schuiven tijdens het spelen in de wei(zelfs als veulen kan het al gebeurd zijn) dus om dat af te schuiven op het vroeg inrijden vind ik niet helemaal kloppen, je kan het immers niet bewijzen

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:22

@tessyke: En dat is het natuurlijk allemaal prima om die gok te nemen....*zucht*

Suuskipje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:24

tessyke schreef:
Bramblerose schreef:
@tessyke: de mensen die het met ts eens zijn...

dus omdat ik de TS gelijk geef rijd ik ineens mijn paarden in op 2.5jaar

haha vind ik toch knap dat ik mijn paarden inrijd op 2.5 jarige leeftijd. helemaal als je weet dat ik geen paarden heb..

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:25

Bramblerose schreef:
@tessyke: de mensen die het met ts eens zijn...

@Robijntjah:
yep bekende problemen... en nee, daar hoef je echt niet altijd een paar uur voor te gaan rijden...
*gaat nu echt poging doen de compu uit te zetten*

nee precies, 1x vastliggen op stal of een uitgijder in de wei kan al genoeg zijn!(maar jij bedoeld wrsch dat het natuurlijk komt door het jong inrijden, terwijl ik meerdere paarden met deze klachten zijn die allen niet te vroeg ingereden zijn, sterke rnog, ik ken een 3 jarige die dit al had! gevallen in de opfok tijdens het spelen)

lees mn profiel dan wee je dat ik als geen ander weet waar ik het over heb als het over rugproblemen, blokkades en scheve bekkens etc gaat

en met 2,5 volop gaan rijden vind ik ook not done, maar een keer longeren krijgen ze niets van!

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:25

BlazingBoots schreef:
@tessyke: En dat is het natuurlijk allemaal prima om die gok te nemen....*zucht*

mijn paard is ook op haar 2.5 jaar opgeleerd
ik heb ze nu 5 maanden en ik heb haar gekocht toen ze 3 was.
in juli begin ik met rijden en ik moet je zeggen dat mijn paard er nog altijd gezond uitziet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:26

Renske20 schreef:
leuk beestje! en van wat longeren op 2,5 jarige leeftijd vallen ze echt niet dood neer hoor
mijn 2,5 jarige heeft er afgelopen week ook voor het eerst aan moeten geloven, incl hoofdstel, dekje+dekensingeltje en wisje was er totaal niet van onder de indruk
vind het dan ook wat ver om het kinderarbeid te gaan noemen en overdonderen lukt je bij die van mij iig ook niet, die is nergens van onder de indruk

kijk als ze er nu op ging zitten en 5x per week ging rijden was het wat anders, maar een 2,5 jarige kan best een keer eventjes gelongeerd worden

Maar de vraag is waarom?

Waarom willen mensen niet gewoon nog dat ene halve jaartje extra wachten, waarom moet alles eerder? Waarom kan je niet gewoon je pony nog even jong laten zijn en gewoon op zijn derde pas beginnen met zadelmak maken, ipv dat je er op z'n 2,5ste meteen mee begint en er op z'n derde op zit?

Natuurlijk gaat een paard er niet meteen dood van, nee. Je kan ook een jaarling een zadel opgooien, die zal ook wel niet onder de indruk zijn. Ik ken jaarlingen die écht behoorlijk groot zijn, en er stevig uitzien.
Waarom gooien we daar eigenlijk geen zadel op nu. Ik denk niet dat die ervan onder de indruk is.

Hee, nu ik erover nadenk.. waarom rijden we grote paardenrassen eigenlijk niet gewoon eerder in? Die zijn toch al groter, dus wat dat betreft no problemo. En geestelijk, oach.. misschien zijn ze er ook helemaal niet van onder de indruk als je er op hun 1ste een zadeltje opgooit!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-01-06 00:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:27

tessyke schreef:
BlazingBoots schreef:

mijn paard is ook op haar 2.5 jaar opgeleerd
ik heb ze nu 5 maanden en ik heb haar gekocht toen ze 3 was.
in juli begin ik met rijden en ik moet je zeggen dat mijn paard er nog altijd gezond uitziet

Ja, en jouw paard is dus ook nog geen 15 of ouder, bijvoorbeeld.
Die gevolgen komen echt niet binnen een paar maandjes..

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:29

Tja..idd Wildthings

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:30

als ze nu een jaar de kans krijgt om nog wat op de wei te spelen enzo dan gaan er later echt niet veel problemen komen hoor

Meryl_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:33

zie het alweer, zelfde probleem als altijd
leuk ponytje heb je hoor,
ziet er lief uit!
halstertje staat ook lief!
aan het begin van de avond stonden er ong. 3 reacties, aan het eind al
zo'n 8 pagina's alleen al om de leeftijd van het paardje en het zadel,
Ik ben er ook heus niet voor maar dat is nu zo ongeveer wel gezegt denk ik!
Laatst bijgewerkt door Meryl_S op 02-01-06 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:34

@ wildwings overdrijven is ook een vak he!

dan is mijn 2,5 jarige er slecht aan toe, daar moet op advies van de DA wat meer mee gedaan worden ipv 24/7 in een gemengde groep buitenstaan zodat ze wat handzamer wordt ivm hoefsmid probleem
en ja die heeft dit voorjaar vast een keer een zadel op zn rug, en rond de 3e verjaardag(mits ze dan in verhouding is en niet nog ff een groeispurt heeft) klim ik er op, keer of 3x per week ff rijden krijgt ze niets van als ze 3 is hoor!

lijkt me niet meer dna logisch dat er geen zadel op jaarlingen gelegd gaan worden en zeker de grotere paarden de kans krijgen om goed uit te groeien

als dit beestje nu amper 2 was had ik me er wat bij kunnen voorstellen, maar een 2,5 jarige een keertje longeren kan echt geen kwaad! neem aan dat hij niet 4x per week een halfuur rondjes moet rennen, dat zou wel teveel eenzijdige belasting zijn(vandaar dat die van mij vaker los in de bak gaat 'werken' ipv aan de longe)

danifur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:36

Maxielover schreef:
En wat betreft wanneer je begint met inrijden / longeren / wennen aan het zadel : Dat is de keus aan de eigenaar, die kan zelf het beste inzien wanneer de pony er klaar voor is. Maar eerder dan 3 jaar zou ik er zelf niet op gaan.

Dat is ook wat ik bedoelde! over het zadel heb je mij verder niet gehoord! Ik zou er niet opgaan als een paard 2.5 is. Ik zou hem iig nog lekker dat ene half jaartje lekker jong laten zijn en lekker op de wei!
Ik vraag me gewoon af waarom dan ene half jaartje niet gewoon gewacht kan worden?
Maar goed ieder zijn mening en iedereen moet zelf weten wat ie doet toch

Ik heb zelf mijn eigen paard ingereden op zn 3e jaar (en heel rustig begonnen en zeker niet alles in 1 keer vragen wat de TS zei) en die is behoorlijk wat gegroeit in de breedte dus daar weet ik alles van
Laatst bijgewerkt door danifur op 02-01-06 00:38, in het totaal 4 keer bewerkt

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:37

We halen hem er weer bij:
Afbeelding

Het zadel maakt mij opzich niet zoveel uit. Als dat jou keus is ok, maar wel dat je al aan het longeren bent dat vind ik zonde dat is zo zwaar, maar ook nog jou keus (je merkt er pas tussen hun 10/20ste wat van als ze wat aan blessures oplopen)

Maar wat ik geen leuke reactie vind is dat je zegt van met 2,5 rustig beginnen is beter dan met 3e alles overhaast. Ook met hun 3e kan rustig begonnen worden. Met mijn donder begin ik pas vanaf 3 vrij te longeren dus niet aan het touw zodat ze ook los kan, want die pezen kunnen dat nog niet aan. Pas vanaf haar 3,5/4 wil ik er eens op en vanaf haar 5e pas doorrijden. Gaat ook rustig aan. Dus ik vind de reactie van je dat het dan met 3 allemaal in 1 keer snel gaat niet gepast.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:37

WildWings schreef:
Waarom willen mensen niet gewoon nog dat ene halve jaartje extra wachten, waarom moet alles eerder? Waarom kan je niet gewoon je pony nog even jong laten zijn en gewoon op zijn derde pas beginnen met
zadelmak

maken, ipv dat je er op z'n 2,5ste meteen mee begint en er op z'n derde op zit?

Schrijf daar de sportorganisaties maar voor aan, triest maar waar.
Voor de zadelproeven op de keuringen moeten ze met drie jaar ingereden zijn, de Cyclus van de jonge paarden > 4 jaar en op M-niveau...
Zelfs wanneer je er niet aan mee wilt doen zit je er bij de verkoop bijna gedwongen in. Op mijn huidige stal worden ze met 4 jaar ingereden, en er zijn heel veel mensen die dat veel te laat vinden en liever een netjes ingereden driejarige hebben dan een zadelmakke vierjarige. Zelfs een aantal jury's vinden dat je met een vijfjarige eigenlijk niet meer in de B hoort 'want met een paard op die leeftijd moet je toch al wel M rijden'.
Ik ga van de week kijken bij een paard van 2 1/2 jaar en heb ook nog niet beslist hoe ik het ga doen als ik hem koop. Zadel- en ruitermak maken en dan terug de wei op tot later, of als driejarige inrijden en gelijk doorpakken.

caat_eve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:38

Ik vindt dat er nu wel overdreven wordt!
-Ze heeft duidelijk gemaakt waarom ze geen passend zadel er op heeft liggen» Haar keuze
-Zij wil haar pony ongeren met 2,5 ik ben er ook niet voor maar het is haar keuze!!!

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:39

caat_eve schreef:
Ik vindt dat er nu wel overdreven wordt!
-Ze heeft duidelijk gemaakt waarom ze geen passend zadel er op heeft liggen» Haar keuze
-Zij wil haar pony ongeren met 2,5 ik ben er ook niet voor maar het is haar keuze!!!

AMEN!!!

Suuskipje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:40

zoals ik al eerder zei, asl lowara haar paar wil irijden/longeren of wat dan ook op 2.5 jarige leeftijd, dan doet ze dat, ze hoeft zich niets aan te trekken van een paar bokkers...

danifur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:42

haffie_lover schreef:
zoals ik al eerder zei, asl lowara haar paar wil irijden/longeren of wat dan ook op 2.5 jarige leeftijd, dan doet ze dat, ze hoeft zich niets aan te trekken van een paar bokkers...

Daarom!
Ieder heeft er zo zijn eigen opvatting over! En er zijn altijd wel mensen eens en niet eens!
Ik ben het hier niet mee eens, maar het is de keus van de TS!
En zullen we het voor de rest gezellig houden!