Vond dit een goede tekst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:26

MissJ schreef:
shadow0 schreef:
Ik vind het jammer als anderen bepalen hoe ik dat het best kan leren. Ik heb heel veel geleerd uit boeken, juist ook over de omgang. Met alleen interactie was ik daar nooit aangekomen.

Iedereen moet vooral leren op de manier die haar/hem het beste past, maar voor mij is dat dus met heel veel theorie, uit boeken.

Waar haal jij vandaan tegen wie ik het heb dan?
Ik plaats een opmerking in zijn algemeenheid.
Je zal heus wel wat theorie kunnen leren uit boeken, maar op een theorie kan je niet rijden.
Het echte leren doe je uiteindelijk in de praktijk.

Vind t altijd wel handig om de theorie erachter te weten, ben ik namelijk consequenter en strenger voor mezelf, omdat ik weeet waarom iets is zoals iets is. Net zoals binnen been voor binnenbuiging en 2 benen voor vooruit, met tegendruk voor oprichting mits je benen op een bepaalde plek zitten. Waarom? NOu omdat daar de zenuwuiteinden naar de spieren aan die zijde zitten, dus moet het gewoon zo... Daardoor ben ik voor mezelf strenger om van die voorkant af te blijven.

En zo zijn er nog veel meer dingen, en k denk dat het heel belangrijk is om over de theorie te weten als je ook in de praktijk bezig bent, maar ervaring voor de praktijk doe je alleen op in de praktijk, hoewel de theorie erachter weten vaak zeer veel voordelen met zich meebrengt.

Kaja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 10:07

Woodstock schreef:
Vind t altijd wel handig om de theorie erachter te weten, ben ik namelijk consequenter en strenger voor mezelf, omdat ik weeet waarom iets is zoals iets is. Net zoals binnen been voor binnenbuiging en 2 benen voor vooruit, met tegendruk voor oprichting mits je benen op een bepaalde plek zitten. Waarom? NOu omdat daar de zenuwuiteinden naar de spieren aan die zijde zitten, dus moet het gewoon zo... .

De theorie is een basisbegrip, het helpt je zaken uit de praktijk beter te begrijpen, dat ben ik met je eens...

Maar wat jij hierboven aangeeft, is erg krom gezegd en een uitleg van niets...

Citaat:
Waarom? NOu omdat daar de zenuwuiteinden naar de spieren aan die zijde zitten, dus moet het gewoon zo...

Er zijn ook vele vormen van theoriekennis...

Je kunt de theorie handhaven om bepaalde hulpen beter te leren geven en te begrijpen, maar de praktijk leert dat je dat ook zonder theorie kunt aanleren!

Je hebt ook theorie ten behoeve van de anatomie van het paard!

Jouw antwoord gezien haal jij beide zaken door elkaar, geen probleem, maar jij neemt van elk een stukje theorie mee en vergeet een belangrijk deel van de diepgang van beide zaken.

Jammer, want je mist een belangrijk deel!

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 10:48

Kaja schreef:
Je kunt de theorie handhaven om bepaalde hulpen beter te leren geven en te begrijpen, maar de praktijk leert dat je dat ook zonder theorie kunt aanleren!

Ja dat was dus net mn punt, doordat ik de theorie weet, ben ik strenger voor mezelf, omdat er dan een bepaalde gedachte achter zit, en niet 'omdat iemand het zegt', want dat vind ik persoonlijk onvoldoende reden. Ik wil weten wat voor doel een bepaalde hulp heeft, en uit de praktijk kun dat idd ook leren. Maar omdat ik met de theorie/meerdere theorien overtuigder ben (en tja sommige mensen hebben dat aan zich, ik dus ook), vind ik theorie fijn...

Kaja schreef:
Jouw antwoord gezien haal jij beide zaken door elkaar, geen probleem, maar jij neemt van elk een stukje theorie mee en vergeet een belangrijk deel van de diepgang van beide zaken.

Jammer, want je mist een belangrijk deel!

Het was ook maar een zeer eenvoudigde weergave. Dat is lang niet alles en dat weet ook ook goed, maar om dat hier nu helemaal uit te gaan leggen ben k nog daaaagen bezig, daarom dus zo. Het is maar een heel vereenvoudigd en simpel voorgesteld voorbeeld, niets meer en niets minder.

En daarbij is onze rijstijl gebaseerd op de anatomie, dus anatomie en hulpen zijn wel degelijk gerelateerd!

Kaja

Re: Vond dit een goede tekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:08

Je hoort mij niet zeggen dat beide zaken niet gerelateerd zijn, maar theorie is eenvoudig uit te leggen..

De praktijk daarintegen geeft een ander beeld en gevoel omdat je te maken hebt met levende wezens..

Daarnaast zie je heel vaak dat ruiters die meerijden op top niveau toch niet goed kunnen aangeven wát zij nu eigenlijk doen!

Mijn reactie op die van jou was meer bedoeld op hetgeen wat jij zegt en aangeeft...

Een slap aftreksel van hetgeen wat je nu eigenlijk schijnt te bedoelen of wil aangeven..!!

Als beide zaken voor jou een hoofdrol spelen in het rijden van je paarden, zou je toch op zijn minst een betere uitleg verwachten!

Niet rot bedoeld, maar je reactie komt over als de uitleg van een penny...

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:49

Kaja schreef:

De praktijk heeft mij geleerd dat ik dat niet echt kan Maar dat zal voor iedereen verschillend zijn.

Kaja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:53

Shadow0 schreef:
Kaja schreef:

De praktijk heeft mij geleerd dat ik dat niet echt kan Maar dat zal voor iedereen verschillend zijn.

Was het maar zo'n feest dat elke ruiter in het begin van zijn leerproces een aantal boeken mee krijgt om door te nemen en te leren van hoe of wat...

Miss_Petit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:58

Shadow0 schreef:
Kaja schreef:

Via de praktijk leer je (automatisch) ook de theorie.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:01

Bij goede uitleg van de instructie wel missP...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:02

Maar dat dekt de lading niet van wat je er eigenlijk van dient te weten!!

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:03

Miss-Petit, dat zal voor veel mensen wel gelden, maar voor mij meestal niet.

Ik vind het altijd jammer als er wat neerbuigend over 'boekenkennis' gedaan wordt. Heel vaak worden theoretische vragen of discussies afgekapt met 'dat leer je in de praktijk, niet uit een boek' en ik vind dat heel zonde. (Maar eigenlijk is dit wat off-topic)

Miss_Petit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:05

Shadow0 schreef:

Ik vind het altijd jammer als er wat neerbuigend over 'boekenkennis' gedaan wordt. Heel vaak worden theoretische vragen of discussies afgekapt met 'dat leer je in de praktijk, niet uit een boek' en ik vind dat heel zonde. (Maar eigenlijk is dit wat off-topic)

Ik denk dat het een combinatie van is.

De praktijk nodigt uit om de theorie er achter te weten, en de theorie nodigt uit tot het in praktijk brengen.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:06

Maar, je kunt heel goed theoretisch weten dat je je buitenteugel erbij moet houden, maar als je in praktijk onbewust telkens dat ding laat glippen dan is er toch een kloof tussen theorie en praktijk .

Pas als je je dat op een gegeven moment bewust wordt dan kun je gaan werken aan de oplossing en zo de theorie in praktijk gaan brengen.

En dat lukt alleen door veel kilometers te maken.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:08

Maar als er dan iemand in een discussie een theoretische uitleg wil geven en dan met een "vage verklaring" aan komt zetten, vind ik dat nog storender!!

Dat komt op mij over van " Ik doe maar net of ik er verstand van heb, ik heb de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt!!"

mams

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:09

Shadow0 schreef:

Ik denk niet dat dat neerbuigend bedoeld wordt hoor, alleen is het soms zo dat het theoretisch heel leuk klinkt maar als je het in de praktijk brengt het niet echt werkt.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:12

De theorie leert je beter te begrijpen waar je mee bezig bent.

En in mijn ogen denken teveel mensen dat ze het allemaal wel weten en gaan kopie-gedrag vertonen!

Ik wil deze discussie geen nieuwe draai geven, maar een voorbeeld daarop is wel de discussies betreffende diverse rij-systemen!!

Kopie-gedrag... maar niet weten waar je in godsnaam mee bezig bent!!

Om een lang verhaal kort te maken, hoop ik dus op een betere uitleg van Woodstock...

Als hij of zij de theorie zo omarmt kan er wel een betere verklaring c.q. uitleg vanaf!!!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:11

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Petit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:27

schaapjuh schreef:
Dan zouden we eigenlijk ook niet meer naar school hoeven, immers we leren het beter in de praktijk

Imo leer je het meeste met een combinatie van theorie en praktijk.

Volgens mij zit tussen (hobbymatig) paardrijden en school ook wel een verschil en is dat dus niet direct met elkaar te vergelijken?

En volgens mij is, dat je van de combinatie praktijk/ theorie pas een aantal keer'tjes' genoemd

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:22

schaapjuh schreef:
Imo leer je het meeste met een combinatie van theorie en praktijk. Waarom zouden we alles zelf opnieuw moeten ervaren/ ontdekken terwijl er mensen zijn die hun (levenslange) ervaring al voor ons hebben vastgelegt in boeken? Boeken zijn allemaal verschillend en je haalt eruit wat je nodig hebt/ kunt gebruiken. Een beetje kennis van hetgeen wat je doet, vooral het hoe, waarom en waarom niet, kan zeker geen kwaad

Helemaal mee eens!

Moet zeggen dat ik ook een aantal jaar meer praktijk kennis had dan theoretisch. (hoeveel ik wist dan )Maar ben een tijdje geleden gaan lezen, kijk heel veel privelessen en heb een nieuwe instructice. En ik heb gemerkt dat het veel beter werkt als je kennis van beide hebt. Het is best belangrijk zelfs. Veel vragen die gesteld worden op RT kun je met de basis van de theoretische kennis al beantwoorden.. (scheefheid, op de voorhand, verzameling..) Zelfs nieuwe problemen die je prima aanvoelt als je erop zit kun je aanpakken en gelijk toepassen zonder eerst toe te staan omdat je geen oplossingen weet. Lesgeven is overigens al helemaal onmogelijk zonder theoretische kennis, vind ik. Hoe kun je iemand uitleggen wat te doen, als je het eigenlijk alleen weet als je het voelt?

Ook als je nieuwe technieken gaat toepassen zoals LDR, en je hebt er geen theoretische kennis over, dan rij je je paard echt goed kapot. Tis zoveel slimmer je even te verdiepen in dingen die anderen al geshreven hebben.. Immers het enige wat er van gebeurd is dat je beter leert opaardrijden

zal eerlijk zeggen dat ikhet topic verder niet gelezen heb

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 00:09

hele topic doorgelezen.

Leuke discussie!

Wat mij opvalt is dat de meeste mensen vanuit hun eigen referentie kader reageren... en zich daardoor afsluiten van de input van anderen:
"bij mij is het zus, bij mij is het zo" " wat jij zegt klopt niet bij mijn paard..."

Dat is toch wel heel jammer, want van elkaar kunnen we leren. En daarom worden er ook boeken en artikelen geschreven, om anderen te laten leren van eerder opgedane ervaringen.

Iedereen kan daarmee doen wat hij of zij wil, maar door er open voor te staan en na te willen denken over dingen die je eigenlijk normaal niet zou doen kom je soms weer verder met alles (zei het paardrijden, of andere dingen in het leven).

Star zijn is stilstaan. (of zoals iemand ooit eens zei: "stilstand is achteruitgang". Dat ging over economie, maar het is in vanalles toepasbaar... Ook in paardrijden en erover leren.)

Dat betekend niet dat bv. Kaja gelijk heeft, of bv. HC of wie er qua mening ook tussen zitten.

Het feit dat sommige paarden schrikkerig zijn buiten is voor een deel karakter, maar zeker voor een deel ook opvoeding en leiderschap denk ik. Als jouw paard volledig vertrouwen heeft in jouw leiderschap hoeft het niet meer te schrikken, als een paard volledig vertrouwen heeft in jouw leiderschap hoeft het niet meer fris te zijn voor het rijden...
(en dat wil zeker niet zeggen dat ik dergelijk leiderschap heb gevonden bij mijn paarden... )

Hoe je dan dat leiderschap bereikt, dat is pas echt de interessante discussie denk ik?
Ik denk dat dat kan via NH, maar zeker ook via "gewoon" horsemanship (lett. vertaald: paarden kennis).
Vertrouwen geven, leiderschap bieden, maar niet het gevecht aangaan.

Maar dat is een leerproces, in elke discipline, zei het "dressuur", springen of "gewoon rijden met je paard"

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:34

Mordysh schreef:
Dat betekend niet dat bv.
Kaja gelijk heeft
, of bv. HC of wie er qua mening ook tussen zitten.

Jammer...

Mordysh schreef:

Als jouw paard volledig vertrouwen heeft in jouw leiderschap hoeft het niet meer te schrikken, als een paard volledig vertrouwen heeft in jouw leiderschap hoeft het niet meer fris te zijn voor het rijden...

(en dat wil zeker niet zeggen dat ik dergelijk leiderschap heb gevonden bij mijn paarden... )

Dus als een paard een mens accepteerd als leider, zal het niet meer schrikken of fris zijn??

Als er over de gehele wereld een twee-eenheid bestaat dan zijn dat in mijn ogen Anky en Bonfire... Hoe relativeer jij jou bovenstaande uitspraak dan??

Ja, het kan zijn dat ik het verkeerd gelezen heb, vandaar de vraag om uitleg

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 12:11

Mordysh schreef:

Als jouw paard volledig vertrouwen heeft in jouw leiderschap hoeft het niet meer te schrikken, als een paard volledig vertrouwen heeft in jouw leiderschap hoeft het niet meer fris te zijn voor het rijden...

Dus als een paard een mens accepteerd als leider, zal het niet meer schrikken of fris zijn??

Denk dat dit een fabel is. Zoals Kaya al aanhaalde : Hoe zit dat dan bij....
Maar als ik even dichter en natuurlijker kijk. een kuddetje met een duidelijke alfamerrie. Er gebeurt iets rond of om de wei wat toch reden is om te paniekeren.
Dan doen ze dat ook met een goede alfamerrie. Ook al gaat de alfamerrie er frank en vrij naartoe. Betekent niet dat de rest dan helmaal niet fris of vluchterig is.
Heb het al meer dan eens gezien. de leider gaat ernaar toe.... de rest gaat stukje mee draait om danst wat op de achtergrond, briest laat alles zien van: het niet helemaal te vertrouwen.

Wat wel zo is is dat als ze vertrouwen je als lieder zien dat dan de scherpe randjes eraf gaan. IPV echt weg vluchten zal een kleine schrikbeweging even omdraaien sneller gecorigeerd zijn.
Maar leiderschap sluit vluchtgedrag niet uit. Worden door leiderschap geen brave machientjes die altijd en eeuwig vertrouwen hebben.

Is toch net zo bij een kind. Kind vertrouwd zijn ouders maar........
Staan we voor het eerst bij dat grote koude zwembad dan is er toch ...
Binnen gaan bij die enge dokter....
Eerste keer naar school enz enz
Zijn we dan ook geen goede ouders??? zouden er ook heel wat slechte zijn

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 23:36

Mordysh schreef:
Het feit dat sommige paarden schrikkerig zijn buiten is
voor een deel karakter, maar zeker voor een deel ook opvoeding en leiderschap
denk ik.

Om mijn opmerking te verduidelijken (natuurlijk zijn er paarden die van zichzelf angstiger zijn... dat schreef ik geloof ik ookal...)

Ik zal even vertellen over het "probleempaardje" war ik nu een jaartje mee bezig ben...
Een paardje die al bij 2 keer bij mensen was geweest om ingereden te worden. Ontzettend angstig dier (van nature) en daarbij het vertrouwen kwijt als er dingen achter haar gebeurden...

Met veel tijd en rust en vertrouwen (en dat is ook accepteren van leiderschap) zijn we nu zover dat ze mij op haar rug laat en daar zelfs plezier in lijkt te hebben en dat ze samen met mij (nu nog aan de hand) langs de snelweg kan lopen...

Natuurlijk is dat nog steeds spannend, net zo als de paarden van Anky dingen spannend vinden.... Een paard blijft een vluchtdier en kan het zich niet veroorloven om maar te wachten tot iemand anders zegt dat het wel goed is...
De hele groep staat op standje vlucht, maar jij (of leidmerrie) kan wel degelijk aangeven dat je het vertrouwd...

Ik heb wel gemerkt dat paarden daar op reageren (en ik ben geen NH-muts ... maar ik verdiep me wel in hoe een paard in elkaar steekt... dat doen NH ook voor een groot deel...)