Even als perspectief, ánder perspectief:

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

piepelotje

Re: Even als perspectief, ánder perspectief:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:23

Huertecilla schreef:
Definieer 'aanleuning'.

Probeer het in m'n eigen woorden wat ik daar onder versta.
Een been wat naar voren rijd net zoveel totdat het paard dus bit aanneemt. Aannemen geeft een elatische verbinding die ik kan onderhouden met m'n been. Ze kleeft als het waare aan dat bit en been. ( niet kleven aan het been verwaren met dat ze dus niet reageert op het been) (zo'n omschrijving wordt ook wel eens gegeven aan henstige merrie die aan je been kleeft.)
Dit geeft mij een gevoel of ik iemands hand vast hou. Zonder druk maar een meegaan met elkaar. Als paard dus hoofd iets lager brengt zal ik meegaan maar door druk van been, voorwaartse beweging komt haar hoofd weer omhoog zo ondervangt het contact. Er is een verbinding tussen m'n hand en m'n been.

zie niet waar het begrip invulling aan geeft wanneer een paard goed 'aan-de-hulpen' is en licht op elke hulp 'nageeft'.

De aanvulling die ik daaruit krijg is dat ik zo voel of ik meer of minder been moet geven. Wordt het contact zwaarder zal ik meer been moeten geven, dan blijkt dat ik achter blijf.
De aanvulling daaruit is dat je een gesloten cirkel krijgt van energie die er niet uit kan maar rond blijft circuleren.
Zat er net in de auto aan te denken en vergelijk het met een paar wat danst. Je houd elkaar vast en leid maar toch is er geen weerstand omdat je elkaar ondersteunt.
Ik denk even buiten telepatie na dat het je een eenheid maakt.

Zoals ik het begrijp is 'aanleuning' de mate van kontakt met de hulp en dan specifiek de teugel, de hand en omgekeerd evenredig met 'nageven'.

Nageven is voor mij iets anders. Is het nageven op druk van ophouding. Een paard kan nageven maar niet in aanleuning zijn.
Maar ik denk dat aanleuning niet spec aan teugel die teugel verbonden is. Ik denk zelfs dat dit kan met die halsring in contact met de huid.
Een vinger op de huid die het paard door te volgen wilt blijven voelen.

Ik streef kontakt naderend tot nul na. Dat is in mijn ogen het nulpunt tussen 'aanleuning' en 'nageeflijk'.
Stem is ook een hulp en ook daarvoor geldt dit.

Je bedoeld hiermee hoe minder hoe beter?? Om te comuniceren heb je contact nodig. Dus tot nul denk ik niet dat de bedoeling is of je moet aan telepathie aan denken, anticiperen.

Aan de voorzijde heb ik bij Arabella 90% van de tijd geen direct kontakt anders dan met de halsring los op de schoft hangend. De 'aanleuning' en 'nageeflijkheid' zit dan tussen haar oren op mijn stem en lichaamstaal.

Maar als je nu een constante kleefverbinding had, zij vult aan met haar beweging en jij met je hand zou je verbinding dan niet sterker worden??
tjee hoe leg je dat uit. je voelt dan als het ware een kleine hapering die je niet zou voelen omdat je geen lichaamlijk contact hebt.
zo wordt je een twee eenheid.

De resterende 10% heb ik het nét rakend kontakt en geef ik 'teugel'hulpen met een licht tikje waarvoor ze dan wijkt.

Geef je dan tikje met die halssring of met je aanwijsstok of been?

Áls je een vergelijking wil maken, dan is wat voor teugeldruk op een bit ook 'deur-dicht' en een weerstandloze optoming (of halsring) zonder druk 'deur-open'.
De dichte, tegenhoudende deur die bij het 'a-la-jinetta' (Steinbrecht) voorwaards gereden paard versnelling voorkomt noem ik 'de muur'. Dat is rijden met de handrem erop; geef je teugel, gaat het paard harder.

Kijk dat mag dus niet!! Daar zit een fout. Al in de laagste proeven moet je kunnen laten zien dat je paard dus je hand volgt, je geeft teugel paard volgt naar beneden maar tempo versnelt of vertraagd niet. Omdat je dus met je been net zo meevolgt, je been moet opvullen.
Als ik m'n teugels laat vieren blijft ze in dezelfde passen rond lopen.
Pas op beenhulp zal ze tempo maken, ze zal dan het tempo zo aanpassen zodat ze m'n hand weer vindt.
Lijkt me touwens zwaar vermoeiend rijden met handrem erop.

Zo rij ik níet. Ik verwacht dat Arabella in hetzelfde tempo een draf aanhoudt als waarom ik gevraagd heb; punt. Ik rij met de 'deur-open' en als ik geen drijvende hulp geef is er ook geen versnelling. Als ik niet 'rem' is er geen vertraging. Als je remt noch gas bíjgeeft blijf je gaan zoals je zoals je gaat.
Noem het een afwijking uit het motorracen en terreinrijden: óf je remt (voor), óf je geeft gas (achter).

Is geen afwijking hoor!!Zo hoort het.

Ritter verwoordt het goed wanneer hij op zijn site stelt dat hulpen eenduidig en helder moeten zijn. Tegelijk remmen en drijven, tussen ijzer rijden is dat m.i. niet.

Inderdaad!! Daarom kan ik het??? Niet snappen van go and Ho principe.

Het enórme voordeel van het 'signaalrijden' daarbíj is, is dat de ruis laag is, dus de drempelwaarde van welke hulp ook eveneens laag.
Ik rij zonder sporen en als ik zelfs zonder spoor een por zou geven als ik op TV zie van GP's dan is Arabella in één sprong 10 meter zijwaards over greppel en kreupelhout alsof Scotty haar opgebeamend zou hebben....

Zo hoort het!! dus zo ver zitten we dan toch niet van elkaar.

Trouwens ook zo'n misverstand. Sporen om grover te worden sterker in je hulp. Nee het is net een fijner hulpje. En zo hoor je ze te gebruiken. Als je ze moet gebruiken om een "normale"been reactie te krijgen foutttttttttt
Nee je wilt een fijngevoeligere reactie, je brengt een klein beetje meer energie in je cirkeltje.
Tis ook een soort achterliggend fijner hulpje, aangespannen kuit, te weinig reactie dan kan je een echt klopje met je kuit geven maar je kan ook net even je spoor in laten komen is net een fijner hulpje dan dan extra klopje met je kuit

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 19:00

Ik rij Arabella nagenoeg continue aan alle hulpen.
'Naderend tot nul' is níet nul en wél kontakt.
Arabella is inderdaad als zoals jij schrijft 'aan-de-vinger'.

Ik héb altijd en continue kontakt met Arabella zonder daarvoor een diecte telefoonverbinding met de voorkant nodig te hebben. Ik heb die verbinding al met haar bewustzijn:

Denk aan een stuk wandelen met een kind op je schouders; je kan zonder dit te zien voelen of het een arm uitsteekt en waarheen, zelfs of het omkijkt en waarheen. Dit omdat elke aktie een negatieve reaktie vraagt en omdat het kind op jouw schouders zit voel jij elke reactie omdat jij die reactiekracht moet opbrengen om het kind zichzelf het evenwicht te kunnen laten bewaren.

Zo weet Arabella zonder dit te zien waar ik naar kijk of zonder deze te zien exáct waar de leidstok is. Door mijn andere manier van evenwicht bewaren weet ze zelfs of ik het ding bij me heb of niet.
De geringste spanning in mijn bovenkamer welke ik niet kan kortsluiten of op de elidstok kan concentreren voelt zij uiteraard óók gelijk.
Als prooidier is een paard voor ons onbergrijpelijk gespitst op spierspanning bij roofdieren; zo negeren zebras de leeuwen die opstaan om zich uit te rekken of te gaan verliggen maar slaan
direct alarm als er een leeuw opstaat om te kijken of er lunch te regelen is.
Míjn evenwicht is overigens de grootste reden dat ik de leidstok bij me heb; ik heb er een veel betere houding dus zit door en zelfs ontspan ik beter. Ik rij echt een stuk accurater, geconcentreerde én makkelijker ontpannen als ik die stok in mijn hand heb.

Er is dus geen sprake van aan één hulp zijn of op één hulp reageren. Dit schreef ik al eerder in verband met het onverhoopt té snel of té licht reageren. Alleen als ik coherent ben in het geheel van hulpen krijg ik een superlichte reactie.
Het maakt voor ons niet uit of dit in een zandbak, op een dorpsplein, op een bergtop is en ook reageert ze regelmatig op een nieuwe of ongewonde combinatie van hulpen wanner de situatie daarom vraagt: ze begríjpt het geheel van hulpen en de logica ervan, is niet geautomatiseerd.

Nee, geen hulpmíddel nodig voor een directe verbinding; ik héb al een hotline met de bovenkamer.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:20

Huertecilla schreef:
geconcentreerde én makkelijker ontpannen als ik die stok in mijn hand heb.

Spijtig dat ik geen fototoestel bij had toen ik bij jullie was. Stok in de hand is niet het beeld wat ik van jou te paard onthouden heb. Stok in de nek en daar twee armen over.. Arabella met de ring nog net achter haar oren als ze stond te grazen was ook zeer mooi

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 19:32

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:
geconcentreerde én makkelijker ontpannen als ik die stok in mijn hand heb.

Spijtig dat ik geen fototoestel bij had toen ik bij jullie was. Stok in de hand is niet het beeld wat ik van jou te paard onthouden heb. Stok in de nek en daar twee armen over..

'Ontspannen onafhankelijke zit' heet dat toch
Jíj kan je ook voorstellen dat ik onderweg in draf een dikke bodem koffie(-met-Bailey's) uit een thermosfles in een mok kan schenken en drinken of in galop een paar verse vijgen met een mes openen en opeten.

Citaat:
Arabella met de ring nog net achter haar oren als ze stond te grazen was ook zeer mooi

Ja, érg onder de indruk van die ring die van de hals op haar oren valt
Helemaal de goede illustratie bij de hotline naar de bovenkamer; ik rust, zij rust en die éne 'hulp' is dan ruis.....

Maareh... ik dacht dat mijn rode hoédje de meeste indruk had gemaakt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:34

Juist ja volg het hoedje ...

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:50

[quote="Huertecilla"]

Misschien misverstand maar ik sluit al die andere hulpen/signalen dus ook niet af of zie ze als ondergeschikt.
Je spierspanning, je evenwicht,zit,stem enz enz
Er spelen dus zoveel meer dingen mee.
Ik rij dus ook wel eens zonder teugels, probeer dan eens weer eens wat meer bewust te worden van m'n zithulp ,been verzwaardings, verlichtings hulpen.

Het weer is hier dus best wel blubberig, glad enz op dit moment en moet mezelf en m'n harige vrouwtje dus een beetje anders bezig houden dan erop. Dus ben bezig op dit moment met dubbele longe wandelen dus eingelijk een soort werk aan de lange teugels.
Kijk dan heb ik ook best wel aanleuning maar ik mis zoveel, voel me dus onthand terwijl ik handen heb.
Dan voel je weer eens wat je dus normaal/onbewust zelfs doet met je zit, evenwicht, been enz. Dat je dat dus echt iets mist.
en doet m'n paard nu niet wat ik wil, is ze raar, is ze onwillig of weet ik veel wat. Nee maar onze communicatie loopt anders voor ons en dat geeft me een gemis.
Ik merk ook dat zij wat mist, en wat dan nog raarder is dat je verdomme raar loopt te doen met je benen, zit enz.
Ik voel elk signaal door lopen maar dit keer stopt het op de grond. Ik mis dan ook dat lichaam waar ik weer dat geloten cirkeltje mee vorm.

Tis dus wel nuttig om weer eens iets anders te doen zodat je weer eens wat anders voelt/merkt.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:55

Ritter verwoordt het goed wanneer hij op zijn site stelt dat hulpen eenduidig en helder moeten zijn. Tegelijk remmen en drijven, tussen ijzer rijden is dat m.i. niet.

Inderdaad!! Daarom kan ik het??? Niet snappen van go and Ho principe.

foutje!!!!
Daarom kon ik het niet snappen dat mensen in eerdere discusie moeite hadden met het go en ho.
Tegenstrijdige hulpen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 20:02

Bandida schreef:
Juist ja volg het hoedje ...

... en dáárom is het knálrood.

Punt 2: let niet op de vernietigende blikken van Arabella :D

Punt 3: let niet op de aandacht onderweg; er staat geen knoopje teveel open, dat is het rode hoedje

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:11

Huertecilla schreef:
Punt 2:
let niet op de vernietigende blikken van Arabella
:D

Haha ja ze vond het maar niets dat ze in haar uitje met jou gehinderd werd door tragere achtervolgers.
Maar goed dat je ze niet in huis hebt, paarden, met mijn ruin in huis zou het ook niet meer gezellig zijn voor bezoekers. Hij kan het niet hebben dat er aandacht naar iemand anders gaat, paard of mens.
Als mijn vriend er bij is probeert hij zo veel mogelijk (en dikwijls zeer subtiel) zijn lichaam tussen ons in te plaatsen. Tot slot een zachte draai met de schouder en hals in mijn richting, en hup, weg met die andere
Maar nu maar weer on topic..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 20:54

Bandida schreef:

¡Vale!

Er is niets tegenstrijdigs aan Ho - Go.
Het wordt volkomen logisch en coherent als voor tegengestelde akties tegengestelde hulpen gebruikt worden die in zichzelf hetzelfde principe gebruiken.
Een achterwaardse gericht signaal -> wijken voor druk = Ho
Een voorwaards gericht signaal -> wijken voor druk = Go

Het wordt pas tegenstríjdig als je twee tegengestelde signalen tegelijk geeft of gelijksoortige hulpen een ander invulling wil geven:
vb. 1: tegelijk teugeldruk = Ho en drijvende hulp = Go leidt tot stress
vb. 2: zijwaards wijken voor beendruk en verwachten dat naar de longeerzweep toé wordt ge'weken' leidt tot verwarring

Bij logisch en coherent gebruik van hulpen is het paard zonder meer in staat om ánder gebruik van de hulpen logisch door te trekken naar een nieuwe aktie.
Bij tegenstrijdig en/of incoherent toepassen zal het paard niet alleen minder ontspannen zijn, het zal ook slechts geautomatiseerd worden aangezien het geen logica kan leren omdat die er niet ís.

Als je zélf hulpen uit je hoofd moet leren omdat er geen eenvoudig principe met een eenvoudige structuur in zit, hoe kan jouw paard er dan in vredesnaam wat van maken?
Voeg daarbij dat niet-simpele systemen onvermijdelijk leiden tot fouten van de ruiter en het paard leert óók nog eens negeren....

Voor míj is het zo eenvoudig als boven uitgelegd: ik heb geen GP-potentie, mijn paard heeft geen GP-potentie, ik heb ook geen GP-ambitie. Ik wil 'alleen maar' veilig en betrouwbaar op elk moment en onder alle omstandigheden van waar ik ben via elke route naar waar ik wil zijn kunnen rijden.
De set hulpen die ik dáárvoor nodig heb is voor mezelf begrijpelijk
Als ik ooit uitgenodigd wordt om speciale kunstjes te vertonen verzin ik daar wel een set speciale cue's voor

Als wellicht verduidelijkend voorbeeld;
bij het opleiden van een hond is het voor jezelf en de hond het makkelijks en meest logisch als je rustige klanken, woorden en gebaren gebruikt voor passieve dingen en scherpere, woorden en gebaren gebruikt voor aktieve dingen en dit consequent toepast.
Bij paarden is dit niet anders. Voeg daar coherent en consequent het wijken-voor-druk bij en je bent al een heel eind.
Het enige wat je dan in je eigen hoofd als ónlogische reflex moet programmeren is 'alles-los' met een 'deur-open' naar een veilige kant, in geval van een potentiële schriksituatie.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:06

Ik heb toch nog een poos nagedacht over manipuleren etc.

Helemaal precies ben ik er nog niet uit, maar de ideeen beginnen te komen.

Wat me ten eerste tegenstaat: manipuleren heeft altijd iets stiekems in mijn ogen. Dat is een gevoelskwestie, maar ik wil de dingen liever open doen, zeker bij mensen, maar zal daarom ook niet bij paarden echt aan het manipuleren gaan. Ik heb niets tegen het 'leerdeurtje open' maar in principe zal ik de meeste dingen toch veel direkter aanpakken.

En waarom ik het eigene mis, is denk ik hierom: ik ga zelf veel meer met paarden om om het omgaan. Zou ik een paard op een vlakte laten gaan (voorbeeld van een stukje terug) dan is dat niet alleen als 'stiekeme' manier om de energie eruit te krijgen, maar ook omdat het nou eenmaal erg gaaf is om lekker over een vlakte te racen.

Bovendien probeer ik toch meer naar het hele karakter te kijken. Hoop ik op inbreng van het paard. Niet alleen als maximumgrens (wanneer ga je te ver, wat kan het paard nog aan) maar ook als positieve richting (wat vindt het paard leuk, waar doe je het een plezier mee?) En daar probeer ik dan compromissen in te vinden. Dat betekent natuurlijk niet dat als een paard wil gaan grazen dat dat zomaar mag. Maar wel dat ik een paard dat graag springt die mogelijkheid zal proberen te geven.

De volledige bewustwording van alle spieren en elk signaal op een simpel tochtje lijkt mij simpelweg niet leuk. Dan kun je je helemaal niet ontspannen lijkt mij.
Ik wil ook helemaal niet dat het paard op elk minuscuul signaal van mij reageert, stel dat ik in een reflex een fout signaaltje geef? Ik hou mijn communicatie dus liever duidelijk. (En als ik dat naar mensen doortrek: ik praat liever op normale toon met andere mensen, dan op de zachtste fluistertoon die je nog kunt horen. De concentratie die het luisteren dan vereist is vermoeiend en onnodig.)

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 11:16

shadow0 schreef:
Wat me ten eerste tegenstaat: manipuleren heeft altijd iets stiekems in mijn ogen.

Is dat relevant?
Het paard wordt positief beloond; vindt léuk wat je vraagt. Wat is dan het probleem? Joúw niet helemaal volledige perceptie van een wóórd? Tsk... Gaat om een effectieve manier van paardgericht leren toch? Geef er dan een andere naam aan

Citaat:
Bovendien probeer ik toch meer naar het hele karakter te kijken. Hoop ik op inbreng van het paard. Niet alleen als maximumgrens (wanneer ga je te ver, wat kan het paard nog aan) maar ook als positieve richting (wat vindt het paard leuk, waar doe je het een plezier mee?) En daar probeer ik dan compromissen in te vinden. Dat betekent natuurlijk niet dat als een paard wil gaan grazen dat dat zomaar mag. Maar wel dat ik een paard dat graag springt die mogelijkheid zal proberen te geven.

Je krijgt wat je beloont. Wat die beloning ís, bepaalt het paard, diens eigen krakter.

Citaat:
De volledige bewustwording van alle spieren en elk signaal op een simpel tochtje lijkt mij simpelweg niet leuk. Dan kun je je helemaal niet ontspannen lijkt mij.

Jawel hoor; met twee handen over de leidstok breed grijnzend onder mijn rode hoedje. Met een mes vijgen eten in galop etc.

Citaat:
Ik wil ook helemaal niet dat het paard op elk minuscuul signaal van mij reageert, stel dat ik in een reflex een fout signaaltje geef? Ik hou mijn communicatie dus liever duidelijk.

Schrijf ik wat anders? Arabella en ik hebben daar alleen bijvoorbeeld geen teugels of sporen voor nodig'. Ik kan ook met mijn ogen dicht voelen welke poot zij verzet of waar zij heen gaat en zij voelt of ik in mijn neus peuter. Het worden echter pas cue's als ze een context hebben; er fócus is. Ík vind dat gewéldig rijden. Jij wellicht niet. Ook goed.

Kijk dat niemand ánders op mijn Arabella kan rijden omdat:
- die hýper wordt van alle incoherente signalen
- steun van míj zoekt
maakt het voor míj nog wel een ideáál paard om ontspannen mee sámen te werken.
Ik wil nog een stap verder gaan; op Arabella moét ik ontspannen; al wordt dat steeds minder, moet haast elke rit wel eens bewust ZZZZZénnnnn doen. Zoals eerder geschreven hier ben ik wat zelfs de andalusiërs 'gepassioneerd' noemen en deze manier van rijden is voor mij regelrechte therapie. dat is net als de manier van paardrijden die gevolgd is uit mijn 'experiment' met de halsring een néveneffect van hoe ik probeerder te rijden en ik en de paarden zijn er helemaal gelukkig mee.
Mijn lief vindt het vermoeiend om zich te moeten onstpannen. Dat komt omdat zíj zich nog bewúst moet ontspannen.

Probeer je eens voor te stellen hoe ontspannen het is als je het vertrouwen kan hebben dat;
- in wat voor schriksituatie ook jouw ontspannen 'alles-los' jouw paard 'aan-de-hulpen' houdt,
- je élke zelfs onverhoedse beweging van jouw paard ontspannen kan opvangen?!

Ik ben gisteren niet met de paarden op pad geweest en Capricho heeft dit duídelijk gemist. Met vers hooi/stro in het krat liep hij ondanks de vrieskoude nacht snel voor me uit naar het hek om daar half onderdanig tegen me aan gaan staan knuffen. Kan helaas niet iets écht moeilijks gaan doen omdat de hellingen listig glad bevroren zijn, maar ik kan wel zát voor hem uitdagends verzinnen. Ik noem dat manipuleren doch noem het gerust motiveren; beloning op maat van zijn karakter aanbrengen in het proces van opvoeden en beleren.
Ík wil hem graag leren vergelijkbaar (niet hetzelfde want híj is anders) te rijden als Arabella. Een ander zal teugels, sporen en duidelijker kontakt willen; ook goed. Dat kan net zo goed weerstandloos en positief belonend.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 11:47

shadow0 schreef:
ik ga zelf veel meer met paarden om om het omgaan.

Zen: kijk bij het beklimmen van jouw berg niet alleen maar naar de top. Vergeet niet te genieten van waar je bént.

Gezond verstand dicteert voor míj dat de weg belangrijker is dan het einddoel; ik ben langer onderweg dan dáár

Van de tijd waarmee in met Capricho mijn jonge hengst bezig ben geweest is >5% onder het zadel. Hij is ook al door het héle Kikkuli-programma geweest zonder een meter onder het zadel.
Ik realiseer me dat dit zo loopt omdat hij geen proefkonijn meer is en ik andere paarden heb om op te ríjden. Als hij mij enige paard zou zijn zou dit leerproces voor míj een knap stuk lastiger zijn geweest. Als hij mijn enige paard zou zijn, zou ik hem echter niet gekocht hebben, maar een ander, oúder paard; bijvorbeeld zo'n rejoneo Lusitano van Lusitana. Hierbij moet ik de kanttekening maken dat wanneer we maar één paard zouden kunnen houden we géén paard zouden houden...
Twéé Lusitanos van Lusitana dus: één voor ma-wo-vrij en de ander voor di-do-za, zondag leerdag voor mezelf

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:16

Huertecilla schreef:
Bandida schreef:

¡Vale!

Er is niets tegenstrijdigs aan Ho - Go.

Nee volgens mij ook niet maar er zijn anderen die dat weer wel vinden.

Zie topic go en ho die aqua naar aanleiding van m'n opmerking geopend had.

viewtopic.php?f=8&t=442834&start=25&st=0&sk=t&sd=a

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:59

Huertecilla schreef:
zij voelt of ik in mijn neus peuter. Het worden echter pas cue's als ze een context hebben

Ieder paard voelt perfect aan wat er op zijn rug plaats vindt, zelfs een paard dat voor de eerste keer door een bepaalde ruiter bereden wordt. En met zeer weinig moeite kunen ze het ook visueel checken. Wij als ruiter beginnen dus met een serieuze achterstand, want de meeste mensen zijn pas na jaren van oefening in staat om te voelen welk achterbeen in welke positie is, hoe het paard zijn staart houdt of, of er bijvoorbeeld iets veranderd in de concentratie van het paard.
Ik vond het destijds een hele stap vooruit om in te zien dat alles wat ik deed door de pony werd opgepikt, ook alles wat niet als cue bedoeld was. Praten met een vriendin, rondkijken, been strekken.. maar belangrijker, lichtjes gaan verzitten als iemand 'gaan we draven' zei, of teugels weer opnemen als we een rommelige boerderij naderden en dat soort dingen.
Op basis daarvan weet het paard al voor dat de cue gegeven wordt wat er gaat volgen. Dat is op zich niet negatief, het geeft het paard voorbereidingstijd. Maar het geeft voorbereidingstijd in alle situaties, en zegt dus ook 'klaar om je bang te maken' als je wat dieper gaat zitten omdat er een berg witte vuilniszakken aan komt.
Mijn paard leek ecent zelfs even te kunnen gedachten lezen. Ook als ik absoluut niks deed had hij in de gaten dat we gingen draven/galoperen. Hij kan dat trucje echter niet als we alleen zijn, dus ik veronderstel dat hij aan het andere paard/ruiter kan zien wat de bedoeling is. Om goed te zijn moet je je mederuiters dus ook wat zen bijbrengen

piepelotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:13

En toch!!!

Ik heb dus nu al een paar keer gehad dat als ik dus bang was .... een hele slechte leider dat m'n paard het leiderschap overnam en mij gerust stelde.

Zo ben ik dus op m'n eeuwige dood voor vracht en tractor verkeer. En ik weet dit kan ik niet verborgen houden dus ik rijd op safe en ga dus ergens een land op als ik dat soort krepul tegen kom.
En geef daar dus m'n paard de vrijheid als er geschrokken moet worden dat het daar kan.

Nu kom ik dus met m'n paard aan de voorkant een combine tegen was op een dijkje kon niet het land op. Maar wel een afritje (wegje) naar de zijkant waar dus tractor met oplegger stond kwam hij naar mij toe?? Ik wist het niet, kwist ook niet of combine af sloeg of niet. Terug ging ook niet. Leek me ook niet clever om in vliegende vaart terug te gaan. Dus ik gebaren naar al dat gedoe van waar gaan jullie naar toe.
Ik kwam er niet uit en koos maar om het wegetje naast dijkje op te gaan. En comine passerde me op zo'n 3/4 m. Ik zweete peentjes en toen voelde ik zo dat m'n paard mij geruststelde.
Hij werdt de rust zelfve en gaf dat gevoel aan mij over.

Zo heb ik dat dus ook met een afdalingkje (ben op m'n eeuwige dood voor afdalinkjes) dan geef ik dus alles terug aan m'n paard.
Neem jij maar de leiding ik vertrouw jouw,want ik ben niet te vertrouwen.

Dus m'n onzekerheid nalatenschap met leider zijn wordt dus niet altijd als stress factor een reden om te schrikken opgevat.
Ik heb het gevoel dat ik dus dan weer wel wat terug bij hen kan leggen.

Zo kan het zijn dat een bergje riet, troep uit een slootje als een monster wordt opgevat en dan ben ik daar voor hun. Dan neem ik leiderschap over en overtuig dat dit dus echt niks te betekenen heeft.

n ook nog een twijfeltje over ontspannen. Nu ga ik er dus einglijk nooit af (vallen) laat mij er dus nu elke keer afgevallen zijn als ik dus in totale ontspanning(met m'n gedachten heel ergens anders) zit.
Als ik dingen verwacht/aan voel komen dan reageer ik anders
Moet wel zeggen dat hij langer je rijd, meerdere bokken , springen heb gehad dat je katreactie, foeteshouding dus afneemt.
Je krijgt andere reacties ervoor terug. bok geeft plaats van benen optrekken een reactie been erin.
steigeren, niet trekken maar alles los en naarvoor. Ook krijg ik gelijk een slareactie naar de oren.

Dus ontspanning zorgt niet altijd voor goede reacties. Misschein heeft dat wel te maken omdat als je langer rijd je foeteshouding weg ebt. Je hebt je natuurlijke reactie omgezet in iets anders maar omdat je ontspannen (even noot ontspannen in de manier dat je dus je dus niet meer met rijden bezig ben maar met???)
Je dus je aangeleerde reactie niet gebruikt en je natuurlijke ontbreekt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 15:46

Lichamelijk ontspannen en geestelijk ongeconcentreerd zijn twee. Ook na drie of vier uur moeilijk en stevig rijden ben ik lichamelijk ontspannen en geestelijk bij de les en dat heeft áltijd gewenst effect.

Vanmorgen 15 km. met pielemans over de bergcaminos gerend; hij was gewéldig. Deed écht zijn best. Geen fysiek moeilijke (voor hém dan, ik was dríjf) dingen gedaan, wel geestelijk zware. Is vandaag nationaal vrij en de hele wereld en zijn neef is in de campo met de olijven bezig en de andere neef rost met zijn crossmotor over de caminos; helemaal perféct om lekker met Capricho op pad te gaan.
Hoorde ook jagers knallen boven bij de pinos en met opzet díe kant uit gelopen, pál (ja, ná roepen dat ik eraan kwam) langs de knallende geweren: núl stress.
Ging nu helemaal zoals ik hoopte met de vervangen van het touwhalster te bereiken.
Hij vond het heerlijk en had weer eens totáál geen zin om terug te gaan

Arabella was trouwens díep teleurgesteld dat zíj niet mee mocht en heeft ook lang en veel misbaar staan maken. Ze was poéslief tegen me bij terugkomst maar gaf Capricho een snelle knauw.
Heb mijn kuiten en liezen goed gestrekt, nu de lunch laten zakken en dan ga ik met 'bella op pad.

Van het vertrek met Capricho heeft mijn lief fotos gemaakt. Wel gelijk in draf van ons land af, via Los Frailes, stukje over de provinciale weg maar dán pas netjes vanuit leidposities 3 en 4.
http://www.mijnalbum.nl/Album=Q4GOBA3Q

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 22:21

Huertecilla schreef:
Arabella was trouwens díep teleurgesteld dat zíj niet mee mocht en heeft ook lang en veel misbaar staan maken. Ze was poéslief tegen me bij terugkomst maar gaf Capricho een snelle knauw.
Heb mijn kuiten en liezen goed gestrekt, nu de lunch laten zakken en dan ga ik met 'bella op pad.

Superpaard; 'andalón'
Genóten van een ontspannen, gematigd verzamelde, drafrit.