Waventy @ work

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 20:43

thnx, geloof me die komen

Hij kan ontzettend leuk bewegen, en veel mensen hebben zoiets van Wow, niet verwacht dat beloofd nog wat..
Dus we zullen zien... Ik wacht in spanning af

Nikkitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:49

Hij belooft zeker nog wat. Wjerdo, persoonlijk vind ik dat iedereen zijn eigen methode moet toepassen, dus ik zou mij er niet te veel van aantrekken. Ik vind het ook goed van je dat beleefd blijft en iedereen redelijk ter woord staat.
Het is heel anders als je een net tweejarige longeert dan een 2 jarige, 8 maanden. Persoonlijk zou ik nog wachten met dubbele longe, maar dit is geheel aan jou. En als jij het idee hebt dat je paard daar klaar voor is, jij kent hem toch het beste. Je lijkt mij ook geen onervaren persoon.
Nog heel veel plezier en succes, en mij benieuwen hoever dit paardje het gaat schoppen. Volgens mij is het wel een belofte.

Nathalie1976

Re: Waventy @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:57

hoi,

ik heb de eerste 3 pagina's gelezen en ik vind het paard absoluut niet te jong.met 2,5 kun je best beginnen met longeren en je mag hem gerust bijzetten hoor.een paard krijgt er echt geen rugklachten van als je het goed doet.hij krijgt juist rugklachten alsie zijn rug wegdrukt maar ja dat hebben een hoop niet in de gaten.
je kan hem zelfs wel meer longeren dan 1x per 2 weken hoor.kom nou,hij word volgend jaar ingereden,is wel fijn als hij dan wat meer conditie heeft.lekker longeren kan helemaal geen kwaad.en dat gezeur over spelen ........dat doen ze lekker in de wei.hij komt echt niks te kort.iedereen die dit zielig vind kunnen maar beter met paardrijden stoppen.ze willen allemaal een 4 jarige,en dan het liefst ook nog op minimaal L-niveau.ja hoor hoe wou je dat doen dn als je met 2,5 je paard nog niks mag leren slaap verder.......vroeger werden alle paarden met 3 ingereden.....standaard.nu worden ze met 3,5 ingereden maar dat betekend niet dat je je paard niet alvast mag laten wennen aan longeren met 2,5.....

ik zeg er niks meer over want ik val in herhaling.
ik vind de reakties over dat hij te jong is voor dit werk errug overtrokken...dat is mijn mening kort gezegd.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 21:00

Nou, laten we dan maar massaal stoppen met rijden.
Beetje jammer dat er mensen zijn die niet normaal kunnen discussieren.

whisperramse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 21:09

vind het diertje niet te jong hoor.
mijn 2.5 jarige wordt ook al gelongeerd (met halster, dekje, longeersingel, zonder bijzet dan wel)
zij vindt het leuk om te doen.
ook staat zij 24/7 op de weide met haar twee vriendjes , dus spelen doet ze best wel genoeg hoor!

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 21:18

Ik zie hier geen probleem hoor!
Hij ziet er al lekker soepel uit trouwens! leuk paard!

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 21:24

Oke, dan nog even, hopelijk in jouw ogen wel zinvol commentaar . Op de foto's lijkt het dat je zadel veel te ver naar voren ligt. Op de laatste foto zie je bijv. goed dat het zadel op de schouder ligt ipv erachter.

Let op dat je met goed passend harnachement je paard zadelmak maakt (en verder rijdt/longeert etc. natuurlijk), anders kan dat nog een hoop problemen opleveren.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 21:25

Nou snap ik alleen nog 1 probleem niet. Ik zie hier namelijk veel mensen die een probleem hebben met de dubbele longe. Maar wat is daar nou het probleem van, dat mensen tegen longeren zijn kan ik nog inkomen. Maar er zijn hier mensen die zeggen zelf hun 2,5 jarige ook te longeren, maar dan tegen het gebruik van dubbele longe zijn.

Het paard loopt in een ronde longeerpaddock, je hoeft dus niet aan de lijnen te hangen ofzo om hem op de volte te houden, sterker nog als je de lijnen laat vieren blijft hij gewoon hetzelfde rondje lopen. Bovendien is dit een paard wat van zich zelf al gaat zakken met zijn neus, als de TS haar paard aan een enkele longe zou laten lopen zou hij in de zelfde houdiing lopen. Wat overigens volgens mij een ontspannen houding is waarbij het paardje lekker over zijn rug loopt, niks mis mee toch??
Het enige verschil is dus dat hij nu aan twee kanten van het bit een longeerlijn heeft zitten in plaats van aan 1 kant. De druk is dan toch juist beter verdeeld?? Wat is dus het probleem van de dubbele longe???

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 21:29

Je hebt gelijk.. het zadel ligt normaal ook beter, maar was een beetje vergeten om aan te singelen* schaam *

aliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:09

bambi schreef:
Dat is dus nog 4 maanden ,vind ik eerder nog een 2,5 jarige dan een 3 jarige. KIjk het word wel meer gedaan maar daarmee is het nog niet goed! De kans dat je er alter problemen mee gaat krijgen is gewoon veel groter. Dan als je hem gewoon uit laat groeien, dit geld ook voor sportpaarden die te jong in een te hoge klasse rijden. Alles word dan te snel belast en na een X aantal jaar is het paard in zeker mate 'beschadigd'

ik weet niet of jij een spoedcursus wiskunde nodig hebt maar zo ver ik weet zit het paardje dichterbij de 3 dan bij de 2,5

ken lara zelf en heb van dr les gehad ken haar paarden en weet op wat voor manier die beesten worden gereden,1 ding weet ik zeker dat ze weet wat ze doet en dat ze echt haar paard niet kapot gaat rijden/longeren of wat dan ook!

aliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:11

Wiesje schreef:
Hulde aan Wjerdo!
Super meid dat jij 6 pagina's lang de moeite neemt om zo kalm en duidelijk verwoordend reageert op de positieve/negatieve reacties.
Ik wil hiermee niemand beledigen *zoekt alvast stoeptegel om onder weg te kruipen* maar ik vind het super hoe je reageert. Ik was allang uit mijn vel gesprongen! (als is ook dat niet goed natuurlijk).

Ik vind je knollie een enorm lekker bekkie hebben. Ben benieuwd volgend jaar naar de rijfoto's!

mee eens _/-o_

suc6 met het inrijden van je paardje,ben benieuwd naar de rijfoto's
en hij is echt flink veranderd!

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:26

aliesje schreef:
ik weet niet of jij een spoedcursus wiskunde nodig hebt maar zo ver ik weet zit het paardje dichterbij de 3 dan bij de 2,5

2 jaar en 8 maanden ligt 2 maanden van 2 jaar en 6 maanden.
En 4 maanden van 3 jaar.

Mensen, reageer nou eens normaal op elkaar.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:30

Ik zie er de ernst eigenlijk ook niet van in. Ik zie dit veel liever dan dat mensen wachten tot 3 en een half/ 4 jaar (met de gedachter erachter dat het 'nu' kan), en vervolgens binnen een paar maanden de M-knoppen erop willen hebben om de sterren van de hemel te rijden.... En dat gebeurt helaas iets te vaak!

Van 2x in de week een paar rondjes aan de lijn wordt hij echt niet slechter. En wat die slijtage betreft, als de paarden van tegenwoordig al niet eens meer een paar rondjes aan de lijn kunnen op bijna 3 jaar omdat ze dan over 5 jaar 'op' zijn, moeten we met z'n allen maar eens na gaan denken of we überhaupt nog wel met ze aan de slag willen .

Straks lekker weer het land op, dan het komende jaar op het gemakje inrijden en het jaar erop er wat meer werk van maken. Prima manier toch? Heb het zelf regelmatig meegemaakt dat een rauwe 3-jarige van het land geplukt werd, lijn eraan, zadel erop, na een paar dagen ruiter erop en na een maandje of wat verkopen als B-klaar paard. En nee, die hebben dan niet echt niet 5 van de 7 dagen niks gedaan hoor.... Dát vind ik verkeerd bezig zijn, niet datgene dat de TS doet.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:35

TS longeerd met twee lijnen omdat dan de druk verdeeld wordt. Als je een tussenstukje gebruikt verdeel je de druk toch ook? en dan hoeft je (ik vind toch wel te jonge) paardje niet aan twee lijnen te sjouwen...

aliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:42

MissJ schreef:
aliesje schreef:

2 jaar en 8 maanden ligt 2 maanden van 2 jaar en 6 maanden.
En 4 maanden van 3 jaar.

Mensen, reageer nou eens normaal op elkaar.

idd mijn fout meende dat er 2 jarige stond maar zie nu dat er 2,5 jarige staat!

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:43

Toch nog even een opmerking richting TS:

Je roept steeds zo hard dat mensen willen dat hun paard over 3 maanden Z kan en jij over een jaar. Ik vind dat nogal heftig, een jaar...

Mijn merrie is nu 3,5. Is net na haar 3e aangereden en daarna heeft ze weinig gedaan. Ik ben zelfs volgend jaar nog niet van plan wedstrijden te gaan rijden, misschien het jaar daarna, dan wordt ze 5. Dat vindt ik vroeg zat.

Dus ik denk dat je het over een verrekt kleine groep mensen hebt als je roept dat mensen binnen 3 maanden hun paard Z oefeningen hebben geleerd. Ik denk -persoonlijk- dat er meer mensen zijn zoals ik.

Dus als ik het goed begrijp, dan wil jij dat je paard met 3,5 jaar Z-oefeningen kent? En dat vindt je rustigaan doen?

Ik heb je via PB al verteld over rugproblemen die kunnen worden veroorzaakt door o.a. dit werk dat je nu doet, maar daar schijn je je weinig van aan te trekken. Jammer, want ik vind het een leuk dier.

aliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:52

@Quellian er zijn genoeg dressuurstallen die hun paarden klaarstomen en dat ze met 4 jaar alle Z oefeningen kennen.

dus dan beginnen ze met 2,5/3jaar

ik geef je geen ongelijk wij hebben op stal een paard staan die is ook 3,5 en die loopt alleen maar in de wei omdat ze zolang nodig heeft maar zo zijn niet alle paarden!

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:57

het kan helemaal geen kwaad om vanaf 2,5 jaar te longeren! en wat die rug betreft...de TS zet geen druk op de longeerlijnen en het paard loopt er ontspannen bij wat is daar verkeerd aan?
en 2 keer in de maand longeren heel kort is niet veel voor een bijna 3 jarig paard, kan makkelijk.

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 23:06

Kris25 schreef:
TS longeerd met twee lijnen omdat dan de druk verdeeld wordt. Als je een tussenstukje gebruikt verdeel je de druk toch ook? en dan hoeft je (ik vind toch wel te jonge) paardje niet aan twee lijnen te sjouwen...

Een tussenstukje is ook niet ideaal, dat wiebelt namelijk heel erg heen en weer. Daardoor ligt het bit heel onrustig in de mond waardoor een jong paard het bit als onprettig gaat ervaren, iets wat je wilt voorkomen natuurlijk. Wat je wel kan doen, is de longeerlijn door de binnenste bitring, over het hoofd naar de buitenste bitring. Voor goed verdeling is bijzet nog altijd het makkelijkste.

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 23:08

Bedoel ook niet dat hij Z moet zijn, dat zou niet goed zijn! .
Bedoel daaralleen mee te zeggen dat ik langer over de basis die ook uit a t/m z bestaat doe dan iemand die zijn paard met het 3de jaar uit de wei trekt.
Ik kan geen paard binnen 1 jaar naar het Z rijden, zou niet goed zijn

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 23:09

Ik vind het ook geen probleem, en dat heb ik in veel topics al vertelt. En dan krijg je te horen dat de botten nog groeien en dan blijvens letsel kan komen. Ik heb altijd zoiets in de wei draaien ze echt wel kleinere rondjes en slidingsstops enzo dus ja aan een lange lijn vind ik geen kwaad kunnen.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 23:10

aliesje schreef:
@Quellian er zijn genoeg dressuurstallen die hun paarden klaarstomen en dat ze met 4 jaar alle Z oefeningen kennen.

Dat ze de oefeningen kennen wil nog niet zeggen dat ze ook op dat niveau lopen.

Bovendien is de minimum leeftijd voor een Z paard per 1 april 2006 opgeschroeft naar 6 jaar. Oftewel, ik vind jouw post eigenlijk kant noch wal slaan .

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 23:12

Anoukie schreef:
Dat ze de oefeningen kennen wil nog niet zeggen dat ze ook op dat niveau lopen.

Bovendien is de minimum leeftijd voor een Z paard per 1 april 2006 opgeschroeft naar 6 jaar. Oftewel, ik vind jouw post eigenlijk kant noch wal slaan .

Dat zijn vaak van die kunstjes die er in geramd zijn, dat wil ik geen oefeningen noemen.

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 23:18

Nogmaals ik had het over de basis A,Z geen wedstrijd niveau.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 23:19

Nee, dat weet ik.
Sloeg op de post hierboven.
Jij hebt heel duidelijk aangegeven dat je met rijden rustig de tijd neemt.