Umi(v. Gribaldi)@Work

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Umi(v. Gribaldi)@Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:58

Sees schreef:
Djiezz ik heb er weet ik hoe lang over gedaan om dit topic helemaal door te lezen (en nee dat zegt niets over mijn leessnelheid). Ik vond dat ik alles gelezen moest hebben voordat ik eerlijk commentaar kan geven.

Off-topic
@Talented: dat zijn hele normale laarzen hoor, niks te hoog. Maar wel extra lang, er zijn er bij ons op stal wel meerdere die dat soort laarzen hebben, schijnt erg lekker te zitten als je snel last krijgt van je knieën.
MandyV: Ik vind het op jouw foto's erg moelijk te zien of jouw paard beter loopt (geen aanval, gewoon een constatering) het zijn niet echt actiefoto's en een beetje wazig

On-topic
Ok, in mijn ogen zijn er maar drie redenen waarom een paard echt in verzet gaat (de occasional vreugdebokjes daargelaten, die ook moeten kunnen volgens mij)
1. Angst
2. Het totaal niet begrijpen van de wat de ruiter nou verlangt (dus een soort hopeloos verzet; "wat wil je nou, ik snáp het niet, je geeft dubbele signalen"
3. Pijn
Als iemand vindt dat ik hier iets vergeten ben, by all means, vul me aan.

Ik vind dat je een onterechte bok van het paard (en ja een paard bokt ook echt wel eens terwijl dat helemaal niet nodig is)best op een passende manier mag bestraffen. De baas blijven lijkt me in ieder geval ALTIJD een vereiste. Jij bent de leider, niet het paard (zonder dat ie bang voor je wordt natuurlijk).

Misschien is het toch geen gek idee om eens die rug etc na te laten kijken. Mijn paard ging (zij het niet vaak) bij bepaalde dingen ook in verzet. Niet vaak want hij is erg hard voor zichzelf, maar er bleek toch wel degelijk iets verkeerd te zitten. Juist bij de galop, juist overkruist zitten, maar ook hij gallopeerde soms gewoon goed aan. Wat heb je te verliezen, als dat het toch niet blijkt te zijn, weet je het in ieder geval zeker.

Even ter aanvulling..een jong paard is nog niet zo sterk in de rug daarom hebben ze moeite met een galloperen en springen ze vaak overkruist,of in de verkeerde galop aan..dat is helemaal niet erg.,,als je gewoon doorgallopeert springt ie vanzelf weer een keertje goed..zorg ervoor dat je niet in het zadel bonkt als ie changeert..gallopeer anders in de verlichte zit..dat is voor een jong paard ook heel fijn want dan kan ie z'n rug beter gebruiken.En heeft ie geen "last" van de ruiter.Een jong paard moet nog helemaal leren in balans te lopen onder een ruiter..dus bestraf hem niet te snel..als ie een keer iets niet doet zoals jij wilt..probeer het dan gewoon nog een keer net zolang totdat ie het wel doet,en beloon hem dan heel erg met je stem..dat werkt veel beter dan boos worden..dan word ie alleen maar bang.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:02

Mensen wat zijn jullie aardig! Dank daarvoor.
Marije, geeft niet hoor, ikzelf lees zo vaak over iets heen.
En Frans, jou vind ik gewoon wel komisch, express foto's plaatsen omdat je weet dat iedereen over je heen valt( geen cap, veel te diep). Dat mag ik wel, maar jou geef ik dan ook geen advies, jij redt je wel.

Zillahx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:51

gelukkig, ze kunnen weer een beetje normaal doen pff

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 16:52

ben vandaag naar Ermelo geweest was voor de 4jarige. De springpaarden gingen wel redelijk, eentje versprong zich maar voor de rest waren ze wel braaf. We gingen ook nog even bij de dressuurpaarden kijken, het viel me op dat de meeste paarden aan het staken waren, oren in de nek en er vandoor knallen...bij eentje was het echt zo erg..die is met steigeren bijna achterover geklapt en de ruiter greep zich nog net vast aan de hals. Ook toen ze aan de beurt waren zag je veel paarden die gingen staken.

In draf gaat het verder wel heel goed, ze loopt altijd netjes nagevelijk...ik weet echt haast zeker dat ze er gewoon onderuit wil komen(daarmee bedoel ik de galop) en gewoon vaak verkeerd aansprong om dus overkruisd van de volte af te kunnen galopperen. Het bewijs heb ik gezien...Rosanne pakte haar even goed aan, gaf een paar tikken en toen hebben ze een hele tijd normaal gegaloppeerd...op de andere hand ook en later begon ze pas echt te ontspannen en liep kleine stukjes nagevelijk. Rosanne vertelde me ook dat Umi het makkelijker vind om met d'r koppie omhoog te galopperen omdat de achterhand er dan makkelijker onder komt. Als ik haar aan laat springen vraag ik haar ook meestal niet eens nagevelijk te lopen ben al blij als ze aan springt.

M'n instructrice heet trouwens Nelie Pater weet niet of iemand haar kent....

Bang ben ik niet meer...rot vind ik het wel om op een paard te rijden dat omhoog komt enz. want daar gaat veel tijd inzitten om het eruit te krijgen.

Wel stom maar heb toch besloten om haar deze week stil te zetten...de hoefsmid is gister niet opkomen dagen en komt nu pas zaterdagochtend...durf t niet aan om met slechte hoefjes te gaan rijden, vandaar dat ik dan deze week de pony weer erbij pak en daar heb ik dan woensdag les mee. Misschien dat m'n moeder daar wat foto's van kan maken, kunnen jullie teminste een beetje zien hoe ik rijd en zit enz...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:58

nou lekkere ruiters dan

ik heb genog 4 jarige op wedstrijd gehad, maar staken, nee
dan doe je echt wat verkeerd als ruiter...

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 17:00

sommige hadden wel mooi voorbeen gebruik...maar zag gewoon nog veel te veel protest...zou dan zelf m'n paard er niet aan mee laten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:01

nee, dat zou ik dan ook niet doen

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 18:30

nog meer mensen die t gezien hebben? hahaha denk dat bokt dan wel uit z'n dak gaat....t zag er gewoon nog erger uit dan wat Umi nu doet. Oke ze konden dan wel normaal galopperen maar veel verzet was er wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:20

Ze willen die paarden gewoon zo verzameld rijden als een grand prix paard..ze vergeten dat het een 4-jarige is..echt zonde..die paarden heb je over een paar jaar niks meer aan.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 06:57

amondi schreef:
Frans, jou vind ik gewoon wel komisch, express foto's plaatsen omdat je weet dat iedereen over je heen valt( geen cap, veel te diep). Dat mag ik wel, maar jou geef ik dan ook geen advies, jij redt je wel.

Haha als er plezier is van beide kanten dan redden het de meesten wel hoor volgens mij! Wat betreft die foto's ja, ikzelf zag er ook wel de grap van in! Eerste topic was niet goed (niet allemaal) laat je zien dat je het ook anders doet, is het weer niet goed ...........kom maar, kom maar!
Met een beetje zelfspot, reflectie en projectie kun je toch wel leuke inhoudelijke topics krijgen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:48

en goed om te zien dat het op die manier toch weer wat rustiger is geworden hier.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:04

Umi ziet er echt lief uit maar ik vraag me nog steeds af of het wel zo verstandig was een groen paard te kopen.. Tuurlijk is het fantastisch als je hem/haar zelf alles kunt leren/hebt geleerd. Maar is het ook wel zo verstandig?

En "een Z paard kopen vind ik te makkelijk gedacht" ben ik het eigenlijk ook niet helemaal mee eens. Het paard kán het dan misschien wel, maar jij moet het er wel uit kunnen kietelen want hij zal 't heus niet vanuit zichzelf doen. En het kan ook heel leuk zijn om iets bestaands verder uit te diepen en te verbeteren.

Voor de rest wens ik je veel succes!

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:18

ZO zo mooi diertje rij je al wedsrijden?

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:27

Ilsemarie schreef:
Umi ziet er echt lief uit maar ik vraag me nog steeds af of het wel zo verstandig was een groen paard te kopen.. Tuurlijk is het fantastisch als je hem/haar zelf alles kunt leren/hebt geleerd. Maar is het ook wel zo verstandig?

En "een Z paard kopen vind ik te makkelijk gedacht" ben ik het eigenlijk ook niet helemaal mee eens. Het paard kán het dan misschien wel, maar jij moet het er wel uit kunnen kietelen want hij zal 't heus niet vanuit zichzelf doen. En het kan ook heel leuk zijn om iets bestaands verder uit te diepen en te verbeteren.

Voor de rest wens ik je veel succes!

Owkee ik bedenk me net iets wat wel relevant is denk ik in het algemeen, maar ik kan natuurlijk niet voor de TS spreken!
Buiten het feit dat het verstandig is, speelt er nog iets meer mee denk ik! En dat is je persoonlijke voorkeur en GELD! Als je eindelijk een paard gaat kopen en je kunt paardrijden (in het algemeen) kun je kiezen voor een Z-paard. Het voordeel hiervan is dat je eenvoudiger naar hogere klassen kan rijden en dat jij de enige bent die moet leren! Nadeel is dat het gemiddelde Z-paard relatief duur is!
Je kunt ook een groene kopen. Dat groentje is precies wat je wilt, zo mooi en bouw en kost relatief minder dan dat Z-paard! Nadeel is dat je het allebei moet leren wat kan leidden tot confrontaties!
Je kunt ook kiezen voor een paard wat daar tussenin zit. Maar als je graag een paard hebt met potentie, dan zijn degene die L/M lopen erg schaars, omdat de huidige eigenaar/esse natuurlijk ook verder wil met dat beestje! Wat ze om te kopen weer relatief duur maakt, omdat ze als Z2 natuurlijk meer opleveren, en dat zit eraan te komen!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:41

Soms is doorsparen in zo'n geval verstandiger... want ik geloof niet dat van dit gedrag ruiter en paard veel blijer worden, waar het ook aan mag liggen.. mara die keus is aan ieder zelf.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:45

Ilsemarie schreef:
Soms is doorsparen in zo'n geval verstandiger...

Zou jij het kunnen? Je hebt dat jonge paard al gezien (mits je toch gaat kijken), en dan zeggen.......aaah ik spaar nog wel een tijdje door!

Van mezelf weet ik het niet hoor maar denk het niet! Los van het rijtechnisch vermogen

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:50

Tuurlijk is dat super moeilijk maar ik denk dat ik op dat moment daar m'n hoofd gewoon bij moet houden en niet met mijn hart moet denken.
En als ik op zoek zou zijn naar een hoger op geleid paard zou ik expres alles wat niet tot die doelgroep behoord niet gaan bekijken.. dan wordt het idd wel érg moeilijk

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:55

daarom liet ik alle jonkies staan en kocht ik een 5 jarig paard dat M startgerechtigd was, oke dat het zo'n rotzak zou zijn wist ik van te voren niet, maar t idee was leuk
ben toen alleen bij paarden van ong M niveau gaan kijken, omdat ik bij de pony's pas M1 dres en L spr was, met een rbaaaf diertje en ja ik ken mezelf als ik bij een prachtig groen dier was gaan kijken had ik geen nee kunnen zeggen

maargoed, ook dat ging fout en heb er veel ellende mee gehad, dus ja t is denk ik altijd maar afwachten wat je koopt

daarom kochten we voor mn moeder(onervaren) een 16 jarig Z paard, beest heeft nog geen stap verkeerd gedaan en je kan er veeeel van leren

maarja, misschien stap ik volgend jaar zo op mn jonge paard en rij ik er makkelijker mee weg dan dat ik ooit heb kunnen rijden op een van de meer ervaren paarden die we hebben, dat is altijd afwachten

maar ken meer gevallen die fout gingen met jonge paarden, dan dat het fout ging met paarden die al wat konden(al ben ik dan zelf dus weer zo'n uitzondering )

ach de TS heeft iig veel doorzettingsvermogen, nu nog veel begeleiding, zowel voor paard als ruiter en dan hoop ik dat het helemaal goed komt!
je leert er als ruiter iig veel van!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:13

"en ja ik ken mezelf als ik bij een prachtig groen dier was gaan kijken had ik geen nee kunnen zeggen"

Bij mij precies net zo.. daarom zou ik zoiets dan ook uit de weg gaan. Net als met puppy's.. 't liefst neem je ze allemaal mee maar je weet precies dat dat niet kan en op zo'n moment moet je met je hoofd denken. En het is idd altijd afwachten hoe zo'n dier zich bij jou ontwikkelt, dat klopt

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 17:39

Laat dat relatief goedkoop maar weg bij een jong paard met onervaren ruiter!
Saskia had een 12 jarige Z2 D pony en daar heeft ze 1 jaar op gereden met alleen clubles! Reken maar uit wat dat scheelt. In het Z had ze dan wel degelijk veel privéles nodig maar toch...
52 x 20= 1040 euro bespaart in het eerste jaar!

Een onervaren ruiter met een groen paard doet er goed aan om alle hulp te vragen die je krijgen kan.
Ik denk dat je het niet eens redt met 1x per week les. Dan heeft hij toch weer 6 dagen om iets nieuws te verzinnen. Tel dan ook maar de 3 maanden africhtingstal en zadelmak maken...
Kassa

Vorig jaar konden we een ZZ Zwaar en ZZ voor de wagen paard kopen voor €2500,00!
Enige ""nadeel" was dat ze 17 jaar was. Maar die kon nog 6 jaar of langer mee.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 06:56

Daarom zei ik toch ook "relatief"

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:16

elmiran schreef:
Sinds ik samen ben gaan rijden met me zusje lijkt het net of ze het gedrag van m'n pony over genomen heeft, die deed dit precies op dezelfde manier...

Ik onthou me verder van commentaar over het wel of niet goed inrijden van je paard, daar is al genoeg over gezegd. Maar dit is iets wat naar alle waarschijnlijkheid dan toch echt bij jou ligt, ze doet dit niet om jouw te pesten, maar reageert op jou, net zoals jouw pony kennelijk deed.

veel succes ermee!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:30

je moet gewoon weten wat je doet..hoe je een paard wat leert..en wat je eerst doet en wat daarna,je moet een plan van aanpak hebben..en weten hoe jonge paarden reageren en doen.Zelf moet je de dressuur basis onder de knie hebben,als je die zelf niet onder de knie hebt,kun je dat een jong paard ook niet leren.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:33

ik vin UMI mooooi

ziet er lekker doorvoed uit voor zo'n jong dier.... en loopt ook lekker zo te zien, die galop komt wel...joh...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:20

OMG weer dit soort plaatjes. Ik moet eerlijk bekennen dat ik alleen pagina 1 en 7 heb gezien, maar dat zegt me al meer als genoeg.

LESSSSSSSSSSSs en een doorgewinterd paard, dát is wat je nodig hebt, geen groen dier wat, zoals je zelf zegt, al hetzelfde loopt als de pony die jullie hebben. Dat is geen kwestie van gedrag overnemen, maar dat getuigt alleen van een bar slechte rijstijl.

Verder onthou ik mij van commentaar in dit onderwerp, maar ik zat hard te denken aan de kotssmilie....