Sees schreef:Djiezz ik heb er weet ik hoe lang over gedaan om dit topic helemaal door te lezen (en nee dat zegt niets over mijn leessnelheid). Ik vond dat ik alles gelezen moest hebben voordat ik eerlijk commentaar kan geven.
Off-topic
@Talented: dat zijn hele normale laarzen hoor, niks te hoog. Maar wel extra lang, er zijn er bij ons op stal wel meerdere die dat soort laarzen hebben, schijnt erg lekker te zitten als je snel last krijgt van je knieën.
MandyV: Ik vind het op jouw foto's erg moelijk te zien of jouw paard beter loopt (geen aanval, gewoon een constatering) het zijn niet echt actiefoto's en een beetje wazig
On-topic
Ok, in mijn ogen zijn er maar drie redenen waarom een paard echt in verzet gaat (de occasional vreugdebokjes daargelaten, die ook moeten kunnen volgens mij)
1. Angst
2. Het totaal niet begrijpen van de wat de ruiter nou verlangt (dus een soort hopeloos verzet; "wat wil je nou, ik snáp het niet, je geeft dubbele signalen"
3. Pijn
Als iemand vindt dat ik hier iets vergeten ben, by all means, vul me aan.
Ik vind dat je een onterechte bok van het paard (en ja een paard bokt ook echt wel eens terwijl dat helemaal niet nodig is)best op een passende manier mag bestraffen. De baas blijven lijkt me in ieder geval ALTIJD een vereiste. Jij bent de leider, niet het paard (zonder dat ie bang voor je wordt natuurlijk).
Misschien is het toch geen gek idee om eens die rug etc na te laten kijken. Mijn paard ging (zij het niet vaak) bij bepaalde dingen ook in verzet. Niet vaak want hij is erg hard voor zichzelf, maar er bleek toch wel degelijk iets verkeerd te zitten. Juist bij de galop, juist overkruist zitten, maar ook hij gallopeerde soms gewoon goed aan. Wat heb je te verliezen, als dat het toch niet blijkt te zijn, weet je het in ieder geval zeker.
Even ter aanvulling..een jong paard is nog niet zo sterk in de rug daarom hebben ze moeite met een galloperen en springen ze vaak overkruist,of in de verkeerde galop aan..dat is helemaal niet erg.,,als je gewoon doorgallopeert springt ie vanzelf weer een keertje goed..zorg ervoor dat je niet in het zadel bonkt als ie changeert..gallopeer anders in de verlichte zit..dat is voor een jong paard ook heel fijn want dan kan ie z'n rug beter gebruiken.En heeft ie geen "last" van de ruiter.Een jong paard moet nog helemaal leren in balans te lopen onder een ruiter..dus bestraf hem niet te snel..als ie een keer iets niet doet zoals jij wilt..probeer het dan gewoon nog een keer net zolang totdat ie het wel doet,en beloon hem dan heel erg met je stem..dat werkt veel beter dan boos worden..dan word ie alleen maar bang.

...........kom maar, kom maar!