Inrijden door jonge meiden wat vinden jullie daar nou van???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wafel

Re: Inrijden door jonge meiden wat vinden jullie daar nou va

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 08:14

PingWing schreef:
Of het een hengst, ruin of merrie is maakt geen verschil. Het gaat erom dat het paard naar jou luisterd en accepteerd dat jij boven hem staat.

Het maakt in zoverre wat uit dat je juist met een hengst je ouder moet zijn en veel ervaring moet hebben !!! Het is niet voor niks dat je in de western onder de 18 geen hengst mag uitbrengen, en op heeeeeeeeel veel pensions of maneges geen hengst mag stallen.

Denk trouwens wel dat je een paar dingen apart moet houden hier. Opvoeding, Zadelmak maken, inrijden, en doorrijden.
En we hebben het hier neem ik aan over recreatie paarden ??? en niet over sport paarden.

Spirit

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 12:06

Ik heb altijd geleerd dat je bij een hengst, merrie of ruin even consequent moet zijn. Men zegt dat hengsten meer streken hebben, maar een hensgt legt zich sneller neer bij iets wat m gevraagd wordt. Een merrie zal eerder een protest gaan wanneer ze ergens geen zin in heeft *er zijn uitzonderingen*

Met op concours gaan is het bij western en bij engels hetzelfde. Bij engels mag je pas n hensgt starten als je l2 gereden hebt met n ander paard. Dit is niet omdat hensgten moeilijker te rijden zouden zijn, maar omdat er *toen deze regel nog niet bestond* voldoende ongelukken zijn gebeurt doordat "pennymeisjes" die dachten stoer met een hensgt te kunnen doen het die op concours toch niet aankonden. Met deze reden is die regel ingesteld *bij het engels rijden tmnst* Maar dit heeft in mijn ogen niets te maken met of een hensgt moeilijker in te rijden is dan een ander paard*merrie/ ruin*

Ervaring heeft is in mijn ogen ook niet echt leeftijdsgebonden. Daarom vind ik het ook een goede regel om het L aan te houden dan bijvoorbeeld 18. Stel je voor dat een meisje dat 17 is en net begint met rijden meteen met een hengst op concours aan komt. Ik ben bang dat er dan ook problemen ontstaan...

Maar goed, dit is mijn mening. Het kan best dat er meer mensen er niet mee eens zijn! Lachen

Edit: Ik ga er ook vanuit dat deze meiden recreatiepaarden/ manegepaarden inrijden en geen paarden die een hoge verwachting in de sport moeten waarmaken.

Riene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 12:16

Ik ben 14 heb ong 7 jaar rijervaring, heb een c pony die wel zadelmak was, maar nog niet volledig laat ons zeggen Lachen Ik zou nu ook dolgraag een schetlander zadelmak willen maken, of teminste laten wennen aan zadel, hoofdstel, wandelingen en gewicht op hem. Maar zelf weet ik niet of ik hier te jong voor ben, natuurlijk houden mijn ouders me wel in het oog en helpen wanneer het kan. Maar of dit een goed idee is? Ik heb wel ervaring, kan meestal de koppige shet's, te baas. Maar ik vind mezelf te jong en ga toch nog enkele jaren wachten/ervaringen wachten.

velinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 12:23

Ik zelf maak ook al vele jaren paarden zadelmak. Van makkelijke merries tot echte hengsten. Ook heb ik al hengsten voor de keuring zadelmak gemaakt. En ook op een springstal maak ik veel paarden zadelmak (deze paarden liggen van 5000€ tot 40000€ dus dit laten ze niet doen als je er niks van kent) Maar ik rij ook al van toen ik heel klein was en heb op 7-jarige leeftijd ook mijn pony zadelmak gemaakt (deze is toen verkocht naar Italië en liep daarna internationaal). Ik vind het helemaal niet goed om mensen zonder verstand op een jong paard te zetten. Een jong iemand die er verstand van heeft is veel beter dan er 10 op te zetten zonder verstand. Ze leren alles verkeerd aan waardoor het later door de ruiter maar als te meer moeilijker wordt om alles terug in orde te krijgen. En zelf vindt je paard dit ook niet fijn want de ene rijd er zo op en de andere rijd dan weer totaal anders waardoor het een warboeltje wordt. Dus het is aan te raden het door iemand te laten doen die er wat verstand van heeft. Knipoog

eventinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 19:25

helemaal gelijk in velinda

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 19:33

Mireille1970 schreef:
Zonde van het paardje...
Of maakt ze er een manege paard van?

Dan mag het nog niet gebeuren. Knipoog

Als ze genoeg ervaring hebben en een goede wijze te werk gaan heb ik er geen problemen mee.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 19:35

Ik ben ondertussen al 36 en ietwat broser en stijver dan een 16 jarige. Ik heb een leuke 16 jarige meid die gewoon heel lekker zit en makkelijk rijd en niet bang is. Zij zit erop totdat ik vind dat ze ruitermak zijn.

Ik ben handig zat, daar gaat het niet om... maar ik val nou eenmaal veel moeilijker en ik heb er veel langer last van. Het tricky gebeuren kan zij best uitzitten en met mij op de grond erbij gaat het altijd goed.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 21:11

hier idem....
dochter is 10 en is bezig met een 3 jarige.....
ik heb de tijd gehad op het jonge paard, en heb de stok doorgegeven en zoals mijn instructeur aan de kant stond toen ik begon, sta ik nu aan de kant bij mijn dochter.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 07:51

PingWing schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je bij een hengst, merrie of ruin even consequent moet zijn. Men zegt dat hengsten meer streken hebben, maar een hensgt legt zich sneller neer bij iets wat m gevraagd wordt. Een merrie zal eerder een protest gaan wanneer ze ergens geen zin in heeft *er zijn uitzonderingen*

Met op concours gaan is het bij western en bij engels hetzelfde. Bij engels mag je pas n hensgt starten als je l2 gereden hebt met n ander paard. Dit is niet omdat hensgten moeilijker te rijden zouden zijn, maar omdat er *toen deze regel nog niet bestond* voldoende ongelukken zijn gebeurt doordat "pennymeisjes" die dachten stoer met een hensgt te kunnen doen het die op concours toch niet aankonden. Met deze reden is die regel ingesteld *bij het engels rijden tmnst* Maar dit heeft in mijn ogen niets te maken met of een hensgt moeilijker in te rijden is dan een ander paard*merrie/ ruin*

Ervaring heeft is in mijn ogen ook niet echt leeftijdsgebonden. Daarom vind ik het ook een goede regel om het L aan te houden dan bijvoorbeeld 18. Stel je voor dat een meisje dat 17 is en net begint met rijden meteen met een hengst op concours aan komt. Ik ben bang dat er dan ook problemen ontstaan...

Maar goed, dit is mijn mening. Het kan best dat er meer mensen er niet mee eens zijn! Lachen

Edit: Ik ga er ook vanuit dat deze meiden recreatiepaarden/ manegepaarden inrijden en geen paarden die een hoge verwachting in de sport moeten waarmaken.

Ben het helemaal met je eens !!
Hengsten zijn wat drukker ( niet altijd trouwens) maar een merrie is koppiger.
Mijn buurvrouw had een vijfjarige hengst ( sinds een week gaat hij als ruin door het leven) en die reed ze gewoon tussen de merrie's zonder problemen.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 08:30

Wat ik nou echt niet snap is dat er een verschil gemaakt word in het inrijden van een sportpaard en manegepaard.
De basis is hetzelfde, en voor het sportpaard is het zelfs funest als er al dressuuroefeningen die het B overstijgen gevraagd worden. Een jong paard heeft tijd nodig om alles te verwerken.
Staan rare dingen in dit topic, er schreef zelfs iemand dat het leren rijden op een vergevorderd paard beter is!? Jaja en dan de ruiter even uit balans en direct reageren op schijnbare hulpen?? Per ongeluk benen aanklemmen?
Een goede manege heeft wat "afgestompte "paarden die net reageren als de ruiter uit balans gaat.

Heb ook wel veel slimme opmeringen in dit topic gezien hoor.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 15:44

Ik heb niet het hele topic doorgekeken.
Ik vind dat een paard best in gereden kan worden door jongen meiden, maar dan niet tig verschillende, die alleen maar lespaarden gewend zijn. Ik vind dat je dat uiteraard met hulp moet doen, en dat je veel ervaring met paarden moet hebben, en dat heeft weinig met je leeftijd te maken vind ik. Iemand van 15 kan meer hersens hebben als het om paarden gaat dan iemand van 25.

eventinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 20:32

vind ik ook! leeftijd speeld niet echt een grote rol, al vind ik een meisje van 10 met een drie jarige wel te ver gaan. ik vind trouwens dat jonge paarden niet in een manege (voor de manege les) thuis horen. een paar oude paarden om het op te leren. en ben je dat stadium voorbij, kan je opzoek naar een verzorg pony, of een eigen paardjuh

xxx
eventing girl

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 21:27

eventinggirl schreef:
ik vind trouwens dat jonge paarden niet in een manege (voor de manege les) thuis horen. een paar oude paarden om het op te leren. en ben je dat stadium voorbij, kan je opzoek naar een verzorg pony, of een eigen paardjuh

Wat een onzin!!! Dus op een manege kan je niet goed leren rijden en zeker niet verder doorrijden? IK ken heel wat manege paarden die het veel beter doen dan eigen paarden. Een manegepaard wordt door sommige ruiters verbeterd, sommige eigen paarden door maar 1 ruiter verknoeid!

Iedereen kan rijden waar hij het meeste plezier in heeft. Ben op "maar"een manegepaard wedstrijden gaan rijden , tegelijkertijd met wat "eigen "paarden. Inmiddels rijd ik op dat manegepaard al een paar klasss hoger dan de anderen.
Goed zijn voor een paard kan overal!! En DAAR gaat het toch om?

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 21:33

eventinggirl schreef:
ik vind trouwens dat jonge paarden niet in een manege (voor de manege les) thuis horen. een paar oude paarden om het op te leren. en ben je dat stadium voorbij, kan je opzoek naar een verzorg pony, of een eigen paardjuh

Hier ben ik het dan weer volledig niet mee eens. Ik heb op een manege gereden/ stage gelopen, en hier werden voor de beginnerslessen 6 paarden gebruikt. Bij beginners lessen is dit meer dan genoeg. Daarna waren er n stuk of 12 "manegepaarden en pony's" die weer wat moeilijker te rijden waren. Hierop moest je zelf de oefening kennen en dan deed de pony het. Je kon er dus op leren. En daarna waren er nog enkele jonge paarden *3 tot 5* waar de meer ervaren kinderen en meiden op mochten rijden.

Dit was echter geen "manege"-manege, n zogenaamde hobbel/penny stal, maar een goeje manege waar de ruiters ook werkelijk leerden rijden, en ook moelijkere oefeningen leerden doen, op de juiste manier, zoals wendingen om achter en voorhand, zijwaarste gangen, schouder binnen, buiten traverse ensovoort ensovoort.

Dankzij een hele goede instructrice is dit altijd heel goed gegaan en zijn deze paarden nadat ze n jaar lessen gelopen hadden verkocht als sportpaard. Omdat ze al in lessen gelopen hadden kende ze veel en keken ze niet van veel dinge op. Als jonge paarden op deze manier inde lessen worden ingezte ben ik het er volledig mee eens en juig ik het idee zelfs toe, maar in ieder ander geval keur ik het volledig af!!

Edit: eventinggirl, met jou kan ik praten!

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 22:15

misschien zijn de jonge paarden niet direct geschikt voor het manegewerk, maar het is maar net wat je ervan maakt.
Als je mij wijs gaat maken dat alleen oude knollen goed genoeg zijn voor de manege, dan ga je mij veeeeelste ver!
Genoeg paarden zijn groen bij ons aangekomen en doen het prima. Ja op de groene beestjes worden natuurlijk geen groene kids gezet, maar juist iemand met ervaring.
Ja, iemand van de manege dus.
Ja, de paarden blijven vaak tot opaatjes en omaatjes bij ons. Misschien niet het meest spannende leven, maar wel een hard werkende. En ik kan je met zekerheid zeggen dat onze paarden en pony's het gezellig hebben!

PingWing -> ik snap jouw standpunt niet helemaal.
eventinggirl -> jij hebt vast van jongs af aan een eigen pony gehad, of niet? Niet vervelend bedoeld, maar zo'n idee heb ik.

Bij ons kunnen mensen ook terecht als je verder bent in de sport, niet alleen voor de basis. Heb je geen tijd/zin/geld voor een 'verzorgpony of een eigen paardjuh' lijkt het me niet meer dan normaal, dat je kan blijven leren op de manege!

Ik ga nu wel een beetje off-topic merk ik, maar ik vind het onzin dat er zo'n groot onderscheidt gemaakt wordt tussen 'maar' manegepaarden en eigen paarden.

maartje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 09:57

Hey fielychi, nou lopen er bij jullie op de manege ook hele leuke en fijn te rijden paarden rond die zeer zeker te vergelijken zijn met een eigen paard (ik weet zelfs wel eigen paarden die minder lopen). Maar ik denk dat veel manege's iets mindere paarden en pony's hebben hoor dus ik begrijp de reacties van de anderen ook wel een beetje. Ik kom wel eens in het westen en ben daar ook wel eens op een manege geweest maar daar gaat het er echt heel anders aan toe dan bij jullie kan ik je vertellen. Daar lopen vaak 15 van die afgestompte paardjes op de automatische piloot in een rijtje achter elkaar aan en hebben ze erg veel moeite om aan goede instructeurs te komen, terwijl bij jullie op de manege goede en fijngereden paarden rondlopen die je zo kunt meenemen naar de wedstrijd voor een dressuurproefje of een parcoursje (en dan sta je echt niet voor gek) en er ook goed lesgegeven wordt.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 11:08

geen problemen mee,als ze daarna maar goede les nemen.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 11:41

Jonge paarden kunnen best in de lessen lopen. Ja
Maar ik vind niet dat een jong paard ingereden moet worden door 8 verschillende meiden uit een manegeles. Hoe je het ook draait of keert, vaak hebben deze meiden nauwelijks ervaring met het beleren van jonge paarden. Als het paard zadelmak is, en de basis een beetje onder de knie heeft, dan kan je het gerust in een paar lessen mee laten lopen, met mensen die ervaren genoeg zijn om met zo'n jong dier om te gaan.
En dat jonge paarden niet in lessen horen te lopen, alleen maar oude paarden, en dat als je het op die oude paarden kan maar een eigen paard moet gaan kopen of een verzorgpaard moet gaan zoeken, dat ligt nou eenmaal niet in iedereen z'n mogelijkheden.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 16:21

okeej, ik word begrepen.. dat is wel fijn! Ja

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 19:19

Fielychi schreef:
okeej, ik word begrepen.. dat is wel fijn! Ja

En ik dus ook! Ik rijd op een manegepaard dat ik overigens zelf als manegeklant heb ingereden inmiddels landelijk M1. Er zullen vast veel slechte maneges zijn, maar er zijn minstens net zoveel slechte paardeneigenaars. Wij als "maar" manegeruiters zijn echt niet allemaal afkomstig uit een kippenei Haha! Haha! Haha!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 19:44

ik vind dat het wel kan Pling . het gaat om de ervaring en niet om de leeftijd! Clown

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 20:20

jah, ervaring, maar dan niet door 6 verschillende meiden met "ervaring" alsjeblieft. Eerst hulpen bevestigen voordat iemand anders oper gaat

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 20:21

idd Ja ! ze zeggen vaak dat ze ervaring hebben, maar ahum...

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:25

pingwing -> alsof meiden van de manege geen 'ervaring' kunnen hebben...
Ja, wij hebben wel 6 meiden die 'ervaring' hebben, maar er rijden er hooguit 2 of 3 op in het begin.
Ik vind dit wel een beetje ego-tripperij hoor.
Zag trouwens ook dat je me een PB had gedaan, maar die al had verwijdert voordat ik em gelezen had..

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 10:20

Ik denk dan dat jij mij niet goed begrijpt, Fielychi...

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat ik er helemaal geen enkel probleem mee heb als paarden door manegemeisjes ingereden worden, MITS deze meisjes ervaring met jonge paardjes hebben! Om een meisje dat alleen op zogenaamde "voorgeprogrameerde" paardjes heeft gereden op een jong paard te zetten, dan kan ik je bij voorbaat vertellen dat dit fout gaat. Maar heeft dit meisje al vaker op moeilijkere/ snellere/ jongere paardjes gereden, dan kan dit uiterraad.

Wel blijf ik bij mijn standpunt om er dan niet meteen 4 verschillende mensen op te zetten. Ik vind persoonlijk dat een paard eerst de hulpen bevestigd moet hebben door iemand die weet wat ie doet, waarna natuurlijk andere mensen er ook op mogen zodat het paardje went aan verschillende ruiters.

Ik had volgens mij ook duidelijk gemaakt dat meiden van een manege ervaring voldoende kunne hebben. Zoals ik in een eerder stukje schreef heb ik ook paarden op een manege ingereden. Ik weet van die manege dat er ruim voldoende ruitertjes waren die genoeg kennis en lef hadden om ook een jong beest in te rijden. Ook hebben twee meisjes van deze manege een pony merrie ingereden voor de lessen. Hierbij heb ik ze geholpen, en was ik als het ware de begeleiding. Deze meisjes hadden nog nooit een pardje zelf ingereden. Dan kun je wel zeggen: dat meot je niet laten doen, maar waar halen ze de ervaring dan vandaan? Als ze het nooit mogen doen omdat ze geen ervaring hebben.

Conclusie: Ik vind dat jonge meiden ponys/paarden in mogen rijden, mits ze voldoende ervaring hebben en begeleid worden. Of dat nu meisjes zijn die al sinds hun 3e eigen pony's hebben of op n manege rijden staat van dat idee los. Dat iemand op een mange rijdt heeft niets met kennen en kunnen te maken.