Ann schreef:@Satine
Wat voor takken van paardensport beoefen je dan op het moment? En op wat voor niveau?
Deze vraag was dus denk ik omdat ik het een voordeel vond om een pelham te kunnen gebruiken bij alles wat ik met mijn paard doe. In tegenstelling tot de stang en trens.
Dressuur: niveau: Quote uit ander topic:
Citaat:
Zo gaan appuyeren in draf en galop naar links heel goed, maar rechts nog moeilijker. Zo ook met wending om achterhand. Zelfs begin naar galoppirouette is gemaakt op de linkerhand. Ook verzamelen gaat heel goed, terwijl strekken dan weer een probleem is. Contragalop gaat heel goed, de wissels als hij zin heeft. Eenvoudige wissels heel goed altijd. Overgangen halt of stap/galop en omgekeerd zeer goed.
...appuyeren/travers/schouderbinnenwaarts/... galopwissels..
Dus zo niveau M/Z denk ik, maar ik rijd geen wedstrijden.
Springen: voor de afwisseling en op cursus.
Cross: elk jaar een keer of twee, als er in de buurt eentje staat opgebouwd, gewoon als afwisselende training.
Conditie/galoptraining: elke week ongeveer 1 keer.
Endurance: start normaal gezien deze zomer voor de eerste keer.
Tja, en dan doen we nog wat werk aan de longe, lange lijnen, soms zelfs wat VD of zo, maar uiteraard zou ik hiervoor geen pelham willen gebruiken.
Ik heb op de laatste pagina van deze discussie inderdaad wel wat argumenten gehoord om toch voor stang en trens te kiezen. O.a. het onduidelijk zijn voor het paard.
Maar dan zit ik met een probleem als ik endurance ga starten, hij is namelijk niet te houden als er een paard voorbij gaat, en ik train hem al 7,5 jaren (hij is nu bijna 10), dat is een probleem dat nooit meer over gaat. Dat is gewoon zijn karakter. Verder is hij zalig rustig in het verkeer en overal, maar hij wil voorop. Voor iedereen. Dus dan misschien toch maar S&T voor dressuur doen, maar dan pelham (dubbel gebroken gaat mijn voorkeur naar uit) voor buitenrijden in groep en endurance.
Uiteraard wil ik alleen het beste voor mijn paard, maar om nu onnodig in de kosten te gaan vallen, dat vind ik ook niet nodig, het is zo al duur genoeg. Daarom vind ik deze discussie heel erg leerrijk.
En over de fijne discussie: inderdaad dat vind ik nu ook! Maar misschien een reden: penny's weten misschien niet wat een pelham is dus moeien zich niet?