Votje (v. Gribaldi) onder het zadel!! @ work!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Votje (v. Gribaldi) onder het zadel!! @ work!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:59

Magique schreef:
Suzanne kan Votje dus nu beter gelijk naar de slager brengen volgens jou Verdrietig

Haha!

Juist niet! In de eerste plaats is het zonde om een paard te slachten dat nu nog gezond is. Daarnaast kan ze op deze manier nog een aantal jaren goede resultaten behalen, dus waarom zou je in vredesnaam er nu al het slagersmes in willen zetten? Verward

Daarnaast is het ook niet zo dat de schade die het paard nu oploopt onherstelbaar is. Kraakbeen kan zich goed herstellen en juist omdat het geheel nog in de groei is, zijn die gebieden over een half jaar juist extra actief zodat schade dan ongedaan kan worden. Als je het paard dan ook inderdaad die rust geeft. Dat was niet het beeld dat ik uit Suzannes antwoorden haalde. Het paard is al een periode intensief en belast (door mensengewicht) gereden en daarvoor waarschijnlijk enkele weken intensief gelongeerd om de rugspieren op te bouwen en Votje te laten wennen aan zadel, hoofdstel, hulpen en ruitergewicht. Bovendien zie ik niet staan dat het beest nu weer in de wei gaat of een half jaar rust krijgt. Ga je op deze manier door, dan heb je 99% kans op beenschade aan je paard die zich op een ernstige manier uit voor ze 10 jaar oud is. Als ze de rust zou krijgen die ze nodig heeft om goed te groeien, dan zou dat probleemloos 20 kunnen zijn. Als je op deze manier met een onvolgroeid paard aan de gang gaat en tijdens het groeiproces (wat nog niet eens begonnen is) doorgaat, dan verkort je de carriere van je paard, en dat is waar ik op doelde. Dus niks geen slager nu. Haha!

Ik ben trouwens ook helemaal niet voor een paard 3,5 jaar in het wild te zetten en dan pas aan mensen te laten wennen. Die vrijheid is inderdaad goed, maar intussen is het erg verstandig om het paard gedurende die tijd al onbelast aan mensen en de mensenwereld te laten wennen, grondwerk te doen (wat iets anders is dan longeren Knipoog, teugelhulpen aanleren, verkeersmak te maken aan zadels, dekens, singels, honden en eigenlijk alles te laten wennen. Ook een keertje erop gaan zitten als onderdeel van deze desensibilisatie kan niet veel kwaad. Als dat ook maar bij een keer blijft, niet wekelijks herhaald wordt, niet langer dan vijf minuten duurt, niet in snellere gangen dan stap en dat je paard vervolgens weer met rust gelaten wordt tot hij oud genoeg is om bereden te worden. Met 3,5 jaar dus. Maar dat is het luxewereldje van de recreatieruiter, die zich dat kan veroorloven. En een professionele of sportruiter kan dat gewoon niet. Dat is inderdaad de realiteit, maar dat betekent niet dat dat geen gevolgen heeft voor de gezondheid van het paard.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:04

Sjuimpje schreef:
Dat ligt er aan Magique,
loopt zo'n driejarige in het L2 omdat het een talentvol beest is of omdat er al behoorlijk wat trainingsuurtjes inzitten...

Dat onderscheid klopt ook niet denk ik. De oefeningen in een L2 kunnen zowel voor een talentvolle als een niet-talentvolle (waar je dan harder mee moet gaan trainen) 3-jarige belastend zijn. Denk ik maar bijvoorbeeld aan de zijgangen. Een drie-jarige moet meestal gewoon nog leren lopen op zijn vier benen, laat staan dat je zijgangen met hem gaat doen waar voor de correcte uitvoering toch evenwicht en balans nodig zijn.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:24

GRMBLLL hier kan je zo kwaad van worden he...!!!! Al die toppaarden die je nu in de dressuur ziet rijden (niet allemaal, maar velen) zijn al ingereden op deze leeftijd, er zijn paarden die op hun 6 de ZZ-licht rijden, GP zou erover gaan, maar toch, vele mensen die hier commentaar geven zouden is bij een GERENOMMEERDE!!!! en bekende handels/dressuurstal moeten gaan kijken, daar worden ze ingereden op die leeftijd ja!!! en op hun 3 kunnen ze wel wat... Deze mensen gaan er vanuit dat een paard op hun 5 JARIGE leeftijd al een Z-proef moet kunnen rijden! Laat dit meisje toch doen, jullie kennen het paard niet en als je niet helderziende bent zeker niet! stop toch met al dat beklag, zij zal wel de juiste begeleiding krijgen hoor, ze weet wel waar ze mee bezig is!
no offence op iemand trouwens!! En elk paard heeft zijn eigen tempo van groeien e.d. ! en ja als iemand dit verkeerd opneemt, ieder heeft zijn eigen mening op bokt, ik dus ook Haha!!!

xxx

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:40

xyzutu2 schreef:
Maar persoonlijk vind ik het ook eeuwig zonde van zo'n talentvol paard, dat nog een lange en succesvolle carriere
had kunnen hebben

.

M.a.w. nu dus niet meer volgens jou

Als je een beetje serieus met paarden bezig bent is dit wel ongeveer het schema:
3 L1/L2,
4 M1/M2,
5 Z1/Z2,
6 ZZ licht of hoger.

Die regels zijn natuurlijk ook niet voor niks hierop afgestemd van KNHS.

Zo niet kan je niet rijden of je paard is een ezel Haha! Haha! Haha!
nu zal heel bokt natuurlijk over me heen vallen, so be it Ach gut

Votje zit dus prima op schema Cool

Mensen zijn van die nare wezens toen hier bij ons een paard wat met 6 jaar ZZGP liep een onschuuldige blessure had werd hier in de omgeving gelijk geroepen: "Die is versleten; dat heb je als je met zo'n jong paard zo hoog rijdt"
Terwijl die paarden die op jonge leeftijd hoog lopen in de regel vaak NIET veel getraind worden .....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:44

ik heb 'em van iemand 'gepikt' hier op bokt, weet niet meer van wie Bloos maar het geeft wel mooi aan wat de groeiperiodes zijn van het beendergestel.
Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 13:44

Misschien kan er een slotje op en kan de discussie van inrijden op een ander topic?

Waar lezen jullie trouwens wat ik met dit paard doe? Flink longeren wil zeggen voor dat ik er op stap Votje haar energie laat kwijtraken. En rijden met zn hoofd naar beneden? Wie zegt dat ik dat vraag? Votje biedt dit zelf aan en echt blij ben ik er af en toe niet mee.

Wat een conclusies zeg. Ik heb genoeg jonge paarden opgeleid (die liepen idd met 5 jaar Z en met 6 jaar ZZ-licht) en die leven nog steeds hoor.

Ik rijd niet recreatief en dat vergeten veel mensen (lees pennymeisjes) hier. Ik ben goed voor mijn paarden en met beleid kan dit werk geen kwaad. Het ligt eraan wat het dier lichamelijk en geestelijk makkelijk afgaat en wie er met het dier traint.
Maar de discussie kan op een ander topic verder dacht ik?

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:48

Suzanne F. schreef:
Misschien kan er een slotje op en kan de discussie van inrijden op een ander topic?

Waar lezen jullie trouwens wat ik met dit paard doe? Flink longeren wil zeggen voor dat ik er op stap Votje haar energie laat kwijtraken. En rijden met zn hoofd naar beneden? Wie zegt dat ik dat vraag? Votje biedt dit zelf aan en echt blij ben ik er af en toe niet mee.

Wat een conclusies zeg. Ik heb genoeg jonge paarden opgeleid (die liepen idd met 5 jaar Z en met 6 jaar ZZ-licht) en die leven nog steeds hoor.

Ik rijd niet recreatief en dat vergeten veel mensen (lees pennymeisjes) hier. Ik ben goed voor mijn paarden en met beleid kan dit werk geen kwaad. Het ligt eraan wat het dier lichamelijk en geestelijk makkelijk afgaat en wie er met het dier traint.
Maar de discussie kan op een ander topic verder dacht ik?

1. Inderdaad, eindelijk een zinnig woord!!!
2. Groot verschil dus! AMEN!

xxx
Laatst bijgewerkt door Belli op 18-02-05 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:49

Sjonge, best vermakelijk (en leerzaam) al die meningen, al 7 pagina's lang Haha!. Gaat Suzanne er soms voor om Gijsenkim haar record op HAW te verbreken (*denkt terug aan een slof topic van... 20 (?) pagina's lang*) Haha! ?

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:53

Magique schreef:
Als je een beetje serieus met paarden bezig bent is dit wel ongeveer het schema:
3 L1/L2,
4 M1/M2,
5 Z1/Z2,
6 ZZ licht of hoger.

Bedankt Magique, ik zal het tegen Sjors zeggen, die volgens jouw schema inmiddels minstens ZZ licht had moeten lopen Ach gut.

Ik zal het er dan maar op houden dat ik niet kan rijden, om mijn knol ineens een ezel te noemen is ook zo sneu Clown.

Haha!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:54

Magique schreef:
xyzutu2 schreef:
Maar persoonlijk vind ik het ook eeuwig zonde van zo'n talentvol paard, dat nog een lange en succesvolle carriere
had kunnen hebben

.

3 L1/L2,
4 M1/M2,
5 Z1/Z2,
6 ZZ licht of hoger.

Mensen zijn van die nare wezens toen hier bij ons een paard wat met 6 jaar ZZGP liep een onschuuldige blessure had werd hier in de omgeving gelijk geroepen: "Die is versleten; dat heb je als je met zo'n jong paard zo hoog rijdt"
Terwijl die paarden die op jonge leeftijd hoog lopen in de regel vaak NIET veel getraind worden .....

Ja en die paarden kun jij aflezen?! Tuurlijk!!!

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:55

Magique schreef:
xyzutu2 schreef:
had kunnen hebben

.

3 L1/L2,
4 M1/M2,
5 Z1/Z2,
6 ZZ licht of hoger.

ga hier wederom VOLLEDIG mee akkoord!!

xxx

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 13:56

Anoukie schreef:
Gaat Suzanne er soms voor om Gijsenkim haar record op HAW te verbreken (*denkt terug aan een slof topic van... 20 (?) pagina's lang*) Haha! ?

Jjajajjajaa!! Go ikke Go ikke!!! *o/*

Volgende keer: Mijn 2,5 jarige Gribaldi in piaffe foto´s!! Votje met Stang en trens en slof @ work! 3 jarige Gribaldi bij Anky in Pi/Pa!

Jammer dat de profileviews het nog niet doen.... Haha! Had een goede zet gemaakt dit keer. Knipoog

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:58

Het is jouw paard (overigens een super mooi paard. Haha! .) dus al zou je al verkeerd bezig zijn. is dat jou verantwoording..

maar volgens mij valt dat verkeerde allemaal wel mee..
veel succes saampjes Lachen

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:58

Anoukie schreef:

Bedankt Magique, ik zal het tegen Sjors zeggen, die volgens jouw schema inmiddels minstens ZZ licht had moeten lopen Ach gut.

Er vanuit gaande dat je je paard met 2,5-3 jarige begint op te leiden
Knipoog

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:59

Hermesdeux schreef:
Magique schreef:

3 L1/L2,
4 M1/M2,
5 Z1/Z2,
6 ZZ licht of hoger.

quote]

En ik vraag me trouwens af of Suzanne wel ZZGP wil zijn met een paard van 6 jaar. Dat is echt iets om trots op te zijn!! Mijn paard is me net zoveel waard als die op zijn 18e nog B loopt terwijl die de M-oefeningen beheerst dan op zijn 6e al ZZGP!!

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 14:01

Hermesdeux schreef:
Ja en die paarden kun jij aflezen?! Tuurlijk!!!

Ik praat geen Veleeuws leg eens uit Verward

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 14:03

Hermesdeux schreef:
Mijn paard is me net zoveel waard als die op zijn 18e nog B loopt terwijl die de M-oefeningen beheerst dan op zijn 6e al ZZGP!!

Ik heb het over mensen die serieus met hun sport bezig zijn niet over recreanten Ach gut

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 14:04

Offtopic, maar dat is het al heel lang..
Ik zie meer paarden om me heen die een niveau bereikt hebben door elke week op concours te gaan; heb ik het wel over de basissport uiteraard.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 14:05

Magique schreef:
Hermesdeux schreef:
Mijn paard is me net zoveel waard als die op zijn 18e nog B loopt terwijl die de M-oefeningen beheerst dan op zijn 6e al ZZGP!!

Ik heb het over mensen die serieus met hun sport bezig zijn niet over recreanten Ach gut

Natuurlijk! Dat slaat nergens op. Ik heb Z- gesprongen en had elk weekend wedstrijd. Totdat ik tot de conclusie kwam dat ik mijn paard net zo lekker vond rijden thuis en daarvoor echt niet Z hoefde te springen. Heb toen paar wedstrijden in het dressuur gedaan en NETJES begonnen in het B. Maar hier zat geen lol aan. En er zijn maar weinig mensen die hun paard die op hun 6e ZZGP loopt op hun 18e nog rijden...over paardenliefhebbers gesproken!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 14:53

Hermesdeux schreef:

En ik vraag me trouwens af of Suzanne wel ZZGP wil zijn met een paard van 6 jaar. Dat is echt iets om trots op te zijn!! Mijn paard is me net zoveel waard als die op zijn 18e nog B loopt terwijl die de M-oefeningen beheerst dan op zijn 6e al ZZGP!!

Dan heb jij een ander doel in het paardrijden. Zegt toch ook niemand niets over. Doe het dan ook niet over een ander Pling

Ik persoonlijk zou het wek erg vinden moest mijn paard na 14 jaar werk nog steeds B zijn. De één rijdt graag wedstrijden, en daar wil je iets bereiken samen met je paard. De ander wandelt graag. Niets mis mee. Maar beide doelen vragen wel een verschillende aanpak.
[/quote]

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:01

Jan_VT schreef:
Hermesdeux schreef:

Dan heb jij een ander doel in het paardrijden. Zegt toch ook niemand niets over. Doe het dan ook niet over een ander Pling

Ik persoonlijk zou het wek erg vinden moest mijn paard na 14 jaar werk nog steeds B zijn. De één rijdt graag wedstrijden, en daar wil je iets bereiken samen met je paard. De ander wandelt graag. Niets mis mee. Maar beide doelen vragen wel een verschillende aanpak.

[/quote]

Ik heb geen ander doel van paardrijden. Maar ik doe het lekker thuis. Als mijn paard ook de changementen kent zonder op wedstrijd uitgebracht te worden lig ik daar niet wakker van en jij blijkbaar wel. Hij is alleen gestart in het B toen ik hem kocht. Ik ben gewoon geen wedstrijden meer gaan rijden, dat wil niet zeggen dat er een ander doel is! Ik heb zeker wel bereikt wat ik wil nu. Ik wil gewoon een paard wat reageert en mij respecteert. Hij is volledig klaar voor het M (als die gestart zou worden) en kent ook het Z al. Nou...moet je daarvoor perse starten dan? En leeftijd doet er niet toe. Soms kan het nu eenmaal niet anders, als je paard voorheen nou eenmaal als hobbypaard diende.... Slapen

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:21

Magique schreef:
3 L1/L2,
4 M1/M2,
5 Z1/Z2,
6 ZZ licht of hoger.

Of tel er gewoon een jaartje of wat bij op. Het zijn geen precieze maten die je paard op een bepaalde leeftijd moet bereiken maar je kunt dit als een 'richtlijn' zien. Met drie jaar verwacht ik inderdaad dat mijn paard op L niveau loopt maar mocht hij vier zijn en loopt hij op L2 niveau kan ik er echt niet wakker van liggen. Zolang het maar leuk blijft en het paard op een ongedwongen manier bereden wordt en plezier in zijn werk heeft. Dat vind ik het belangrijkste!

Overigens maakt het mij niks uit of de TS nou op 2,5 jarige leeftijd begint of op 4,5 jarige leeftijd. Het is niet mijn paard en ik bemoei me er niet mee, waarom zou ik? Ik ken er het fijne niet van en het zijn mijn zaken niet. Het enigste wat ik kan vertellen is dat de foto's er op dit moment goed uitzien. Mijn 2,5 jarige moet nog eventjes wachten voordat hij beleerd is maar zijn zus werd rond deze tijd ook beleerd. Waarna ze weer van een trainingsvrije zomer mocht genieten. Die hebben we in oktober opgepakt en loopt als een zonnetje. Niks mis mee, zolang je het maar met beleid doet.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:27

Magique schreef:
Anoukie schreef:

Er vanuit gaande dat je je paard met 2,5-3 jarige begint op te leiden
Knipoog

Oh nou ben ik even blij dat ik er zo goed vanaf kom dan Haha!. Ik heb dus nog een jaartje of 2 zeg maar Haha!.

Legt ook wel druk op degene die Velvet zadelmak gaat maken, ze is dan 3,5 dus verwacht haar dan wel op L niveau terug te krijgen van die persoon Schijnheilig.

Knipoog Haha!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:39

Ik krijg van dit topic een nare smaak in mijn mond.. Bah, zo snel mogelijk verdienen aan paarden, dat is het enige waar jullie aan denken. Mijn knappe kleuter is nu 4,5 en we zijn nu rustig in de B begonnen, en ook mijn doel is om hoger te komen, maar wel door rekening te houden met mijn paard, en nee, ik ben geen recreant.
En dat schema? Dat is alleen weggelegd voor paarden met ontzettend veel talent en ruiters die erg fanatiek zijn, en de mogelijkheden hiervoor hebben. Dan zijn er volgens jou wel erg weinig ruiters die kunnen rijden.. Misschien tijd om je horizon eens te verbreden, magique?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 15:42

Hermesdeux schreef:

Ik heb geen ander doel van paardrijden. Maar ik doe het lekker thuis. Als mijn paard ook de changementen kent zonder op wedstrijd uitgebracht te worden lig ik daar niet wakker van en jij blijkbaar wel.

[/quote]

Ach in de achtertuin zijn we allemaal Olympisch kampioen he? Knipoog

Ieder zijn ding maar ik wil wel zeker ZZGP zijn met een 6 jarige hoor. IMO niks mis mee. Zowel vanuit sportief oogpunt als vanuit de handel want das erg lucratief. Ik heb de paarden waarschijnlijk niet meer in de sport als ze 18 zijn. Dan zet ik ze of voor de fok in, of ze zijn met pensioen of ze zijn hoogstwaarschijnlijk verkocht.

Maar voor jou is je B paard op 18 jarige leeftijd natuurlijk emotioneel heel veel waard en dat is je goed recht maar veroordeel dan anderen ook niet op hun mening en oogpunt.