Jonge Lupicor los in de bak + vrijspringen! :)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:47

Hoe heet dat toppaard dan???

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 19:11

MissSisa schreef:

Dat is tohc helemaal niet van belang!! Het gaat erom dat het geen schade aanbrengt als je het consequent doet.. Kijk naar het Jumpex onderzoek en overtuig jezelf! www.jumpex.nl

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 20:49

MissSisa schreef:

jemig, dat jij zo'n geweldig paardje hebt gehad van je pappie, hoeft niet te betekenen dat iedereen zo'n springpaard kan kopen hoor!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 21:59

LovesSaartje schreef:
jemig, dat jij zo'n geweldig paardje hebt gehad van je pappie, hoeft niet te betekenen dat iedereen zo'n springpaard kan kopen hoor!

Hoezo???
Effe een uitleg!!!

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 22:37

MissSisa schreef:
Hoezo???
Effe een uitleg!!!

Kom op jullie beide! Doe niet zo lichtgeraakt, handel dit maar af via pb als jullie daar baat bij hebben, maar niet in mijn topic! Het is al off-topic genoeg..

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 22:54

ff ontopic:

leuk paardje, springt goed voor die leeftijd!
je hebt een goed beestje staan!! succes & veel plezier ermee!

(en nee het kan geen kwaad om hem eens te laten springen!)

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 22:59

ppppppppppppffffffffffffff
Hier word ik zo moe van: mensen die over dingen praten maar er eigenlijk niks van weten, vooroordelen heet dat!!
Wat nou springstallen belasten hun jonge paarden, wat nou paarden van 3 lopen z Verward ? heel knap allemaal maar dus niet, ik heb dus ook voor verschillende stallen gereden en weet dat het er heel anders aan toe gaat (zie stukje navidad).
Ik vind dit zon belachelijk gezeur een jong paard krijgt niks van heel afentoe sprongetje maken je moet het gewoon niet te gek maken.....
Ik vind het zo belachelijk dat hier altijd alles zielig en slecht is en dat mensen dingen gaan roepen waar ze geen snars van wete, verdiep je in iets of hou je mond....
Ach laat ook maar het zal wel weer verspilde moeite zijn en ik krijg dalijk dus toch allemaal bla bla en nonsens over me heen....

Maar ik vind je paardje een lekker ding om te zien je mag blij zijn met zon bloedlijn!! Haha! Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door moes op 25-11-04 23:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 23:03

moes schreef:
ppppppppppppffffffffffffff
Hier word ik zo moe van: mensen die over dingen praten maar er eigegenlijk niks van weten, voorordelen heet dat!!
Wat nou springstallen belasten hun jonge paarden, wat nou paarden van 3 lopen z? heel knap allemaal maar dus niet, ik heb dus ook voor verschillende stallen gereden en weet dat het er heel anders aan toe gaat (zie stukje navidad).
Ik vind dit zon belachelijk gezeur een jong paard krijgt niks van heel afentoe sprongetje maken je moet het gewoon niet te gek maken.....
Ik vind het zo belachelijk dat hier altijd alles zielig en slecht en dat mensen dingen gaan roepen waar ze geen snars van wete, verdiep je in iets of hou je mond....
Ach laat maar het zal wel weer verspilde moeite zijn en ik krijg dalijk dus toch allemaal bl bla en nonsens over me heen....

Maar ik vind je paardje een lekker ding om te zien je mag blij zijn met zon bloedlijn!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 00:22

Gezellig topic dit >;) Clown

Maar leuk paardje hoor OK dan! Hopelijk heb je er lang plezier van.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 01:42

Brechtje schreef:
Ik wil hier echt geen ruzie mee hebben. Maar ik heb dit vaak en zat gehoord dat dit echt niet goed is. Zo jong springen ookal maak die zelf al enkele sprongen. Maar laten dwingen om te springen (er achter hollen) en dan nog best hoog voor een anderhalf jarige. Ik wil er echt niet mee bemoeien maar je verziekt heel zijn benen. Je moet gewoon lekker in de wei laten spelen of lekker wandelen en poetsen. Maar springen? hooo!
Je moet het zelf weten, er zal vast niemand met me eens zijn maar dit is MIJN mening en dat kan NIEMAND veranderen. Vind dit gewoon zielig`!

Afbeeldingdit vind ik pas zielig!!!

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 07:13

meen je dat serieus nina62?? Vind je dat echt zielig??

Als je het echt meent....dan weet jij niet wat zielig is... Scheve mond

ezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 11:30

is ze niet te jong om nu al te springen
zielig hoor
ik ga ook niet zo achter aan jagen om ze te laten springen
en zeker niet zo jong
laat ze leker hun zelf zijn

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 13:42

ezeltje schreef:
is ze niet te jong om nu al te springen
zielig hoor
ik ga ook niet zo achter aan jagen om ze te laten springen
en zeker niet zo jong
laat ze leker hun zelf zijn

Ze is niet te jong om te springen! Kom op zeg... lees het topic dan eerst even door, dan weet je dat er veel mensen zijn die het er wel mee eens zijn en mensen die dat niet zijn. Maar onderzoek(Jumpex> www.jumpex.nl) heeft uitgewezen dat het niet schadelijk is, en ik doe het tot haar 3e niet weer..
Verder is het helemaal niet zielig dat ik er zo achteraan 'jaag', ik moest haar alleen een beetje sturen, omdat ze anders gekke dingen ging doen. Ze is ook zeker wel haar zelf, staat elke dag heerlijk buiten, speelt met andere paarden en vermaakt zich prima. .dus komop zeg! Geef een gevraagde reactie en niet zo'n offtopic.. Word er echt super chagerijnig van! Scheve mond

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 13:47

Hier even een indruk van het Jumpex onderzoek, voor degenen die dit niet kennen en van mening zijn dat vrijspringen schadelijk is:

Het project
Het JUMPEX-onderzoek is gestart in het najaar van 1998 met als doel: verbeteren van de praktische trainings- en selectiemogelijkheden van springpaarden. De paarden zijn volgens twee systemen opgefokt en daarna afgericht. De helft van de groep was ingedeeld in een extensief praktijksysteem waarbij ze tot de leeftijd van drie jaar uitsluitend vrije beweging kregen in weide (zomer) en loopstal (winter).
De andere helft heeft vanaf vijf maanden leeftijd training vrij springen gehad, uiteraard afgestemd op hun belastbaarheid. Op driejarige leeftijd hebben ze allen een 5-weekse Eigen Prestatie Toets in Deurne gedaan, waarbij zeer veel waarnemingen zijn gedaan. Na een periode weidegang is een 16 maanden durende trainings- en africhtingsfase twee in Deurne uitgevoerd.

Vanuit diverse onderzoeksdisciplines en invalshoeken zijn de paarden vijf jaar lang onder de loep genomen. Het praktijkonderzoek in Lelystad en de Faculteit Diergeneeskunde in Utrecht hebben vele technische en lichamelijke waarnemingen gedaan, zoals de waarnemingen tijdens springtrainingen, röntgenonderzoek, klinische beoordelingen, spieronderzoek, bewegingsanalyse, bloedonderzoek en lichaamsmaten.
Daarnaast is een uitgebreide studie gedaan naar de voor topprestaties zeer belangrijke “niet-lichamelijke” aspecten: het karakter en gedrag van het paard. Dit is uitgevoerd door Kathalijne Visser en haar promotie-onderzoek heeft inmiddels geleid tot het proefschrift HORSONALITY ®.
Naast alle metingen, zijn de paarden ook van jongs af aan veelvuldig visueel beoordeeld met het lineaire scoringssysteem.

Alle gegevens van de deelonderzoeken zijn nu verwerkt en worden tijdens de themadag JUMPEX; van talent tot topper gepresenteerd.

Alle paarden uit het JUMPEX-onderzoek zijn op 27 juni 2003 geveild tijdens de JUMPEX veiling te Deurne.

---------------------------------------------------
Nog een stukje:

Het JUMPEX-onderzoek is gestart in het najaar van 1998 met als doel: verbeteren van de praktische trainings- en selectiemogelijkheden van springpaarden. De paarden zijn volgens twee systemen opgefokt en afgericht. De helft van de groep was ingedeeld in een extensief praktijksysteem waarbij ze tot de leeftijd van drie jaar uitsluitend vrije beweging kregen in weide (zomer) en loopstal (winter).

De andere helft heeft vanaf vijf maanden leeftijd training vrij springen gehad, uiteraard afgestemd op hun belastbaarheid. Op driejarige leeftijd hebben ze allen een 5-weekse Eigen Prestatie Toets in Deurne gedaan, waarbij zeer veel waarnemingen zijn gedaan. Na een periode weidegang is trainings- en africhtingsfase twee in Deurne van start gegaan, welke nu na zestien maanden word afgesloten.

Vanuit diverse onderzoeksdisciplines en invalshoeken zijn de paarden vijf jaar lang onder de loep genomen. Het praktijkonderzoek in Lelystad en de Faculteit Diergeneeskunde in Utrecht hebben vele technische en lichamelijke waarnemingen gedaan, zoals de waarnemingen tijdens springtrainingen, röntgenonderzoek, klinische beoordelingen, spieronderzoek, bewegingsanalyse, bloedonderzoek, hartslagmetingen, lichaamsmaten en wegen.

Daarnaast is een uitgebreide studie gedaan naar de voor topprestaties zeer belangrijke “niet-lichamelijke” aspecten: het karakter en gedrag van het paard. Dit is uitgevoerd door Kathalijne Visser en haar promotie-onderzoek heeft inmiddels geleid tot het boek HORSONALITY ®.

Door Piet Raymakers en Hans Horn zijn de dieren vanaf het begin zeer regelmatig visueel beoordeeld op vrij springen en later ook onder het zadel. Door inspecteurs van het KWPN is een aantal keer het exterieur van de paarden beoordeeld.

Alle gegevens van de deelonderzoeken worden momenteel verwerkt. De resultaten van het onderzoek worden in 2004 gepresenteerd tijdens een themadag Jumpex.

En hier staan foto's en video's van alle paarden die deel hebben genomen aan het onderzoek.. Zien ze er nou allemaal zo lelijk, ziek, en verrot door het springen uit? Dacht het niet..http://www.pv.wur.nl/index.asp?activiteiten/themadagen/2004061901.asp

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:52

Volgens mij moet je ezeltje niet serieus nemen, das gewoon iemand die loopt te zieken, verder vraag ik me af waarom mensen altijd zo moeten drammen in een topic.
Punt een, vrijspringen op deze leeftijd hoeft helemaal niet slecht te zijn voor een jong paard
punt twee, sielug en dierenmishandeling en blablabla: weet je wat zielig is? Mensen die een topic verzieken van iemand anders (met onzinnig gel*l)

Ik vind het een leuk diertje. En hij heeft een hele leuke techniek!
Veel plezier ermee enne...laat ze lekker l*llen!

SuusEventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 14:13

Marije, leuk ding geweldige bloedlijn!! Ik zal maar even anders doen dan driekwart van de mensen op dit topic en je heel veel plezier wensen met je paardje, veel succes en over een paar jaar hoop ik dan meer van jou en je paardje t horen!!!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 16:16

Mickey schreef:
Houden we het nog wel een beetje "gezellig" in dit topic?
Zorg er voor dat het geen welles nietus spelletje wordt wie er nu gelijk heeft.

Dit was al tig pagina's terug.
Als er mensen zijn die een discussie willen voeren over het vrijspringen op jonge leeftijd dan kan daar een topic voor geopend worden.
Zijn er mensen die problemen met elkaar hebben kunnen ze dat via pb uitvechten.

Hier graag reacties op de foto's.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 17:25

Katja schreef:
Dit was al tig pagina's terug.
Als er mensen zijn die een discussie willen voeren over het vrijspringen op jonge leeftijd dan kan daar een topic voor geopend worden.
Zijn er mensen die problemen met elkaar hebben kunnen ze dat via pb uitvechten.

Hier graag reacties op de foto's.

Mooi dat je hier even reageert, naar mij 'luisteren' ze namelijk niet.. Clown

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 19:21

Kel2004 schreef:
Volgens mij moet je ezeltje niet serieus nemen, das gewoon iemand die loopt te zieken, verder vraag ik me af waarom mensen altijd zo moeten drammen in een topic.
Punt een, vrijspringen op deze leeftijd hoeft helemaal niet slecht te zijn voor een jong paard
punt twee, sielug en dierenmishandeling en blablabla: weet je wat zielig is? Mensen die een topic verzieken van iemand anders (met onzinnig gel*l)

Ik vind het een leuk diertje. En hij heeft een hele leuke techniek!
Veel plezier ermee enne...laat ze lekker l*llen!

Helemaal mee eens!

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 19:36

nou ik vidn het gewoon een geweldig paard dat geweldig springt en zo te zien ook wel er plezier in heeft Tong uitsteken
Nog veel succes er mee Knipoog en lol;)

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 19:47

Sjonge zijn jullie er nou nog niet uit zeg... Ik vind al die mensen die tegen een gefundeers onderzoek naar springepaarden in gaan echt een beetje eigenwijs en naief en bijdehant.
Als je niet weet waar je het over hebt reageer dan gewoon niet.

Er zijn experts mee bezig geweest die er meer verstand van hebben dan 90% van de mensen die hier reageert. Je gaat Anky toch ook niet uitleggen hoe ze moet rijden als je zelf in de bixie rijdt of wel dan ?

Het is een Prima paard met leuke foto's waar de TS terecht trots op is.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 19:55

er is al genoeg commentaar gegeven.. wel mooie jaarling ma vind ook beetje zielig.. Bloos! maar dat is mijn mening..

Poppesnot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 15:54

Hallo Allemaal,

Ook ik vind het een beetje gezeur in dit topic. Ik ben zelf een van de onderzoekers die zich met het JUMPEX onderzoek heeft beziggehouden en tezamen met mijn collegas het boek JUMPEX; van talent tot topper heb geschreven.

Uit het onderzoek blijkt dat het geen kwaad kan je veulen op jonge leeftijd te laten springen. Het heeft echter voor de prestatie op latere leeftijd geen voordeel (geen lange termijn effect). Dit is voor de grotere opfokstallen een positief resultaat. Deze hebben vaak geen tijd om veulens vroege springtraining te geven.
Maar dat wil niet zeggen dat het slecht is een veulen te laten springen. Tuurlijk hangt het van trainingschemas, intensiteit enz af, maar je veulen lekker een keer laten vrijspringen kan helemaal geen kwaad!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 23:52

Poppesnot daarmee lijkt mij genoeg gezegd. en voor de TS dus veel plezier met je paard!!!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 10:19

Ik vind dat ze prachtig mooi kan springen en er goede aanleg voor heeft, ze lijkt er ook veel plezier in te hebben...MAAR ik sluit me aan bij de groep dat je een 1,5 jarige niet laat springen en dan heb ik het over het gedwongen springen......Als er een keertje een hindernisje staat in de wei of paddock en ze gaat er helemaal vrijwillig overheen zonder enige aansporing vind ik dat iets anders... Een 1,5 jarige hoort in een opfokgroep of iets in die zin en niet springoefeningen te doen onder begeleiding, ook al is het maar voor 1 keer, dat doe je niet. dat de "grote" stallen dit doen heeft puur met tijd, geld enzo te maken...., maar ik neem aan dat jij haar voor je plezier / hobby hebt en dan zie ik niet in waarom je dat doet.