Dressuur <-> NH

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 11:45

Rust zit in het hoofd van het paard Sanne83, niet in de opgebouwde snelheid. Daar ben ik echt van overtuigd. Of denk je dat je met een quarterhorse een perfect opgebouwde run down (steeds snellere verzamelde galop) kunt rijden die eindigt in een slidingstop met een los teugeltje als er geen rust in dat paard zijn hoofd zit?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 11:58

ik heb geen twijfel dat je je paard perfect onder controle kan hebben in zo'n gang, maar de emotie, het instinct dat je paard erbij voelt is volgens mij toch anders (en dat uit zich in de rust die het uitstraalt). Het maakt niets uit of je hem dan nog perfect onder controle hebt of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 11:59

Sanne83, ik denk dat de emotionele inspanning weinig verschilt, in beiden gevallen moet het paard zich heel erg concentreren en moet hij een grote krachtinspanning leveren, maar dan lichamelijk even anders.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:05

Lovely schreef:
Sanne83, ik denk dat de emotionele inspanning weinig verschilt, in beiden gevallen moet het paard zich heel erg concentreren en moet hij een grote krachtinspanning leveren, maar dan lichamelijk even anders.

Dat bedoel ik...
Het gaat niet om perfecte controle maar om de rust in het hoofd van het paard om te kunnen opbrengen wat gevraagd wordt, om ontvankelijk te blijven voor de hulpen van de ruiter.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:12

Lovely schreef:

Ik denk dat de concentratie bij een rennend paard misschien wel groter is, juist omdat z'n instinct heel iets anders zegt dan luisteren. Je moet dan veel meer controle hebben om tot hem door te dringen.
het instinct van een paard bij beide verschillende bewegingen is toch totaal anders, ik denk dat een rennend paard dan ook nooit zoveel rust uit kan stralen, als een piafferend paard.
We hoeven het niet perse eens te zijn Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:21

sanne83 schreef:
Ik denk dat de concentratie bij een rennend paard misschien wel groter is, juist omdat z'n instinct heel iets anders zegt dan luisteren. Je moet dan veel meer controle hebben om tot hem door te dringen.
het instinct van een paard bij beide verschillende bewegingen is toch totaal anders, ik denk dat een rennend paard dan ook nooit zoveel rust uit kan stralen, als een piafferend paard.

Ik probeer het nog 1 keer Haha! : een draver "vlucht" niet, hij wil winnen. Competitiedrang zie je al bij de draverveulentjes in de wei. Wanneer mijn dravers thuis samen trainen, zijn ze constant aan het steggelen wie er voorop mag lopen, ze proberen elkaar steeds af te troeven door hun hoofd nét iets naar voren te steken en nét een stapje harder te gaan dan de ander. Zouden we ze hun gang laten gaan, dan zouden ze allebei op volle snelheid gaan kijken wie van de 2 er wint. Dat is toch geen vluchten Verward

De dravers die die competitiedrang niet in zich hebben, komen er niet. We hebben er zat in training gehad die thuis enorm hard konden, maar die het in de koers wel best vonden als de rest voor ze uit ging. Als het vluchters zouden zijn geweest, zouden ze er wel achteraan gegaan zijn, volgens hun instinct. Waar haal je toch het idee vandaan dat wedrennen een vluchtsport is Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:25

Misschien staat er zoiets in hoofdstuk 1 van een boekje over natuurlijk omgaan met paarden, in hoofdstuk 2 staat pas de uitleg, nog even geduld.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:25

sanne83"]
[quote="Lovely schreef:

[/quote]

Sorry Sanne83. Ik vind dat grote onzin. We zullen het dus nooit eens worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:28

Laten we dan maar helemaal niet beginnen over het aanspreken en controleren van het vluchtinstinct in piaffe .

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:29

Een piaffe moet in het hoofd van een paard net zo voorwaarts zijn als een rengalop.
Alleen wordt het voorwaartse omgezet in opwaarts.
(heel kort en krachtig samengevat Haha! )

Ik denk, Sanne, dat jij te weinig verstand hebt van draverijen/paardenrennen als ook van de hogere dressuur om hierover te oordelen. Maar je eigen mening mag je natuurlijk wel houden, wellicht een idee om die in het vervolg iets meer te nuanceren als je ergens over praat waar je niet zoveel vanaf weet.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:37

Lovely schreef:
Misschien staat er zoiets in hoofdstuk 1 van een boekje over natuurlijk omgaan met paarden, in hoofdstuk 2 staat pas de uitleg, nog even geduld.

Ik zeg niet dat rennen perse vluchten is, maar dat er een ander intstinct aan te pas komt dan bij verzamelen. Het paard heeft er in de natuur andere bedoelingen mee, en dat heeft zeker wel z'n uitwerkingen op als hij dat voor ons moet doen (ook al heb je er dan controle op)

maar ja, lovely, als je dan met dit soort opmerkingen komt
We kunnen toch normaal praten over een meningverschil, en dan vind ik dit soort opmerkingen enigzins kinderachtig.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:39

sanne83 schreef:
huh? nh-ers die onder dwang werken?? volgens mij is dat juist de definitie van nh. Als je wel onder dwang werkt, is het gewoon geen nh. Dan heb je een verkeerd etiketje op jezelf geplakt Haha!

Dit hele topic doorlezend kwam ik ook deze opmerking tegen. Sanne hier ben ik het niet mee eens. Sterker nog Parelli is het hier niet mee eens. Een van de quotes van Parelli die me is bijgebleven is de volgende:

1. eerst vragen
2. dan vertellen
3. 'Kill'

Hij spreekt ook van levels of reinforcement. Bovendien zegt hij:
"wees nooit aardiger tegen je paard dan een ander paard zou zijn tegen je paard. En wees nooit harder tegen je paard dan een ander paard zou zijn tegen je paard".

Als je het natuurlijke gedrag van paarden in een groep bekijkt dat zul je zien dat daar een hele range van gedragingen voorkomt. Van elkaar groomen tot een gerichte trap geven om een paard op de plek te zetten. In zulke gevallen is wel degelijk sprake van dwang.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:07

ik ga maar gewoon even on-topic door Haha!
dit ligt geheel aan de definitie die je hebt van dwang. daar is dus eigenlijk niet over te oordelen, omdat iedereen een andere definitie van dwang heeft.
Ik denk zelf altijd meer aan het woord beleeft. Ik probeer alles beleeft aan m'n paard te vragen. Als je het letterlijk neemt komt er inderdaad overal dwang aan te pas. Maar ja, dan is het ook dwang als m'n huisgenootje vraagt of ik de afwas wil doen Haha!
Ik denk meer bij dwang, bijvoorbeeld als ik een overgang maak waarbij m'n paard de hele tijd z'n hoofd omhoog doet, om er dan een slofteugel aan te hangen. Er is een reden voor dat verzet en dat probeer ik te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:09

dat noem ik dan geen dwang, maar gewoon rangorde bepaling.
daar ligt de grens en niet verder.
iets wat je met je paard (als het goed is) ook doet.

en over die dravers, dat is zeker geen vluchten.
Nooit een sprintje in het bos gemaakt met een paard wat perse voorop wil lopen?
daar hoef je dan zelf niet voor te drijven, allen maar ruimte in de hand geven, want dat wil hij zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:11

Citaat:
als ik een overgang maak waarbij m'n paard de hele tijd z'n hoofd omhoog doet, om er dan een slofteugel aan te hangen. Er is een reden voor dat verzet en dat probeer ik te vinden

dat ben ik idd helemaal met je eens.
En vind het ook jammer dat er dan te snel naar een hulpteugel gezocht word.
in enkele medische gevallen na, na een blessure, waar een paard nog steeds denkt dat het zeer doet en het daarom niet een paar keer probeert.

wat eerder in dit topic ook al aangaf

runningkawa schreef:
hier een dresuur muts die ook voor de fun op een halster rijd of springt zonder teugels.

Mijn doel met dressuur is een ontspannen paard een paard wat gespannen is kan niets lekker uitvoeren.
Vanuit die ontspanning ga je steeds verder oefenen in alle dressuuroefeningen die er zijn.
is er ergens geen ontspanning in het paardenlijf stuit je op verzet.

dat zul je op kunnen lossen met een zweep, als dat lukt heb je een sul van een paard onder je, maar dat terzijde

of je gaat een stapje terug, zoekt de ontspanning weer op en probeert het later opnieuw, succes gegaranderd.

want of je paard was nog niet los genoeg gereden of zelf gaf je tegenstrijdige hulpen aan of hij snapt het nog niet of iets anders was er loos.
aan jou als ruiter uit te vinden wat er nu mis ging.
als je dat weet is er een oplossing, anders niet.

En ik doe verder niks met NH, het enige wat ik ervan gelezen heb is op bokt.
Toch rij ik vind ik op een diervriendelijke manier.
maar toch ben ik ook een dressuurmuts, Hoe kan dat nu?

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 17:56

Romkabouter"]
Hmm eigenlijk zeg je hetzelfde als ik Marina

[quote="marina schreef:
dwang is imo je paard dwingen tot iets dat hij liever niet zo doen.

Iets wat hij liever niet zo doen is volgens mij altijd nog alles behalve eten/drinken/inde wei lopen
Dat hij andere dingen ook met plezier kan doen is een tweede, maar dat doet hij pas als JIJ het vraagt. Als voorbeeld: Ik heb plezier in mijn werk, maar zou het liever niet doen Lachen
Beetje op het terras zitten of zo, wereldreis maken noem maar op
[/quote]
Ik denk dat wij het nooit eens gaan worden Haha!.
Wereldreizen maken en op terrasjes hangen wordt je ook zat hoor Tong uitsteken
Onze paarden hebben denk ik niet genoeg meer aan eten drinken en in de wei lopen. Zij zijn zo gewent aan aandacht ed dat ze dat ook nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 17:58

Dat is denk ik iets wat we zelf graag geloven Haha!

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:01

runningkawa schreef:

Nee ik denk dat ze het echt nodig hebben, sommige paarden hangen nu eenmaal erg aan mensen, die kunnen wegkwijnen zonder aandacht

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:01

Je moet ze ook wel gewoon water en eten geven, ook al doe je er verder niets mee.

Nagelbijten / Gniffelen

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:28

marina"]
[quote="runningkawa schreef:

Nee ik denk dat ze het echt nodig hebben, sommige paarden hangen nu eenmaal erg aan mensen, die kunnen wegkwijnen zonder aandacht
[/quote]
Zit me net onder het eten te bedenken dat Rkawa idd gelijk heeft, voor het gros van de paarden. Ze hebben meer gezeldschap nodig of dat van een mens of een ander dier is maakt denk niet uit.
Wij mensen zijn gewoon compleet overbodig joh voor onze paarden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:34

Mijn paard vind het ook leuk als ik hem aandacht geef.
Maar staat hij in de wei bij andere paarden, merk ik dat hij mijn aandacht al minder belangrijk vind.

Zou hij altijd op de wei staan, dan mist hij me na een tijdje echt niet.
Denk eerder dat het ook een stukje, gewoonte, aangeleerd gedrag is.

Hij vind me nu leuk, maar ik beteken ook voer, dat is zeker zo leuk als ik Lachen

tenminste ik denk dat de paardjes in het wild de mens niet echt missen Haha!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:44

ja gedomesticeerde paarden kunnen overleven zonder de mens (de wilde paarden in de US, de nakomelingen van de ontsnapte paarden van de conquistadores).

maar, zonder de mens had het paard nu uberhaupt niet meer bestaan en was het ras uitgestorven 10.000-8.000 jaar geleden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:52

Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom niet , SP ? Lachen

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:15

aan het einde van de ijstijd veranderde het klimaat zodanig dan dit het uitsterven van het paard op het amerikaanse continent tot gevolg had. dit zou ook zo geweest zijn op het euro-aziatische continent als de mens er niet was geweest, die rond deze tijd het paard domesticeerde zodat het kon overleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:54

waarom kon het niet leven zonder mens?
Hoe is dat ooit bewezen?

niet dat ik je niet geloof, maar gewoon nieuwsschierigheid.