Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Lovely schreef:Sanne83, ik denk dat de emotionele inspanning weinig verschilt, in beiden gevallen moet het paard zich heel erg concentreren en moet hij een grote krachtinspanning leveren, maar dan lichamelijk even anders.
Dat bedoel ik...Lovely schreef:Sanne83, ik denk dat de emotionele inspanning weinig verschilt, in beiden gevallen moet het paard zich heel erg concentreren en moet hij een grote krachtinspanning leveren, maar dan lichamelijk even anders.
sanne83 schreef:Ik denk dat de concentratie bij een rennend paard misschien wel groter is, juist omdat z'n instinct heel iets anders zegt dan luisteren. Je moet dan veel meer controle hebben om tot hem door te dringen.
het instinct van een paard bij beide verschillende bewegingen is toch totaal anders, ik denk dat een rennend paard dan ook nooit zoveel rust uit kan stralen, als een piafferend paard.
We hoeven het niet perse eens te zijn
: een draver "vlucht" niet, hij wil winnen. Competitiedrang zie je al bij de draverveulentjes in de wei. Wanneer mijn dravers thuis samen trainen, zijn ze constant aan het steggelen wie er voorop mag lopen, ze proberen elkaar steeds af te troeven door hun hoofd nét iets naar voren te steken en nét een stapje harder te gaan dan de ander. Zouden we ze hun gang laten gaan, dan zouden ze allebei op volle snelheid gaan kijken wie van de 2 er wint. Dat is toch geen vluchten
sanne83"]
[quote="Lovely schreef:Sanne83, ik denk dat de emotionele inspanning weinig verschilt, in beiden gevallen moet het paard zich heel erg concentreren en moet hij een grote krachtinspanning leveren, maar dan lichamelijk even anders.

)Lovely schreef:Misschien staat er zoiets in hoofdstuk 1 van een boekje over natuurlijk omgaan met paarden, in hoofdstuk 2 staat pas de uitleg, nog even geduld.
sanne83 schreef:huh? nh-ers die onder dwang werken?? volgens mij is dat juist de definitie van nh. Als je wel onder dwang werkt, is het gewoon geen nh. Dan heb je een verkeerd etiketje op jezelf geplakt
Citaat:als ik een overgang maak waarbij m'n paard de hele tijd z'n hoofd omhoog doet, om er dan een slofteugel aan te hangen. Er is een reden voor dat verzet en dat probeer ik te vinden
runningkawa schreef:hier een dresuur muts die ook voor de fun op een halster rijd of springt zonder teugels.
Mijn doel met dressuur is een ontspannen paard een paard wat gespannen is kan niets lekker uitvoeren.
Vanuit die ontspanning ga je steeds verder oefenen in alle dressuuroefeningen die er zijn.
is er ergens geen ontspanning in het paardenlijf stuit je op verzet.
dat zul je op kunnen lossen met een zweep, als dat lukt heb je een sul van een paard onder je, maar dat terzijde
of je gaat een stapje terug, zoekt de ontspanning weer op en probeert het later opnieuw, succes gegaranderd.
want of je paard was nog niet los genoeg gereden of zelf gaf je tegenstrijdige hulpen aan of hij snapt het nog niet of iets anders was er loos.
aan jou als ruiter uit te vinden wat er nu mis ging.
als je dat weet is er een oplossing, anders niet.
En ik doe verder niks met NH, het enige wat ik ervan gelezen heb is op bokt.
Toch rij ik vind ik op een diervriendelijke manier.
maar toch ben ik ook een dressuurmuts, Hoe kan dat nu?

Romkabouter"]
Hmm eigenlijk zeg je hetzelfde als ik Marina
[quote="marina schreef:dwang is imo je paard dwingen tot iets dat hij liever niet zo doen.

.

marina"]
[quote="runningkawa schreef:Dat is denk ik iets wat we zelf graag geloven