Kun je een paard helemaal bitloos opleiden naar een hoog niveau

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:10

Duhelo schreef:
Dorine92 schreef:
En ook geen goede wissel, hier schiet je niks mee op. Alleen al de manier waarop hij erin rijdt weet je al dat het niet goed komt. Hij heeft amper controle, paard is totaal niet verzameld.

Verder wil ik nog even zeggen dat alle getoonde paarden na mijn verhaal allemaal barok zijn. Dus het type paard waarvan ik zei dat je het probleem van op de voorhand donderen en uit elkaar vallen van nature wat minder hebt.

Is er iemand die niet denkt dat je op allerlei vlakken aan kwaliteit inlevert wanneer je alles bitloos wilt doen vanaf jong dier?
Overigens denk ik dat het type mens die graag bitloos wil rijden, voorzichtig genoeg is om prima met een bit om te gaan.

Ik denk dat je de controle en verzameling heel verkeerd interpreteert hoor. Het paard maakt vanuit die snelheid een superkorte wending om de achterhand. Denk je dat dit lukt zonder controle of verzameling? Deze paarden kunnen versnellen en verzamelen in no time .
En idd. De wissel is niet perfect, en nog niet volledig in harmonie. Maar dit is wel een paard die nog heel groen is in de wissels, die springt wél netjes in een keer door en blijft onder controle.

Toon mij eens een regulier dressuurpaard die de wissels voor de eerste keren doet? Die zijn ook niet vlekkeloos en in harmonie …

Ik ben nog altijd van mening dat het niet zoveel uitmaakt of je met bit of bitloos rijdt. Ik heb met mijn paard totnutoe nog echt geen enkel nadeel ondervonden. (Maar oke, paard is zadelmak van haar 5, is nu 11 en in de afgelopen 6 jaar gemiddeld een keer per week gereden, met een keer per maand les. We rijden niet op hoog niveau. )

Heb jij dezelfde wissel als ik gezien? Die wissel is absoluut niet in 1 keer en ook niet door. Hij is in tweeën en ook nog dat nagesprongen deel op 2 benen.
Daarnaast is het in totale onbalans gereden. Als je het paard half omgooit kan hij uiteraard een korte wending maken. Dan zet hij gauw zn benen op wat voor manier dan ook eronder zodat hij niet omvalt. Dat is precies wat daar gebeurt. Dat heeft niet met krappe wending vanwege verzameling te maken.
Ook galoppeert het paard niet taktzuiver. Op het rechte lijntje al niet.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:11

Ayasha schreef:
Dorine92 schreef:
En ook geen goede wissel, hier schiet je niks mee op. Alleen al de manier waarop hij erin rijdt weet je al dat het niet goed komt. Hij heeft amper controle, paard is totaal niet verzameld.

Verder wil ik nog even zeggen dat alle getoonde paarden na mijn verhaal allemaal barok zijn. Dus het type paard waarvan ik zei dat je het probleem van op de voorhand donderen en uit elkaar vallen van nature wat minder hebt.

Is er iemand die niet denkt dat je op allerlei vlakken aan kwaliteit inlevert wanneer je alles bitloos wilt doen vanaf jong dier?
Overigens denk ik dat het type mens die graag bitloos wil rijden, voorzichtig genoeg is om prima met een bit om te gaan.

Oprechte vraag, hoeveel barokke paarden heb jij al getraind?

Een paar, maar nooit uitgebracht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:53

Dorine92 schreef:

Barokke paarden zijn sterren in valse verzameling en op de voorhand komen.
Ze hebben aanleg voor verzameling ja maar ze correct op de achterhand rijden is helemaal niet zo simpel als mensen altijd lijken te denken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:41

Elisa2 schreef:
Ja ik vind dit dus niet fijn gereden, hij zegt dat het paard beter stretcht in de hand maar daar is niets van te zien. Paard loopt in een vastgehouden houding aan de voorkant. Niet naar de hand toe en die teugels klapperen alle kanten op.

Heeft zij geen filmpjes dan Beestenfreak?

Duhelo: oprechte vraag..is verzameling als het gepaard gaat met zoveel spanning wel echt verzameling? Want ik zie ook veel Spanjaarden zo rijden. Op stang, met 1 hand..paarden lopen inderdaad verzameld en reageren super snel. Maar ik zie dan zoveel spanning bij die dieren dat ik er niet blij van wordt. En dat is in dit filmpje ook zo..dan maakt het niet uit dat die wissel nog niet perfect is. De manier van aanleren kan ook spelenderwijs worden meegenomen zonder spanning en DAT is goed paardrijden imo. Een van de eerste basis voorwaarden van het Skala zijn Tact en Ontspanning.

Die beelden vind ik idd ook niet fijn. Maar in een leerproces kan er altijd spanning zijn. Mijn paarden hebben allemaal spanning als we iets nieuws aanleren. Ze uiten het op een andere manier maar mijn spanjaard gaat ook kort worden, krabbelen, en doet zoals de typische spanjaard. Cru gezegd moeten ze daar even doorheen. Na 4-5 keer heeft ze door dat het echt zo eng niet is, durft ze weer te ontspannen, en dan gaan we ermee gaan spelen. Dit heeft ze trouwens ook bij bv nieuwe dekens, nieuwe voerbakken, etc.

Mijn draver daarintegen vindt alle leuk en interessant en vindt nieuwe dingen vooral heel erg tof. Bij hem zal je dit beeld dus niet gaan zien. Die uit het dan eerder in een rodeo als zijn emmertje plots te vol is.

Maar het is wel zaak dat de ontspanning wel komt, zoals jouw voorbeeld paarden die constant zo gereden worden vind ik uiteraard ook niet ok.

c_alsemgeest

Re: Kun je een paard helemaal bitloos opleiden naar een hoog niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:22

Dit heeft weinig met een leerproces te maken, dit is geen groene wissel, maar een kapotte zonder voorbereiding. Als de galop niet goed is, maak je geen wissel.
Zoals het op het filmpje gaat rij je de wissel helemaal kapot, heeft het paard spanning en gaat er ook niks van leren. Hooguit hoe die met zijn rug weg een wissel van galop in tweeën moet springen.

Imo kan een wissel makkelijk bitloos, je hebt er namelijk imo niet extreme verfijnde sturing voor nodig. Vooral recht en omzetten met je lijf/been. De schouder omzetten kan je ook prima bitloos.

Dus denk een beetje een onhandig voorbeeld, want heb er genoeg gezien die het keurig uitvoeren bitloos, met neckrope etc.

(En ook genoeg die het net zo slecht uitvoeren met bit :P )

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:09

https://youtube.com/shorts/yh0n6JEDCgQ? ... RYuDJ9nlmw

Is dit dan iets dat liever gezien wordt vergeleken met de moderne dressuur?
Deze piaffe lijkt nl heel erg op hetgene getoond wordt in de proeven…

Als we deze “klassiek” gaan beoordelen, dan komt die niet hoog in de ranglijst lmo, maar het is beter dan veel moderne dressuur dat ik al gezien heb…

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:51

Ayasha schreef:
Dorine92 schreef:

Barokke paarden zijn sterren in valse verzameling en op de voorhand komen.
Ze hebben aanleg voor verzameling ja maar ze correct op de achterhand rijden is helemaal niet zo simpel als mensen altijd lijken te denken.

Ik zei iets anders dan wat jij aankaart. Ik zei dat het stereotype van uit elkaar op de voorhand donderen niet per se hun grootste valkuil is.
Overigens ben ik het niet helemaal met je eens, want dat ze naast hun talent voor verzameling ook een nep versie kunnen aanbieden, is nog altijd meer dan paarden die er helemaal geen talent voor hebben. Paardrijden is sowieso in eerste instantie niet simpel. Pas als je getraind hebt en als combinatie geoefend bent in het niveau waarop je iets wilt laten zien, dan is het uiteindelijk trouwens wel vrij makkelijk. Tot je weer wilt gaan verbeteren in kwaliteit / meer wilt natuurlijk

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:03

@Duhelo Ik denk wel dat je niet moet vergeten dat dat wat getoond wordt in proeven, niet per se het ideaalbeeld van de ruiter is. Soms kun je gewoon niet beter. Sommige paarden hebben geen talent voor piaffe of passage en zitten op de top van hun kunnen bij hun zeer minimale uitvoering. Dat je Grand Prix rijdt betekent niet dat je alles uit de Grand Prix perfect beheerst. Ruiters willen heus allemaal graag dat het paard in perfecte takt op een lichte zithulp de piaffe ingaat, goed gaat zitten en zelf door blijft piafferen en er dan op een lichte hulp weer uit gaat.
In de praktijk echter heeft het paard er al allemaal andere zware onderdelen op zitten bij de inzet van de piaffe, is hij wellicht wat gespannen en afgeleid vanwege de omgeving, of misschien ook niet.. misschien gaat de piaffe thuis ook niet beter dan in de ring. Misschien kan het paard gewoon niet beter. Of de ruiter krijgt het niet beter voor elkaar dan wat ie laat zien.
Feit blijft dat we van veel klassieke meesters alleen stilstaande plaatjes hebben, en dat zijn natuurlijk wel de best gelukte plaatjes. We zouden ze eens rond moeten zien rijden nu. Ik durf te wedden dat als je die nu naar 2026 zou kunnen halen en zou kunnen vragen een Grand Prix proef te rijden, of wat voor routine dan ook, dat daar dan ook een paar betere en een hele groep mindere uitvoeringen tussen zouden zitten. Maar over de doden niets dan goeds natuurlijk

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:38

Duhelo schreef:
https://youtube.com/shorts/yh0n6JEDCgQ? ... RYuDJ9nlmw

Is dit dan iets dat liever gezien wordt vergeleken met de moderne dressuur?
Deze piaffe lijkt nl heel erg op hetgene getoond wordt in de proeven…

Als we deze “klassiek” gaan beoordelen, dan komt die niet hoog in de ranglijst lmo, maar het is beter dan veel moderne dressuur dat ik al gezien heb…

Beter zou ik niet gelijk zeggen maar weet ook niet in welke context je het precies bedoeld, maar dit is wel een van de betere bitloos ruiters die ik ooit gezien heb. :j

Ik vind Iberische paarden verzamelen trouwens een fluitje van een cent. Verlengen, verruimen, voorwaarts- neerwaarts e.d dat is andere koek. Daarom zeggen die stilstaande piaffe plaatjes van Iberische paarden me nooit wat. Ik vind het pas knap als deze bovenstaande oefeningen goed kunnen. 8-)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:57

@dorine92: daar heb je een goed punt in, van het getoonde in de proeven. Daarom heb ik ook net een afkeer van de wedstrijdwereld. Again, het paard wordt door het uiterste gedreven opdat die perse x passen piaffe en zoveel wissels moet tonen. En dan tonen ze liever een slechte uitvoering dan geen uitvoering.
De oefening hier is belangrijker dan het paard.

Ik prefereer om de oefening te gebruiken om het paard te verbeteren, maar uiteraard is die ook niet altijd perfect, maar je kan in de oefening bijsturen of eruit rijden om te verbeteren, wat in de proef niet kan.

Maar oke, paarden die met koeien werken gaan de oefeningen ook moeten doen zoals ze het op dat moment kunnen, want als er een stier afkomt kunnen ze niet even de oefening stoppen en herproberen :+

@elisa: maar dit paard gaat niet gaan zitten en bouncet met de achterhand en blijft zwaar op de voorhand en loopt achter de ll…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:53

Ik vind niet dat hij achter de LL loopt, met momentjes misschien en de aanleuning zou nog beter kunnen. Maar verschil met de anderen is dat hij recht en rechtgericht loopt. Geen gekanteld hoofd, geen weggedrukte rug, geen overdreven stress. Dus ja, van de bitloze filmpjes vind ik dit tot nog toe de beste. Onderstaande filmpje vind ik ook best oke.

https://youtube.com/shorts/36v7AaUmVTU? ... 5bpjvOmn4c

Wat wel grappig is, als ik dus op haar account kijk is dat zij dus ook gewoon rijdt met bit..