Duhelo schreef:Dorine92 schreef:En ook geen goede wissel, hier schiet je niks mee op. Alleen al de manier waarop hij erin rijdt weet je al dat het niet goed komt. Hij heeft amper controle, paard is totaal niet verzameld.
Verder wil ik nog even zeggen dat alle getoonde paarden na mijn verhaal allemaal barok zijn. Dus het type paard waarvan ik zei dat je het probleem van op de voorhand donderen en uit elkaar vallen van nature wat minder hebt.
Is er iemand die niet denkt dat je op allerlei vlakken aan kwaliteit inlevert wanneer je alles bitloos wilt doen vanaf jong dier?
Overigens denk ik dat het type mens die graag bitloos wil rijden, voorzichtig genoeg is om prima met een bit om te gaan.
Ik denk dat je de controle en verzameling heel verkeerd interpreteert hoor. Het paard maakt vanuit die snelheid een superkorte wending om de achterhand. Denk je dat dit lukt zonder controle of verzameling? Deze paarden kunnen versnellen en verzamelen in no time .
En idd. De wissel is niet perfect, en nog niet volledig in harmonie. Maar dit is wel een paard die nog heel groen is in de wissels, die springt wél netjes in een keer door en blijft onder controle.
Toon mij eens een regulier dressuurpaard die de wissels voor de eerste keren doet? Die zijn ook niet vlekkeloos en in harmonie …
Ik ben nog altijd van mening dat het niet zoveel uitmaakt of je met bit of bitloos rijdt. Ik heb met mijn paard totnutoe nog echt geen enkel nadeel ondervonden. (Maar oke, paard is zadelmak van haar 5, is nu 11 en in de afgelopen 6 jaar gemiddeld een keer per week gereden, met een keer per maand les. We rijden niet op hoog niveau. )
Heb jij dezelfde wissel als ik gezien? Die wissel is absoluut niet in 1 keer en ook niet door. Hij is in tweeën en ook nog dat nagesprongen deel op 2 benen.
Daarnaast is het in totale onbalans gereden. Als je het paard half omgooit kan hij uiteraard een korte wending maken. Dan zet hij gauw zn benen op wat voor manier dan ook eronder zodat hij niet omvalt. Dat is precies wat daar gebeurt. Dat heeft niet met krappe wending vanwege verzameling te maken.
Ook galoppeert het paard niet taktzuiver. Op het rechte lijntje al niet.
)