Mening van mensen die zelf jureren gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 16:40

Lijkt me dat als een jury die 5/6jes constructief kan onderbouwen dat ze er dan juist wel wat mee kunnen? O:)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 16:43

Elisa2 schreef:
Lijkt me dat als een jury die 5/6jes constructief kan onderbouwen dat ze er dan juist wel wat mee kunnen? O:)

Ja maar bij sommige combinaties kun je dan bij elk onderdeel hetzelfde gaan neerkalken. Dus wat je dan doet is aan het einde iets opschrijven wat begint met "het gehele beeld..."

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 16:57

Elisa2 schreef:
Het is natuurlijk wel zo dat profs, en dan bedoel ik degene die wedstrijden rijden voor hun levensonderhoud vaak ook betere paarden hebben. Dus wat dat betreft is het gezien ook de rest van dit topic (betere paard krijgt hogere punten)toch wel oneerlijk ergens.

KNHS doet z'n best wat betreft de kampioenschappen maar ik denk dat daar nog wel winst te behalen is.

Die 'hebben' ze vaak niet, maar die mogen ze rijden van de eigenaren. Het gebeurt vaak genoeg dat na de behaalde resultaten in de basis een dergelijk paard weer opgehaald wordt, vooral bij merries zie je dit vaak. Je krijgt het toch niet voor iedereen goed. Van mij mogen de profs in de gewone wedstrijden mee blijven draaien, daar fleuren sommige wedstrijden echt van op.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 17:10

Ik weet niet of die profs nou echt altijd betere paarden hebben. Ruil je een paar maanden van paard, dan winnen zij vervolgens nog steeds. Het is niet dat die mensen niks kunnen, en het is meestal ook niet dat jouw paard de belemmerende factor is voor jouw lage punten. Je bent het bijna altijd zelf

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 17:30

Hier is het dus de keuze: paard starten in de u25 of subtop nu het nog kan ivm leeftijd ruiter, of geen zt starten en de jonkies een keer meenemen naar een wat grotere wedstrijd? Komt erop neer dat we er dan eentje kunnen meenemen in het Z op de regio en meer niet, omdat je anders het hele seizoen niet met je subtop paard van start kunt. Wat dus ook voor ons de kans op een NK enorm verkleint, want in het Z/Zzl rijdt je in principe tegen allemaal profs en in de subtop ook. Als je daar als jonge ruiter naam tussen wilt maken, dan moet je dus echt bewust kiezen waaraan je dat seizoen wel of niet meedoet.

Want te weinig starts of onder de 63% ontzegd je ook de kans om op de selectie voor het talentenplan mee te rijden. Maar ja, dat kan niet als je dus in het L of M mee wilt doen, wetende dat je daarmee meer kans maakt op een afvaardiging naar het NK. Van beide valt wat te zeggen en ja het is een luxe probleem, maar voor ons is het kiezen uit 2 kwaden zeg maar.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 17:31

Voor een deel wel. Maar ik denk echt dat ik genoeg paarden heb gereden waar wen prof niet eens tijd in zou steken. Omdat die op 110% van hun kunnen nog steeds tekort komen. Je kunt ze als prof misschien wel optimaal voorstellen, maar een beperkt paard optimaal voorstellen zal nooit beter zijn dan een goed paard optimaal voorstellen.

Veronica2

Re: Mening van mensen die zelf jureren gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 17:37

Padoertje, maar de oorzaak van dat probleem is dus dat goed presterende ruiters een stapje terug moeten doen, ten gunste van de doorsnee amateurs die meer kansen voor zichzelf willen. De enige denkbare reden dat de KNHS dit doet, is omdat hun inkomen en bestaansrecht ligt in de breedte, bij de amateurs.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 17:51

Veronica2 schreef:
denisesilver schreef:
Ken inderdaad ook iemand die een heel goed leerpaard kocht, echt bij een prima instructeur leste, maar heel dat paard naar de gallemiezen werkte. Die kon gewoon niet met dieren omgaan. Punten zijn niet te koop.

Deze is ook al redelijk uitgekauwd, de dure paarden die naar de knoppen gereden worden door verwende meisjes. Er kunnen zoveel dingen mis gaan onderweg naar je doel.

Pol, dank nu snap ik het beter. De jury beoordeelt niet met welk vervoer je naar wedstrijd komt, ook met een trailer kan je gewoon GP worden als je maar de juiste instelling hebt.

Betrof een jongen. En over het algemeen gebeurt dat natuurlijk niet, en dat zeg ik ook nergens. Wilde alleen maar stellen dat je met een duur paard en goede begeleiding nog nergens komt als je niet fatsoenlijk met je paarden omgaat.

Was Adelinde die met trailer naar JA ging toch? :D

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 18:03

Veronica2 schreef:
Padoertje, maar de oorzaak van dat probleem is dus dat goed presterende ruiters een stapje terug moeten doen, ten gunste van de doorsnee amateurs die meer kansen voor zichzelf willen. De enige denkbare reden dat de KNHS dit doet, is omdat hun inkomen en bestaansrecht ligt in de breedte, bij de amateurs.

Eens, maar ik beschouw ons ook nog steeds als amateurs en wij rijden dan in het zzl tegen een hengst als Johny Depp. Wij rijden ook op lokale wedstrijden om ze ervaring op te laten doen en dergelijke hengsten zie je nooit en hoeven voor de ervaring echt niet naar een regio te gaan, maar die staan dan ineens op de startlijst. Dus wat een L ruiter van ons vindt, datzelfde hebben wij dus ook, maar dan met de echte profs :') Het dressuurforum is hier regelmatig mee bezig, maar het blijft een lastige discussie. Je ziet van tevoren al op de startlijst wie er in de top 5 komt te staan.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 18:15

Ach er heeft in onze regio ook weleens een prof naast gelegen, dus zeker weten doe je het nooit :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 18:18

Nou dat bedoel ik dus ook en tegen de kwaliteit van een goedgekeurde dekhengst kun je vaak niet op.

Ik heb ook paarden voor anderen uitgebracht, dat waren geen paarden die ik zelf had kunnen betalen. Natuurlijk doet opleiding en rijderij enorm veel maar in sommige paarden steken profs idd echt geen tijd en energie. En dat zijn dan toch de simpelere paarden of met de minder handige karakters.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 21:41

Padoertje schreef:
Veronica2 schreef:

Eens, maar ik beschouw ons ook nog steeds als amateurs en wij rijden dan in het zzl tegen een hengst als Johny Depp. Wij rijden ook op lokale wedstrijden om ze ervaring op te laten doen en dergelijke hengsten zie je nooit en hoeven voor de ervaring echt niet naar een regio te gaan, maar die staan dan ineens op de startlijst. Dus wat een L ruiter van ons vindt, datzelfde hebben wij dus ook, maar dan met de echte profs :') Het dressuurforum is hier regelmatig mee bezig, maar het blijft een lastige discussie. Je ziet van tevoren al op de startlijst wie er in de top 5 komt te staan.

Die zijn idd jammer, zie je het hele jaar niet want ze zitten natuurlijk ook niet echt in de regio en die dieren krijgen hele andere ervaringen. Paar jaar geleden was zowel de Z2 als Zz licht GGK hengsten.
Maar eerlijk, in mijn ponytijd in het Z2 reden in onze regio ook 2 of 3 uit het a kader hier. :+ Op de regiokampioenschappen dan. En ZH kreeg maar 2 verwijzingen oid toen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 22:55

Ja klopt MWM. En best wat ruiters buiten de regio die vlak ervoor overstappen omdat wij een hogere afvaardiging hebben. Maar ja, het is wat het is.
Het scheelt dat wij allemaal versneld mogen promoveren naar het zzl en hoger, dus we houden ze lekker thuis om door te trainen en pakken af en toe een kleine wedstrijd mee voor de ervaring. Scheelt een hoop geld hahaha.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 22:58

Padoertje schreef:
Veronica2 schreef:

Het blijft ook een lastige discussie en ik vind het nog steeds leuk om op doodgewone wedstrijden soms toch buitengewone combinaties tegen te komen, ik blijf dan wel even kijken. Van mij hoeft het dus niet gescheiden, maar ik snap ook dat jij vindt dat de regels (ik had ze eerder al even gekopieerd) iets teveel voor de amateurs zijn bedacht.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 23:12

Niet zozeer teveel voor de amateur hoor! Er moeten nu eenmaal regels worden opgesteld.

Wat ik lastig vind zijn de ruiters die in verschillende klassen uitkomen en dan zelfs met meerdere paarden in 1 rubriek. Die worden dan met 2 paarden afgevaardigd en mogen er 1 kiezen met wie ze naar het NK gaan. Maar die podiumplek houden ze. Die plek gun ik dan enorm aan de ruiter die op de 4e plek is geëindigd.
En die prof ruiters komen dan ook op het NK in 2 rubrieken uit, waardoor een amateur daardoor nog minder kans maakt. Voor vele in het toch een beetje een droom om daar ooit een keer te rijden. Dus wat mij betreft passen het aantal te starten paarden aan, zodat er meer kans is voor de amateur.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 00:32

_Lorette_ schreef:
Voor een deel wel. Maar ik denk echt dat ik genoeg paarden heb gereden waar wen prof niet eens tijd in zou steken. Omdat die op 110% van hun kunnen nog steeds tekort komen. Je kunt ze als prof misschien wel optimaal voorstellen, maar een beperkt paard optimaal voorstellen zal nooit beter zijn dan een goed paard optimaal voorstellen.

Dat is waar, maar mensen houden dat laatste zinnetje vaak zo sterk in hun hoofd, dat ze voor het gemak maar even vergeten dat zij helemaal niet die talentvolle ruiter, maar de beperkende factor zijn.
Heb al zo vaak gehoord hoe er allemaal dingen mis zijn aan de jury, het bit, de ongelijke hoeven, de bodem van de bak, weet ik veel wat ... maar de dingen waar mensen soms stug van blijven volhouden dat het een groot probleem is, zijn vaak pas dingen waar je pas tegen aanloopt als je lichte tour ofzo gaat starten (wat zij helemaal niet kunnen en ook nooit zullen leren). Ze gaan gewoon compleet voorbij aan het feit dat ondanks dat wat ze zeggen waar is, het in de B of Z geen enkele rol speelt, in tegenstelling tot het gegeven dat ze zelf nog flink wat lesjes nodig hebben

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 07:43

Denk dat vrijwel iedereen goed paardrijden kan leren. Mits een redelijk lichaam, redelijke gezondheid, redelijke motoriek. Een goede instructeur en een gedreven gezonde ruiter komen erg ver. Het niet gaan leren kan hem in de instructeur zitten die alleen maar voor eigen geld staat en de ruiter dus niet echt wat wil leren (met de bijbehorende confrontatie) maar naar de mond praat . Of in de ruiter die vindt dat ze het al heel goed doet maar de rest van de wereld daar een oog voor heeft dus geen vooruitgang gaat boeken.Daar loopt het vaak vast. Gretig zijn in het willen leren en vooral veel tijd steken in het opnemen van informatie en het eigen maken daarvan lijkt iets uit vervlogen tijden. En ja er zijn er die alles op een presenteerblaadje krijgen en soms ten koste van het paard nog aardige proeven laten zien maar dat is echt niet het grootste gros.De rest moet er gewoon voor knokken.,

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-25 07:54

Het is toch eenvoudig.
Maak een NK kampioenschap prof en een NK kampioenschap amateur.
Een prof met een beetje naam zal niet eens in de amateurreeks durven uitkomen want dat zou geen reclame zijn.
De amateur die tussen de profs wil gaan rijden, moet zich dan maar bewijzen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 07:56

* dubbel
Laatst bijgewerkt door pol013 op 15-08-25 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 07:57

Veronica2 schreef:
Pol, dank nu snap ik het beter. De jury beoordeelt niet met welk vervoer je naar wedstrijd komt, ook met een trailer kan je gewoon GP worden als je maar de juiste instelling hebt.

Ik bedoel die trailer ook alleen als voorbeeld. Je kunt op die plek ook invullen 'paard' 'accommodatie' 'instructie' 'talent' etc etc etc

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 08:05

Rizette schreef:
Denk dat vrijwel iedereen goed paardrijden kan leren. Mits een redelijk lichaam, redelijke gezondheid, redelijke motoriek.

Hm ja de basis wel. Maar ik ken mensen die gewoon niet handig zijn met hun lichaam. Dus inderdaad wat je zegt, motoriek en lichaamsbeheersing en coördinatie moet wel goed zijn. Dat is denk ik het belangrijkste.
Op hoger niveau komt er een stukje gevoel bij kijken en finesse in de afstemming tussen de hulpen. Daar zit ook de snelheid van reactie in dus het voelen en dan direct met de juiste kleine hulp corrigeren zodat je bijna onzichtbaar kan corrigeren. Je ziet vaak dat ruiters te lang wachten (het niet voelen) en ‘probleem’ te groot laten worden waardoor de correctie ook groter moet zijn. En dan krijg je grotere hulpen en een onrustig beeld.

Als instructeur is het best moeilijk om iemand met minder gevoel of coördinatie les te geven. Zodra ik het met het oog kan zien dan is het probleem eigenlijk al te groot geworden.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 15-08-25 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 08:05

Veronica2 schreef:

Nou ja, op zich hoeft ze geen stapje terug te doen. Ze mag alleen even niet voor de lintjes van 1,50 per stuk meedoen. HC kan ze het paard nog steeds meenemen voor de routine en voor eventuele kopers om in de etalage te zetten. Je mag ook gewoon naar selectie wedstrijden om het paard dáár in de kijker te zetten. Je mag dan alleen even niet in het klassement verschijnen. Maar die echt leuke paarden vallen zo ook wel op, bij het losrijden.

Je schrijft het overigens keurig padoertje. Het ís ook een luxe. Maar dat maakt het dilemma niet minder groot. Dat snap ik ook wel.
En voor een individu blijft dit een suffe keuze. Alleen voor de sport in het totaal (en dus de breedte en diepte) vind ik het wél goed.

Zoals ik al eerder schreef. In het springen loopt dit voor mijn gevoel al lang zo. Die profs nemen die paarden lekker mee in de 70-110 rubrieken en rijden HC mee, of onofficiële concoursen. Of duidelijk niet met het oog op prijzen (zoals een extra volte draaien of duidelijk niet op snelheid). En dat is zeker leuker en leerzamer dan ze totaal te scheiden.

Verder geeft jouw voorbeeld ook weer mooi weer dat je inderdaad altijd ergens wel iemand beters/hogers/handigers/rijkers tegen zult komen. Daarmee dealen hoort er dus inderdaad ook gewoon tot op zekere hoogte bij. Maar ik ben dan wel blij dat de knhs er in ieder geval voor zorgt dat dát paard dan niet op een provinciaal B-Z kampioenschap terecht komt :P

En over opkijken tegen iemand: ik kijk echt naar mijn springinstructeur en denk: phoehee zo netjes en relaxed een 135 rondsturen :wow:
Kom ik aan met mijn 80/90cm in de B eventing. Blijkt hij dat dan weer rete stoer te vinden :))
Je kunt ook gewoon over en weer bewondering voor elkaar hebben. Dat hoeft niet maar 1 kant op te gaan.

@Dorine92 Over het 'gemopper' op wedstrijd. Ik denk dat je je daar wel bij mag bedenken dat het vaak een eerste reactie is. Je moet ook eerst constateren dát er iets mis ging. En dan kun je er over gaan nadenken wat de echte oorzaak is en hoe je het gaat oplossen. Dat ze dat nóg niet bedacht hebben ter plekke wil gelukkig niet zeggen dat ze dat nooit bedenken.
Maar ik herken wel dat sommige mensen dat proces naar inzicht best een klein beetje mogen stroomlijnen en versnellen :+

@rizette: op zich eens hoor. Dat inzicht mogen best meer mensen eerder hebben.
Maar dat het paard wel óók een flinke factor is kan ik sinds een paar jaar ook beamen. Mijn eeuwige inzet ten spijt heb ik nog nooit zo goed gereden als op mijn huidige merrie. Want die maakt het leven zo intens veel makkelijker door haar geweldige instelling (beide kanten op, 0 tollerantie voor bullshit maar echt vooral tomeloze de inzet als je het wel goed doet) Je bent wel echt zo goed als je beste paard heb ik ervaren.
Ik krijg nog iedere 2e dag de reminder dat dat zich niet zomaar door vertaalt naar meteen net zo goed rijden op een ander paard......

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 08:27

Ik was laatst ook een keer op wedstrijd en kan ene paar dingetjes aanhalen die hier al gezegd zijn, ik reed namelijk in de initiatieproeven tussen de flitsende pre's met een manegepaard die het nog nooit had gedaan.

Over de 5 en 6jes jury's heb ik wel wat te zeggen. Met 5 of 6 heb ik totaal geen problemen, zolang dat daar niet in blijft gehangen worden. Ik kreeg vroeger weleens protocollen mee naar huis met allemaal 5en en 6en terwijl de ene overgang echt wel beduidend beter was dan de andere, maar ze kregen dan wel hetzelfde punt. Daar had ik het moeilijk mee.

Maar nu dus laatst wedstrijd waar ik echt de jury kon appreciëren, de hele proef was erg gespannen en paard was OVERAL bang van, dus overal 5 en 6 maar mijn middelijnen, halthouden en groeten waren dan weer wel goed, recht en mooie overgang en daar werd dan ook meteen een 7 gegeven. Ik vond het zo fijn, dat was echt een jury die elke oefening apart bekeek en die dan ook eerlijk puntte.

Maar er reden in mijn klasse ook wel mensen mee die dan echt wel een niveautje hoger konden starten. Ik weet niet hoe dat in NL werkt, maar hier moet je verplicht over bij 38 WP (je moet daarvoor dus al 16 wedstrijden boven de 75% rijden) en is er geen minimum. Wat imo maakt dat er mensen zijn die te snel overgaan (die krijgen dan wel een negatie WP saldo en mogen ook weer lager starten) En de mensen zoals deze mevrouw die dus echt heel lang in het initiatieniveau blijven hangen. Zij haalde dan ook rustig bijna 10% meer dan diegene die tweede werd. Ik begrijp dat het leuk is om te winnen maar na een tijdje is daar toch ook de fun vanaf lijkt me :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 08:42

Suzanne F. schreef:
Rizette schreef:
Denk dat vrijwel iedereen goed paardrijden kan leren. Mits een redelijk lichaam, redelijke gezondheid, redelijke motoriek.

Hm ja de basis wel. Maar ik ken mensen die gewoon niet handig zijn met hun lichaam. Dus inderdaad wat je zegt, motoriek en lichaamsbeheersing en coördinatie moet wel goed zijn. Dat is denk ik het belangrijkste.
Op hoger niveau komt er een stukje gevoel bij kijken en finesse in de afstemming tussen de hulpen. Daar zit ook de snelheid van reactie in dus het voelen en dan direct met de juiste kleine hulp corrigeren zodat je bijna onzichtbaar kan corrigeren. Je ziet vaak dat ruiters te lang wachten (het niet voelen) en ‘probleem’ te groot laten worden waardoor de correctie ook groter moet zijn. En dan krijg je grotere hulpen en een onrustig beeld.

En mensen moeten ook snappen wat ze doen. :j
Sommige ruiters kunnen heel goed rijden zodra er een instructeur bij is die zegt wat ze moeten doen, maar als ze het alleen moeten doen wordt het moeilijk.
Voor mij is het stuk gevoel het belangrijkste naast een goede zit hebben en paard niet in de weg zitten.

Maar het is altijd makkelijker om over anderen wat te zeggen, veel moeilijker om over jezelf wat te zeggen. Ik vond mezelf nooit een hele goede wedstrijdruiter, raakte te snel gespannen wat ten koste ging van het rijden. Laten we dat mentale stuk ook niet vergeten in het rijden van wedstrijden, mensen kunnen thuis heel anders rijden dan in de ring. Paard kan op concours heel anders zijn dan thuis. Daarom is het niet fair om mensen volledig weg te branden op die 5 minuten in de ring.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 08:45

Klopt Elisa, maar als jury weet je niet hoe mensen thuis rijden. Je moet de 5 minuten beoordelen die je ziet.