Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Elisa2 schreef:Het is natuurlijk wel zo dat profs, en dan bedoel ik degene die wedstrijden rijden voor hun levensonderhoud vaak ook betere paarden hebben. Dus wat dat betreft is het gezien ook de rest van dit topic (betere paard krijgt hogere punten)toch wel oneerlijk ergens.
KNHS doet z'n best wat betreft de kampioenschappen maar ik denk dat daar nog wel winst te behalen is.
Veronica2 schreef:denisesilver schreef:Ken inderdaad ook iemand die een heel goed leerpaard kocht, echt bij een prima instructeur leste, maar heel dat paard naar de gallemiezen werkte. Die kon gewoon niet met dieren omgaan. Punten zijn niet te koop.
Deze is ook al redelijk uitgekauwd, de dure paarden die naar de knoppen gereden worden door verwende meisjes. Er kunnen zoveel dingen mis gaan onderweg naar je doel.
Pol, dank nu snap ik het beter. De jury beoordeelt niet met welk vervoer je naar wedstrijd komt, ook met een trailer kan je gewoon GP worden als je maar de juiste instelling hebt.
Veronica2 schreef:Padoertje, maar de oorzaak van dat probleem is dus dat goed presterende ruiters een stapje terug moeten doen, ten gunste van de doorsnee amateurs die meer kansen voor zichzelf willen. De enige denkbare reden dat de KNHS dit doet, is omdat hun inkomen en bestaansrecht ligt in de breedte, bij de amateurs.
Padoertje schreef:Veronica2 schreef:Padoertje, maar de oorzaak van dat probleem is dus dat goed presterende ruiters een stapje terug moeten doen, ten gunste van de doorsnee amateurs die meer kansen voor zichzelf willen. De enige denkbare reden dat de KNHS dit doet, is omdat hun inkomen en bestaansrecht ligt in de breedte, bij de amateurs.
Eens, maar ik beschouw ons ook nog steeds als amateurs en wij rijden dan in het zzl tegen een hengst als Johny Depp. Wij rijden ook op lokale wedstrijden om ze ervaring op te laten doen en dergelijke hengsten zie je nooit en hoeven voor de ervaring echt niet naar een regio te gaan, maar die staan dan ineens op de startlijst. Dus wat een L ruiter van ons vindt, datzelfde hebben wij dus ook, maar dan met de echte profsHet dressuurforum is hier regelmatig mee bezig, maar het blijft een lastige discussie. Je ziet van tevoren al op de startlijst wie er in de top 5 komt te staan.
Padoertje schreef:Veronica2 schreef:Padoertje, maar de oorzaak van dat probleem is dus dat goed presterende ruiters een stapje terug moeten doen, ten gunste van de doorsnee amateurs die meer kansen voor zichzelf willen. De enige denkbare reden dat de KNHS dit doet, is omdat hun inkomen en bestaansrecht ligt in de breedte, bij de amateurs.
Eens, maar ik beschouw ons ook nog steeds als amateurs en wij rijden dan in het zzl tegen een hengst als Johny Depp. Wij rijden ook op lokale wedstrijden om ze ervaring op te laten doen en dergelijke hengsten zie je nooit en hoeven voor de ervaring echt niet naar een regio te gaan, maar die staan dan ineens op de startlijst. Dus wat een L ruiter van ons vindt, datzelfde hebben wij dus ook, maar dan met de echte profsHet dressuurforum is hier regelmatig mee bezig, maar het blijft een lastige discussie. Je ziet van tevoren al op de startlijst wie er in de top 5 komt te staan.
_Lorette_ schreef:Voor een deel wel. Maar ik denk echt dat ik genoeg paarden heb gereden waar wen prof niet eens tijd in zou steken. Omdat die op 110% van hun kunnen nog steeds tekort komen. Je kunt ze als prof misschien wel optimaal voorstellen, maar een beperkt paard optimaal voorstellen zal nooit beter zijn dan een goed paard optimaal voorstellen.
Veronica2 schreef:Pol, dank nu snap ik het beter. De jury beoordeelt niet met welk vervoer je naar wedstrijd komt, ook met een trailer kan je gewoon GP worden als je maar de juiste instelling hebt.
Rizette schreef:Denk dat vrijwel iedereen goed paardrijden kan leren. Mits een redelijk lichaam, redelijke gezondheid, redelijke motoriek.
Veronica2 schreef:Padoertje, maar de oorzaak van dat probleem is dus dat goed presterende ruiters een stapje terug moeten doen, ten gunste van de doorsnee amateurs die meer kansen voor zichzelf willen. De enige denkbare reden dat de KNHS dit doet, is omdat hun inkomen en bestaansrecht ligt in de breedte, bij de amateurs.
Suzanne F. schreef:Rizette schreef:Denk dat vrijwel iedereen goed paardrijden kan leren. Mits een redelijk lichaam, redelijke gezondheid, redelijke motoriek.
Hm ja de basis wel. Maar ik ken mensen die gewoon niet handig zijn met hun lichaam. Dus inderdaad wat je zegt, motoriek en lichaamsbeheersing en coördinatie moet wel goed zijn. Dat is denk ik het belangrijkste.
Op hoger niveau komt er een stukje gevoel bij kijken en finesse in de afstemming tussen de hulpen. Daar zit ook de snelheid van reactie in dus het voelen en dan direct met de juiste kleine hulp corrigeren zodat je bijna onzichtbaar kan corrigeren. Je ziet vaak dat ruiters te lang wachten (het niet voelen) en ‘probleem’ te groot laten worden waardoor de correctie ook groter moet zijn. En dan krijg je grotere hulpen en een onrustig beeld.