Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lletam

Re: Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 15:23

Ik ben zelf minder soepel rechts dus daar versterken we elkaar helaas. Aan de voorwaarden blijven werken en toch af en toe meenemen. De goede kant eerst.

Hoe laat je een paard achter eerst wisselen dan? Dat heb ik nog nooit geleerd (of gezien).
Zal vast te maken hebben met scherp en snel maken en dat is sowieso een uitdaging met dit paard...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 15:45

Nou ja, de galop sprong is zo dat in de beweging de achterbenen als eerst de galop inzetten, dus die wisselen ook als eerst. Die zijn ook het “moeilijkst” om te wisselen. De schouders gaan vaak makkelijker bijvoorbeeld met contra galop die niet bevestigd is, springt het paard in de schouders vaak over en achter blijft goed.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 16:17

lletam schreef:
Ik ben zelf minder soepel rechts dus daar versterken we elkaar helaas. Aan de voorwaarden blijven werken en toch af en toe meenemen. De goede kant eerst.

Hoe laat je een paard achter eerst wisselen dan? Dat heb ik nog nooit geleerd (of gezien).
Zal vast te maken hebben met scherp en snel maken en dat is sowieso een uitdaging met dit paard...

Als je galop goed van achter naar voren is, en dus op het achterbeen. en je geeft op het goede moment de hulp kunnen ze eigenlijk bijna niet anders dan in 1 van achter naar voor wisselen.

Als ze voor eerst springen zijn de basis voorwaarden van je galop niet goed (op de voorhand en niet door de rug naar voren in de sprong) of geef je echt op het verkeerde moment (midden in de sprong) de hulp.

En bij alles goed opletten dat het paard echt recht is, als ze over een schouder weg lopen onderbreekt dat ook de sprong om goed om te kunnen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 18:52

Het is overigens naar mijn idee nooit het doel om een wissel in tweeen te springen.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 19:10

Sanet schreef:
Nou ja, de galop sprong is zo dat in de beweging de achterbenen als eerst de galop inzetten, dus die wisselen ook als eerst. Die zijn ook het “moeilijkst” om te wisselen. De schouders gaan vaak makkelijker bijvoorbeeld met contra galop die niet bevestigd is, springt het paard in de schouders vaak over en achter blijft goed.

Dat is ook zo ja. Contragalop is wel goed, paard heeft ook al veel balans. Maar nogmaals ik ben me ervan bewust dat hij nog sneller en scherper moet worden en dat die rechterkant onze mindere kant is.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 19:14

c_alsemgeest schreef:
lletam schreef:

Als je galop goed van achter naar voren is, en dus op het achterbeen. en je geeft op het goede moment de hulp kunnen ze eigenlijk bijna niet anders dan in 1 van achter naar voor wisselen.

Als ze voor eerst springen zijn de basis voorwaarden van je galop niet goed (op de voorhand en niet door de rug naar voren in de sprong) of geef je echt op het verkeerde moment (midden in de sprong) de hulp.

En bij alles goed opletten dat het paard echt recht is, als ze over een schouder weg lopen onderbreekt dat ook de sprong om goed om te kunnen.

Ja klopt wbt die voorwaarden maar ook dan is het geen garantie dat het lukt dus zo zwart wit is het nou ook weer niet.

Maar, inderdaad, de focus blijft de galop verbeteren en zelf op m'n timing blijven letten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 21:55

Ben ik het eigenlijk niet mee eens :P
Als je voorwaarden echt goed zijn en je hulp qua timing ook, heb je gewoon altijd een goede wissel.

In het aanleren kunnen ze soms nog wat spartelen, maar dan zijn ook je voorwaarden nog niet helemaal goed omdat ze het nog niet helemaal begrijpen.
Dat is iig mijn ervaring met verschillende paarden, daarvan 4 van mezelf. Als er iets niet goed ging in een wissel, vooral bij mijn laatste was het wat puzzelen, kon ik dit altijd terug leiden naar dat de galop niet goed was (in zijn geval onder me vandaan liep van zijn achterbeen af), hij scheef trok of ik zelf zat te slapen :+

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 23:18

We zijn het er wel over eens dat het een hele puzzel is;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 07:05

Niet bij alle paarden gelukkig :+
Jam was een keer verassen met de hulp, toen ging hij maar wat proberen, sprong om, belonen en daarna kende hij hem _O-
Maar hij was sowieso vrij uitzonderlijk hoe snel hij alles begreep en op sloeg.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 09:21

Dat is wel prettig dan ja! Had even gehoopt dat het zo simpel zou gaan want de eerste keren proberen gingen vrij simpel. Was helaas meer geluk dan wijsheid haha

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 11:17

Die hoop had ik ook hoor bij deze, maar dat viel toch even tegen :+ :Y)
Heeft echt een tijd, zeker maanden geduurd voordat ik zijn galop goed kreeg (heb hem als 9 jarige gekocht, de andere die ik net noemde had ik vanaf 3 en net ohz, ben er achter gekomen dat groen en het zelf doen soms makkelijker is dan een die al verder doorgereden is :P ).
Alles was vooral hard en heel sterk, en hij duwde zich er dus van het achterbeen af en ging rennen :')
Maar goed, na veel proberen, kijken wat werkt en veeeeel uren doet hij ze nu echt goed. Hij heeft door zijn kracht ook echt een hele mooie manier van wisselen, springt mooi groot.

Nu zijn we meer met de series bezig, en dan moet ik ze dus voorwaarts en wat kleiner houden ipv zo groot omhoog dus we zijn weer begonnen aan een nieuwe puzzel _O-
Maar leren en moeilijke dingen doen werkt wel bij hem, als hij uitgedaagd wordt heeft hij veel meer rust in zijn hoofd. Dus we oefenen lekker door :D
Laatst had ik een echt goede om de 3, en dan ben je ook echt trots als het lukt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 11:31

Voila, ik denk dat het dat ook wel is, blijven doorzetten. De ene doet het (soms letterlijk) na een keertje en is er mee weg, andere hebben meer tijd nodig.

Het puzzelen is leuk, maar het resultaat toch altijd een 'trots' momentje. Die eerste wissels, dan de wissels overal kunnen vragen, de series. En het moeilijkste de eners. Blijf dat toch nog wel eigenlijk een gang apart vinden

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 17:46

Ik ben nog in de fase van de wissels aanleren.
Vandaag op buitenrit heb ik er een stuk of 15 gevraagd. Ik denk dat er wel 12 "goed” waren. Daarmee bedoel ik nog in 1 tijd en vrij recht.
Ik ben er al een maand of 5 mee bezig, het is voor mij ook nog bijleren. Maar het is plezant. Ik had het wat gehad met de oefeningen van Z1.
Ik merk dat hij door de nieuwe oefeningen echt sterker en meer op de achterhand komt. Dat kunnen we dan meenemen in onze Z1-wedstrijden. Ik doe het wel zo dat ik de dagen voor een Z1 wedstrijd geen vliegende wissels meer vraag om te verhinderen dat hij mij op wedstrijd wil pleasen met gratis wisseltje. :)

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 10:06

c_alsemgeest schreef:
Die hoop had ik ook hoor bij deze, maar dat viel toch even tegen :+ :Y)
Heeft echt een tijd, zeker maanden geduurd voordat ik zijn galop goed kreeg (heb hem als 9 jarige gekocht, de andere die ik net noemde had ik vanaf 3 en net ohz, ben er achter gekomen dat groen en het zelf doen soms makkelijker is dan een die al verder doorgereden is :P ).
Alles was vooral hard en heel sterk, en hij duwde zich er dus van het achterbeen af en ging rennen :')
Maar goed, na veel proberen, kijken wat werkt en veeeeel uren doet hij ze nu echt goed. Hij heeft door zijn kracht ook echt een hele mooie manier van wisselen, springt mooi groot.

Nu zijn we meer met de series bezig, en dan moet ik ze dus voorwaarts en wat kleiner houden ipv zo groot omhoog dus we zijn weer begonnen aan een nieuwe puzzel _O-
Maar leren en moeilijke dingen doen werkt wel bij hem, als hij uitgedaagd wordt heeft hij veel meer rust in zijn hoofd. Dus we oefenen lekker door :D
Laatst had ik een echt goede om de 3, en dan ben je ook echt trots als het lukt.

Zo ben je eerst bezig, om er eentje voor elkaar te krijgen en dan komen de series. Knap hoor, da's voor mij een heel ver van mijn bed show!

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 10:09

bulck schreef:
Voila, ik denk dat het dat ook wel is, blijven doorzetten. De ene doet het (soms letterlijk) na een keertje en is er mee weg, andere hebben meer tijd nodig.

Het puzzelen is leuk, maar het resultaat toch altijd een 'trots' momentje. Die eerste wissels, dan de wissels overal kunnen vragen, de series. En het moeilijkste de eners. Blijf dat toch nog wel eigenlijk een gang apart vinden

Geduld is een schone zaak inderdaad. Dat is ook niet elke dag makkelijk. Daarom de kleine succesjes groots vieren haha

Eners vind ik heel knap maar ook wat huppelig ofzo.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 10:14

koend schreef:
Ik ben nog in de fase van de wissels aanleren.
Vandaag op buitenrit heb ik er een stuk of 15 gevraagd. Ik denk dat er wel 12 "goed” waren. Daarmee bedoel ik nog in 1 tijd en vrij recht.
Ik ben er al een maand of 5 mee bezig, het is voor mij ook nog bijleren. Maar het is plezant. Ik had het wat gehad met de oefeningen van Z1.
Ik merk dat hij door de nieuwe oefeningen echt sterker en meer op de achterhand komt. Dat kunnen we dan meenemen in onze Z1-wedstrijden. Ik doe het wel zo dat ik de dagen voor een Z1 wedstrijd geen vliegende wissels meer vraag om te verhinderen dat hij mij op wedstrijd wil pleasen met gratis wisseltje. :)

Knap toch! Ja ik vind ook dat het juist kan toevoegen aan je huidige training/niveau.
Aan de ene kant moeten die voorwaarden er zijn, aan de andere kant zorgt het puzzelen mijns inziens ook weer voor een verbetering van de galop (en die voorwaarden). Ook om sterker te worden.
En mentaal merk ik ook dat de uitdaging ons goed doet.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 14:18

Ja IIetam daar volg ik je helemaal in. Ben zelf een galopruiter en heb mijn paarden in galop snel voor elkaar. Je wordt handiger, technischer, je voelt meer en weet ook waar je naartoe wilt. Ben vroeger springruiter geweest en denk dat het daar van komt.
Heb nooit galop gezien qua niveau's, zoals heel het contra, enkelvoudige en vliegende wissels. Voor mij hoort dat allemaal onder galopwerk en de voorwaarden zijn voor mij niet leeftijdsgebonden. Een 4 jarige kan heus al correcte wissels springen/aangeleerd worden en hoeft daar mijn inziens geen Z voor te lopen, Contra vind ik gewoon een rechtmaakoefeningen, en werken op balans, controle houding en draagkracht. Enkelvoudige gebruik ik vaak bij paarden die teveel vooruit denken, maar vind ik de meest belastende oefening en indien niet goed uitgevoerd ook best een blessuregevoelige (vaak door het missen van kracht, nog niet goed genoeg rechtgericht en dus uiteenvallen, bruuske beweging)

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 12:32

Rijden jullie de wissel ook wel eens in het losrijden of cooling down?
Gister reed ik nog even lekker met een lange teugel, fijn galopje, reed diagonaal op om een overgang terug te maken maar ik voelde hem aantrekken. Dus leg m'n been om en hoppatee. Dus niks geen voorbereiding, schouders plaatsen, verzamelen of wat dan ook..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 13:48

Tijdens het losrijden pak ik het soms lang en laag wel mee.
Tijdens de cooling down niet, de mijne heeft altijd na het rijden echt even de tijd nodig om van werkmodus weer naar rust te gaan... dus dan alleen ontspanning en terug in tempo. Anders kan ik niet normaal uitstappen omdat hij zo heet blijft, dus hij heeft het vooral nodig voor rust in zijn koppie :')
Misschien veranderd dat nog een keer. Maar voor nu is mijn cooling down echt alleen ontspanning en uitstrekken :P

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 14:15

lletam schreef:
Rijden jullie de wissel ook wel eens in het losrijden of cooling down?
Gister reed ik nog even lekker met een lange teugel, fijn galopje, reed diagonaal op om een overgang terug te maken maar ik voelde hem aantrekken. Dus leg m'n been om en hoppatee. Dus niks geen voorbereiding, schouders plaatsen, verzamelen of wat dan ook..

goed los, ontspannen en soepel en de juiste hulp op het juiste moment dan kan de wissel op elk moment gevraagd worden, paard tijdens de training moet tussendoor ook kunnen ontspannen, super toch!!

spelend leren, noemde we dat(nog).

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:00

Ikzelf leer er ook beter door rijden:
- meer de verzameling voelen en kunnen opwekken, lukt nu ook beter in draf.
- beter leren stil zitten en "niets doen"
- beter met stille hand rijden
- minimale stelling en buiging beter leren aanvoelen en beheersen. ( hij liep vaak met de achterhand naar binnen en dat " loste ik om met schoudervoor, nu rijd ik vaak renvers als oefening of 1 stapje wijken uit de hoefslag en dan echt recht vooruit.)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:12

koend, dat oet een leuke ontdekking zijn, zo het probleem oplossen,
paard geeft vaak zelf aan hoe het moet, we luisteren er te vaak niet naar of willen het oplossen met "mijn visie", dat is vaak symptoombetrijden,

het is leren en ontdekken wat werkt en niet alleen op korte termijn.
veel rijplezier

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 14:19

mce schreef:
paard geeft vaak zelf aan hoe het moet, we luisteren er te vaak niet naar.

veel rijplezier

Bedankt.

Ja, dat naar het paard luisteren en voelen wat werkt, vind ik belangrijk én leuk.

Als ik les krijg, heb ik het er soms moeilijk mee. Ik kan moeilijk tegelijk luisteren naar de lesgever én naar mijn paard ( ik ben een man en multitasken behoort dus niet bij mijn talenten ;)
Maar ja, als je wil bijleren heb je wel die dressuurlessen nodig.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 14:26

koend,

is ook veel en dan is enig naslagwerk wel prettig, als ik met mijn ruiters/menners gewerkt heb stuur ik ze vaak even een n.a.v,
een soort van praatje en plaatje

Afbeelding

en dan is werken/oefenen naar C ook wat duidelijker in beeld

Afbeelding

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 14:36

dan is wat onderaan blz 122 staat wel belangrijk om te weten, maar ik geef maar even wat voorbeelden, leer mijn ruiters en menners simeplweg dat het een niet zonder het ander kan
en waarom

als je dat weet gaat het bij een paard ook makkelijker te doen wat je vraagt

Afbeelding