Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
lletam schreef:Ik ben zelf minder soepel rechts dus daar versterken we elkaar helaas. Aan de voorwaarden blijven werken en toch af en toe meenemen. De goede kant eerst.
Hoe laat je een paard achter eerst wisselen dan? Dat heb ik nog nooit geleerd (of gezien).
Zal vast te maken hebben met scherp en snel maken en dat is sowieso een uitdaging met dit paard...
Sanet schreef:Nou ja, de galop sprong is zo dat in de beweging de achterbenen als eerst de galop inzetten, dus die wisselen ook als eerst. Die zijn ook het “moeilijkst” om te wisselen. De schouders gaan vaak makkelijker bijvoorbeeld met contra galop die niet bevestigd is, springt het paard in de schouders vaak over en achter blijft goed.
c_alsemgeest schreef:lletam schreef:Ik ben zelf minder soepel rechts dus daar versterken we elkaar helaas. Aan de voorwaarden blijven werken en toch af en toe meenemen. De goede kant eerst.
Hoe laat je een paard achter eerst wisselen dan? Dat heb ik nog nooit geleerd (of gezien).
Zal vast te maken hebben met scherp en snel maken en dat is sowieso een uitdaging met dit paard...
Als je galop goed van achter naar voren is, en dus op het achterbeen. en je geeft op het goede moment de hulp kunnen ze eigenlijk bijna niet anders dan in 1 van achter naar voor wisselen.
Als ze voor eerst springen zijn de basis voorwaarden van je galop niet goed (op de voorhand en niet door de rug naar voren in de sprong) of geef je echt op het verkeerde moment (midden in de sprong) de hulp.
En bij alles goed opletten dat het paard echt recht is, als ze over een schouder weg lopen onderbreekt dat ook de sprong om goed om te kunnen.
c_alsemgeest schreef:Die hoop had ik ook hoor bij deze, maar dat viel toch even tegen![]()
Heeft echt een tijd, zeker maanden geduurd voordat ik zijn galop goed kreeg (heb hem als 9 jarige gekocht, de andere die ik net noemde had ik vanaf 3 en net ohz, ben er achter gekomen dat groen en het zelf doen soms makkelijker is dan een die al verder doorgereden is).
Alles was vooral hard en heel sterk, en hij duwde zich er dus van het achterbeen af en ging rennen
Maar goed, na veel proberen, kijken wat werkt en veeeeel uren doet hij ze nu echt goed. Hij heeft door zijn kracht ook echt een hele mooie manier van wisselen, springt mooi groot.
Nu zijn we meer met de series bezig, en dan moet ik ze dus voorwaarts en wat kleiner houden ipv zo groot omhoog dus we zijn weer begonnen aan een nieuwe puzzel
Maar leren en moeilijke dingen doen werkt wel bij hem, als hij uitgedaagd wordt heeft hij veel meer rust in zijn hoofd. Dus we oefenen lekker door![]()
Laatst had ik een echt goede om de 3, en dan ben je ook echt trots als het lukt.
bulck schreef:Voila, ik denk dat het dat ook wel is, blijven doorzetten. De ene doet het (soms letterlijk) na een keertje en is er mee weg, andere hebben meer tijd nodig.
Het puzzelen is leuk, maar het resultaat toch altijd een 'trots' momentje. Die eerste wissels, dan de wissels overal kunnen vragen, de series. En het moeilijkste de eners. Blijf dat toch nog wel eigenlijk een gang apart vinden
koend schreef:Ik ben nog in de fase van de wissels aanleren.
Vandaag op buitenrit heb ik er een stuk of 15 gevraagd. Ik denk dat er wel 12 "goed” waren. Daarmee bedoel ik nog in 1 tijd en vrij recht.
Ik ben er al een maand of 5 mee bezig, het is voor mij ook nog bijleren. Maar het is plezant. Ik had het wat gehad met de oefeningen van Z1.
Ik merk dat hij door de nieuwe oefeningen echt sterker en meer op de achterhand komt. Dat kunnen we dan meenemen in onze Z1-wedstrijden. Ik doe het wel zo dat ik de dagen voor een Z1 wedstrijd geen vliegende wissels meer vraag om te verhinderen dat hij mij op wedstrijd wil pleasen met gratis wisseltje.
lletam schreef:Rijden jullie de wissel ook wel eens in het losrijden of cooling down?
Gister reed ik nog even lekker met een lange teugel, fijn galopje, reed diagonaal op om een overgang terug te maken maar ik voelde hem aantrekken. Dus leg m'n been om en hoppatee. Dus niks geen voorbereiding, schouders plaatsen, verzamelen of wat dan ook..
mce schreef:paard geeft vaak zelf aan hoe het moet, we luisteren er te vaak niet naar.
veel rijplezier