Discussie gevraagd! "Ik geef les, maar....."

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ajbdhrtls138

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 19:27

Citaat:
dana schreef:
ik denk dat het les geven aan beginners zo onderschat wordt. Volgens mij zien veel instructeurs dit niet als serieus rijden.
ik zie het nut niet van eerst 5 jaar op een manege consequent het verkeerde aanleren om dan een keer goede les te krijgen en alles te moeten veranderen.
.

ik weet niet of dit als reactie op mijn bericht is maar mocht het wel zo zijn dan deze reactie.

was geen reactie op jouw bericht, ik bedoel meer dat een goede instructeur ook iemand les kan geven die nog nooit op een paard heeft gezeten, en daarbij zijn geduld en niet verliest.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 23:50

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 23:53

Denk het richtje, denk het Scheve mond

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:16

Anya"]
[quote="sherwood schreef:
ga ik even een stelling erin gooien....
Als je voor het eerst op een paard gaat zitten is het in feite het PAARD wat je de basis leert! Leren te blijven zitten in stap draf en galop doe je vooral zelf. Misschien hier en daar een aanwijzing van achterover zitten, maar de rest moet je zelf leren aanvoelen. Evenals het lichtrijden. Pas als je toe bent aan het zelf geven van echte hulpen, dus na de longelessen, dan is het van belang dat de gene die je lesgeeft echt weet hoe je een paard moet rijden. Daarvoor is het zaak dat de gene aan het andere eind van de longe het paard in kwestie kent, en hem goed onder controle heeft.
Datr noem ik de basis van het rijden. De rest is IMO toch al wat meer dan de basis van het zitten blijven, en weten hoe je benen geeft en hoe je aan 1 teugel moet trekken.

Ik wil die stelling nog wel stapje verder trekken...Stel je denkt dat je zo'n beetje kunt rijden (dat dacht ik). Dat wil zeggen je komt heel thuis met je paard van een buitenrit, blijft in alle gangen redelijk zitten en je kunt om obstakels heen sturen Haha!

En dan krijg je de kans om op een zeer goed (western) gereden paard te stappen. En dan kom je er achter dat je op dat paard geen rechte lijn meer kunt rijden (want je zit niet recht en je overstuurt steeds) in galop om de zoveel passen wisselt (want je zit niet recht en stil in het zadel), onverhoopt in een slidingstop terecht komt (want je ging toevallig een keer echt zitten), onverhoopt in een spin terecht komt waar je niet meer uitkomt (want je legde je been iets te veel aan)... En het paard liep consequent dubbelgevouwen (want ik vroeg hem niet recht).

Het is mij allemaal overkomen. Ik kwam tot de conclusie dat ik niet kon rijden. Ik heb ontzettend veel van dat paard geleerd (en van zijn in lesgeven ongediplomeerde eigenaresse). En als ik het allemaal over had kunnen doen, had ik gelijk les genomen van die ongediplomeerde instructrice. En de gediplomeerde Orundames (waar ik veel geld naar toe heb gebracht zonder resultaat) direct overgeslagen.
[/quote]
hahaha da's nou precies wat ik bedoelde! In eerste instantie is het paard de gene die je leert rijden. Later zul je dat dus nog wel vaker tegenkomen, en zo kun je de foutjes in jezelf beter ontdekken. Een goede inscrtuctriece vind ik belangrijk als je begint aan ht echte werk. Het leren hoe je een paard netjes aan de teugel rijd, hoe je goede hulpen moet geven, en meer van dat. Daarvoor moet je alleen een heel lief paard hebben.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:25

Wat sherwood en Anya zeggen klopt ook zeker weten. Het rondje hobbelen en de gangen redelijk uitzetten leert een paard je. Maar als je een extreem goed gereden paard heb als in het voorbeeld heb je echt het gevoel dat je niet kan rijden en daar kan zo'n paard ook veel aan bijdragen.

Ik heb het geluk gehad om ook een tijd op zo'n paard(wel niet zo extreem, maar toch een beetje. Ik kwam toen zelf net van de manege af en had alleen maar manege pony's gereden) te rijden. Ik heb er heel veel van geleerd. Uiteindelijk waren dat paard en ik echt een combie die elkaar aanvoelde en het er echt makkelijk uit zag(wel nog niet op extreem hoog nivo, ong L nivo, maar het voelde goed en zag er goed uit).
En ik heb een keer een echte 'knoppen-pony' mogen rijden. Dat toen had ik wel het gevoel dat ik kon rijden, alles lukte gewoon, ik reed oefeningen die ik nog nooit gereden had!!!!!!

Nu nog met Dennis leren rijden Lachen . Want laat een manege ruiter los op een groene shetlander en je krijgt een ras echte buitenrijd combinatie Tong uitsteken .

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 20:35

Ik heb zo goed en kwaad als ik mijn aandacht erbij kon houden het topic gelezen.

Ikzelf geef op het moment ook les.

Zelf ben ik nou weer een ander verhaal. Heb eerst leren rijden op een GP paard. Daarna jonge paarden gaan rijden en met hulp zo ver mogelijk opgeleid. Dit ging trouwens wel met heel veel goede begeleiding. Veel gefilmd worden en veel bepraten wat je deed en waarom ik dat deed.

Een onderdeel van het leren rijden. Was onder andere het kijken naar anderen en mezelf uiteraard. Op alle niveau's moest ik meekijken. Zeggen wat goed en wat fout ging en waarom. Ik moest goed kunnen onderbouwen. en wanneer ik iets niet goed kon onderbouwen werd me uitgelegd waarom degene wel of niet iets op die manier deed. hierbi jwerd veel aandacht besteedt aan de lichaamsbouw de bespiering van het paard en de combi paard/ ruiter.

Zelf had ik op dat moment een paard dat ik door een verkeerde manier NH rijden zelf vast had gereden. ( had toen geen kennis en verstand van paarden. en ging uit van degene die mij lesgaf.)
Nadat ik zelf mijn kennis op had gedaan ben ik aan de slag gegaan met mijn paard. Na een tijdje kwam hier wel wat verbetering in. Ze werd wel losser en buigzamer. Maar de sport kon ze niet in. ( alleen al niet omdat ze daar de lichaamsbouw niet voor had.).
Ik heb nu net een jong paardje gekocht. hij is bijna drie en nu kan ik hem wel vanaf het begin af aan op gaan leiden. Maar ook dit doe ik niet alleen maar met hulp.

hieruit blijkt wel hoe belangrijk een goede basis is!!!
De les die ik geef gaat erg goed. Het meisje gaat goed vooruit. en samen komen we er wel. Alles wat ik weet is dus gebasseerd op wat ik zelf heb geleerd mijn eigen ervaring en het kijken naar anderen. Maar dit alles wel met super begeleiding...

groet joyce

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:19

Sonja"]
[quote="pearl_tje schreef:
Iedereen hier op bokt is aan het denken geslagen, maar sonja zelf dan Haha!

Sonja behoort niet tot haar eigen doelgroep.
Paard is elastiekjesachtig-los, blijft braaf op voltes, ik drijf niet met m'n hakken en ook niet elke pas etc etc.

Start maar een topic over ongediplomeerde instructeurs, dan heb je een kans dat ik in het verleden tot je doelgroep behoord heb Haha!
[/quote]

Nou even reactie op de laatste zin "je doelgroep behoord hebt"

Sorry ik ben geen doelgroep, ik geef geen les en wil dat ook niet...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:52

IK heb dit hele topic 'even' doorgelezen Lachen. Ik heb altijd les gehad van (deurne)gediplomeerde instructeurs, en tot volle tevredenheid. Het waren ook mensen die prima konden rijden, maar ook goed over konden brengen wat ik nu moest voelen, dat is voor mij onmisbaar; pas wanneer ik een keer gevóeld heb hoe iets moet, kan ik dat ook zonder instructeur op gaan zoeken, ik weet dan immers waar ik naar moet streven.

Na al 8 jaar geen les meer gehad te hebben door diverse oorzaken, heb ik besloten dat het weer eens tijd werd. De diverse instructrices die bij ons op stal komen/kwamen, konden me niet echt bekoren: de ene kon haar eigen paard niet eens in de bak houden (!), de ander durfde nog geen rondje bij ons op de baan te rijden met haar paard ( ), weer een ander laat de paarden vér boven hun tempo lopen.

Ik heb uiteindelijk heel bewust een óngediplomeerde lesgeefster uitgenodigd om te kijken of het klikt: GijsenKim, jawel, omdat ik hier op bokt een goede indruk had gekregen van haar kennis en kunnen, en haar kritische maar altijd eerlijke houding.

Dat klikt prima: Kim ziet dezelfde foutjes die mijn vroegere instructeurs ook zagen, ze houdt rekening met de beperkingen van mijn paard, en "verpakt" haar kritiek vriendelijk, waardoor een prettige sfeer ontstaat. Kim kan het prima uitleggen, verwoorden wat er bedoeld wordt, en ik denk niet dat bijv. een ORUN-diploma iets aan haar lesgeven toe zal gaan voegen.

Er zullen zat ongediplomeerden zijn waar ik absoluut geen les van wil hebben, maar Kim is een erg gunstige uitzondering. Een diploma mag dus wel (graag zelfs), maar hóeft niet persé Lachen.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 15:15

Wat je denk ik in de gaten moet houden bij het kiezen van een instructeur, is dat sommige mensen van nature de kunst van het lesgeven beheersen, en sommigen kunnen het na tig opleidingen nog niet.
Hetzelfde zie je bij mensen die van de Pabo afkomen; sommigen hebben het, anderen niet. Das een kwestie van aanleg....

ViveLaVie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:17

Ik geef nu al 2 jaar les zowel spring en dressuur ben een meisje van 20 maar ik rij al vanaf mijn 4 de. ik heb zelf bij de pony's Z dressuur gereden ZZ springen en Z Cross maar heb me papieren voor het les geven niet !!! Ik werk wel als stalruiter voor een handelstal Ik geef allerlei soorten mensen les die van B tot Z rijden en ik krijg alleen maar Positieve reacties Waarom mag iemand die de feeling en liefde voor paarden en natuurlijk ook kinderen/mensen heeft nou geen les geven ?? Alleen omdat hij zijn papieren niet heeft ??

Muizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:53

Ik geef nou sinds kort les, en dat alleen omdat een instricteur die 40 jaar les gegeven heeft zegt dat ik goed genoeg kan rijden. En dus ook de goede hulpen kan overbrengen. De mensen die ik les geef vinden het ook heel erg leuk. Les geven is iets dat je zelf moet ontwikkelen door het vaak te doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:54

goed rijden heeft weinig te maken met goed lesgeven Haha!

peggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:21

helemaal mee ens kim! iemand moet ZIEN wat er mis is. dit heeft weinig te maken met het GEVOEL dat iemand heeft als hij zelf op t paard zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:25

klopt, ik voel vaak wel wat er loos is.
Maar ik kan dan niet uitleggen wat ik doe om dat op te lossen.

Zo heb ik en poos terug op het paard van een stalgenote gezeten waar ze wat problemen mee had.
Ik had hem er in 5 min door, maar ik kon haar niet uitleggen wat ik nu anders deed als haar.
Dus les van mij zou dan ook totaal zinloos zijn.

Zo heb ik een hele tijd les gehad van iemand, die zelf helemaal niet zo geweldig kon rijden.
Maar die man kon wel heel goed zien, wat ruiters doen, hoe de paarden daarop reageren en je zo een oplossing aan bieden.
En dat ging perfect.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:59

Ik volg het topic al een tijdje, hier mijn reactie:

Ik geef twee uurtjes in de week les op onze kleine manege aan een groep gevorderden (14/15 jaar) en een groep semi-beginners (10-12 jaar). Ik heb hiervoor geen papieren. Ik ben ook geen briljant ruiter. Ik ga wel al heel lang met paarden om, ga veel naar wedstrijden, mee jureren, mee naar lessen, lees veel bladen en boeken etc. Ik weet wel hoe het eruit moet zien en de theorie zit er bij mij goed in. Maar ik dat zijn dingen waar je over kan discussieren.
Mijn grote kracht is denk ik dat ik weet wat angst is. Bij het lesgeven aan kinderen krijg je vaak met angstige kinderen te maken...Iemand die nooit bang voor paardrijden is geweest, weet niet wat zo'n kind dan voelt. Ik weet zelf hoe ik over mijn angst ben heengekomen, hoe paardrijden voor kinderen leuk blijft. Ik kan makkelijk een technische uitleg geven, maar dat vinden kinderen niet leuk. Zeker met manegelessen moet je het gewoon leuk houden, speels leren. Ik laat ze vaak een keer expres moeilijke dingen doen en dan moet je die gezichten zien. Als het lukt. Soms merk ik dat mijn lessen wat minder zijn, omdat ik zelf een fanatieke ruiter ben, en graag technische dingen wil leren aan de kinderen. Maar die zitten daar niet altijd op te wachten. Paardrijden begint met dat het leuk moet zijn! Dat is mijn uitgangspunt bij manegelessen.

Ik geef ook mijn zus weleens les. Die heeft Z2 dressuur gereden en qua rijden ben ik de mindere...Maar toch kan ik haar aanwijzingen geven die nuttig zijnen dan kan ik wél die technische dingen toepassen. Ik zit ook vaak genoeg naast mijn (gediplomeerde) instructrice en leer van haar manieren van lesgeven. Wat nuttige aanwijzingen zijn, hoe je ruiters en hun paarden inschat, wat je ze wel en niet kan laten doen.

dus lesgeven kan je best ongediplomeerd doen, denk ik, zolang je maar jezelf in het lesgeven probeert te verbeteren, jezelf evalueert etc. De een kan het beter overbrengen dan de ander. Ik heb momenten dat ik volledig dichtklap (meestal niet tijdens manegelessen) en op andere momenten weet ik precies wat mijn aanwijzing zou zijn.
Ik hoop dat te ontwikkelen naar het moment dat ik altijd een nuttige aanwijzing heb (is idealistisch jaa!), of in ieder geval eentje die van toepassing is. Zodat je mensen verder kan helpen. Heej, en ik leer er zelf ook nog wat van! Lachen

pokoloco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 16:34

Quote: "Beginners les geven kan ik ook echt niet, ik wordt helemaal gefrustreerd als ik 5 keer achter elkaar moet zeggen dat ze die buitenteugel aangenomen moeten houden".

Beginners lesgeven is het moeilijkste wat er maar is. Je moet je voorstellen dat een beginner helemaal niets weet. Als je tegen een leek zegt dat hij/zij 'die buitenteugel aangenomen moet houden' denk je dan dat hij/zij dat begrijpt? Hier zit naar mijn mening dus de fout. Als je vijf keer iets tegen een beginner zegt kun je ervanuit gaan dat hij/zij niet luistert (doof is) maar een echte instructeur denkt verder; misschien begrijpen ze me niet, misschien moet ik uitleggen waarom, soms proberen ze het wel maar in het begin is alles moeilijk en dus lukt het niet dus moet er een klein stapje terug gedaan worden of een oefening eraan vast geknoopt.

Ik denk ook dat dit niet alleen een probleem is voor niet gediplomeerde instructeurs, veel gediplomeerde instructeurs kunnen ook niet op de juiste manier lesgeven misschien door hospitalisatie. Stel je voor dat je 40 uur in de week staat les te geven dan heeft niet elke instructeur zin om alles te geven. Sommige laten de lesklanten liever een uurtje hobbelen en geven daarbij af en toe een aanwijzing. Wat wil je als de instructeur er al 6 uur op heeft zitten op zaterdag? Andere kunnen misschien zelf waanzinnig rijden maar kunnen gewoon niet zo goed uitleggen, ik denk dat in je moet zitten.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 16:58

Idd Pokoloco, ik ben al moe na 2 uurtjes lesgeven...moet je nagaan, na 6 uur ben je het echt zat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:09

gijsenkim schreef:
goed rijden heeft weinig te maken met goed lesgeven Haha!

Heeft er niet ALLES mee te maken, maar denk je dat iemand die zelf gewoon niet weet hoe bv een buitenteugel werkt, wel goed les kan geven? Of iemand die denkt dat aandrijven iets is dat je elke pas met je hakken doet? Of dat je paard aan de teugel rijden een doel is, dat je behaalt door het bit heen en weer te bewegen of je handen op je knieen te zetten?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:19

Corrigerende opmerking Haha!

Maar moet zeer zeker de basis kunnen rijden en dan heb ik het niet over 5 jaar manegewerk Haha!. Ik denk dat de instrukteur zeker moet beschikken over de vaardigheid om een paard fijn, nageeflijk in volledige ontspanning te laten lopen........ Ik heb bijvoorbeeld wel eens dat een paard van een klant lastig is en dan ga ik er zelf op........ maar dan moet ik het wel voor elkaar krijgen op een nette manier Haha!

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:20

Neej het heeft er idd niet ALLES mee te maken. Ik denk ook dat het best handig is dat je zelf rijdt als je les geeft, je weet dan hoe sommige dingen aanvoelen. Veel gaat op gevoel bij het paardrijden, het is aan jou als lesgeefmens om je ruiters het goede gevoel bij te brengen. Echter iemand die niet rijdt, maar goed les kan geven en mensen dingen kan bijbrengen, kan wel zeggen of het paard goed loopt of niet. Want er is ook veel aan het paard te zien. De ruiter kan dan zelf dat 'goede gevoel' ontdekken. Het is dus niet noodzakelijk dat je zelf rijdt, en dat bedoelt Gijsenkim volgens mij... Lachen (correct me if I'm wrong)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:26

Helemaal Ragne, Henk bijvoorbeeld kan echt voor geen meter rijden, maar hij kan het wel heel goed zien, hij kan het alleen weer niet uitleggen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:29

Dus wat heb je daar aan...... (behalve dat hij waarschijnlijk hartstikke lief is) Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:30

Sonja schreef:
Dus wat heb je daar aan...... (behalve dat hij waarschijnlijk hartstikke lief is) Haha!

Deze snap ik niet Sonja Blond Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:37

gijsenkim schreef:
Helemaal Ragne, Henk bijvoorbeeld kan echt voor geen meter rijden, maar hij kan het wel heel goed zien, hij kan het alleen weer niet uitleggen Haha!

(Ik ga er even vanuit dat Henk je man is)
Hij kan niet rijden, kan het wel goed zien, maar ook niks uitleggen.
Oftewel wat heb je aan 'm? (behalve dat hij waarschijnlijk heel lief is)......
..... helemaal niks. Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:39

hahahahaha Henk is de fokker waar ik bij rij Haha! Haha! en nee die is niet lief Haha! *ligt onder de tafel* hahahaaha vandaar dat ik het niet snapte