Op ijslanders rijden niet te groot op andere pony's wel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:28

Wat vinden jullie hier van?
Afbeelding

Dit topic is ontstaan omdat TS, mijn zusje een dartmoor van vier in rijd, een ras dat vroeger ook door het leger gebruikt werd als rij paard.

In onze topics vonden veel mensen haar te lang. Ze rijdt deze pony maar tijdelijk, tot september. Het is helaas voor myrthe een smalle, chique dartmoor!

Mungbean

Re: Op ijslanders rijden niet te groot op andere pony's wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:32

Dartmoors schaar ik ook onder sterke ponies.
Ik heb er met mijn 1.80 wel eens een gecorrigeerd en die deed met mij net zo behendig stout als met een kind dus mijn lengte en gewicht was alles behalve storend (behalve dat ik WEL bleef zitten) _O-

Idem met rocky mountain trouwens.
Merens (de kleinere varianten) dan weer niet. Ze zien er super sterk uit, maar ze hebben de hele korte (ronde) ribbenkast van een trekdier. Dat maakt het bijna onmogenlijk om daar een lange ruiter op kwijt te kunnen.

Zeboki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:35

Belangrijker dan gewicht/lengte is de juiste balans van de ruiter. Een lichte ruiter die absoluut geen balans heeft en steeds zich optrekt aan de teugel of neerploft tegen het ritme van het paard/pony/ijslander zal eerder problemen geven dan een zwaardere/grotere ruiter die zich voor het dier heeeel licht kan maken. Afhankelijk rijderij ruiter maar te zwaar is te zwaar.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:35

Ik vind niets storend aan bovenstaande foto. Dartmoors zijn inderdaad ook onwijs sterke diertjes die bést wat kunnen hebben :j

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:40

Ik stoor me ook totaal niet aan bovenstaand plaatje.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:46

Ik weet niet of een soortgelijke mening al is geventileerd; naar mijn mening kunnen IJslanders over het algemeen meer gewicht houden door hun late inrijden. De lichamen kunnen goed uitgroeien en kunnen de eerste belasting beter hebben, en hebben door de jaren daardoor minder slijtage waar 3jarig ingereden paarden dat wel hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:52

Die logica gaat echt niet op.
Je kunt een edele welsh pony op zijn 10e inrijden, maar hij zal nooit diezelfde belasting aankunnen.
Daarnaast wacht echt niet iedere ijslander ruiter tot het 5e jaar.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 13:01

dems75 schreef:
Ken weinig rassen die zo oud worden als de ijslander. Heb al jaren ijslanders, nog nooit (even afkloppen) problemen als kreupelheid, rugproblemen, slijtage etc meegemaakt.

Hier ook al 10 jaar een Ijslander die behalve voor de jaarlijkse entingen en tandencontrole nog nooit een veearts heeft gezien. Toen ik onze tweede Ijslander kocht is deze volledig nagekeken door Steffi van de Laarse en zij was erg te spreken over zijn gezondheid en bespiering. Ook in de 4 jaar dat ik hem inmiddels heb nog geen veearts bij gehad.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 13:04

Arabieren worden dikwijls ook ver over de 30.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:03

Het zou voor álle paarden beter zijn om op vijfjarige leeftijd ingereden te worden, en pas op hun 7e na een zorgvuldige training als volwassen rijpaard beschouwd te worden. IJslanders zijn niet later volgroeid dan andere rassen, dat is een wijdverbreid fabeltje. Paarden worden om commerciële redenen en uit gewoonte te vroeg ingereden, en ook bij IJslanders gebeurt dat helaas op steeds jongere leeftijd.

Een nuancering: blijft het bij een beetje zadelmak maken en laten wennen aan het ruitergewicht op 4,5 jarige leeftijd, en dan weer een paar maanden rust, en wordt het paard vervolgens langzaam en conform zijn fysieke en mentale gesteldheid van dat moment verder getraind zodat het de kans krijgt om in zijn rol van rijpaard te groeien, dan is dat nog tot daaraan toe. Maar vaak betekent inrijden dat het paard vanaf dat moment rijpaard is en dat de knoppen er binnen drie mnd op moeten zitten zodat ie klaar is voor de verkoop.

Voor de dartmoor op de foto hierboven lijkt mij gewicht en lengte van de ruiter geen enkel probleem, mits de training dus rustig en zorgvuldig wordt opgebouwd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:25

We rijden 3/4 keer per week 30/45 min maar dan wel flink veel galop en draf want dat vind hij leuk en dat is goed voor zijn spieren. Ook rijden we veel buiten en doen we vrij springen en grondwerk.
Mijn zusje zit akelig recht en stil boven een paard. Irritant gewoon.:+

Deze foto lijkt ze weer langer op.

Afbeelding

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:44

MarlindeRooz schreef:
We rijden 3/4 keer per week 30/45 min maar dan wel flink veel galop en draf want dat vind hij leuk en dat is goed voor zijn spieren. Ook rijden we veel buiten en doen we vrij springen en grondwerk.
Mijn zusje zit akelig recht en stil boven een paard. Irritant gewoon.:+

Deze foto lijkt ze weer langer op.

[ Afbeelding ]

Wat is eigenlijk het doel van je foto's? Volgens mij is daar een centraal topic voor, dat los staat van de discussie over IJslanders. Daarbij zit alles behalve recht boven haar paard, kijk hoe ze naar binnen hangt, recht wil niet alleen maar zeggen in de lengte van je paard maar ook lateraal gezien.

Verder denk ik dat IJslanders en dan zeker hun draagkracht nogal graag overschat worden. Dat maakt het makkelijk voor echt te grote personen (want 1m80 op een uk van 1m35-1m40 is gewoon te groot) om op een IJslander te stappen zonder er verder over na te denken.

Ik denk dat ze praktischer gebouwd zijn dan andere moderne ponyrassen, die over het algemeen alleen maar smaller en smaller worden, denk maar aan de Haflinger, dat is niets meer in vergelijking met de stevige paarden die het voorheen waren. IJslanders moeten het vooralsnog hebben van hun zeer korte rug die het natuurlijk beter toelaat een wat zwaarder gewicht te dragen. Maar niets gaat deze IJslanders in staat stellen de hefboom van een veel te groot persoon op te vangen, geen enkel paardenras trouwens. En dat is een klein detail dat nog maar wat graag vergeten word.

Verder vind ik 'ja maar iemand die slanker is en slechter zit, is slechter dan een te zwaar iemand met een goede zit' ook altijd zo'n kul argument. Het is 1+1=2 hoe zwaarder de persoon hoe slechter voor het dier.

Natuurlijk raken de personen die van mening zijn dat er vaak te grote personen op te kleine paarden stappen in de IJslandersport onder zwaar geschut. Je gaat hun namelijk direct aan 'hun sport' en dat valt logischerwijze niet in een goed keelgat, wat ook hier en daar te zien is, zeker in het begin van dit topic. Is niet erg, is als er goede overtuigende tegenargumenten worden gegeven voor het rijden van te grote personen op IJslanders is er niet aan de hand lijkt me. Maar kortom mijn mening, of een te groot persoon op een shet, welsh of Ijs stapt, te groot is te groot. (en dan heb ik het nog niet eens over gewicht)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:54

Ijslanders hebben geen korte rug, de verdeling is anders: ze hebben een kort lendengebied en een kort kruis. Het deel waar de ribben zitten is juist in verhouding lang (en recht) waarbij de schouders vrij ver naar voren geplaatst zijn. Gelukkig, anders was het niet mogenlijk om er met meer dan 1.65 m op te zitten.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 15:00

En hoe lost men dat op met de hefboomwerking, die bijvoorbeeld goed te zien is op bovenstaande foto? Of word die ook direct opgeheven omdat het om een IJs gaat? Ik heb de 7 pagina's doorgelezen maar nog steeds geen duidelijk antwoord daarop gezien.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 16:09

De discussie is omdat mijn zusje TS, TE GROOT gevonden wordt voor bovenstaande pony. Maar men vindt dat zo'n beeld wel kan bij ijslanders. Waarom dan niet bij dartmoors.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:37

Maar het gaat toch niet alleen om het gewicht? Je haalt zo'n pony ook uit balans. Of het nou een ijslander is of een welsh, ik vind te lange mensen ook niet mooi op geen enkele pony maar dat is mijn mening.

Die hierboven op een Dartmoor valt dan nog mee maar langer moet ze ook niet zijn.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:12

Daar gaan we weer: 'Je brengt die pony uit balans' en 'Ik vind het niet mooi'. Die twee zaken lopen volgens mij voortdurend door elkaar hier.

Relatief kleine paarden hebben inderdaad sneller last van de hefboomwerking van een lange ruiter. Maar dat betekent niet dat je als volwassene zo'n paard per definitie uit balans brengt met je lange bovenlijf. Wel dat je extra veel moet letten op het handhaven van je eigen balans, op de loodlijn en boven je voeten.

Het hefboomeffect is niet bij ieder klein paard met een grote ruiter gelijk. Een paard met een brede borst en een niet te lange rug is minder snel uit balans dan een smal paard. Vergelijk het met een vierkant bijzettafeltje en een smal bijzettafeltje: welke gaat sneller wankelen als je erop gaat staan?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:27

Ook niet echt overtuigend, bovenstaand argument. (ik neem aan dat het over IJslanders gaat?) IJslanders vind ik namelijk een wellicht compact, maar toch echt een smal paardenras. Dus die vergelijking met het tafeltje is goed te begrijpen, maar niet als argument voor de hefboomwerking bij dit specifieke ras in ieder geval.

Paardrijden betekent imo per definitie dat de ruiter het paard uit balans brengt, het is dat ze de kracht ontwikkelen om zich hier aan aan te passen. (Kijk maar naar jonge paarden en hun gebrek aan kracht en dus balans onder de man) en dat wij toch ons best doen om ze zo weinig mogelijk te hinderen. Maar een dergelijke grote externe factor als een ruiter die een paard niet in mindere of meerdere uit balans brengt, in denk het niet hoor. En dan hoe groter de hefboom, hoe sterker dit effect.

Trouwens word er toch wel overwegend OT gediscussieerd, de esthetische argumenten vallen behoorlijk mee. Dus om te zeggen dat het constant verward word vind ik overdreven.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:19

Volgens mij is de discussie ook gewoon zinloos.
Beide partijen brengen argumenten aan waar niemand nou in feite eens een bewijs van heeft...
Je kan dan wel roepen dat het paardenmishandeling is, maar ik zie bij IJslanders (en ik zie er toch een boel passeren...) niet meer of minder problemen die gerelateerd zijn aan lengte, gewicht en rijkunst van de ruiter als bij andere paarden.
En zolang mijn paarden netjes opgevolgd worden door de osteopaat en de DA, en er geen rare dingen aan het licht komen, denk ik dat ze mij echt wel kunnen dragen.

Wat ik trouwens ook nog eventjes wil aankaarten zijn de standaard DA-controles op IJslanderwedstrijden; ook op het laagste niveau. Als de jury twijfel heeft over het welzijn van het paard wordt je doorgestuurd naar de DA controle. Daarnaast zijn er ook lukraak DA-controles voor iedereen. Iets wat imho op andere wedstrijden ook wel eens ingevoerd mag worden.

Wat wel een feit is -maar dat zie je net zo goed bij andere rassen- is dat er vaak vette paarden aanzien worden voor sterk en breed. Niet erg juist dus. Of dat er gewoon te zware mensen op ongetrainde paarden gaan zitten. Maar ook dat zie ik niet meer of minder als bij andere rassen.
ik merk wel dat veel IJslanderruiters ook sneller les nemen dan bij driegangers, om de gangen onder de knie te krijgen, wat invloed heeft op de rijkunst en dus de training van het paard en hoe sterk je ze kan maken. Natuurlijk heb je ook nog de zweinende recreatieruiters die maar wat rondhobbelen, maar alweer... dat is bij elk ras zo.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:05

RavenIris schreef:
Volgens mij is de discussie ook gewoon zinloos.
Beide partijen brengen argumenten aan waar niemand nou in feite eens een bewijs van heeft...
Je kan dan wel roepen dat het paardenmishandeling is, maar ik zie bij IJslanders (en ik zie er toch een boel passeren...) niet meer of minder problemen die gerelateerd zijn aan lengte, gewicht en rijkunst van de ruiter als bij andere paarden.
En zolang mijn paarden netjes opgevolgd worden door de osteopaat en de DA, en er geen rare dingen aan het licht komen, denk ik dat ze mij echt wel kunnen dragen.

Wat ik trouwens ook nog eventjes wil aankaarten zijn de standaard DA-controles op IJslanderwedstrijden; ook op het laagste niveau. Als de jury twijfel heeft over het welzijn van het paard wordt je doorgestuurd naar de DA controle. Daarnaast zijn er ook lukraak DA-controles voor iedereen. Iets wat imho op andere wedstrijden ook wel eens ingevoerd mag worden.

Wat wel een feit is -maar dat zie je net zo goed bij andere rassen- is dat er vaak vette paarden aanzien worden voor sterk en breed. Niet erg juist dus. Of dat er gewoon te zware mensen op ongetrainde paarden gaan zitten. Maar ook dat zie ik niet meer of minder als bij andere rassen.
ik merk wel dat veel IJslanderruiters ook sneller les nemen dan bij driegangers, om de gangen onder de knie te krijgen, wat invloed heeft op de rijkunst en dus de training van het paard en hoe sterk je ze kan maken. Natuurlijk heb je ook nog de zweinende recreatieruiters die maar wat rondhobbelen, maar alweer... dat is bij elk ras zo.

Die tweede zin klopt best vind ik. Er zijn zat paarden die in de regulaire sport een te zware ruiter rond moeten dragen, paarden die ook nooit wat hebben en zogenaamd onder strikt toezicht van de dierenarts staan. Net als de excessen in de IJslanderwereld, excessen vind ik met je 1m80 op een paardje van 1m35 stappen. Die paardjes hebben ook nooit wat.

Dat van die dierenartscontrole is eigenlijk vrij weinig relevant. Ja een dierenarts kan inderdaad controles uitvoeren, maar hij heeft niet persé de kennis van een ostheo, iemand die ik eerder bij IJslanderwedstrijden zou neerzetten. Mij lijkt me zoals ik al zei het gewicht nog niet het grootste probleem, bij een buitenproportionele ruiter voor een klein dier, (Niet allemaal trouwens, ik wil niet generaliseren, er zijn genoeg combinaties die prachtig passen) maar dat ze toch gigantisch moeten werken om zichzelf in balans te houden. Lijkt me niet onder dierenmishandeling vallen, noch schadelijk maar wel onprettig voor het dier. Maar dit laatste is ook weer moeilijk om te bewijzen.

Je paard moet trouwens wel giga te vet zijn of het moet aan kennis ontbreken wil je hem voor breed gebouwd aanzien. Ik heb ze nog nooit vet zien worden en dan plotsklaps een brede borst- of schouderpartij, of opeens wat stevigere benen zien krijgen. Op de buik, kont, nek en ruggengraat hoopt het zich op, maar dat is imo toch zeer duidelijk herkenbaar als vet.

Les is goed, maar om nu te zeggen dat IJslander ruiters eerder les nemen? Mits je dat kan onderbouwen zou ik dat soort opmerking persoonlijk achterwegen laten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:20

In de reguliere dressuursport(wedstrijdsport) heeft vrijwel iedereen les.
Op een beetje sportstal kan je eigenlijk niet rijden of er heeft wel iemand privéles.
Je komt ook geen steek verder zonder les.

Hoe dat is bij de recreatieruiters weet ik niet. Ik heb inderdaad nauwelijks nog les.
Best mogelijk dat daar minder gelest wordt bij de recreatieruiters.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:28

Alle ijslander ruiters die ik ken hebben les of regelmatig cursussen. Van mijn wei waar 8 ijslanders staan heeft iedereen les. De enige die geen les heeft ben ik, maar ik heb daar op het moment ivm studie ook geen tijd voor. Ik mag blij zijn als ik 1 keer in de week tijd heb voor een bosritje. En toch heeft mijn pony nooit last van een kreupelheid of iets. Ooit eens een hoefzweer en that's it. Ook is ze onlangs nagekeken door een holistisch dierenarts en met rug ed is helemaal niets mis. En dat terwijl ik toch metmijn 1,72 op een pony van 136 ga zitten.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:06

Ik heb benen van 1m10 (ben 1m83 en 63 kilo) en helaas steken mijn benen bijna overal onderuit. Ook als ik op een niet al te brede kwpner van 1m80 ga zitten.

Ik heb zelf geen ijslanders, maar wel andere gangenpaarden en die worden helaas ook gewoon niet groter gefokt dan max 1m57.
Ik vind het er zelf stom uitzien als ik op een ijslander ga zitten en een foto bekijk, maar ik zit ze niet in de weg met mijn lengte, want die lengte zit vooral in mijn benen. Ik zelf vind het wel onpraktisch met aandrijven en zal er dus niet voor kiezen.
Lange mannen op een ijslander vind ik ook geen gezicht, maar het valt me wel op dat het bijna altijd hele slanke heren zijn.

Het zegt me genoeg dat veel ijslanders gezond heel oud worden en nog heel lang actief inzetbaar zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:43

les is ook niet zaligmakend, zei de degene die zich haar laatste les nauwelijks kan heugen. Ik heb van mijn 5e tot mijn 15e ong. les gehad, op een gegeven moment kun je gewoon rijden of je kunt het niet. En nu heb ik het uiteraard niet over hogere dressuur of springen. Maar, toen ik na tien jaar geen les meer te hebben gehad maar wel dagelijks boskloste, weer eens een reeks lessen volgde op een manege zei de instructeur dat ik zo keurig sprong.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:15

mysa schreef:
les is ook niet zaligmakend, zei de degene die zich haar laatste les nauwelijks kan heugen. Ik heb van mijn 5e tot mijn 15e ong. les gehad, op een gegeven moment kun je gewoon rijden of je kunt het niet. En nu heb ik het uiteraard niet over hogere dressuur of springen. Maar, toen ik na tien jaar geen les meer te hebben gehad maar wel dagelijks boskloste, weer eens een reeks lessen volgde op een manege zei de instructeur dat ik zo keurig sprong.

Ligt er een beetje aan of je manege les hebt of goede privé les.Op een manege kun je 10 jaar rijden en nog op hetzelfde niveau blijven hangen, ook niet iedere les is perse goed en leer je van bij. Als je een echt goede instructrice hebt kom je zeker vooruit, paardrijden is zo een breed en complex iets, er is zo ontzettend veel te leren!