Waarom zoveel 'geweld' in de paardensport?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:15

bruintje123 schreef:
@MarcR

Je krijgt er hengst op stal.
Je hebt niets met zijn vorige eigenaren te maken gehad. Dus ook geen weet over de opvoeding.

Ik ben niet bang. Ga ook niet zomaar opzij.

Je opent de staldeur en paard komt met Open mond en oren plat in de nek op je af.
Dag 1, dus er is nog geen tijd geweest om op welke manier ook op te voeden.

Wat doe jij dan?

Paard is ondertussen enkele jaren hier na achteraf gehoord te hebben dat hij van eigenaar naar eigenaar ging.
Heeft uiteraard nog steeds karakter is voor de duvel niet bang maar is erg lief en heeft aan een woordelijk/ lichamelijk corrigeren genoeg.

Maar ik kan je verklappen dat dit niet de correctie was die ik die dag gegeven heb.

Ik wil wel eens weten wat jij dan doet.
Zonder zelf te verongelukken

Bij een onbekend paard zou ik beginnen met hem of haar een tijd een observeren, bij voorkeur zonder in zijn of haar zicht te zijn. Hier kan je al een eerste idee van het karakter en gedrag krijgen.
Een tweede stap is hem of haar benaderen, rustig, zelfbewust, zijdelings aankijkend. Observeren hoe de reacties zijn : dominant, angstig, onzeker, enz. Kijken hoe hij of zij communiceert.
Dit gedurende een tijdje tot je verder zicht op hem of haar krijgt.
Kom je tot een rustige communicatie kan je bij hem of haar gaan maar steeds in het achterhoofd houden dat er een plotse, felle reactie kan komen op jouw actie.

Als een paard op je af komt zoals jij beschrijft zal je zeer snel moeten evalueren van waaruit dit gedrag komt.
Bij angst kan het voldoende zijn dat je zijdelings toont, rustig gedraagt en spreekt maar wel tonen dat jij zelfzeker bent.

Doet hij dit vanuit dominantie moet jij tonen dat je meer indruk kan maken : armen omhoog, in zijn richting bewegen maar kijken dat je een eventuele vluchtroute hebt en brullen zo hard je kan.
ik kan je verzekeren dat het werkt.

Het overgrote deel van de paarden die zulk gedrag vertonen doen dit uit onzekerheid, uit angst. Als jij toont dat hij of zij bij jouw zelfzekerheid en leiderschap vindt zal hij of zij vlug rustig worden.

Dit zijn algemene ideeën, je zal bij elk paard en in elke situatie terug moeten evalueren en eventueel bijsturen.

mylittlejoy

Re: Waarom zoveel 'geweld' in de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:22

@MarcR: dat is leuk bedacht, maar als je een nieuwe hengst op stal krijgt om te trainen, kan je niet drie weken even Steve Irwin uit gaan hangen. Het beestje moet wel getraind worden/beweging krijgen. ;)

Daarnaast zijn dat over het algemeen het soort paarden die de eigenaar waarmee eerst "geklooid" is en dan pas bij een deskundig iemand terecht komen. Het paard zal dan de grenzen gaan uittesten voordat het het wél gewenste gedrag zal gaan vertonen (hij heeft tenslotte geleerd dat hij met dat stoute gedrag voorheen beloond werd door bijv. weer naar stal te mogen). In deze fase kan het nu eenmaal nodig zijn om sterker op te treden dan dat je eigenlijk zou willen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:33

Ik heb nooit over drie weken gesproken maar over uren of dagen en deze kleine investering zal zich later terugbetalen.
Toen ons paard haar basistraining kreeg is zij een week naar de trainer gegaan voor observatie door hem. Hoe gedraagt zij zich in de stal, aan de hand, in de weide tov andere paarden, tov hem, tov uitdagingen, enz.
Na deze week vond de trainer haar geestelijk en lichamelijk klaar en was hij akkoord om te beginnen.

"Sterker" optreden tov een paard mag nooit met geweld zijn, er zijn voldoende andere manieren om te corrigeren op de eerste tekenen van "stout" gedrag.

Als de deskundige zich op de juiste manier gedraag en communiceert met het paard is de kans groot dat hij nog maar weinig ongewenst gedrag zal vertonen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:52

De drie weken was een voorbeeld. Ook dagen is te lang om niets met het paard te doen. Dat zeg je zelf ook, toen jouw merrie naar de trainer ging, is ze de eerste week ook aan de hand geweest en is er wel wat met haar gedaan. Als je dan een bijdehandje hebt, loop je de kans dat er zich in die eerste week zich een situatie voordoet waar je zal moeten ingrijpen.

Beginnen met trainen wanneer een paard er lichamelijk en geestelijk aan toe is, is overigens mijns inziens vanzelfsprekend en staat los van het corrigeren van ongewenst gedrag. Maar dat terzijde.

Geweld is uiteraard fout, maar jij sluit zelfs een simpele tik uit. Dit is het punt waar ik het niet met je eens bent. Kijk eens naar de kudde. Wie is er de leider van de kudde, het paard dat zijdelings en afwachtend observeert, of het paard dat zelfverzekerd de ruimte voor zich opeist en aangeeft zo gaan we het doen? Dit laatste heeft overigens totaal en absoluut niets met geweld te maken, laat ik dat vooropstellen. Maar er worden wel grenzen gesteld en dat gaat niet altijd zonder confrontaties.

Een paard met gedragsproblemen zal zich niet ineens goed gedragen bij een deskundige. Daar gaat een (kleine of grote) confrontatie aan vooraf. Daarna kan het ongewenste gedrag zeer snel zijn verdwenen.

Begrijp me niet verkeerd, ik verkondig absoluut niet dat een ieder z'n paard maar in elkaar moet timmeren. Ik vind uit frustratie een tik geven ook verkeerd. Maar een goed geplaatste correctie op het juiste moment is bij een aantal paarden onontbeerlijk gebleken. En een ieder die mijn paarden kent, zal bevestigen dat het bijzonder goed opgevoede paarden zijn. Ze hebben genoeg aan een wijzend vingertje.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:13

Maar dat paard werd op/ in stal afgeleverd.
Begon volop aan het hooi en ging daarna liggen zo moe (?)Dus heb ik hem even met rust gelaten.
Later wilde ik hem buiten zetten even relaxen na de rit.
Ik had de deur nog geen 30 cm Open en vanuit de linker hoek vloog hij aan.

Mijn reactie was een pas naar voren en een klap met het halster omdat ik dat in de hand had. Met pas op jij! Als stemgeluid.
Het enige wat afremde was de aanval zelf.
Niet zijn houding. Niet zijn platte oren of de boze blik in de ogen.
Groot was ik al. Duidelijk ook.
Had ik daar blijven staan met stem of hoge armen was hij 400% zeker weer de aanval in gegaan want door die klap was hij alleen even verbouwereerd dat zoiets ook kon. Maar nog lang niet onderdanig.
Ik ben daarop nog weer op hem af gegaan
Tot zijn houding veranderde.
Ben toen uit de stal gegaan.
Vijf minuten weg gebleven. De stal weer in gegaan zonder emotie.
kon hem zo buiten zetten en heb hem toen uitbundig beloond.

Ondertussen is hij er geweldig paard met karakter maar die voor het vuur voor je gaat.

Een ding weet ik zeker. Met alleen houding en stem had 112 gebeld kunnen worden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:26

Daarnaast wil ik echt toevoegen dat ik zomaar geweld ook niet vind kunnen.
Bij de oneerlijke springruiter ( ja met naam) was ik eens bij losrijden aan het bouwen voor clubgenoot.
De oneerlijke ruiter was zo gemeen bezig. Maar niemand zei wat want het was X.
Club genoot had ingesprongen. Verder maakte op dat moment niemand gebruik van de sprong.
Dus ik heb als protest de balken op de grond gelegd. Zonder woorden.
Ruiter boos. Maar was ging wel stappen toen niemand meer opbouwde. Mensen hadden niet het lef op te treden maar mijn actie handhaven wel. :D

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:06

mylittlejoy schreef:
De drie weken was een voorbeeld. Ook dagen is te lang om niets met het paard te doen. Dat zeg je zelf ook, toen jouw merrie naar de trainer ging, is ze de eerste week ook aan de hand geweest en is er wel wat met haar gedaan. Als je dan een bijdehandje hebt, loop je de kans dat er zich in die eerste week zich een situatie voordoet waar je zal moeten ingrijpen.

Beginnen met trainen wanneer een paard er lichamelijk en geestelijk aan toe is, is overigens mijns inziens vanzelfsprekend en staat los van het corrigeren van ongewenst gedrag. Maar dat terzijde.

Geweld is uiteraard fout, maar jij sluit zelfs een simpele tik uit. Dit is het punt waar ik het niet met je eens bent. Kijk eens naar de kudde. Wie is er de leider van de kudde, het paard dat zijdelings en afwachtend observeert, of het paard dat zelfverzekerd de ruimte voor zich opeist en aangeeft zo gaan we het doen? Dit laatste heeft overigens totaal en absoluut niets met geweld te maken, laat ik dat vooropstellen. Maar er worden wel grenzen gesteld en dat gaat niet altijd zonder confrontaties.

Een paard met gedragsproblemen zal zich niet ineens goed gedragen bij een deskundige. Daar gaat een (kleine of grote) confrontatie aan vooraf. Daarna kan het ongewenste gedrag zeer snel zijn verdwenen.

Begrijp me niet verkeerd, ik verkondig absoluut niet dat een ieder z'n paard maar in elkaar moet timmeren. Ik vind uit frustratie een tik geven ook verkeerd. Maar een goed geplaatste correctie op het juiste moment is bij een aantal paarden onontbeerlijk gebleken. En een ieder die mijn paarden kent, zal bevestigen dat het bijzonder goed opgevoede paarden zijn. Ze hebben genoeg aan een wijzend vingertje.

Met het verhaal van onze merrie wou ik aangeven dat tijd nemen en geduld hebben een belangrijke factor zijn in de omgang met paarden. Als je moet werken met paarden onder tijdsdruk is de kans groot dat het vroeg of laat misloopt.
Ik sluit een simpele tik uit omdat ik heb geleerd dat het nutteloos is, de juiste houding en goede communicatie daar gaat het om, ook tussen paarden.

Er zal inderdaad een confrontatie zijn tussen een paard met gedragsproblemen en een deskundige maar deze kan perfect zonder geweld verlopen. Enkele jaren geleden was ik getuige van zo een confrontatie tussen een draak van een paard en onze trainster. Het paard had zijn amazone voor de zoveelste keer afgeworpen en raasde bokkend en steigerend door de piste. Onze trainster heeft hem 10 minuten laten doen en geobserveerd tot hij even stilstond. Ze is zelfzeker op hem afgestapt terwijl hij stond te stampen en te briesen, nam zijn teugels vast, zij op een kordate wijze "hier"...... en je zag dat paard uiteen vallen tot het nog 10 cm groot was.
Hij stapte rustig mee naar zijn stal en een uur later wist hij nog altijd niet wat er gebeurd was.
Daarna is onze trainster de eigenaars les gaan geven in omgang met en opvoeding van paarden en daar zijn hardere confrontaties geweest, gelukkig zonder geweld.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:12

bruintje123 schreef:
Maar dat paard werd op/ in stal afgeleverd.
Begon volop aan het hooi en ging daarna liggen zo moe (?)Dus heb ik hem even met rust gelaten.
Later wilde ik hem buiten zetten even relaxen na de rit.
Ik had de deur nog geen 30 cm Open en vanuit de linker hoek vloog hij aan.

Mijn reactie was een pas naar voren en een klap met het halster omdat ik dat in de hand had. Met pas op jij! Als stemgeluid.
Het enige wat afremde was de aanval zelf.
Niet zijn houding. Niet zijn platte oren of de boze blik in de ogen.
Groot was ik al. Duidelijk ook.
Had ik daar blijven staan met stem of hoge armen was hij 400% zeker weer de aanval in gegaan want door die klap was hij alleen even verbouwereerd dat zoiets ook kon. Maar nog lang niet onderdanig.
Ik ben daarop nog weer op hem af gegaan
Tot zijn houding veranderde.
Ben toen uit de stal gegaan.
Vijf minuten weg gebleven. De stal weer in gegaan zonder emotie.
kon hem zo buiten zetten en heb hem toen uitbundig beloond.

Ondertussen is hij er geweldig paard met karakter maar die voor het vuur voor je gaat.

Een ding weet ik zeker. Met alleen houding en stem had 112 gebeld kunnen worden.

In deze confrontatie waren jouw zelfzekere houding, handeling en stem veel belangrijker dan de slag met het halster want deze kwam nadat jij had getoond dat er niet met je te spotten viel, vermoedelijk had je zonder de slag juist hetzelfde effect gehad.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:21

Nee zeker weten van niet.
Was duidelijk aan zijn houding te zien.

Waarom geloof je me niet?
Ik denk dat je ook moet beseffen dat er paarden bestaan waar al zoveel onkundig mee gerommeld is dat er helaas wel eens verder gegaan moet worden dan de standaard.

Veulens die ik zelf heb aangekocht hebben hier dan ook geen last van.
Die weten gewoon hoe het zit.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:52

MarcR schreef:
Met het verhaal van onze merrie wou ik aangeven dat tijd nemen en geduld hebben een belangrijke factor zijn in de omgang met paarden. Als je moet werken met paarden onder tijdsdruk is de kans groot dat het vroeg of laat misloopt.
Ik sluit een simpele tik uit omdat ik heb geleerd dat het nutteloos is, de juiste houding en goede communicatie daar gaat het om, ook tussen paarden.

Eerder gaf je aan dat "wat werkt bij jouw merrie, werkt bij bijna alle paarden". Dat is te simpel gesteld en uit jouw laatste berichten komt toch steeds meer naar voren dat jouw ervaring puur gebaseerd is op jouw merrie alleen. Zo werkt het helaas niet bij alle paarden. Ook niet bijna alle paarden.

Maar goed, let's agree to disagree. Jij hebt jouw mening en ervaring, ik de mijne.

Citaat:
Er zal inderdaad een confrontatie zijn tussen een paard met gedragsproblemen en een deskundige maar deze kan perfect zonder geweld verlopen. Enkele jaren geleden was ik getuige van zo een confrontatie tussen een draak van een paard en onze trainster. Het paard had zijn amazone voor de zoveelste keer afgeworpen en raasde bokkend en steigerend door de piste. Onze trainster heeft hem 10 minuten laten doen en geobserveerd tot hij even stilstond. Ze is zelfzeker op hem afgestapt terwijl hij stond te stampen en te briesen, nam zijn teugels vast, zij op een kordate wijze "hier"...... en je zag dat paard uiteen vallen tot het nog 10 cm groot was.
Hij stapte rustig mee naar zijn stal en een uur later wist hij nog altijd niet wat er gebeurd was.
Daarna is onze trainster de eigenaars les gaan geven in omgang met en opvoeding van paarden en daar zijn hardere confrontaties geweest, gelukkig zonder geweld.

Dit voorbeeld slaat in deze context helemaal nergens op. Bruintje en ik hebben het over situaties waarbij je moet ingrijpen (bijv. ter verdediging zoals Bruintje aangaf) en daar sluit dit voorbeeld in de verste verte niet op aan. Geweld tegen een paard omdat hij z'n ruiter eraf heeft gegooid is compleet zinloos. Daarnaast, 10 minuten "geobserveerd"? Waarschijnlijk eerder even uit laten razen omdat niemand er wat mee opschiet om een los paard achterna te zitten. Dan kan je beter even wachten totdat ie z'n ei kwijt is en dan pas erop af lopen. Dat staat los van de inhoud van dit topic.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:54

mylittlejoy schreef:
@MarcR: dat is leuk bedacht, maar als je een nieuwe hengst op stal krijgt om te trainen, kan je niet drie weken even Steve Irwin uit gaan hangen. Het beestje moet wel getraind worden/beweging krijgen. ;)

Daarnaast zijn dat over het algemeen het soort paarden die de eigenaar waarmee eerst "geklooid" is en dan pas bij een deskundig iemand terecht komen. Het paard zal dan de grenzen gaan uittesten voordat het het wél gewenste gedrag zal gaan vertonen (hij heeft tenslotte geleerd dat hij met dat stoute gedrag voorheen beloond werd door bijv. weer naar stal te mogen). In deze fase kan het nu eenmaal nodig zijn om sterker op te treden dan dat je eigenlijk zou willen.

Maar als het dier er zo aan toe is zou je ook kunnen zeggen dat je daar iets meer tijd voor nodig zal hebben. 1 van de problemen is wat mij betreft dat er teveel te snel moet. Zeker als je problemen op wil ruimen is af en toe wat tijd en ruimte vrijmaken precies wat nodig is.
Door in die begin fase meer tijd te nemen ga je veel sneller door de rest, de werkelijke training heen. Er wordt teveel zo snel mogelijk om problemen heen gewerkt en het geeft naar mijn mening matige tot slechte resultaten. Het kan even goed lijken te gaan, maar het houdt vaak niet.

Stop jouw fictieve hengst eens niet in een stal, maar in een paddock waar hij iets meer de ruimte heeft. Dan kan je hem even wat rust gunnen, met wat geluk is er misschien wel de mogelijkheid tot een zeker contact met andere paarden. Kan je even rustig bekijken wat je aan je haak hebt hangen en jezelf rustig introduceren. Kan het dier even tot zichzelf komen, ontspanning vinden in zichzelf en zijn directe omgeving. En hoepla, je hebt ineens een prachtige vaste grond om op te beginnen, zonder enig geweld.

Alles daarna zal alleen maar makkelijker en soepeler gaan. Als je eenmaal een leuk fundament hebt met dat dier durf ik te wedden dat zijn stalprobleem verdwenen is, dat die her introductie zonder blikken of blozen gaat. Het probleem ligt immers niet in die stal, maar in een verkeerde communicatie.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zelf van het zo zacht als mogelijk en zo hard als moet. En krijg je te maken met een aanval dan moet je gewoon alles doen wat noodzakelijk is om er zonder kleerscheuren af te komen. Alleen heeft dat laatste bar weinig opvoedkundige waarde, dat is gewoon een noodgreep en betekend een paar stappen achteruit. Is niet anders als er zoiets gebeurd, maar zou niet iets moeten zijn wat je opzoekt zelf.
Wbt het eerste, zo zacht als mogelijk en zo hard als moet, dat hoort wel op een eerlijke en opbouwende manier te gaan, zonder frustratie, zonder boosheid, zonder angst en met zo zacht als mogelijk als doel en uitgangspunt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:02

Dat doen paard onderling toch ook echt niet met elkaar. Eerst observeren en tot zichzelf laten komen.
Die zien elkaar, gaan op elkaar af en reageren op elkaar. En als de één dan denkt dat hij zich zaken kan permiteren die de ander niet in orde vindt gaat het er na een gil en dreiging ook gelijk hard op.

Mijn jonkie heeft 4 maanden onder de krassen gezeten vanwege de 'subtiele' communicatie onderling. En toch vond hij mijn andere paard lief en prima te vertrouwen. Dat was pas geweld.......

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:15

@Bowen, volgens mij liggen wij compleet op één lijn. Ter illustratie, over het zadelmakmaakproces (tot aan het los een drafje kunnen doen ongeveer) doe ik gemiddeld een half jaar tot een jaar. We doen echt niets overhaast en blijven constant de communicatie open houden en de lichaamstaal van het paard lezen.

De fictieve hengst kwam even van het voorbeeld van Bruintje af en daarbij reageerde ik op de reactie van Marc dat je niets moet doen behalve observeren. Het zou ook niet mijn manier zijn om 'm gefrustreerd in een stal te schuiven.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:22

En daarom is mijn motto: "Lol met de knol!"

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:03

MarcR schreef:

Het is heel simpel... betreffend paard was gewoon niet zo "razend" als jullie schijnen te denken. Een paard dat smerig is van karakter krijg je dat op die manier simpelweg niet bij klaar. Die geeft je nl de kans niet om tot bij 'm te komen al vorens hij zelf actie onderneemt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:26

Het paard waar ik het over had was nog niet toe aan zadelmak maken
dus tijd speelde geen enkele rol.
En een viezerik is hij ook niet.
Wel had hij geleerd dat als hij heel boos deed hij mocht doen wat hij wilde.
Overigens was hij ook hardleers tegen andere paarde.
Ik ken er geen die zoveel klappen heeft gekregen van de andere dan hij.

Nu is het nog steeds geen paard dat je 1 vinger moet geven.
Maar hij groeit nu bij beloning terwijl hij daar eerst niet op reageerde.
Dimt nu ook in op een pas op.
Is er heerlijk paard nu.
Zadelmak maken ging ook fijn.
En we doen nu van alles samen.
Rijden. Mennen. Buiten rijden.
Maar had die nog een paar keer mensen gehad die te soft waren. Denk ik dat het over zou zijn geweest.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:35

pol013 schreef:
Dat doen paard onderling toch ook echt niet met elkaar. Eerst observeren en tot zichzelf laten komen.
Die zien elkaar, gaan op elkaar af en reageren op elkaar. En als de één dan denkt dat hij zich zaken kan permiteren die de ander niet in orde vindt gaat het er na een gil en dreiging ook gelijk hard op.

Mijn jonkie heeft 4 maanden onder de krassen gezeten vanwege de 'subtiele' communicatie onderling. En toch vond hij mijn andere paard lief en prima te vertrouwen. Dat was pas geweld.......

Ik ben nu eenmaal geen paard en zal dat dus een beetje anders aan moeten pakken. Ik wil ook niet dat het paard zo met mij omgaat als met zijn kuddegenoten, dat is niet zo best voor mijn gezondheid namelijk.
Dat hoeft niet eens kwaad bedoeld te zijn, vorige week nog staan genieten toen 1 van mijn paarden met 1 van de jongere paarden aan het stoeien was. Zag er geweldig uit, maar toch ben ik blij dat hij weet dat ik geen paard ben en er met mij niet zo omgegaan mag worden ;)
Laatst bijgewerkt door Bowen op 30-06-15 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:37

mylittlejoy schreef:
@Bowen, volgens mij liggen wij compleet op één lijn. Ter illustratie, over het zadelmakmaakproces (tot aan het los een drafje kunnen doen ongeveer) doe ik gemiddeld een half jaar tot een jaar. We doen echt niets overhaast en blijven constant de communicatie open houden en de lichaamstaal van het paard lezen.

De fictieve hengst kwam even van het voorbeeld van Bruintje af en daarbij reageerde ik op de reactie van Marc dat je niets moet doen behalve observeren. Het zou ook niet mijn manier zijn om 'm gefrustreerd in een stal te schuiven.

Dat klinkt hartstikke goed.

Maar ik denk dat het geweld waar over gepraat wordt in deze topic voor een fiks deel van het snel snel afkomt. Jonge paarden die binnen no time vanalles moeten kunnen, waar geen tijd voor genomen wordt. Ja dan blaast dat dier vanzelf een keertje op, of de lichtjes gaan uit in de ogen.
Het moet maar en het moet maar, tijd is geld en dat werkt gewoon niet zo fijn met dieren.

Het is trouwens iets wat ik niet alleen in de paardenwereld heb gezien, maar eigenlijk overal waar met dieren wordt gewerkt, er veel geld mee gemoeid is en tijd geld is. Dat is een recept voor ellende.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:07

Er zijn ook paarden die zich gaan vervelen als je het zadelmak maken te langzaam doet. Die gaan dan van alles verzinnen.
Dat is natuurlijk wat anders dan een paard overrompelen.

Er is veel vaker een gebied er tussen in.

LeaDup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:24

Helaas gebeurt het vaak, mensen die reageren zichzelf vaak af op hun paard. Dit is soms zelfs zonder dat de ruiter het weet!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:15

Om terug te keren op het begin van de discussie: ik vind het vooral not done dat zoiets getolereerd wordt in een inrijpiste. Iemand zei es dat dit bij western niet zo is. Ben ook nog een tijd into western geweest, en ik herinner me vaag dat op een wedstrijd uithing dat je het moest melden als een paard (en wss ook ruiter) zich niet gedroeg buiten de ring. Dus dat scheelt natuurlijk ook.

Gelukkig beginnen toch meer en meer mensen hun mond open te trekken. Een meisje dat ik ken, had klacht ingediend bij een rijvereniging hier in België wegens wantoestanden op een wedstrijd, en blijkbaar was zij niet de enige. De organisatie van die wedstrijd zou erover op het matje geroepen worden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:17

bruintje123 schreef:
Er zijn ook paarden die zich gaan vervelen als je het zadelmak maken te langzaam doet. Die gaan dan van alles verzinnen.
Dat is natuurlijk wat anders dan een paard overrompelen.

Er is veel vaker een gebied er tussen in.

Nou! Dat dus!
Ik rij na 5 keer er op al los rondjes in draf + over balkjes en cavalaletti's.
Als ik daar bij deze een half jaar tot een jaar over ga doen verveelt hij zich helemaal te pletter.....
Nou is dat wel echt helemaal de andere kant van de schaal en had ik dit ook niet verwacht. Maar het zit er gewoon in.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:33

Gaan we nu serieus klagen over te langzaam een paard zadelmak maken? :')

De tijd die je erover doet, is compleet afhankelijk van het paard, dat lijkt me duidelijk. Daarnaast heb ik het over het hele proces van zadelmak, van onbeleerd uit de klei getrokken tot los kunnen draven. Dus het wennen aan hoofdstel, longeren, etc. Hier doe ik gemiddeld een half jaar tot een jaar over. Maar dat zijn dan ook mijn eigen paarden, dus ik kan het precies zo aanpakken als ik het zelf wil en goed acht. Heb er tot nu toe telkens hele fijne paarden aan overgehouden. :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:40

Nee, niet klagen. Maar inderdaad dat dat niet perse beter is om er lang over te doen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:24

pol013 schreef:
Nee, niet klagen. Maar inderdaad dat dat niet perse beter is om er lang over te doen.

Dat lijkt wel vaak de gedachte; hoe langer hoe beter.

Maar een gewoon normaal jong paard wat enigszins mak aan de hand is, is binnen een paar dagen zadelmak hoor. Inclusief stappen, draven, galopperen linksom en rechtsom. Een handige ruiter heeft dat zo voor elkaar zonder onnodige stress of overbelasting. Je kunt je beter afvragen wat er aan de hand is als het weken of maanden moet duren.....