bruintje123 schreef:@MarcR
Je krijgt er hengst op stal.
Je hebt niets met zijn vorige eigenaren te maken gehad. Dus ook geen weet over de opvoeding.
Ik ben niet bang. Ga ook niet zomaar opzij.
Je opent de staldeur en paard komt met Open mond en oren plat in de nek op je af.
Dag 1, dus er is nog geen tijd geweest om op welke manier ook op te voeden.
Wat doe jij dan?
Paard is ondertussen enkele jaren hier na achteraf gehoord te hebben dat hij van eigenaar naar eigenaar ging.
Heeft uiteraard nog steeds karakter is voor de duvel niet bang maar is erg lief en heeft aan een woordelijk/ lichamelijk corrigeren genoeg.
Maar ik kan je verklappen dat dit niet de correctie was die ik die dag gegeven heb.
Ik wil wel eens weten wat jij dan doet.
Zonder zelf te verongelukken
Bij een onbekend paard zou ik beginnen met hem of haar een tijd een observeren, bij voorkeur zonder in zijn of haar zicht te zijn. Hier kan je al een eerste idee van het karakter en gedrag krijgen.
Een tweede stap is hem of haar benaderen, rustig, zelfbewust, zijdelings aankijkend. Observeren hoe de reacties zijn : dominant, angstig, onzeker, enz. Kijken hoe hij of zij communiceert.
Dit gedurende een tijdje tot je verder zicht op hem of haar krijgt.
Kom je tot een rustige communicatie kan je bij hem of haar gaan maar steeds in het achterhoofd houden dat er een plotse, felle reactie kan komen op jouw actie.
Als een paard op je af komt zoals jij beschrijft zal je zeer snel moeten evalueren van waaruit dit gedrag komt.
Bij angst kan het voldoende zijn dat je zijdelings toont, rustig gedraagt en spreekt maar wel tonen dat jij zelfzeker bent.
Doet hij dit vanuit dominantie moet jij tonen dat je meer indruk kan maken : armen omhoog, in zijn richting bewegen maar kijken dat je een eventuele vluchtroute hebt en brullen zo hard je kan.
ik kan je verzekeren dat het werkt.
Het overgrote deel van de paarden die zulk gedrag vertonen doen dit uit onzekerheid, uit angst. Als jij toont dat hij of zij bij jouw zelfzekerheid en leiderschap vindt zal hij of zij vlug rustig worden.
Dit zijn algemene ideeën, je zal bij elk paard en in elke situatie terug moeten evalueren en eventueel bijsturen.