What to do met goed paard wat niet aan het werk wil?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: What to do met goed paard wat niet aan het werk wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 23:05

Als ik een keer van dienst kan zijn om een rondje op Dev of de tinker mee buiten te hobbelen dan hoor ik het graag. Kom graag 'helpen'. :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 07:21

Dat is heel lief, kan helaas geen twee paarden vervoeren

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:32

Urielle schreef:
Simpelman schreef:
[ Video ]

Vond ik heel interessant, bedankt voor het delen!
Hij reageerde helemaal niet.

Vanmorgen eerste rit op de hei gaan maken, spannend, maar het ging goed.

Ahh kijk. +:)+

Ontspannen op buitenrit kunnen kan je flink helpen bij gewoon rustig basiswerk kunnen doen.

Lekker voorwaarts uit ontspanning in plaats van uit pure concentratie en werklust doordat hij met het hogere werk bezig is.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:19

Hoe gaat het nu Urielle? Kun je merken dat 'verandering van spijs doet eten' of nog niet echt?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 16:28

Pantykous schreef:
Hoe gaat het nu Urielle? Kun je merken dat 'verandering van spijs doet eten' of nog niet echt?

Even een update voor mensen die dit topic ooit zoeken omdat ze met hetzelfde kampen: Inmiddels toch foto's laten maken van rug en hals omdat het toch nog steeds niet lekker liep. Hij heeft kissing spines, precies op de plaats die belast wordt als je zwaar gaat zitten. Daarom dus dat schakelen niet leuk is en bijvoorbeeld zijgangen wel, dan ben ik vermoedelijk naast de pijnlijke plek gaan zitten en bij overgangen er flink bovenop.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:32

Vervelend zeg! :(

Het was net de tip die ik je wilde gaan geven. Om hem toch op de foto te zetten. Die van mij was klinisch 100% en op de foto vreselijk slecht.

Hoe goed/slecht is hij?

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:37

Jeetje, ik kom dit topic tegen en herken mijn merrie er erg in. Hoopte alleen op een iets fijner einde... Wat vervelend van de kissing spines Urielle.

Mijn merrie vertoont eigenlijk hetzelfde gedrag al is ze wel doodbraaf. Wanneer ze adrenaline heeft loopt ze heerlijk, op concours, buiten. Maar in de bak krijg ik haar niet eens in draf. Meer stilstaan en drammen. Wordt van kwaad tot erger. Men gooit het op 'doorpakken' maar ik kan daar niks mee. Vooral omdat ze voorheen ontzettend werkwillig was.

Je topic zet me aan het denken :(

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:38

Vervelend, maar goed dat je nu duidelijkheid hebt.
Er was dus duidelijk aanleiding voor zijn afwijkende gedrag.
Sterkte :(:) .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:39

Flinke klap voor je maar toch weer een bewijs dat paarden niet voor niets soms onlogisch gedrag vertonen ondanks dat ze in kundige handen van goede eigenaren zijn. Sterkte ermee want dit is geen fijne uitkomst.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:41

Dat is een zuur bericht.
Sterkte ermee.
Weet je al wat je vervolgstappen zijn?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 16:56

Selka schreef:
Vervelend zeg! :(

Het was net de tip die ik je wilde gaan geven. Om hem toch op de foto te zetten. Die van mij was klinisch 100% en op de foto vreselijk slecht.

Hoe goed/slecht is hij?

Eigenlijk een licht geval, twee wervels aan elkaar maar die zitten net voor het heiligbeen en leveren op die plaats geen problemen op. En dan twee wervels die elkaar raken net onder de ruiter, nog niet vergroeid, wel schade.

Volgens de kliniek zou deze mate geen probleem moeten opleveren mits hij stevig in de bespiering blijft maar dan zijn probleem: Hij bouwt nauwelijks mooie bespiering op, blijft toch altijd wat te bloot.

Daar zijn verschillende redenen voor mogelijk waar onderzoek nog naar gedaan kan worden met allerlei mogelijke oplossingen. In het beste scenario vinden ze het snel, kan hij de rest van zijn leven op medicijnen, slaan die goed aan en kan ik met hem trainen. Dan zou hij op zijn vroegst over een jaar, anderhalf jaar terug bereden kunnen worden. Maar heel eerlijk gezegd weet ik nog niet of ik dat traject wel in wil, dure onderzoeken, dure medicijnen, er achter komen dat ik hem toch pijn doe,...
We zijn er al zo lang mee bezig en hij heeft al zoveel moeten verduren.

Momenteel staat hij op een extra hoogwaardig supplement wat rijker is dan wat in de winkel te koop is, kijken of dat wat doet. Zijn bloed was goed, er is een Cushingtest opgestuurd. Dit gaat drie weken duren en die tijd kan ik gebruiken om alles te laten bezinken (want ik ben nog flink ondersteboven) en te bedenken hoe ver ik nog wil gaan met doktoren of dat ik het überhaupt genoeg vind en verder ga met mijn merrie.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:07

:( wat n domper!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:15

Jemig wat een pech zeg...toch KS...hoor je helaas vaak bij staak gedrag. Heel veel sterkte!!

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:37

Osteopaat Ruth Brouwer heeft 3 delen geschreven over kissing spines, heel interessant en zeker de moeite waard om het te lezen! Op onderstaande link te vinden
http://www.paardvisie.nl/category/blogs ... teopathie/

Mijn paard heeft ook dit soort gedrag vertoond en daar kwam ook kissing spines uit, voordat wij dit wisten hebben wij duivelsklauw geprobeerd. Dat is ook een soort pijnstiller. Hier liep zij fantastisch mee. Dit was toen gewoon bij de paardendrogist te krijgen. Je hebt dit en korrels en vloeibaar, vloeibaar werkte bij mijn paard super. Dit zou je ook altijd nog kunnen overwegen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:06

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 18:10

Dank je wel, ik ga het eens doorlezen!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:13

Jeetje TS, wat ontzettend balen. Ik heb verder eigenlijk niet echt iets nuttigs toe te voegen, hopelijk kun je het allemaal laten bezinken en dan tot een jullie passend besluit komen. Onthoud in ieder geval dat je er echt heel veel voor gedaan hebt, je kan jezelf hoe dan ook nooit verwijten hem niet alle kansen gegeven te hebben. Sterkte samen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 18:22

Dank je wel, dat is heel lief en voelt heel goed want ik voel me vreselijk schuldig dat ik eerder niet heb doorgezet toen mijn DA het flauwekul vond dat ik foto's wilde maken van de rug. Ik heb mijn paard jarenlang pijn gedaan en erdoor geslagen omdat ik het erbij heb laten zitten en dat kan ik nooit meer goed maken. Dat voelt heel bitter en het beste wat ik nog kan zeggen is dat me dat vreselijk spijt en dat met een ander paard beslist nooit meer doe.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:28

Wat een K*lote uitslag zeg! Maar ga je alsjeblieft niet zo schuldig voelen! :(:) . Je hebt op dat moment gedaan wat je dacht dat goed was.. Als je dit toen had geweten had je het nooit gedaan. Dus nu zal je het ook niet meer doen en zal je het heel anders aan gaan pakken. En natuurlijk is het zwaar **** dat je nu weet dat het echt uit pijn was ipv niet willen/vervelend karakter. En het is ook niet gek dat je je daar zo schuldig over voelt. Maar denk ook zo; je had hem geen pijn willen doen! En je hebt ook vertrouwd op de kunde van de dierenarts.. Jezelf niet te veel kwalijk nemen. Maak er een wijze les van. Meer kun je niet doen. Je paardje heeft net als jij niks aan schuldgevoel. Wel aan liefde. En die kun jij hem onvoorwaardelijk geven op welke manier dan ook. Anders had je je nu niet zo schuldig gevoeld.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:31

Nu weet je het in elk geval en dat is heel fijn!Iedereen maakt dit soort fouten en dat moet je jezelf niet kwalijk nemen :(:) Paarden leven in het nu en ook al kunnen ze ook trauma's oplopen die tijd nodig hebben om overheen te komen weet ik zeker dat je paard het je niet kwalijk gaat nemen :)

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:40

Urielle schreef:
Dank je wel, dat is heel lief en voelt heel goed want ik voel me vreselijk schuldig dat ik eerder niet heb doorgezet toen mijn DA het flauwekul vond dat ik foto's wilde maken van de rug. Ik heb mijn paard jarenlang pijn gedaan en erdoor geslagen omdat ik het erbij heb laten zitten en dat kan ik nooit meer goed maken. Dat voelt heel bitter en het beste wat ik nog kan zeggen is dat me dat vreselijk spijt en dat met een ander paard beslist nooit meer doe.

Helaas gebeurt dit nog heel vaak (absoluut geen aanval op jou!) Bij mijn paard werd ook gezegd hij is lastig, vervelend, trap m dr eens door enz enz. Paard ging finaal in de staak, bokken, trappen, hij wij mij er echt gericht af hebben. Ik ben wel vrij snel naar de kliniek gegaan en daar bleek hij Spondylose te hebben en een overbelastte rugband. Paard van stalgenoot zelfde verhaal, alleen die hebben er lang op geslagen enz. bleek uiteindelijk spat te hebben. Ik hoop dat in iedergeval andere mensen van deze verhalen leren en eerst iets medisch uitsluiten. Veel sterkte voor de rest, ik hoop dat je toch nog een fijne tijd met je paard kunt hebben.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:53

Een paard zal nooit zomaar uit zichzelf staken, steigeren of opeens niet willen lopen!! Daar is altijd een reden voor! Veel paarden worden letterlijk niet " gehoord"!! Ik zie het helaas dagelijks op mijn pensionstal.. dat doet me zeer! Een paard kan niet zeggen of er iets mis is maar zal door eerst subtiele tekenen aangeven dat er iets niet klopt.. uiteindelijk als zijn situatie niet verandert zal hij " schreeuwen" om hulp..Dit kan ie alleen maar duidelijk maken door rigoureus te reageren ( steigeren/staken ect).. Zo sneu eigenlijk.. probeer altijd uit te sluiten of er lichamelijk iets aan de hand kan zijn..ik heb in t verleden meerdere malen second opinions laten uit voeren door verschillende DA'S... dat loont absoluut!
M.I wel echt veel te jong het paard letterlijk belast met t gewicht van een ruiter.. Diverse onderzoeken wijzen uit dat paarden echt nog niet volgroeid zijn met 3 a 4..
Sterkte en hopelijk krijg je je paard weer op de rit!

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:19

kimmie1 schreef:
Urielle schreef:

Helaas gebeurt dit nog heel vaak (absoluut geen aanval op jou!) Bij mijn paard werd ook gezegd hij is lastig, vervelend, trap m dr eens door enz enz. Paard ging finaal in de staak, bokken, trappen, hij wij mij er echt gericht af hebben. Ik ben wel vrij snel naar de kliniek gegaan en daar bleek hij Spondylose te hebben en een overbelastte rugband. Paard van stalgenoot zelfde verhaal, alleen die hebben er lang op geslagen enz. bleek uiteindelijk spat te hebben. Ik hoop dat in iedergeval andere mensen van deze verhalen leren en eerst iets medisch uitsluiten. Veel sterkte voor de rest, ik hoop dat je toch nog een fijne tijd met je paard kunt hebben.

dit heb ik met mijn paard ook meegemaakt, ook spat. voel me ook mega schuldig. maar gelukkig loopt ie nu na behandeling en door mijn fantastische hoefsmid beter dan ooit. Heel vervelend dat ik er niet eerder bij was. nu doen we lekker rustig aan en is onze band beter dan ooit. veel sterkte met je beslissingen ts!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:21

Ik heb bij de diagnose echt een potje zitten janken. Voelde mij zo mega schuldig en besefte mij toen pas wat een vreselijk lief paard het was.

Toen zei iemand tegen mij: een paard leeft in het heden. Uiteindelijk heb ik daar mijn troost in gevonden. Hij zal het mij vast wel vergeven hebben.

Voel je vooral niet te rot!! Je hebt naar je beste weten en kunnen gehandeld!

Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:25

Urielle schreef:

Des te meer redenen om inderdaad altijd op je intuitie af te gaan. Mijn vriendin, zeer nuchtere dame die al 35 jaar rijd had een paar jaar geleden een leuk jong paard. Na een jaar ging het paard in één keer in de staak tijdens het springen. Zij is soms te nuchter, ik vertelde haar dat een dier niet zonder reden dit doet, vooral niet bij haar want ze is een hele fijne ruiter. Toch harder aangepakt maar inderdaad, benen waren zo rot (alle vier) dat ze het direct in heeft laten slapen. Ook zij baalde als een stekker dat ze niet op haar gevoel was afgegaan maar je verandert er niets meer mee.
Jij kunt alleen heel goed na gaan denken wat je nu wilt, het is namelijk nog geen doodvonnis. Maar de handel ingooien is in dit geval ook geen optie(voor mij tenminste) Fokken??