paard te jong.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ellis1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:29

snap je punt opzich wel, ik vind 2 jaar ook te vroeg! Met 3 jaar zijn ze qua groei al wat verder.
Ik beleer meestal met 3 maar begin met een singeltje 1 x per week puur qua gewenning en zo stapsgewijs verder. tussen 3 1/2 en de 4 jaar stap ik pas op!

DarkoFoitzik

Re: paard te jong.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:10

ik ben het helemaal met je eens. laat ze eerst lekker paard zijn voordat ze ingereden worden. ik vind wel dat je al vroeg kunt beginnen met halster, hoeven uitkrabben, manieren bijbrengen etc. dan dan mag je best een dekje of zadel opleggen of ene stukje longeren. maar niet aan het werk zetten. gewoon speels ene paar minute per dan en als die braaf is weer lekker de wei op.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:08

schandalig dat mensen hun paard(en) te vroeg inrijden! echt zonde! ja natuurlijk het boeit ze niet maar het paard zit met de pijn later!!

tomatenplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:11

Bij stallen die geld moeten verdienen gebeurt dit helaas vaker. Amateurs volgen hun voorbeeld, want wat profesionals doen moet wel goed zijn, toch? Zo werkt het helaas.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:12

Ik ga misschien bokt nu over mee heen krijgen..
maar ik vind dat mensen lekker zelf moeten weten wat ze met hun paard doen en hoe vroeg ze inrijden enz. Want je kan wel zeggen dat ze later met pijn zitten enz, maar dat kunnen ze net zo goed als ze op hun 8e nog worden ingereden. Leef en laat leven, is het niet jou paard; dan is het toch ook niet jou zorg?

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:16

VivaByoux schreef:
maar ik vind dat mensen lekker zelf moeten weten wat ze met hun paard doen en hoe vroeg ze inrijden enz. Want je kan wel zeggen dat ze later met pijn zitten enz, maar dat kunnen ze net zo goed als ze op hun 8e nog worden ingereden. Leef en laat leven, is het niet jou paard; dan is het toch ook niet jou zorg?

je hebt wel gelijk, mensen moeten lekker zelf bepalen wat ze doen. Alleen zijn er genoeg redenen om je paard niet zo vroeg in te rijden en mensen die in dit topic reageren komen hier duidelijk in uit, overigs ben ik het wel met ze eens maarja een mogelijkheid om er iets aan kunnen veranderen is er niet helaas.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:21

@Jentecats ik ben het er ook wel mee eens hoor, als ze net 2 zijn kun je er nog niet met je billen erop klaar. Maar vaak ondergaan dit soort paarden vanaf 2,5 al een spier opbouwende trainen en word er rustig aan gedaan.

Ik zat op mijn jonkie ook al toen ie ouder was dan 2,5 maar daarvoor ben ik al spiertjes gaan opbouwen en ben ik hem enkel zadelmak gaan maken. Na zijn 3e leeftijd (maart) zijn we in mei echt begonnen en ik heb veel commentaar gehad maar ik doe het nog steeds chill met hem en hij vertoont geen klachten, is happy en dat is het belangrijkste.
Het is niet alleen maar 24/7 rijden wat er vaak met jonkies word gedaan, al komt het zo over. Veel mensen zien alleen kwade kanten maar veel jonkies (inclusief die van mij) staan grotendeels van de dag buiten en hebben alle tijd voor zichzelf op dat ene uurtje per dag dat ik met hem tut, knuffel en een rondje hobbel.

En ja, er zijn mensen bij die doen het alleen maar voor het geld, maar pak dan de mensen aan die paarden bij hun kopen en hun dus eigenlijk financieren om door te gaan met die praktijken.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:28

De meeste hengsten van de KNHS worden met 2,5 ook ingereden omdat ze anders niet goedgekeurd mogen worden omdat ze zich ohz moeten laten zien. Ik vind het niet zielig zolang je een paard in zijn waarde laat en het rustig aan doet. Dus niet volop trainen maar 1/2 keer per week 15min erop en verder wat tuttelen aan de hand.

En ik denk dat het heel erg per paard verschilt. Mijn merrie hebben we pas met 4 afgericht omdat ze er mentaal gewoon niet klaar voor was en een ander paard van mij die inmiddels verkocht is hebben we in het jaar dat hij 3 werd al ingereden.

Oordelen is vanaf de zijlijn makkelijk maar je moet het echt per paard bekijken! :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:48

VivaByoux schreef:

Het gaat om het gehele plaatje waarom mensen er zo boos om worden. Als a het doet en b volgt, gaat c het doen en d etc. Dan heb je over een paar jaar allemaal te vroeg ingereden paarden. Wil je ooit voor een leuk sport paardje of leuk recreatief paardje gaan kijken en kom je al vroeg met mankementen of iets, daar zijn mensen bang voor.

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 20:46

Ik ben het met je eens, TS. Rond de 4 jaar vind ik vroeg genoeg om te beginnen met het zadel erop leggen, en dan rustig de tijd nemen om het op te bouwen. Als ik het goed heb onthouden gebeurd dit vaak met Ijslanders in Ijsland (rond de 5 jaar pas beginnen met inrijden) en die paardjes zijn ijzersterk, gewoon uit respect voor het paard en lichaam :)
Ik vind dat je zo je paard een eerlijke kans geeft om sterk genoeg te groeien om jou lang op z'n rug te kunnen dragen, en uiteindelijk kan het zelfs misschien wat langer mee als rijdier. :)

Edit; mijn mening omdat ik zelf een merrie heb gehad die uit de polosport kwam. Zij was zeer waarschijnlijk al op 3 jarige leeftijd actief in de sport en op haar 11de kreeg ik haar in mijn bezit. Merkte dat haar lichaam al redelijk versleten was en heb haar vanaf haar 16de niet actief meer bereden. (Uiteraard is polo wel een topsport en begrijp ik dat niet ieder paard dit overkomt!)
Laatst bijgewerkt door ninji op 21-12-15 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 20:49

Heel simpel..de groeischijven sluiten pas in het 8e levensjaar,,dit geldt voor alle rassen. En de rug..daar waar wij op gaan zitten is het laatst aan de beurt...........

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:55

octavodia: En heb je dan ook een onderzoek paraat waar in staat dat je botten niet mag belasten vóór ze volledig gesloten zijn.....
Ik ken wél een onderzoek wat zegt dat het voor de ontwikkeling van bot goed is om op verschillende manier belast te worden.
Dat die belasting gepast moet zijn en je dus kunt praten over hoe vaak en lang je welke belasting zinvol kunt toepassen is een andere discussie.

Nogmaals: Ik heb wat afgespeeld en gesport vóór ik volgroeid was. En spelen en sporten doet mijn 3,5 jarige nu ook.

Dat rennen, vliegen, bokken en springen mag hij dus ook niet meer in de wei doen? Damn! Foei, paard sta stil! sta stil zeg ik je. Je bent nog niet volgroeit...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:03

Met gewichten trainen (en een ruiter is uiteindelijk een toegevoegd gewicht) wordt ook bij mensen sterk afgeraden voor 16 jaar en vanaf dan rustig opbouwen. Jonge bodybuilders zijn vaak voor hun 40ste versleten, zelfs als ze dan al 10 jaar gestopt zijn.

Jonge paarden (onder de 10 jaar) die vanwege gedragsproblemen bij de slacht aangeboden worden hebben zeer vaak (meer dan 65% ) ook een achterliggend medisch probleem dat vaak neerkomt op vroegtijdige slijtage.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:06

En een rugzak dragen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:07

@ Pol013: Zegt dat onderzoek dat het jonge paard met gewicht (gewichtjes) beladen moet worden als ze het hebben over 'belasting', of hebben ze het over kilometers maken (bijvoorbeeld voor de koets) of over veel over het harde lopen (klappen maken pezen en botten sterker), of hebben ze alledrie vergeleken en kwam 'bereden' worden als dé juiste belasting eruit? En is dat dan ook met niet 1, maar 2 controlegroepen van onbelaste paarden gedaan waarbij de ene groep onbelast op stal/paar uur paddock stond en de andere groep 24/7 in een kudde?
Naar dat onderzoek ben ik wel benieuwd! :j

Want natuurlijk is elke vorm van beweging beter voor een (jong) paard dan uren per dag op stal staan. Als je moest kiezen tussen een tweejarige 24/7 op stal of hem 1 uur per dag berijden dan is het laatste volgens mij nog gezonder - maar dat is natuurlijk iets totaal anders dan gezónd.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:52

Meer dan 10% van het lichaamsgewicht veroorzaakt vaak ook problemen. Brugpiepers hebben niet zelden last van hun rug door de zware tassen de eerste weken. Daarna zakt het al snel onder dat gewicht omdat ze weten wat ze thuis kunnen laten of juist in hun kluisje.

Maar een jong warmbloedpaard weegt vaak minder 550kg, dus dan is maximaal 10% 55kg en dat is inclusief zadel, ruiter en kleding ruiter. De ruiter mag dan dus eigenlijk maximaal 45kg wegen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:20

Dat is het nu juist! er is geen onderzoek naar wat je precies wel en niet kunt doen. Er is wel onderzoek naar wat van invloed is op bot kwaliteit. En dat is voeding genetica en beweging.
Er is ook geen onderzoek dat niet rijden perse beter is. (Voor een toekomstig rijpaard dan)
Ook de 10 % regel is een vrije vertaling van een ander onderzoek.

Daarom doen de meeste mensen wat ze in alle redelijkheid verstandig lijkt op basis van de info (en ervaringen) die er wel zijn. Te jong zal wel niet heel handig zijn. Vanaf 3 iets gaan doen is redelijk algemeen geaccepteerd. Of dat 3,4 of 5 beter is kun je alleen naar gokken. Maar of extra laat perse het beste is betwijfel ik persoonlijk.

Heel jonge paarden al volop in de sport hoeft voor mij persoonlijk ook niet echt maar evenmin laten staan tot een paard 5 of zelfs 8 is. Ik geloof oprecht niet dat dat voordeliger is voor het paard.

Mijn 3 jarige is 20-40 minuten onder het zadel per week. De overige 10.060- 10.040 minuten per week rent hij in de wei of paddock met zijn vrienden. Ik maak mij echt helemaal nergens zorgen om.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 07:25

Change3x schreef:
De meeste hengsten van de KNHS worden met 2,5 ook ingereden omdat ze anders niet goedgekeurd mogen worden omdat ze zich ohz moeten laten zien. Ik vind het niet zielig zolang je een paard in zijn waarde laat en het rustig aan doet. Dus niet volop trainen maar 1/2 keer per week 15min erop en verder wat tuttelen aan de hand.

En ik denk dat het heel erg per paard verschilt. Mijn merrie hebben we pas met 4 afgericht omdat ze er mentaal gewoon niet klaar voor was en een ander paard van mij die inmiddels verkocht is hebben we in het jaar dat hij 3 werd al ingereden.

Oordelen is vanaf de zijlijn makkelijk maar je moet het echt per paard bekijken! :)

En jij denkt dat de hengsten van t kwpn klaar zijn met 2x een kwartiertje per week????? :wave:
En wat bedoel je met per paard bekijken?? Jij denkt dat bij t ene paard de groeischijven al gesloten zijn ofzo bij 2.5 en bij de ander pas bij 4? Sorry ik wil niemand beledigen maar dit is wel een erg kort Door de bocht ondoordachte domme reactie. Als je meer over het paarden lijf zou weten zou je deze reactie nooit zo hebben gegeven! Er zijn tig onderzoeken die hebben uitgewezen dat een dier met 2.5 nog echt niet in staat is om ruitergewicht te dragen, en natuurlijk is dit bekend bij het kwpn maar tijd is geld en geld moet zo snel mogelijk binnen geharkt worden, m.a.w het commerciële belang gaat voor het paarden welzijn. .Je wel eens afgevraagd waarom het gemiddelde sportpaard 7 a 8 wordt in Nederland!? Dat is toch gewoon schaamteloos! Verdiep je eerst in een materie alvorens je dit soort opmerkingen maakt. En als je dat niet over hebt voor jezelf doe het dan iig voor je paard!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 07:30

octavodia schreef:
Heel http://simpel..de groeischijven sluiten pas in het 8e levensjaar,,dit geldt voor alle rassen. En de rug..daar waar wij op gaan zitten is het laatst aan de beurt...........

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 07:33

Jentecats schreef:
VivaByoux schreef:

je hebt wel gelijk, mensen moeten lekker zelf bepalen wat ze doen. Alleen zijn er genoeg redenen om je paard niet zo vroeg in te rijden en mensen die in dit topic reageren komen hier duidelijk in uit, overigs ben ik het wel met ze eens maarja een mogelijkheid om er iets aan kunnen veranderen is er niet helaas.

Jullie geven deze reactie begrijpelijk uit onmacht.. Maar een ieder die je kan overtuigen is in mijn ogen weer een paard die een eerlijke kans krijgt! Voor mij de moeite waard dus..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 09:08

Waar komt dat toch steeds vandaan? Het gemiddelde sportpaard wordt maar 7-8?
Was dat niet de gemiddelde leeftijd van alle paarden die bij een verzekering zijn ondergebracht? Want dat zegt dan weer niet zo veel over de gehele populatie.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 09:35

pol013 schreef:
Was dat niet de gemiddelde leeftijd van alle paarden die bij een verzekering zijn ondergebracht? Want dat zegt dan weer niet zo veel over de gehele populatie.

We hebben t hier over "sport" paarden. Natuurlijk zegt dat niet iets over de gehele populatie.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 09:42

Ja, maar waar is dat onderzoek?
Er zijn ook massa's sportpaarden die niet in de verzekering zitten.
En hoe oud worden recreatiepaarden dan?

Ik ken echt bergen sportpaarden die ouder zijn dan 10. Dan zou daar dus een zelfde hoeveelheid tegenover moeten staan die al afgevoerd is. En die verhalen ken ik heus maar zo veel komt dat toch echt niet voor.

En bij die gevallen gaat het echt niet altijd over uitschakeling door slijtage. Naar door bijvoorbeeld koliek of een kapotte rug al voor er iemand ooit op gezeten heeft...

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:03

De meeste professionele springpaarden zijn veel ouder dan 8. 8 is dan vaak nog "jong". Dus lijkt me een beetje onzin

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:00

pol013 schreef:

Het woord sportpaard is er bij verzonnen. Niet alleen sportpaarden worden verzekerd. Ook recreatiedieren.
Het gaat om de hele groep paarden waarbij er ook veulens doodgaan. Die trekken de gemiddelde leeftijd behoorlijk naar beneden.
Al heel lang circuleert de leeftijd 7 a 8 jaar rond(40 jaar terug al). Al toen ik klein was. Dat was dan het argument van de verzekeraar om toch maar echt je paard te verzekeren. En toen had men het echt niet over sportpaarden.

En die verzekerde paarden worden niet allemaal vanwege botproblemen afgevoerd.
Peesproblemen, ongevallen, koliek etc, etc.

Je kan een paard best met 3 zadelmak maken en gaan trainen. Alles met beleid.
Ik pleit er niet voor om 2 jarige al fanatiek te rijden. En dan heb ik het over de gemiddelde KWPNer. Van volbloeds en westernrassen heb ik geen verstand.
Ik pleit er ook niet voor om een 3 jarige iedere dag een uur zwaar in training te hebben.

Als ik kijk naar de jonge hengsten bij het KWPN. Een behoorlijk zwaar traject naar goedkeuring toe. Het grootste deel van die dieren haalt gewoon een hoge leeftiijd.