Afreageren op je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 13:03

Citaat:
Ik wilde het zelf oplossen, maar dat is lastig als ik nog niet super veel ervaring heb en dan alles uit boeken moet halen en 1x per week rijd. Ik lag daarom ook zo vaak te janken in bed, ik wist gewoon niet meer wat ik moest doen en ik wilde zo graag een goede ruiter worden.

Je legt jezelf volgens mij veel druk op. Maar waarom rij je paard? Het kan heel erg helpen als je bv anders gaat kijken naar wat je uit het paardrijden wil halen. Voor mij is dat: ik wil zelf plezier hebben, zelf ontspannen, en ik vind het leuk om te puzzelen hoe ik samen met een paard iets kan doen.

Mijn doel voor de meeste lessen is in zekere zin heel simpel: ik stap af met een positief gevoel als ik aan het begin van de les merk dat iets moeilijk gaat (bv buiging) en het mij tijdens de les lukt om dat te verbeteren.

En dat lukt bijna elke les. Maar soms begin je veeeeel lager. Na een vakantie van twee weken bv zijn een aantal lessen echt wel weer vergeten. Geen probleem. Dan ga ik een stuk terug, desnoods alleen maar richten op been = reactie. Maar tijdens mijn les verbetert het wel. En dat vind ik dus positief: ik heb dan toch iets bereikt dat mij aan het begin van de les nog niet lukte, en dat is dus prima.

(Bij elke les zit trouwens ook veel waarbij het om mij gaat: hoe haal ik adem, hoe zit ik, wat voel ik. Heel fijn, want dat werkt ontspannend en daardoor voel ik me ook al fijn als ik van het paard kom.)

gabixcoen schreef:
Ik kan niet zomaar stoppen met mijn les idd ik betaal 30 euro en dan ga ik daar echt niet voor stoppen... Ik kan ook geen betere instructeur vinden, dit is de beste die in de buurt is en waar ik geen eigen paard voor hoef te hebben.

Wat denk ik toch ook goed is om te bedenken, dat niet elke instructeur goed voor elke situatie is. De les moet ook aansluiten bij de combinatie, en bij jou. Ik ben bij meerdere lessen weggegaan omdat het gewoon niet bij mij paste. Zegt niets over de kwaliteiten van een instructeur, maar ik voelde me niet prettig als ik van het paard afkwam, en dat is voor mij de graadmeter. En soms vind je iemand die bij jou aansluit op hele onverwachte momenten.

Wat betreft het uittesten: ik rij op manegepony's en zie dat testen dus wel degelijk. Ze willen weten waar ze aan toe zijn, weten wat ze moeten verwachten en wie de beslissingen neemt. (En als ze merken dat het de ruiter niet is, dan doen ze het zelf.) Ik bewonder hun slimheid daarin juist. En daarom ergert het me ook niet, maar vind ik het juist leuk. En ook heel leerzaam: wat doe ik nou waardoor het soms heel makkelijk gaat en soms heel moeilijk? Echt het paard als spiegel dus.

Voor mij helpt het. Paardrijden is vrijwel onveranderlijk leuk, en zo hoort dat volgens mij ook bij een hobby. Als je er heel veel stress en druk van ervaart is dat zonde.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 13:42

Dit heb ik ook ooit een periode gehad.zo'n 8 haar geleden Mijn enige tip is stop ermee. Je verwacht dingen van je pony die ze nog niet kunnen . Jij wilt het en die pony kan het nog niet. Stap gewoon af als het niet lukt want je dier word er niet beter van.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 14:25

little_birdy schreef:
Dit heb ik ook ooit een periode gehad.zo'n 8 haar geleden Mijn enige tip is stop ermee. Je verwacht dingen van je pony die ze nog niet kunnen . Jij wilt het en die pony kan het nog niet. Stap gewoon af als het niet lukt want je dier word er niet beter van.

De pony snapt het echt wel! Hij heeft z2 gelopen en is al wat ouder, hij heeft het altijd gedaan. Afstappen wil ik niet, ik wil m'n 30 euro echt niet verspillen aan een kwartiertje rijden.

Shadow0 schreef:
Citaat:
Ik wilde het zelf oplossen, maar dat is lastig als ik nog niet super veel ervaring heb en dan alles uit boeken moet halen en 1x per week rijd. Ik lag daarom ook zo vaak te janken in bed, ik wist gewoon niet meer wat ik moest doen en ik wilde zo graag een goede ruiter worden.

Je legt jezelf volgens mij veel druk op. Maar waarom rij je paard? Het kan heel erg helpen als je bv anders gaat kijken naar wat je uit het paardrijden wil halen. Voor mij is dat: ik wil zelf plezier hebben, zelf ontspannen, en ik vind het leuk om te puzzelen hoe ik samen met een paard iets kan doen.

Mijn doel voor de meeste lessen is in zekere zin heel simpel: ik stap af met een positief gevoel als ik aan het begin van de les merk dat iets moeilijk gaat (bv buiging) en het mij tijdens de les lukt om dat te verbeteren.

En dat lukt bijna elke les. Maar soms begin je veeeeel lager. Na een vakantie van twee weken bv zijn een aantal lessen echt wel weer vergeten. Geen probleem. Dan ga ik een stuk terug, desnoods alleen maar richten op been = reactie. Maar tijdens mijn les verbetert het wel. En dat vind ik dus positief: ik heb dan toch iets bereikt dat mij aan het begin van de les nog niet lukte, en dat is dus prima.

(Bij elke les zit trouwens ook veel waarbij het om mij gaat: hoe haal ik adem, hoe zit ik, wat voel ik. Heel fijn, want dat werkt ontspannend en daardoor voel ik me ook al fijn als ik van het paard kom.)

gabixcoen schreef:
Ik kan niet zomaar stoppen met mijn les idd ik betaal 30 euro en dan ga ik daar echt niet voor stoppen... Ik kan ook geen betere instructeur vinden, dit is de beste die in de buurt is en waar ik geen eigen paard voor hoef te hebben.

Wat denk ik toch ook goed is om te bedenken, dat niet elke instructeur goed voor elke situatie is. De les moet ook aansluiten bij de combinatie, en bij jou. Ik ben bij meerdere lessen weggegaan omdat het gewoon niet bij mij paste. Zegt niets over de kwaliteiten van een instructeur, maar ik voelde me niet prettig als ik van het paard afkwam, en dat is voor mij de graadmeter. En soms vind je iemand die bij jou aansluit op hele onverwachte momenten.

Wat betreft het uittesten: ik rij op manegepony's en zie dat testen dus wel degelijk. Ze willen weten waar ze aan toe zijn, weten wat ze moeten verwachten en wie de beslissingen neemt. (En als ze merken dat het de ruiter niet is, dan doen ze het zelf.) Ik bewonder hun slimheid daarin juist. En daarom ergert het me ook niet, maar vind ik het juist leuk. En ook heel leerzaam: wat doe ik nou waardoor het soms heel makkelijk gaat en soms heel moeilijk? Echt het paard als spiegel dus.

Voor mij helpt het. Paardrijden is vrijwel onveranderlijk leuk, en zo hoort dat volgens mij ook bij een hobby. Als je er heel veel stress en druk van ervaart is dat zonde.[/quote

Dat is een goede vraag! Ik rijd denk ik paard, omdat ik paarden leuk vind, paarden zijn mijn leven en ik wil wat bereiken in mijn leven met paarden!

Degene die mij les geeft is met Youri (nieuwe paard zegmaar) het beste. Met Coen niet denk ik, maar ik denk dat ik teveel verwachtte inderdaad en moest ik een stapje terug doen. Dat uittesten vind ik ook leuk bij manegepony's, maar bij Coen was het anders, ik kan het niet goed uitleggen, en dat 1 jaar lang elke week is best frustrerend.

De instructrice doet meer met het rijden zelf en af en toe een soort zitles. Dat is zonder beugels en dan goed proberen te zitten, oefeningen met mijn armen enz.
Laatst bijgewerkt door Silkwood op 03-07-25 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Angeliquee18

Re: Afreageren op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:31

Ik herken je gevoel, mijn pony is af en toe zo een etterbak. Dat ik het op een gegeven moment ook echt niet meer weet.

Wat bij heel erg hielp, is al zonder doel er op stappen. We zien wel wat het word vandaag.
Soms loopt die hartstikke fijn, soms is dat maar voor 10 minuten.
Soms heb die er helemaal geen zin in.
Mijn pony vind de bak zoiezo niks, ik eigenlijk ook niet echt.
Nu zijn we ons vooral veel gaan richten op lekker ontspannen, lol en buiten ritjes.
Zo merkte ik dat het rijden veel fijner werd, omdat ik ook niet meer zo'n druk op ons legde.

En wat ik op zo'n moment deed, is afstappen, en wat leuks gaan doen.
Boos worden bereik je echt helemaal niks mee, is vooral vervelend voor je paardje, & voor je zelf !

Apache7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:32

(Ik heb niet heel het topic doorgelezen, dus misschien is een soortgelijke reactie al geplaatst. Als dit zo is, sorry hiervoor.)

Als je voelt dat het niet zo goed gaat lukken die dag, gwn bij hem gaan zitten of iets heel makkelijk doen dat jullie allebei leuk vinden. Of doe gwn een keertje niks.
Je pony word niet beter van niks doen, maar van iets slechts doen word hij alleen maar slechter.

Ik ben het trouwens ook heel erg eens met wat gezegd is door Angeliquee18

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 14:36

Oh ik heb juist gehoord dat je met een doel moet opstappen en dat het heel slecht is als je zonder doel opstapt, maar dat kan ook aan mij liggen! Dat van die druk is wel waar ja.

En iedereen, onthoud wel dat ik niet kan afstappen, ik kan alleen even stappen enz.
Ook is het niet mijn pony en kan ik echt niks anders doen dan dressuur en af en toe springen. Maar meestal rent hij er hoe dan ook omheen en heeft hij na een paar keer geen zin meer in.

Apache7 schreef:
(Ik heb niet heel het topic doorgelezen, dus misschien is een soortgelijke reactie al geplaatst. Als dit zo is, sorry hiervoor.)

Als je voelt dat het niet zo goed gaat lukken die dag, gwn bij hem gaan zitten of iets heel makkelijk doen dat jullie allebei leuk vinden. Of doe gwn een keertje niks.
Je pony word niet beter van niks doen, maar van iets slechts doen word hij alleen maar slechter.

Wat ik hierboven al zei: Het is niet mijn pony en ik kan er bijna niks mee doen. :)

Ik ben het trouwens ook heel erg eens met wat gezegd is door Angeliquee18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 15:46

wortelsussie schreef:
Ik heb dat ook gehad. Wat bij mij hielp was zodra ik door had dat t mis dreigde te gaan, stappen lange teugel en jezelf kalmeren. Zodra t weer goed is rustig oppakken bij de basis weer door gaan. Hielp bij mij super.

Het risico daarvan is dat je gedrag wat je niet wilt hebben bij je paard bekrachtigt.

Stel bijvoorbeeld dat mijn pony bij het afwenden steeds het bit vastpakt en over de schouder wegloopt. Als ik dan kwaad wordt en ik stop en geef hem lange teugel, wat leert de pony dan? Dan leert hij dat bit vastpakken en over de schouder weglopen oplevert dat je lange teugel krijgt en mag gaan stappen. Dus doet hij het de volgende keer weer.

gabixcoen schreef:
Oh ik heb juist gehoord dat je met een doel moet opstappen en dat het heel slecht is als je zonder doel opstapt, maar dat kan ook aan mij liggen!

Dat klopt inderdaad. Maar je moet nooit met een doel opstappen dat je niet kunt halen. Het is namelijk voor het leerproces van jezelf en je pony heel belangrijk dat je iets positief kunt afsluiten. Ik kan vandaag gaan rijden met het doel dat mijn pony continu nageeflijk loopt. Maar zover zijn we nog niet, dus dat haal ik nooit. Ik kan ook als doel stellen dat hij weer wat meer nageeflijk loopt dan gisteren en dat ik die oefening van mijn instructeur ga doen om dat te bereiken. Dat doel haal ik waarschijnlijk wel. :Y)

gabixcoen schreef:
Ik kan niet zomaar stoppen met mijn les idd ik betaal 30 euro en dan ga ik daar echt niet voor stoppen... Ik kan ook geen betere instructeur vinden, dit is de beste die in de buurt is en waar ik geen eigen paard voor hoef te hebben. En mijn instructeur deed niet veel met het bijvoorbeeld op de voorhand lopen. Ze zei: Oh dat valt toch best mee (Ze keek vanaf de buitenkant) en ze zei dat er niks meer te doen was aan dat hangen. Ik wilde het zelf oplossen, maar dat is lastig als ik nog niet super veel ervaring heb en dan alles uit boeken moet halen en 1x per week rijd. Ik lag daarom ook zo vaak te janken in bed, ik wist gewoon niet meer wat ik moest doen en ik wilde zo graag een goede ruiter worden. Die paarden gewoon goed kon laten lopen en alles goed kan oplossen, maar helaas lukt dat niet en mijn instructeur is wel goed, maar soms ben ik zo bang dat ik het verkeerde van haar leer. Zoals bijvoorbeeld het zagen, ik kreeg daar zoveel haat reacties op, het is slecht voor het paard, dierenmishandeling enz. Ik wist/weet het dus gewoon niet meer, wat moet ik doen. Ik wil graag paardrijden, maar ik kan geen betere lessen krijgen dan ik nu krijg.

Goede instructeurs moet je met een lantaarntje zoeken. Daar zijn er inderdaad heel weinig van. En als je geen eigen paard hebt om mee te lessen, dan wordt het nog lastiger. Je schrijft dat je ontzettend bang bent dat je het verkeerde leert. Dat lijkt me geen goed teken. Want in een instructeur moet je vertrouwen hebben.

Daarbij: Je hebt best veel ambities, lees ik uit je verhaal. Je wilt ontzettend graag een goede ruiter zijn. Maar misschien leg je de lat een beetje hoog? Je rijdt maar eens in de week, met een paard waar je verder niet mee traint. Dan mag je al blij zijn als hij na een week nog wat heeft onthouden van wat je hem geleerd hebt. Dan is de sterren van de hemel willen rijden geen realistisch doel. Als hij elke keer een heel klein beetje beter loopt dan de vorige keer, dan heb je al een heleboel gewonnen. En als je het zo kunt zien, dan scheelt dat je misschien frustratie?

Wil je het toch anders, dan is het misschien handig om eens uit te gaan zien naar een bijrijdpaard of een eigen paard, waar je vaker mee aan het werk kunt. En waarmee je kunt gaan lessen en echt verder kunt komen.

Citaat:
Om weer verder te gaan over Coen: Ik denkt soms dat sommigen van jullie zich wel vergissen in hoe slim deze pony is, ik wil niet verwend klinken nu, maar als ik erop zit wil hij echt van me af komen en niet werken. Hij denk echt wel: Oh ik heb geen zin om te werken laat ik maar is wat verzinnen. Heel veel van jullie zeggen dat dat niet kan, maar ik ben er zo sterk van overtuigd. Als jullie hier op ingaan, geef dan alsjeblieft een hele goede uitleg en niet meteen zeggen dat paarden niet zo denken, dat het voor 99% aan de ruiter ligt. Dat weet ik ook wel, maar elk paard is anders en misschien is hij wel die 1%.

Tuurlijk. Elk paard denkt zo. En ik heb ook nooit gezegd dat ze dat niet denken. Maar ze doen het niet om jou te pesten en ze snappen niet dat ze jou daarmee een rotgevoel bezorgen, dat is wat ik heb uitgelegd.
Paarden kiezen bij voorkeur de korte en makkelijkste weg. Ze sparen hun energie. Dat is evolutionair zo bepaald. Paarden in het wild gaan niet uit zichzelf een uur per dag travers, appuyementen, galopwissels om de pas, verzamelde draf en slangevoltes lopen. Ze kunnen hun energie wel beter gebruiken! Namelijk om naar plekken te komen waar eten of water is en om te vluchten als er gevaar dreigt.

Als je een paard een nieuwe oefening aanleert, zal het altijd in eerste instantie de makkelijkste weg gaan zoeken. De weg die het minste van de spieren vraagt, die het minste energie kost. Jij bent degene die hem hulpen moet geven om duidelijk te maken dat je het anders wilt zien. De oplossing moet altijd bij jou vandaan komen. Uit zichzelf lossen paarden geen rijkunstige problemen op. ;)

Dat ze de makkelijkste weg zoeken is dus heel normaal en geen reden om boos of verdrietig te worden. Dat ze zichzelf sparen zit erin gebakken. Dat moet je wel kunnen begrijpen en accepteren als je met paarden wilt werken. ;)

En ja, het ene paard is soms meer volhardend in het zichzelf sparen dan het andere. Dat kan aangeboren karakter zijn, maar kan ook voortkomen uit de bouw of gezondheid. Bijvoorbeeld overbouwd, weke rug, korte hals, scheef gebouwd etc. Als je het lastig vind om met zo'n paard te werken, dan zijn er twee dingen die je kunt doen: ermee leren omgaan en de lat wat lager leggen. Of gaan uitkijken naar een leuk, goed gebouwd, meer werklustig paard waar je volop mee aan je ambities kunt werken. :D

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 15:57

Met Youri voel ik wel dat ik vooruit ga, het gaat elke week wat beter en hij gaat steeds beter lopen. Dat is dus ook heel fijn. Ik denk inderdaad dat ik de lat te hoog leg voor mezelf, maar tijdens het rijden is dat wel wat minder. Met Coen wilde ik het omspringen oplossen, maar dat ging niet. Later is dit wel gelukt en alles was opgelost. Maar nu rijd ik natuurlijk niet meer op hem en kan ik er niet meer over zeggen.

Geld heb ik niet voor een leasepaard. Als ik dat kon had ik allang bij de stal waar ik nu rijd een paard geleasd, maar dat kost erg veel geld! (Lees: boven de 320 per maand) Ik doe echt alles voor een eigen paard, zodat ik mijzelf kan verbeteren enz. Ik wil op stal gaan werken, klusjes doen. Ik probeer zoveel mogelijk geld te sparen, maar mijn ouders en ik kunnen niet meer betalen. Dus mijn droom gaat helaas niet uitkomen. ;)

Een goede instructeur vind je natuurlijk niet snel, nu woon ik in een heel leuk klein dorpje, maar er zijn niet veel maneges en andere stallen in de buurt, dit is de beste optie voor nu. Wel heb ik een verzorgpaard die ik mag verzorgen en longeren. Daar heb ik 2x op gereden en alleen in stap en draf. (Dat paard is zo moeilijk dat het de eigenaar niet eens lukt om haar te laten doen wat ze wilt. :') ) Nu heb ik daar al veel van geleerd, dat is dus erg fijn!

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 17:54

Het lukt niet zoals jij graag wilt dat het lukt. Ik snap dat je daar gefrustreerd van raakt maar als je boos wordt op je pony dan weet je zeker dat het slechter wordt ipv beter en het is ook niet eerlijk na de pony toe maar volgens mij heb je dat zelf al door.

Als ik het goed begrijp rijd je op manegepony's? Ik heb niet het hele topic door gelezen maar ik heb je wel een keer een opmerking zien maken dat de pony dan niet gaat lopen zoals jij wilt. Het is heel moeilijk om een manegepony netjes actief, met impuls en nagevelijk te laten lopen. Dagelijks rijden daar verschillende kinderen op. En de ene persoon vraagt en verwacht niks van de pony en de andere persoon verwacht en vraagt juist te veel. Iedereen geeft weer andere hulpen.

Toen ik op de manege paardreed heb ik voor mijzelf besloten om niet de nadruk te leggen op hoe het paard loopt. Tuurlijk is dat het allermooiste dat jou pony nagevelijk loopt en net zo'n mooie houding heeft als de paarden van de grand prix ruiters. Maar bij de meeste manegepony's is dat gewoon te veel gevraagd doordat er zoveel verschillende personen op rijden. Ik wilde daarom voornamelijk mijzelf verbeteren. Dus een goede zit ontwikkelen met een goede balans. Doorzitten alsof het niks voorstelt. Rijden zonder beugels en teugels als het moest maar puur op zit. Ik heb mijn doel overlegd met mijn instructeur. Hij focussede zich daarom in de lessen bij mij ook vooral daarop en gaf maar daar aanwijzingen en tips voor en het werkte! Het was trouwens wel zo dat ik vond dat mijn paard op dat moment wel aan mijn hulpen moest zijn en actief moest lopen. Maar als dat zo was en hij loopt er verder bij met zijn hals lang, recht vooruit. Ach dan was dat maar zo. In periodes dat ik priveles had legde ik de focus wel op zowel het paard als mij en probeerde ik het paard ook nagevelijk te laten lopen. Omdat je dan gewoon wat meer begeleiding erbij hebt. Nu ben ik inmiddels al jaren van de manege af en heb ik al jaren mijn eigen paarden. En dan is het natuurlijk een iets ander verhaal. Dan wil je dat je paard correct ontspannen loopt en het liefst netjes in de houding op momenten dat jet het vraagt. En besteed je veel meer tijd aan de training van het paardenlijf. Maar nog steeds ben ik veel bezig met mijn eigen houding en zit.

Mijn tip dus; probeer een doel te vinden die meer bij jou ligt dan bij de pony. Pony is veel moeilijker omdat daar steeds een ander op rijdt. En met doel opstappen trouwens is goed maar het doel moet niet te hoog liggen. Probeer eens een les of vier zonder doel te rijden. Evalueer dan achteraf wat er goed ging en niet (pas na die vier lessen anders wil je misschien al weer te veel te snel). En probeer daar dan een haalbaar doel uit te halen.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 18:34

Daantj__ schreef:
Het lukt niet zoals jij graag wilt dat het lukt. Ik snap dat je daar gefrustreerd van raakt maar als je boos wordt op je pony dan weet je zeker dat het slechter wordt ipv beter en het is ook niet eerlijk na de pony toe maar volgens mij heb je dat zelf al door.

Als ik het goed begrijp rijd je op manegepony's? Ik heb niet het hele topic door gelezen maar ik heb je wel een keer een opmerking zien maken dat de pony dan niet gaat lopen zoals jij wilt. Het is heel moeilijk om een manegepony netjes actief, met impuls en nagevelijk te laten lopen. Dagelijks rijden daar verschillende kinderen op. En de ene persoon vraagt en verwacht niks van de pony en de andere persoon verwacht en vraagt juist te veel. Iedereen geeft weer andere hulpen.

Toen ik op de manege paardreed heb ik voor mijzelf besloten om niet de nadruk te leggen op hoe het paard loopt. Tuurlijk is dat het allermooiste dat jou pony nagevelijk loopt en net zo'n mooie houding heeft als de paarden van de grand prix ruiters. Maar bij de meeste manegepony's is dat gewoon te veel gevraagd doordat er zoveel verschillende personen op rijden. Ik wilde daarom voornamelijk mijzelf verbeteren. Dus een goede zit ontwikkelen met een goede balans. Doorzitten alsof het niks voorstelt. Rijden zonder beugels en teugels als het moest maar puur op zit. Ik heb mijn doel overlegd met mijn instructeur. Hij focussede zich daarom in de lessen bij mij ook vooral daarop en gaf maar daar aanwijzingen en tips voor en het werkte! Het was trouwens wel zo dat ik vond dat mijn paard op dat moment wel aan mijn hulpen moest zijn en actief moest lopen. Maar als dat zo was en hij loopt er verder bij met zijn hals lang, recht vooruit. Ach dan was dat maar zo. In periodes dat ik priveles had legde ik de focus wel op zowel het paard als mij en probeerde ik het paard ook nagevelijk te laten lopen. Omdat je dan gewoon wat meer begeleiding erbij hebt. Nu ben ik inmiddels al jaren van de manege af en heb ik al jaren mijn eigen paarden. En dan is het natuurlijk een iets ander verhaal. Dan wil je dat je paard correct ontspannen loopt en het liefst netjes in de houding op momenten dat jet het vraagt. En besteed je veel meer tijd aan de training van het paardenlijf. Maar nog steeds ben ik veel bezig met mijn eigen houding en zit.

Mijn tip dus; probeer een doel te vinden die meer bij jou ligt dan bij de pony. Pony is veel moeilijker omdat daar steeds een ander op rijdt. En met doel opstappen trouwens is goed maar het doel moet niet te hoog liggen. Probeer eens een les of vier zonder doel te rijden. Evalueer dan achteraf wat er goed ging en niet (pas na die vier lessen anders wil je misschien al weer te veel te snel). En probeer daar dan een haalbaar doel uit te halen.

Nee het is geen manege pony, maar een pony van mijn instructrice die haar zus rijd. Toen ging ik hem rijden en nu 3 andere kleine meisjes die niet zo goed kunnen rijden. :')
Maar Coen is ook nooit goed gereden:Altijd op de voorhand, niet actief, afgestompt enz. Enz.
Op Youri rijd ik en een andere lesklant die wel een beetje kan rijden, maar er wel wat moeite mee heeft.

Edit: Dat met het zitten, daar ben ik ook mee bezig, mijn instructrice Let daar niet heel erg op. Ik doe het nu dus zelf en dat werkt wel, ik vind alleen niet dat dat kan. Ik ga het dus voorstellen aan mijn instructrice en vraag of ze er extra op wil Letten.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 19:49

gabixcoen schreef:
Edit: Dat met het zitten, daar ben ik ook mee bezig, mijn instructrice Let daar niet heel erg op. Ik doe het nu dus zelf en dat werkt wel, ik vind alleen niet dat dat kan. Ik ga het dus voorstellen aan mijn instructrice en vraag of ze er extra op wil Letten.

Sanne (instructrice) doet meer met het rijden zelf en af en toe een soort zitles. Dat is zonder beugels en dan goed proberen te zitten, oefeningen met mijn armen enz.

Dit zei je allebei, heel erg tegenstrijdig....
Verder denk ik dat het aan de ruiter ligt,
Een z paard kan z, maar als de ruiter er geen B uithaalt, dan gaat het paard geen z lopen.

Een goede ruiter zorgt dat het paard goed loopt, niet het paard zelf.

Verder zie ik weinig paarden die
-afgestompt
-niet actief
-op de voorhand
Zijn in de Z, want in de z is de kleinste hulpen een reactie vereist,
En is impuls belangrijk.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 07:22

fenijro_tani schreef:
Dit zei je allebei, heel erg tegenstrijdig....
Verder denk ik dat het aan de ruiter ligt,
Een z paard kan z, maar als de ruiter er geen B uithaalt, dan gaat het paard geen z lopen.

Een goede ruiter zorgt dat het paard goed loopt, niet het paard zelf.

Verder zie ik weinig paarden die
-afgestompt
-niet actief
-op de voorhand
Zijn in de Z, want in de z is de kleinste hulpen een reactie vereist,
En is impuls belangrijk.

Dat met dat zitten, daarmee bedoel ik zitles. Daar doen we wel wat aan, maar als ik gewoon aan het rijden ben Let ze er niet op. Sorry misschien een beetje verkeerd verwoord.

Een paard dat Z heeft gelopen hoeft echt niet op de achterhand te zijn, ze heeft hem gewoon goed rond gemaakt en dan haar oefeningen gedaan. Af en toe moet hij natuurlijk een beetje op de achterhand komen, maar dat is voor 5 seconde. Voor de rest is het ook gewoon waar, dan is Coen een wereldwonder! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:01

safina schreef:
VivaLaVida schreef:
waarom mag een tik met de zweep wel dan? eigenlijk is het vreemd dat je een paard gewoon maar zo mag slaan en dat er zelfs een middel te koop is om mee te slaan :+
je kunt je ook bedenken of je je paard misschien niet genoeg motiveert.
een paard vooruit meppen daar help je jezelf en je paard bijna nooit mee (uitzonderingen daargelaten)
dus TS als dit je nog eens overkomt, haal diep adem en bedenk dat je er niks mee bereikt, behalve dat je je paard zn plezier in werken afpakt.
(en ik vind het trouwens super dat je zoveel zelfinzicht hebt en hier ook voor uit durft te komen!)

Misschien moet je er dan even bij vertellen hoe jij denkt dat ze haar paard moet "motiveren".

(Ik neem aan dat je niet bedoelt dat ze hem een wortel voor de neus moet houden. ;) )

Niet? :')

Ik zou zelf vanaf de grond beginnen met commando's beter bevestigen (moet er wel bij zeggen dat ik western rijd)
dus ook het "klik" geluid.
dan zou ik veel (schijn) overgangen gaan rijden, met stem belonen als hij goed aan je been is. Verder het werk goed afwisselend houden (grond/er op)

Natuurlijk kun je je zweep een keer gebruiken om iets bij te tikken. Maar wat ik bedoelde, iedereen op bokt is tegen paardenmishandeling, maar een flinke mep geven als het paard niet voorwaarts is, mag wel. Terwijl je dan zelf tekort bent geschoten in de opleiding van je paard/je paard niet genoeg kunt motiveren om voor je te werken.
Ik vind het een andere zaak als je paard gevaarlijk is en jou trapt bijvoorbeeld.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:51

safina schreef:
Het risico daarvan is dat je gedrag wat je niet wilt hebben bij je paard bekrachtigt.

Stel bijvoorbeeld dat mijn pony bij het afwenden steeds het bit vastpakt en over de schouder wegloopt. Als ik dan kwaad wordt en ik stop en geef hem lange teugel, wat leert de pony dan? Dan leert hij dat bit vastpakken en over de schouder weglopen oplevert dat je lange teugel krijgt en mag gaan stappen. Dus doet hij het de volgende keer weer.

Je bent op zo'nn moment inderdaad niet bezig met de pony maar met jezelf. Het punt is: als je kwaad wordt kun je niet meer op de goeie manier omgaan met je pony. Wat je zeker niet kunt doen is uitleggen aan je pony dat 'ie mag ontspannen, als je zelf juist stijf staat van de spanning en frustratie. Gaat niet werken. Dus doorgaan heeft in elk geval geen zin.

Een lange teugel werkt dan wel degelijk, omdat je jezelf even kunt herpakken. Je weet dan vrijwel zeker dat de pony de volgende keer precies hetzelfde gaat doen (want inderdaad, waarom niet?) Maar omdat je dat weet, kun je ook vooraf in rust bedenken hoe je erop reageert. En dat geeft je dan alle voorsprong op je pony. De pony doet hetzelfde, maar jij niet. En dan kun je dingen veranderen.

(En het mooie is, je krijgt van je paarden eigenlijk elk moment een nieuwe kans. Paarden zijn zo ontzettend vergevingsgezind over het algemeen, en zo in het 'nu' dat je elk moment weer opnieuw kunt beginnen. Fouten maken is geen probleem - zodra jij het anders aanpakt zal je paard anders reageren. (Bij jonge paarden ligt dat overigens wel iets anders uiteraard.))

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:29

Sorry maar aan je reacties te zien geef je nu het paard overal de schuld van. Het paard MOET dit het paard MOET dat.

Nee zo werkt het niet.
Je zult zelf naar jezelf moeten kijken wat jij fout doet .
Oftewel het paard loopt inderdaad over de schouder weg en houd het bit vast.

dan ga je nadenken waarom doet het paard dit.

Is het omdat jij een verkeerde Hulp geeft ?
Heeft het paard moeite met de oefening.
Ziet het paard iets buiten de bak en wil hij daar naartoe?

In al deze situaties helpt het niet om maar boos te worden want je bereikt daar niks mee.
je bevestigt het negatieve gedrag van over de schouder wegrennen .

Want jij spant je aan gaat trekken schoppen enz.
Waarom zou dat paard dan nog mee willen werken ?

Zoek het probleem eerst bij jezelf. Vind je het daar niet zoek dan een eerlijke oplossing.

Het ligt bijna altijd bij de ruiter en zo goed als nooit bij het paard!

Want ook al is je paard scheef en heeft hij moeite en rent daarom weg.
Wat kan hij daar aan doen ? Is het zijn schuld dat jij perse die oefening wil doen en hij daar moeite mee heeft ?

Nogmaals stop met het paard de schuld geven en zoek naar oplossingen. ..

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 15:48

Zodat jullie dit nog even weten! :) :

• Ik rijd niet meer op Coen nu en ik kan er voor nu even niks aan doen.
• Coen is niet mijn pony hij is van mijn instructrice
• Het zusje van mijn instructrice van 17 rijdt op Coen wedstrijden er rijden nog ongeveer 3 kleine meisjes van 7 op Coen.
• Coen doet alles wat hij bij mij doet ook bij de anderen.

Dat was het denk ik een beetje, als jullie meer willen weten kunnen jullie het altijd vragen hoor! ;)
Laatst bijgewerkt door Silkwood op 03-07-25 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:58

Ik zou wel graag wat recente rijfotos willen, van Youri of Coen maakt mij niet uit,
Aangezien de andere ruiters niet goed reden etc, ben ik wel benieuwd naar jou rijkunsten.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 20:41

Ik ben helemaal geen top ruiter hoor, de andere reden gewoon goed, maar in hun rijstijl. De kleintjes kunnen nog net galopperen haha. :o Ik heb geen foto's, misschien een paar van Coen op de wedstrijd, maar daar was ik zo zenuwachtig dat ik echt zat als een zak aardappels, wat natuurlijk heel jammer was... Ik zal even kijken of ik wat kan plaatsen!

Edit: De foto's zijn te groot, ik kan niks plaatsen... -O-
Laatst bijgewerkt door Silkwood op 13-05-15 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:02

gabixcoen schreef:
Ik ben helemaal geen top ruiter hoor, de andere reden gewoon goed, maar in hun rijstijl. De kleintjes kunnen nog net galopperen haha. :o Ik heb geen foto's, misschien een paar van Coen op de wedstrijd, maar daar was ik zo zenuwachtig dat ik echt zat als een zak aardappels, wat natuurlijk heel jammer was... Ik zal even kijken of ik wat kan plaatsen!

Voel je niet verplicht om hier het foto's te gaan "bewijzen" dat je kunt rijden hè? Nergens voor nodig! Je hebt ambitie, je doet je best en je wilt heel graag een goede ruiter zijn. Dat zegt meer dan een foto hoor! ;)

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 21:04

Nee dat hoeft ook niet, maar ik schaam me ook niet, als iemand dat wil weten mag dat best! Alleen tijdens de wedstrijd ging het nogal bagger en met Coen was het ook best lastig rijden, op Youri gaat het beter en kan ik ook veel ontspannender zitten! :o

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:00

Ik bedoelde het ool zeker niet aanvallend hoor! :) ik ben zelf ook zeker geen topruiter haha.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 14:40

Nee dat maakt ook helemaal niet uit, iedereen mag mij ook gewoon op een paard zien. Als ik me daar al voor schaam kan ik beter niet op Bokt zitten! ;) :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:10

Zelden of nooit wordt ik boos op mijn paard want alles wat fout gaat ligt aan mij. Dat is mijn insteek van het rijden. Ga mee met Shadow dat paardrijden voor het plezier is. Dat is het bij mij ook.
Mijn doel is met paardrijden, dat het paard beter is als ik afstap vergeleken met toen ik opstapte. Dat betekent dat ik me dus altijd aanpas aan het humeur en daar waar mijn paard is op die dag op dat moment.

Ëén keer ben ik afgestapt in de les, want wat we ook deden er was met paardje niet te eggen en te ploegen en ik verloor mijn geduld. Dat wilde ik absoluut niet afreageren. Toen we op stal kwamen (het was al 's middags drie uur), ik was naar huis gelopen naast mijn paardje, en ik mijn verhaal vertelde, bleek dat paardje nog geen hooi gehad had. Gewoon per ongeluk vergeten. Dus logisch dat paardje niet te genieten was en niet om te rijden. Ik blij dat ik mijn geduld niet verloren had en me dus niet had afgereageerd op paardje.

Afreageren op je paard betekent vertrouwensband beschadigen en dan ben je verder van huis want vertrouwen moet opgebouwd worden. Dus mijn advies is vooral : "ben super kritisch richting jezelf en kijk waar jij je paard in de weg zit, waardoor hij of zij niet doet wat jij graag wilt. Het ligt zelden aan het paard als hetniet wil doen wat jij wil, dat is mijn vaste overtuiging".

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 10:14

Als ik ooit mijn geduld verlies zal ik al jullie tips zeker meenemen, ik heb daar heel veel aan. Ik weet ook niet echt of ik wat verkeerd doe, ik denk van niet en dat, omdat ik mijn hulpen hetzelfde gaf als normaal, mijn instructrice zei niks en ik kan niks bedenken wat anders was geweest. Ook was het geen slechte dag voor hem, dat deed hij namelijk elke week! Kunnen jullie iets bedenken waardoor het anders zou kunnen komen? Misschien dat hij scheef was, maar dat was raar, want af en toe deed hij het niet...

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:48

Ik ga mee met pien_2010.
En misschien is het een raar advies, maar zelfs als je denkt dat het niet aan jou ligt en wie weet ís dat ook wel zo, blijf naar jezelf kijken.
Even een voorbeeldje:
- stel je pony rent heel hard door de bak heen
- je hebt geen idee wat je fout doet, want elke keer als je hem weer rustig hebt, springt hij ervan door
- kijk of je goed zit. Ga weer rechtop zitten, druk je hakken netjes uit enz.
- door jouw goede zit kun je veel meer invloed uitoefenen/beter rijden.
- dit heeft altijd invloed op je pony en hij wordt rustiger.

Ook al blijkt later dan dat de pony last had van een steekvlieg, ik noem maar iets, dan heb je toch door jouw kritische houding de pony beter aan het lopen gekregen.

Scheef zijn lijkt me sterk voor een pony die Z liep.
Je kunt het niet uitsluiten natuurlijk, maar toch.

En onthoud; als je kritisch op je paard bent (hij loopt niet goed, buigt niet in, gaat te hard enz.), dan heb je daar alleen iets aan als je op dat ene paard zit. Als je kritisch naar jezelf bent, heb je daar op ieder paard iets aan.

Fijn dat het nu beter gaat met Youri. :)