Wat is de beste springtip die jij hebt gekregen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bongartzfran

Re: Wat is de beste springtip die jij hebt gekregen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:50

De motor van je paard begint in zn buikje en eindigt in zn billen. Ik gaf vaker een tik schouder maar dat werkte dus niet. Zodra ik zn 'motortje' in zn billen ontdekte sprong ze alles. Ik tel ook af voor de sprong om hem alert te houden... 1..2..3.. Spring
en natuurlijk goed belonen

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:02

Nu vooral; rij naar de sprong zit je er voor; "blijf er met je poten vanaf want anders een balk"

Het is dus serieus zo. Ik zie geen diepte rij er te veel naar toe = balk. Laat ik los springt hij feilloos. Helaas vergeet ik dat vaak haha

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:08

Over de sprong kijken ipv naar de balken: de passen kwamen altijd uit als ik dit deed! :D

dmtimmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:08

Zorg dat je de dressuur oefeningen van je springplank onder de knie hebt. Dus l springen is ook de oefeningen van het l dressuur beheersen als combinatie. En ga zo maar door. Veel mensen denken dat alleen de hindernissen hoger worden, maar de lijnen worden ook moeilijker,afstanden lastiger. Dat is wat ik mijn lesklanten altijd meegeef. Een parcours rondcrossen is niet zo moeilijk, vooral als je een paard hebt die toch wel springt. Maar technisch rijden is veel moeilijker, maar wel veel beter voor paard en ruiter!

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:14

dmtimmer schreef:
Zorg dat je de dressuur oefeningen van je springplank onder de knie hebt. Dus l springen is ook de oefeningen van het l dressuur beheersen als combinatie. En ga zo maar door. Veel mensen denken dat alleen de hindernissen hoger worden, maar de lijnen worden ook moeilijker,afstanden lastiger. Dat is wat ik mijn lesklanten altijd meegeef. Een parcours rondcrossen is niet zo moeilijk, vooral als je een paard hebt die toch wel springt. Maar technisch rijden is veel moeilijker, maar wel veel beter voor paard en ruiter!

Is dat altijd zo?
Ik heb een pony staan die 1,10m springt maar haar dressuur hou ik gewoon op de basis (ooit wel tot hoger getraind gehad)
En ik geraak toch altijd foutloos rond.

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:23

Okay dit gaat heel gek klinken maar..:
Blijf adem halen!
Ik ga om een of andere reden mijn adem inhouden een stukje voor en tijdens de hindernis.. Waarom? Geen idee :')
Als ik m'n adem inhoud creëer ik veel spanning bij mezelf waardoor ik raar ga zitten.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:26

Ohja, houd je beugels om je voeten... niet zo handig om de rest van je parcours zonder beugels te doen :=

Minimousje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 10:57

Risje1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:13

Tegen mij werd vooral gezegt in mijn manege en kort durende spring tijd...
Er op blijven zitten tractaties iedere week is leuk maar kost toch nog wel wat zakgeld :P
Ik was op gegeven moment de gene die moest tracteren als ik er op bleef zitten lol

Starza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:03

- Mee naar voren gaan ( Als een paard bijv breder springt dan gewend).
- Kijk waar je naar toe wilt.
- Tellen of je paard uit komt.
- Blijven zitten ;P.
- Naar voren kijken
- Tempo controle houden.
- Voor je kijken waar je naar toe wilt zegmaar.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:09

doe eens niks, alleen de pony laten lopen en hem naar het goede hindernis sturen, dus niet alles willen regelen (pff als dressuurruiter toch lastig). maar een paar dagen later sprong ik wel in een keer een M parcours zonder enige probleem terwijl mijn hoogste toen L was! :D

elkedortmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:19

Niet twijfelen, en lekker overtuigend willen springen, desnoods doen alsof er 100euro aan de overkant ligt.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:20

aangezien mijn pown letterlijk ALLES springt, zwi hij altijd, als jij denkt ik wil er niet overheen dan gaat ie ook niet, dus altijd zelfverzekerd zijn! ze eet de hindernis op! :Y)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:15

Ik heb dat topic niet geopend Minimousje, er staat gewoon op die pagina boven toevallig een reactie van mij.

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:29

Je paard moet springen en niet jij zelf xD Tip van mijn instructrice xD

Minimousje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 14:14

Sorry _Alarm_wlkp , verkeerd gelezen ;(

Heleenxpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 21:52

goed naar voren kijken en meegeven! :j

Safrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:32

blijven zitten :')

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:38

StalDuijndam schreef:
Boven de hindernis al kiezen welke kant je op wilt.
Wil je links dan verplaatst je boven de hindernis je gewicht al iets meer op links (op je beugel) en dan uiteraard ook kijken naar links of andersom natuurlijk :-)
Werkt echt heel fijn!

Goede tip, ik was een super snelle barrage rijdster dankszij deze tip. En kijken in de richting waar je heen gaat.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:49

WildDreams schreef:
Ohja, houd je beugels om je voeten... niet zo handig om de rest van je parcours zonder beugels te doen :=

Als beginnend pony ruitertje ging ik altijd even terug na stap om de beugel weer goed te doen. Ik verlies vaak mijn rechter beugel (nog steeds). Toen de instructeur zei dat ik dat tijdens een springparcours niet kon doen. Dus haalde hij de stijgbeugels van het zadel en liet mij springen zonder beugels, en later met een knoop in de teugels en handen op de cap. Geen enorme sprongen maar het is wel belangrijk dat ook met een losse beugel door kunt rijden in een wedstrijd.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:54

@Annoya, nee klopt. Ik kan ook met gemak zonder zadel en zonder beugels springen, ook met alleen neckrope, heb het parcours (tijdens les) gewoon goed uit kunnen rijden. Maar scherpe bochten gingen wel wat minder soepel :P

Nog bedankt voor de mensen met de tip "Gooi je hart over de sprong, dan volgt de rest vanzelf."
Ben daardoor gisteren van mijn weigerings-angst afgekomen met hogere sprongen, en daardoor ook mijn record verbroken :D
Laatst bijgewerkt door WildDreams op 06-02-15 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:10

Wat goed @WildDreams

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:11

Wat goed @WildDreams

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:18

Over de hindernis heen kijken en niet naar de hindernis kijken. Daarna vond ik het plotseling niet meer zo eng! Dus het hielp heel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:19

WildDreams schreef:
@Annoya, nee klopt. Ik kan ook met gemak zonder zadel en zonder beugels springen, ook met alleen neckrope, heb het parcours (tijdens les) gewoon goed uit kunnen rijden. Maar scherpe bochten gingen wel wat minder soepel :P

Nog bedankt voor de mensen met de tip "Gooi je hart over de sprong, dan volgt de rest vanzelf."
Ben daardoor gisteren van mijn weigerings-angst afgekomen met hogere sprongen, en daardoor ook mijn record verbroken :D

Hier ook weigerings-angst. :roll: