Beste rijtechnische tip die je ooit gekregen hebt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

4kids

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 00:32

ELKE pas is van de RUITER!!en VOORALLL rij met een plan!! rondjes rijden doen al genoeg mensen;P
Hiermee word niet bedoeld (plan) voor een uur maar elke pas!! als jij niet weet wat je gaat dooen wie dan wel? dus als je je bedenkt.. ik ga nu van A naar C rijden ... bedenkt je je al voor je bij C bent whats next!! punt 1 je bent echt aan het rijden plus je bent geconcentreerd enn je kan niet aan andere dingen denken dan waar je mee bezig bent waardoor je automatisch al beter gaat zitten op het gevoel!! want paardrijden begon toch ooit zo? (voor de meesten dan) GEVOEL?

Ohw ja nog 1 voor de mensen die te snel willen en stappen over denken te kunnen slaan... EEN BOEK begin je ook bij blz 1 vooraan in het boek! zoniet ? begrijp je niks van het verhaal!!

tiwi1969

Re: Beste rijtechnische tip die je ooit gekregen hebt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 03:49

Rij je paard, rij geen houdinkje. M.a.w als je de houding van je paard loslaat (ook letterlijk) en gewoon van achteren naar voren rijdt dan komt die houding vanzelf.
En het werkt steeds weer.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 04:27

Je zit hier niet op paard zitten maar op paard rijden zitten doe je maar in de draaimolen op de kermis

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 09:46

Die tip over het neuriën bij het doorzitten werkt echt! :D

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 23:07

'tieten vooruit dames' - zo zit je mooi rechtop in 1 lijn met je benen. 'echte springruiters rijden hun parcours in verlichte zit' - Zo kun je voorkomen dat je lichaam hele vreemde bewegingen maakt als paardlief niet uitkomt of de benen neemt.
'op wedstrijd moet je je paard echt rijden alsof je je beste training ooit hebt' - Dit zei een jury ooit waarbij ik schreef. Zij wilde tijdens een wedstrijd liever iemand zien die een ontzettende band had en tijdens die minuten echt samen aan het werk was met het paard, als iemand die echt wilde presteren in het moment supreme..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:41

Alles voorwaarts oplossen. Pas ik bij alles toe, van hete paarden tot problemen in de aanleuning. Zonder dat je paard onder je naar voren wil kun je niks.

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 12:36

gewoon denken dat je een volte gaat maken. dan doet die het al meer hoe je niet te doen

Inge_imone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:42

tussen de oren door van het paard naar voren kijken.. en niet naar beneden!!
en net als urielle 'alles voorwaarts oplossen" :) :)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:46

'Hakken naar buiten' ipv 'tenen naar binnen'

en

'elleboog optillen en hand naar voren' -> onmogelijk om vast te zetten.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 21:28

Altijd alles ontspannen, nooit vasthouden. Heeft vandaag erg geholpen bij mijn hete merrie :)
En lekker verhalen blijven praten tegen je paard, dan vergeet je je eigen spanning.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:40

Iemand die altijd alles voorwaarts wil oplossen mag mijn merrie wel eens komen proberen :D Die moet ik juist onder haar tempo laten lopen wil ze vooruit willen. Als ik haar nóg langzamer laat lopen als ze al deed wordt ze beetje nijdig en wil ze vooruit, anders kon je hoog of laag springen maar houdt ze gewoon haar eigen relaxte tempo. Duurde even voordat ik dat doorhad, want voordat ik haar had dacht ik ook altijd alles voorwaarts op te lossen :+

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 05:09

Jammer dat je op de Duitse grens woont, anders had ik die uitdaging graag aangenomen!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 05:29

Ik heb wel een bed hoor :P

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 06:16

Ik zie hier al heel veel supertips voorbij komen! Fantastische tip die Tristan Tucker gaf tijdens zijn clinic op Horse Event: als je een sensibel, te werkwillig paard hebt, dat spanning opbouwt tijdens het tijden en erg druk is in het hoofd, ga dan NIET heel veel oefeningen uit de kast trekken om haar af te leiden, maar houd het heel eenvoudig, simpel en rustig. Zulke paarden hebben al zo'n druk hoofd dat je er op dat moment niet van alles extra in moet stoppen. Dan raken ze overprikkeld.

Wat mijn neiging juist was bij een merrie met spanningsboog van 3 seconden en die tegelijkertijd de hele omgeving in de gaten wil houden en alle oefeningen zo goed mogelijk wil doen, was afleiden, afleiden, afleiden en bezig houden om haar aandacht erbij te houden. Hielp nooit echt lekker.

Ik heb het de afgelopen dagen juist andersom gedaan en terug naar rustig, langzaaam simpel en eenvoudig als ze afgeleid raakte en voila: ze let op mij en doet 1 ding tegelijk.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:08

Pairadice, dat klopt wel inderdaad :j Wij hebben ook zo'n merrie thuis staan, alles simpel houden is het devies :j

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:46

Achterover leunen als je paard ervandoor gaat! Heeft mij vroeger toen ik jong was veel valpartijen gescheeld :j

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:50

"Paardrijden is niet zo moeilijk. Het is niets meer dan gas, rem en binnenbeen. Maak het jezelf niet moeilijker dan het is."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:54

Als een (jong) paard moeite heeft met de goede galop aanspringen, even op het verkeerde been. Zo voel je zelf waneer je de duidelijkste hulp op het goede moment kunt doorgeven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:57

Af en toe even een stapje terug doen ;)

kimevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 13:04

Wat mijn instructrice ooit zei: De meeste fouten die het paard maakt liggen aan de ruiter, voordat je boos wordt ga dan eerst eens na bij jezelf of jij niet iets verkeerd hebt gedaan of anders zou kunnen doen.
En een andere: Een goede ruiter worden duurt je hele leven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:16

Caily schreef:
Iemand die altijd alles voorwaarts wil oplossen mag mijn merrie wel eens komen proberen :D Die moet ik juist onder haar tempo laten lopen wil ze vooruit willen. Als ik haar nóg langzamer laat lopen als ze al deed wordt ze beetje nijdig en wil ze vooruit, anders kon je hoog of laag springen maar houdt ze gewoon haar eigen relaxte tempo. Duurde even voordat ik dat doorhad, want voordat ik haar had dacht ik ook altijd alles voorwaarts op te lossen :+

Kan best zijn maar ik wil dat een paard aan het lopen gaat omdat en wanneer ik dat wiwil en niet afhankelijk zijn van hun goodwill. Ongeacht of ik al een half uur met een lang teugeltje rondslenter of dat ik al in een flinke galop plat door de bocht ga, geef ik been dan moet ik die achterbenen onder me in voelen trekken. Het lijkt me ook raar om terug te rijden als je voorwaarts wil en vooruit te rijden als je paard trager moet, dan is je paard toch gewoon niet aan de hulpen?

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:22

"Denk aan langzaam."

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:24

stipje!!! Interessant topic maar nu geen tijd om alles te lezen... Ook ik heb eens de tip gekregen, kom ik later nog op terug!!

HellowKitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:31

'Niet te moeilijk denken' :)

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:31

Niet je schouders naar achter "trekken", maar je borstbeen naar voren/boven bewegen ;)