quarter omscholen tot polopaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 23:17

sallandval schreef:
Ik weet natuurlijk niet of een afgekeurd polopaard het beter doet op de markt dan een 'gewone' quarter, wie weet wel. In elk geval is TS dan een ervaring rijker.

Ikke wel en dat is zeer zeker een nee. Paard 1 keer verkloot hoeft een westernruiter em ook niet meer. Over het algemeen gaan westernpaarden in training bij een professionele trainer, dat kost best wel een bak geld, en dus zitten die echt niet te wachten op een paard wat als polopaard het niet gered heeft.

marymary2 schreef:
Ook het trainen gezien, want heel veel weg heeft van het westernrijden.

Ik geloof een hoop maar niet dat polo trainen heel veel weg heeft van het westernrijden. De beide sporten zijn totaal verschillend ondanks dat ze beide met 1 hand rijden. In de reining wordt veel meer techniek gevraagd in stops dan een polopaard geeft. Daar is het niet zo interessant hoe het paard stopt zolang het maar snel is. Die trekken echt geen stops van een meter of 4. En een paard die techniek weer leren als deze het afgeleerd is vanwege de polotraining, ja dat is een leuke. En de andere onderdelen in de westernsport wil deze manier van rijden al helemaal niet in hun training, daar gaat het eerder op rust en alles langzaam.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 05:26

Ik denk dat het wel mee valt na twee maanden. Een paard is niet dom. Mocht het dier niet geschikt zijn wil dat niet zeggen dat het verkloot is. Stel je gaat springen met je Quarter en hij komt niet hoger dan 80cm. Dan is hij niet geschikt maar ook niet verpest.
Ze kunnen in meerdere disciplines lopen hoor.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 07:30

En.. hoeveel van deze succesvolle projecten hebben deze aardige, betrouwbare mensen al afgeleverd? Hoeveel QH's hebben ze al omgetraind en doorverkocht? Wat is eigenlijk het argument om met QH's te werken ipv de Argentijnse polo-ponies? Omdat die hier makkelijker te krijgen zijn itt de dure import uit Argentinië? Waarom opteren ze - in jouw geval - voor een relatief ouder paard en staan ze niet aan de deur bij de professionele QH fokkers/verkopers?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 07:35

Wat de leeftijd betreft: bij polo is het net als bij andere disciplines, je dient het werk op te bouwen. Een veulen opleiden tot een polopaard, daar gaan wat jaartjes inzitten. Met het risico dat ze niet heel blijven, en dat je lang moet wachten voordat je ze echt in een wedstrijd in kunt zetten, en er alleen al in de opfok veel geld gaat zitten. Iedere wedstrijd loopt een paard maar een aantal minuten. Om mee te kunnen doen aan een wedstrijd heb je meerdere paarden nodig, en een goed opgeleid polopaard kan heel veel geld kosten. Dat maal 8 of zo, nou ja, reken zelf maar uit.

Jannepauli

Re: quarter omscholen tot polopaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 07:45

Ben je thuis in de polo-wereld Cassidy?
Dravers gaan ook al met 2 jaar vol in de baan, daar staan ook geen bokt-meisjes langs de kant die het zo zielig vinden dat de paardjes nog niet volwassen zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 07:52

Jannepauli schreef:
En.. hoeveel van deze succesvolle projecten hebben deze aardige, betrouwbare mensen al afgeleverd? Hoeveel QH's hebben ze al omgetraind en doorverkocht? Wat is eigenlijk het argument om met QH's te werken ipv de Argentijnse polo-ponies? Omdat die hier makkelijker te krijgen zijn itt de dure import uit Argentinië? Waarom opteren ze - in jouw geval - voor een relatief ouder paard en staan ze niet aan de deur bij de professionele QH fokkers/verkopers?

En een nog veel belangrijkere vraag: hoe groot denken ze in hemelsnaam dat de polo-markt in Nederland (of zelfs maar Europa) is? Een fractie van de Westernmarkt (en die is ook niet groot in NL - speculeren ze daar dan op? Dat je je paard binnen de Western niet kwijt gaat raken?)

Ik blijf het een heel raar verhaal vinden... De verwachtingen zijn voor zulke (kennelijke) kenners totaal irreëel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:05

Jannepauli schreef:
Ben je thuis in de polo-wereld Cassidy?
Dravers gaan ook al met 2 jaar vol in de baan, daar staan ook geen bokt-meisjes langs de kant die het zo zielig vinden dat de paardjes nog niet volwassen zijn.

Een draver gaat rechtuit. Zo snel mogelijk, zonder ruitergewicht. Ook dat is een aanslag op zijn gestel, maar bij een Polopaard nog net een beetje meer. Die moet snel acceleren, stoppen en draaien, en daar is bij de wedstrijden geen klassering in leeftijd van het paard, wat bij andere sporten wel anders is. De handicap bij de Polo is gerelateerd aan het kunnen van de ruiter, en niet de leeftijd van het paard.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:07

Mijn eerste ingeving was ook 'dat zou ik nooit doen'. Vooral omdat ik denk dat ze beter met jongere paarden kunnen starten dan een ouder paard omscholen.
Maar iedereen hier is wel heel erg achterdochtig en wantrouwend. En velen schijnen verstand te hebben van de polo wereld en training. Iedereen had z'n vooroordeel al klaar liggen.
Ik vind het erg goed van TS dat ze zich objectief en open heeft opgesteld naar deze mensen. Stukje interesse en niet gelijk van het ergste uitgaan. En daardoor uiteindelijk, de voor haar, juiste beslissing kunnen maken +:)+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:07

Bij Western is ook geen beperking op leeftijd. In de VS heb je ook al wedstrijden voor 2-jarigen, en daar wordt ook snel gedraaid en gestopt, etc. Dat wat dat betreft is het lood om oud ijzer.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:11

De huidige maatschappij is niet meer hetzelfde als die van vroeger. Vroeger werd je verteld om mensen het voordeel van de twijfel te geven, nu is dat advies helaas onverstandig. Ogen open houden en wel eerst betwijfelen of je ergens het voordeel in ziet. Zo denk ik er over Kaatje_S, wil zeker niet zeggen dat de polosport niet kan, maar het aanbod en de manier waarop klinkt gewoonweg erg fishy en helaas gaat zoiets 8 van de 10 keer verkeerd. Kan me heel goed voorstellen dat iedereen direct negatief reageert.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:17

Ibbel schreef:
Bij Western is ook geen beperking op leeftijd. In de VS heb je ook al wedstrijden voor 2-jarigen, en daar wordt ook snel gedraaid en gestopt, etc. Dat wat dat betreft is het lood om oud ijzer.

Echter, nu reining Olympisch dreigt te worden en er heel veel wedstrijden een leeftijdslimiet van 6 jaar hebben ingesteld, zie je steeds minder 2 jarigen in de wedstrijdring, (moet het even nagaan maar minimumleeftijd voor de reining is geloof ik 3 jaar). Voorheen was het ook zo dat er heel veel wedstrijden waren voor jonge dieren en dat er op oudere leeftijd niet meer zoveel te verdienen viel, en dat is nu anders. Het begint zo zoetjes aan door te dringen dat je ze niet lang heel houdt als je te vroeg teveel belast.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:43

Och, met een groep Argentijnse trainers/ruiters en een kuddetje polo ponies op steenworp afstand, denk ik dat ik wel enigszins weet waar ik het over heb. Maar goed, het is aan de TS en in haar verhaal mis ik alle vragen/antwoorden die ik opperde.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:59

Jennyj01 schreef:
Ik denk dat het wel mee valt na twee maanden. Een paard is niet dom. Mocht het dier niet geschikt zijn wil dat niet zeggen dat het verkloot is. Stel je gaat springen met je Quarter en hij komt niet hoger dan 80cm. Dan is hij niet geschikt maar ook niet verpest.
Ze kunnen in meerdere disciplines lopen hoor.

Verkloot is mss een groot woord, maar kwa techniek is het wel over. En je kan het niet vergelijken met springen, daar horen ze nl niet te stoppen ;) Je moet het ook van de techniek kant zien. Zelfs binnen de westernsport heb je al verschil. Een paard wat goed in de reining is wordt maar zelden in de working cowhorse gebruikt. En andersom ook. En die rijden echt beide een reiningproef. Maar de corking cowhorse proef worden dus al andere eisen gesteld dan in de reining zelf. Veel minder lange stops, die paarden hebben vaak ook minder lange plates, en dat is omdat die even later achter een koe aanmoeten en dan is zon lange stop helemaal niet handig. Ze zouden die koe nl voorbij vliegen. In de rollback zit er tussen die 2 ook al verschil. Een reiner draait die op het binnenachterbeen, terwijl een workingcowhorse paard deze op het buitenachterbeen hoort te draaien. Dat zijn de dingen die ik bedoel, en daar zit ook in de polo weer verschil ten opzichte van de westernsport. En ga dat op een bepaalde manier trainen, heb je een hell of a job dat weer om te bouwen. Omdat er in de beide sporten gestopt en gedraaid wordt krijg je dus daarin dan wel problemen, terwijl een andere tak minder problemen zal geven.

Nogmaals ik heb niks tegen polo, maar even een paard omscholen en daarna weer terug scholen is echt een stuk lastiger dan je denkt.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 11:41

rina schreef:
sallandval schreef:
Ik weet natuurlijk niet of een afgekeurd polopaard het beter doet op de markt dan een 'gewone' quarter, wie weet wel. In elk geval is TS dan een ervaring rijker.

Ikke wel en dat is zeer zeker een nee. Paard 1 keer verkloot hoeft een westernruiter em ook niet meer. Over het algemeen gaan westernpaarden in training bij een professionele trainer, dat kost best wel een bak geld, en dus zitten die echt niet te wachten op een paard wat als polopaard het niet gered heeft.

marymary2 schreef:
Ook het trainen gezien, want heel veel weg heeft van het westernrijden.

Ik geloof een hoop maar niet dat polo trainen heel veel weg heeft van het westernrijden. De beide sporten zijn totaal verschillend ondanks dat ze beide met 1 hand rijden. In de reining wordt veel meer techniek gevraagd in stops dan een polopaard geeft. Daar is het niet zo interessant hoe het paard stopt zolang het maar snel is. Die trekken echt geen stops van een meter of 4. En een paard die techniek weer leren als deze het afgeleerd is vanwege de polotraining, ja dat is een leuke. En de andere onderdelen in de westernsport wil deze manier van rijden al helemaal niet in hun training, daar gaat het eerder op rust en alles langzaam.

Was dat maar waar. Ik heb vele westernwedstrijden gezien, waaronder kampioenschappen. Daar gaat het er echt niet altijd rustig aan toe. Als je naar reining kijkt, kijken de paarden ook niet zo blij meer en wordt er met grote sporen en scherpe bitten. En teugels zijn echt niet altijd lang. Hier zit veel verschil in. Dressuur heeft ook zijn kanttekeningen. Ik heb me er in ieder geval in verdiept om een goed oordeel te kunnen geven. Mijn inziens worden hier allerlei uitlatingen gedaan, zonder er ook maar iets vanaf te weten.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 11:44

Even voor de duidelijkheid, ik ga Glover niet naar de polosport doen. Als er zich nieuwe kopers aanbieden, zal ik hier net zo kritisch naar kijken. Voorlopig wordt ze nog steeds bereden en staat ze lekker gras te eten en lief te zijn.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:44

Toch denk ik dat je de intelligentie van het paard en de mogelijkheid om zich aan te passen onderschat. Als jij met koeien werkt en je gaat je twee maanden in de reining orrienteren dan weet ik zeker dat je paard zo weer teug schakelt naar de koeien.

Met mijn volbloed reed ik buiten het raceseizoen ook gewoon spring en dressuur wedstrijden. En die begreep echt wel dat je niet in verzamelde galop het straathok uitkomt.
Het is ook niet zo dat dit paard in twee maanden klaar moet zijn voor de Polo. Er wordt enkel gekeken of ze een kandidaat is om omgeschoold te worden.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:52

TS allereerst bedankt voor je update!
Leuke foto's heb je ook geplaatst. :j

Goed te horen dat je het leuk vond om de polowedstrijd live mee te maken en dat de mensen positief op je over komen. Je hoeft er ook niet per definitie van uit te gaan dat het om oplichters zou gaan.

Ik zie de polosport en training van dichtbij en de manier van rijden en dus trainen is echt anders, niet vergelijkbaar met (goed) westernrijden.
Waarbij ik het wel met je eens bent dat ook in de westernsport flink gerukt en geplukt wordt aan de paarden, dat is ontegenzeglijk waar!
Naar mijn mening is de enige overeenkomst tussen een western- en een polopaard de maat, de wendbaarheid en de coolheid in de kop. Dus wellicht dat quarters prima geschikt zijn voor de polosport.

Mijn bezwaar tegen verkoop van je paard aan de polosport zat hem puur in jouw eigen beschrijving van het karakter van jouw merrie, die past niet bij de polowereld. Polosport an sich vind ik wel leuk. :j

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:55

Mijn haren gingen ook niet omhoog staan door de polosport op zich, maar door het hele aanbod dat gedaan werd. Als een springruiter aanbiedt om mijn paard twee maanden gratis te trainen en dan door te verkopen en als het niet lukt, geeft die mij zonder kosten mijn paard terug, zou ik ook even heel hoog een wenkbrauw optrekken.
En dan heb ik het hier überhaupt nog over een springpaard. Moest een westernruiter mij hetzelfde voorstel doen, dan gaat de tweede wenkbrauw even hoog omhoog.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:57

rina schreef:
Ze zouden die koe nl voorbij vliegen.

*proest*... ik zag het even voor me }:0

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:02

Polotraining is een harde training. Mentaal en lichamelijk.
Wil je hier je paard zowiezo wel aan blootstellen?
Die argentijnen zijn niet mals en zeker niet als het in 2 maanden moet gebeuren,dan heb je je antwoord eigenlijk al.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:20

sallandval schreef:
rina schreef:
Ze zouden die koe nl voorbij vliegen.

*proest*... ik zag het even voor me }:0

:D goed he.

Mary laten we die zetten onder kaf en koren. Een goede trainer is het geruk en gepluk niet nodig. Maar ook in de westernsport, net als in de engelse sport of welke tak van paardensport ook, zitten wannabees. En daar waar de kunde ophoudt begint de tackroom ;)

Maar goed, je blijft er dingen bij betrekken waarbij ik dan denk???????????????????????? Ik word blond. Want A heb ik het nergens over wedstrijden gehad, en B je weet zelf ook wel dat er betere en mindere trainers in de sport zitten. En het verband eruit trekken over het rustige, waarmee ik de pleasure, horsemanship en trail bedoel, vind ik imo een beetje raar. Ik heb het puur en alleen maar over de techniek. Niet over hoe die door sommigen wordt toegepast. En al helemaal niet hoe ik er zelf over denk dat sommige die toepassen.

Jeny nogmaals je blijft appels met peren vergelijken. De oefeningen die een polopaard moet doen, of een working cowhorsepaard, of een reiningpaard, zijn gewoon te dicht bij elkaar om een paard onderscheidt in te kunnen laten maken. Je kan een paard niet leren in de working cowhorseproef een korte stop te maken, en op het buitenbeen te draaien. En dan voor de reiningproef dat net andersom te doen. De techniek daarvoor leer je ze 1 keer aan en dan kan je dat niet even voor 2 maand veranderen en weer terug. Een cutter zal altijd heet blijven op koeien en ermee willen werken, maar de techniek om ermee te werken is gewoon een andere dan je nodig bent in de reining. Een reiner voor een paar maand omscholen naar een trailpaard is veel minder moeilijk, of naar een dressuurpaard om mij. Die onderdelen in de sport zijn gewoon veel verschillender dan net die 3. De meeste reiners vinden zelfs trail erg leuk om te doen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:05

marymary2 schreef:
Even voor de duidelijkheid, ik ga Glover niet naar de polosport doen. Als er zich nieuwe kopers aanbieden, zal ik hier net zo kritisch naar kijken. Voorlopig wordt ze nog steeds bereden en staat ze lekker gras te eten en lief te zijn.

Ik vind het erg goed dat je bent gaan kijken naar wat polo precies is. :j
Mooie actiefoto's, hoor!

Zelf heb ik er geen verstand van en heb dus geen idee hoe zwaar zo'n wedstrijd is, maar foto 1 geeft duidelijk weer dat er veel wordt gevraagd, gezien de achterbenen.
Prachtige foto!

Goed dat je gewoon scherp kijkt naar eventuele kopers en mogelijkheden voor Glover. +:)+
Op ieder potje past een dekseltje, dus je zal ongetwijfeld een juiste koper vinden voor haar. :j

Liereman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 17:50

Hallo allemaal, ik heb een tijdje dit topic niet meer gevolgd, en zag dat er wat vragen waren n.a.v. mijn voorgaande reactie.

Met name over kosten etc.

Aankoopprijs / belasting ARGEen polopaard in Argentina is niet duur, zoals gezegd voor 750 Euro kun je best leuke paarden kopen.
Veel gaucho's trainen paarden voor de eigenaar van een polo estancia, en beleren dan meteen ook hun eigen paard(en).
Koop je rechtstreeks van hun dan is dit doorgaans goedkoper dan kopen van de estancia eigenaar.
Echter, de Argentijnse regering gaat uit van een minimale prijs van een polopaard van 5.000 USD.
Op deze (minimale) koopsom heft de Argentijnse regering dus belasting, ook al heb je het paard voor minder gekocht.

Kosten vliegreis incl taks.Voor ons laatste paardje was dit 5.290 USD (inclusief 11,5% ARG taks).

Kosten papierwerk enz.Dit regelen we via: http://www.intership-germany.de/
Vraag naar Peter Grimm
De totale kosten waren 735,56 USD
Niet goedkoop, maar alles wordt voor je geregeld, inclusief verzekering, die gaat zelfs nog een maand door nadat je het paard al hebt opgehaald.
Het makkelijkste is een vlucht naar Frankfurt, hier komen een paar keer per week vluchten met polopaarden aan.

Tot slot, koop niet (ongezien) via het WWW, maar als je toch van plan bent om een polopaard te kopen, knoop er dan een polo vakantie aan vast.
Goede estancia's zullen je graag hun paarden laten proberen, en er is een overvloed aan keuze.

En eenmaal daar zul je vast, net als ons met het polo virus besmet raken *\o/*

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:10

Ik heb jarenlang een polopony gehad, maar heb deze recent verkocht.
Daar zat ook veel quater bloed in --> lage voorhand en gespierde billen :D
Polopaarden moeten snel en wendbaar zijn. Gezien de wendbaarheid die ook in de western is vereist is een quater zeer geschikt. Qua snelheid wordt er voor polopaarden vaak Engels volboed doorheen gekruist.

Mijn pony heeft veel geleden in de polosport. Ze was 11 toen ze bij mij kwam, vol met littekens aan haar benen, slechte knie en hart ruis. Zelf ben ik ook jarenlang naar wedstrijden wezen kijken en het is een harde sport voor de paarden. Natuurlijk, de paarden worden zelf ook zeer competitief, maar het is een harde wereld.

Toch heb ik heel veel plezier van haar gehad en is ze nu naar een nieuwe eigenaar gegaan voor recreatie (in plaats van toch nog te willen dressuren op B niveau) :).

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 07:48

mijn paardje staat nog lekker bij mij in de wei en is geen polopaardje geworden. Er wordt zo goed als elke dag op gereden.