Paarden die alleen staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:48

Heimdallr schreef:
Paardje loopt nu met konijn, fazant en specht in de wei. Genoeg gezelschap toch? :')

Is dit sarcastisch? Paarden horen met soortgenoten in de wei te staan, niet met koeien, niet met konijnen en niet met fazanten. Waarom? Hoe zou jij het vinden om levenslang met een cavia te leven? :)

Wat is Bokt lekker bezig :') Roept TS om hulp? Roept TS om tips? Nee toch of heb ik iets gemist? ;)
Laatst bijgewerkt door _Femkeeex op 09-05-14 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:48

Mijn paard heeft klein tijdje alleen gestaan. Ze was erg dominant en duwde alle andere paarden de draden in. Toen hebben we haar even alleen gezet (twee weken, de andere gingen de wei op) , daardoor ging ze de rest missen en heeft ze nooit meer een hoef naar de rest opgetild !! :-) dus soms is het goed voor paarden om alleen te staan.. voorkeur gaat wel uit natuurlijk een maatje, maar ik geloof ook echt dat sommige het wel prima vinden alleen.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 18:49

Het is inderdaad sarcastisch Femke, maar paardlief loopt wel met deze dieren in de wei. Het zijn allemaal wilde dieren die hem blijkbaar vrijgezellen, leuk gezicht. :)

Dankje Femke! Ik vraag inderdaad niet om hulp. Fijn dat er zo'n oplettende en heldere bokker is.

Kinke

Re: Paarden die alleen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:00

Ik denk dat heel veel mensen het alleen staan van hun paard goedpraten met: Ik merk niks aan hem hoor, hij is relaxt, hij glimt etc.etc. We weten allemaal dat paarden berusten in hun lot. Wat een Bokker hier ook al zei, je merkt het vaak aan dat je paard zich meer gaat interesseren voor jou. Als er wel weer een paard bij komt dan merk je dat de mens een stuk minder interessant wordt. Ik denk dat er weinig paarden zijn die echt met geen enkel paard samen kunnen trouwens.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:02

Ik denk wel dat het ook van de omstandigheden afhangt.. Ik heb mijn pony bij m'n schoonouders staan, zij fokken paarden. Maar ook daar hebben ze een merrie staan die gewoon niet met andere paarden KAN.. elk ander paard dat je bij haar in het land zet word er letterlijk uitgeschopt. Nu staat zij dus altijd alleen op het land, echter staan er wel paarden in het landje naast haar, dus er is dan nog wel enig contact als ze dit wil.

elize2310

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:14

Brainless schreef:
Een hond zit binnen bij het gezin, een paard staat 23 uur per dag alleen.

in een pension staat een paard ook 23 uur per dag alleen, kan alleen maar naar andere paarden kijken. daar halen ze misschien net iets meer voldoening uit dan helemaal alleen. als het paard niet anders alleen doet dan als ie met meerdere is weet ik niet echt wat beter is.. :/

natuurlijk heb je ook stalling waar ze elke dag de hele dag buiten staan, maar bij veel stallen staan ze bij 3 spetters regen alweer binnen

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:15

Ook ik ben van mening dat een paard alleen absoluut niet kan. Ik bedoel natuurlijk niet een uurtje alleen of in geval van nood, maar structureel alleen is wel degelijk mishandeling. En ik heb er geen problemen mee omdat iemand recht in zijn gezicht te zeggen en ik kan dat als ik wil ook op een hele beleefde manier :D
Mijn paard staat in elke kudde regelmatig een eindje buiten de groep. Ze is altijd laagst in rang en voldoende afstand zorgt ervoor dat ze niet constant opzij hoeft voor een ander. Maar de interactie met de andere paarden is er wel degelijk! En alleen staan kan ze absoluut niet. Bij haar moet ik zorgen voor voldoende ruimte, een niet al te grote kudde en niet al te dominante paarden, geen dekkende ruinen enz.
Maar dat is imo je taak als eigenaar: om te zorgen voor een optimale leefomgeving voor je paard, ook als je er eentje met gebruiksaanwijzing hebt

Elize 2310: dat is dan een heel slecht pension!

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 19:16

Het heeft niks met goedpraten te maken, echt niet.
Maar ik kan geen twee paarden houden momenteel. Omdat ik maar 1 stal heb. En dat is niks goedpraten, dat is de situatie nou eenmaal. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:18

elize2310 schreef:
Brainless schreef:
Een hond zit binnen bij het gezin, een paard staat 23 uur per dag alleen.

in een pension staat een paard ook 23 uur per dag alleen, kan alleen maar naar andere paarden kijken. daar halen ze misschien net iets meer voldoening uit dan helemaal alleen. als het paard niet anders alleen doet dan als ie met meerdere is weet ik niet echt wat beter is.. :/

natuurlijk heb je ook stalling waar ze elke dag de hele dag buiten staan, maar bij veel stallen staan ze bij 3 spetters regen alweer binnen

Bij de meeste pensionstallen die ik ken, staan de paarden elke dag buiten.
Zomers in de weide en 's winters in paddocks met minimaal 1 ander paard.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:20

Heimdallr schreef:
Het heeft niks met goedpraten te maken, echt niet.
Maar ik kan geen twee paarden houden momenteel. Omdat ik maar 1 stal heb. En dat is niks goedpraten, dat is de situatie nou eenmaal. :)

Stop nu maar met jezelf te verdedigen !
Jij hebt je punt gemaakt en andere bokkers ook !

Ik denk dat deze hele discussie weinig zin heeft, want zoveel mensen
zoveel meningen.

En tja.......wie doet het nou goed ???????

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:23

Mijn vorige merrie heeft ook een paar maanden alleen gestaan.
Ze was te dominant naar de anderen toe dus had toen weinig keuze.
Was er absoluut niet blij mee, maar toen was het helaas even niet anders.
Het jaar daarop kon ze met een andere (dominante) merrie en dat ging hartstikke goed.

Ik vind het niet kunnen om je paard alleen te zetten, echt niet.
Als je een paard niet met gezelschap (en dan heb ik het over een paardenvriendje) kunt houden, moet je er niet aan beginnen.
En áls je hem al alleen zet vind ik dat je op zijn minst een paard er naast moet hebben zodat ze toch een beetje sociaal contact kunnen hebben.

Ik geloof best wel dat er paarden zijn die misschien echt niet met anderen kunnen, maar sommige mensen die denken er wel heel makkelijk over.
(Net als dat het niet erg is om 23/7 op stal te staan) :x

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 19:24

Wow, hoeft niet zo aanvallend te doen hoor.
Het topic was er in eerste instantie al helemaal niet voor om mij aan te vallen. Het topic ging in eerste instantie niet over mij of over andere mensen wiens paard alleen staat. Maar over de mensen die zo fel reageren tegen de mensen wiens paard alleen staat. Maar soms is lezen erg lastig voor sommige mensen en wordt een topic gewoon verpest.

Paarden kunnen wel alleen, of je nu wilt of niet paarden kunnen echt wel alleen. Elk die kan alleen. :')

silvia58: Ik mag mij toch verdedigen als ik dat wil? Zeker als mensen zeggen dat ik mijn paard moet verkopen...

Tamsin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:28

Beter een paard alleen houden dat goed verzorgd word dan een hele kudde die niet te eten krijgen :D

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 19:29

floppy001 schreef:
Beter een paard alleen houden dat goed verzorgd word dan een hele kudde die niet te eten krijgen :D
_/-\o_

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:29

Iedereen mag natuurlijk zijn eigen mening hebben, maar daarnaast zijn er feiten... nl dat een paard een kudde dier is en andere paarden om zich heen nodig heeft voor zijn welzijn. Is niet zo ingewikkeld :+

Ts als je maar ruimte hebt voor 1 paard moet je m verhuizen naar een plek waar hij wel met andere paarden kan staan. Ook dat is niet moeilijk te bedenken /3
Ik kan ook fel reageren, nl omdat we het hier niet over een fiets hebben maar over een levend wezen. Jij kunt trouwens zelf ook best fel zijn :+

Mensen overleven (tot op zekere hoogte) ook in een isoleercel. Met welzijn heeft het echter niets te maken.

Floppy 001: het is allebei niet goed.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 19:31

Ik ben inderdaad fel als mensen zeggen dat ik niet goed voor mijn paard zorg, zeker omdat ze hem niet kennen. Het is toch niet leuk als mensen zeggen dat je niet paardwaardig bent? Of dat je de reden bent dat je paard alleen staat en weet ik niet wat?

We hebben plek voor twee paarden, maar niet qua stalling. Momenteel althans. En hem verhuizen lukt jammergenoeg niet want dat is te duur. Sommigen mensen beschikken niet over die financiële middelen.

Tamsin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:39

Hey Nikass, ben ik met je eens, ik heb zelf ook een "kudde" voor gezelschap. Heb ook wel eens een eenzaam paard gehad, een kennis zette haar eenzame paard erbij en jahoor, de mijne werd de sloot ingeschopt. Was zeker liefde op het eerste gezicht. Je moet kunnen relativeren, soms kun je maar 1 paard betalen. :D

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:41

Mijn 2 pony's staan ook alleen..
En ik kan als ik ze bij elkaar zet, beter de jongste vast naar de slacht brengen. Dat is humaner :=
De oudere merrie, moeder van mijn andere merrie, is gewoon zo erg, dat ze haar in hoek drijft en vol gaat staan meppen. Ik heb het meerdere keren aangekeken, maar ze slaat echt door.... Dan maar apart hoor. Beter dan 1 afschrijven.
De oudere merrie heeft wel gewoon samen gestaan in de opfok, en ook later nog. Maar haar dochter, nee, die slaat ze echt dood.. :+
Dus bij mij staan ze lekker alleen..

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:42

Een paard hoort inderdaad niet alleen te staan, zeker niet.
Maar sommige mensen overdrijven wel heel erg.
Het kan allemaal nog wel veel erger. En gezien het paard van TS aan huis staat zal het ook wel veel aandacht krijgen.

Ik hoop alleen wel, ts, dat je er iig "probeert" voor te zorgen dat hij een maatje krijgt, maar volgens mij doe je dat al :)

Vind het alleen wel een beetje raar, in een topic zei je namelijk dat jouw paard niet bij andere paarden kon staan, maar dat kan hij blijkbaar wel?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:43

floppy001 schreef:
Hey Nikass, ben ik met je eens, ik heb zelf ook een "kudde" voor gezelschap. Heb ook wel eens een eenzaam paard gehad, een kennis zette haar eenzame paard erbij en jahoor, de mijne werd de sloot ingeschopt. Was zeker liefde op het eerste gezicht. Je moet kunnen relativeren, soms kun je maar 1 paard betalen. :D

En dan moet je je paard of op pension zetten of lekker niet aan paarden beginnen.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 19:46

Twee jaar terug kon het niet, maar dat heeft denk ik ook aan de situatie gelegen. Sardis, proberen kan sowieso geen kwaad. :) Hij kan wel samen, maar soms doet hij erg moeilijk.

xSogno, aan die reactie hebben we toch niets. Dus jij zou, als je een paard kon kopen die alleen alleen kan staan door omstandigheden, geen paard nemen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:48

Floppy001: Ik kan ook maar één paard betalen, nauwelijks zelfs. Dat heeft er natuurlijk niets mee te maken.

Sardis: het kan altijd erger. Nogal een dooddoener

Ts: natuurlijk is het niet leuk als iemand zegt datje nniet goed voor je paard zorgt, maar mensen gaan niet liegen zodat jij je beter voelt. Volgens mij weet je heel goed dat dit niet goed is voor je paard, daarom schiet je ook zo in de verdediging en je vraagt nota bene zelf om reacties in dit topic. Niet zo raar dat mensen je dan de waarheid zeggen. Niet leuk, maar blijkbaar wel nodig om jou aan het denken te zetten en hopelijk iets aan de situatie van je paard te gaan doen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:49

Heimdallr schreef:
Twee jaar terug kon het niet, maar dat heeft denk ik ook aan de situatie gelegen. Sardis, proberen kan sowieso geen kwaad. :) Hij kan wel samen, maar soms doet hij erg moeilijk.

xSogno, aan die reactie hebben we toch niets. Dus jij zou, als je een paard kon kopen die alleen alleen kan staan door omstandigheden, geen paard nemen?

Jij VINDT dat je er niks aan hebt. Maar je begint ook niet aan paarden houden op een balkon, dus nee ik begin niet aan paarden als ik ze aan hun eerste levensbehoeften kan voldoen.
Nee. Gelukkig vind ik het welzijn van mijn paard iets belangrijker dan mijn eigen plezier.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:51

Ik heb niet alles gelezen, maar iedereen valt nu wel redelijk aan op het feit dat er een paard alleen staat..

En alle paarden die op een stal staan dan?

En ja, de mijne staan naast elkaar op stal, maar nooit samen in een wei of paddock.. Geen haar op mijn hoofd die daar aan gaat denken....

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 19:51

Wow, rude!

Ik vind dat helemaal niet.
Dus ik mishandel mijn paard? Ook al ziet hij er super goed uit, nooit iets gehad...