Het correct trainen van een paardenlichaam

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:53

Leuk topic gestart TS.
Hoe je traint is ook afhankelijk van het paard en wat je er mee wilt. De oudste bij ons, onze braverd, wordt veel door beginners buiten gereden. Ik rijd hem een of twee keer per week in een buiten rit. Ik stap veel met hem en werk hem heel rustig los. Een stapje wijken zodat hij fijn begint te kauwen op het bit en ik rijd hem net als een jong paard met vallende stellinghals. Hij mag tot zijn knieën de hals strekken zodat hij alles fijn kan ontspannen en zijn rug weer goed kan gebruiken. REchtrichten is meestal wel nodig. Af en toe een galopje tussendoor (geniet hij zo van, van plezier bokken mag als hij het niet te gek maakt), drafje en na anderhalf uur genieten van elkaar zijn we weer terug. Mijnheertje en baasje hebben genoten.
De jongste daar rijd ik altijd op. Is een heel sensibel paardje. We rijden Duits Klassiek, dressuur en buitenritten. Beiden paarden staan 24 uur buiten. Ik rijd meestal drie dagen achter elkaar dressuur op de wei. De eerste dag vooral rustig loswerken (zie twee bladzijde terug post van Anneke wat herkenbaar is voor mij), rechtrichten en overgangen rijden. De tweede dag meestal werk ik wat langer, veel SB, travers, renvers en overgangen van stap, draf en halt houden pasje achterwaarts, draf of galop weer stap etc, zijgangen appuyementen etc. De derde dag is ze meestal zo gaaf en pak ik de training van de dag ervoor op en stop ik meestal binnen een half uur (naar en van de wei toestappen niet mee gerekend). Goed is goed. Dag vier en vijf meestal fijn buiten ritten maken waarvan een buitenrit heel rustig met een beginner en de andere mag ze fijn galopperen, jong zijn etc. Dag 6 meestal gewoon paard wezen op een grote (kale) wei met haar man. En dan beginnen we weer van voor of aan.
Het is natuurlijk ook belangrijk ga je de renbaan op met je paard, of endurance enz. tja dan moet er echt conditie opgebouwd worden. Ik wil gewoon een recreatief paard dat oud wordt bij me en waar goed en zorgvuldig met rug gebruik op gereden wordt. De rug van het paard moet los en verend zijn waar ik goed op kan doorzitten (en dat is hij :) ) want mijn rug is versleten en anders doet het rijden me pijn.
Dus hier MOET niet zoveel. Het is allemaal hobby en gezellig en lekker aan kneuteren met de paarden. Dus als we een dagje niet kunnen rijden maakt niet uit, want dan doen we de dag er naar gewoon weer rustig aan met het opbouwen. Helaas kan ik niet springen vanwege versleten rug en dat is jammer want ik denk dat die afwisseling wel leuk en goed is voor het paard.

timokyana

Re: Het correct trainen van een paardenlichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:55

@pien_2010; kun je mij uitleggen wat je met de vallende stellinghals bedoeld?
( of denk ik te moeilijk? ).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 20:23

timokyana schreef:
@pien_2010; kun je mij uitleggen wat je met de vallende stellinghals bedoeld?
( of denk ik te moeilijk? ).

Ik bedoel daarmee dat ik voorwaarts- neerwaarts rijd zoals bij een jong paard met de mondspleet ter hoogte van de boeg waarbij ik het oog van het paard kan zien. Mijn paard geeft dan na vanuit de schoft. De aanleuning voelt fijn en ik heb een knabbelend mondje. In het begin doe ik af en toe paar stapjes nog een beetje lager instellen want ik voel hoe fijn hij dat vindt en daar op ontspant. Dat doe ik niet te lang om zijn voorhand niet te veel te belasten. Dit herhaal ik later als hij losser aanvoelt ook in draf. Dit paard heeft in zijn jonge jaren M1 (officieel) gelopen en je merkt dat hij het gewoon heel erg fijn vindt dat hij af en toe correct gereden wordt.
Hij is erg braaf bij de beginners en hij doet echt zijn best om ze op zijn rug te houden. Maar je voelt hoe hij lichamelijk en psychisch opknapt van die paar keer dat ik op hem rijdt want dan mag hij ook stukken goed door galopperen want ik ben niet zo onder de indruk dat hij soms wat bokt van vreugde.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 25-04-14 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 20:27

Duidelijke uitleg, ik begrijp wat je bedoelt. Bedankt!

karazilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 15:51

Danique_G schreef:
Karazilver, ben benieuwd!

Het was een superinteressante avond! Ben blij dat we al die km's gereden hebben ome r naar toe te gaan :D . Niet alles was nieuw of course, maar ik heb wel wat nieuwe inzichten op gedaan. Vaak wordt het trainen met hartslagmeter als onzin gezien tenzij je op hoog niveau aan eventing doet, maar mij lijkt het een goed instrument om, als je de conditie en/of kracht wilt verbeteren, te kunnen meten wat er gebeurt. zolang je paard niet gebruik maakt van het 'krachtsysteem(anaeroob) ben je niet met krachttraining bezig maar met duurtraining. We kregen een trainingsoverzicht van de hartslag van een ZZ Zwaar paard waarvan de hartslag niet boven die grens uit kwam(in dit geval bleef die onder de 130).

De hartslag van de ruiter (uit een filmpje wat we te zien kregen) was juist wel enorm hoog, snap nu ook wel waarom ik spierpijn heb na een cross :o . M'n eigen conditie moet ook beter dus, sportspecifiek, dus galoptraining in verlichte zit, want fietsen daar gaat m'n hartslag niet meer heel erg van omhoog tenzij ik ga sprinten dan.

Ook interessant vond ik de stelling dat een paard altijd meer zout uitzweet dan hij binnenkrijgt. Op deze manier zou een paard dus een tekort op kunnen bouwen hetgeen zich kan uiten in futloosheid, stijfheid etc. Dit schijnt bij mensen anders te werken (homeostase??). Wie weet hier nog meer over?

sneeuwpop schreef:
Eigenlijk vind ik juist dat er te snel wordt gesproken over het trainen van het paard. Imo moet je vooral jezelf als uitgangspunt nemen om te trainen. Zorgen dat je correct zit, de juiste hulpen leert geven, zorgen dat je je paard leert aanvoelen. Leren om niet teveel te vragen van het paard, dus iets wat moeite kost niet langdurig oefenen, maar steeds korte momenten en rekening houden met de conditie van je paard.
Ondertussen zal het paard met je mee groeien in de bespiering en conditie.

Ik ben het met je eens dat je echt ook aan jezelf moet werken, maar wat conditie van je paard betreft, zul je niet op een gegeven moment een plateau bereiken wbt vooruitgang in spieren en conditie omdat je meer aan duur- dan krachttraining doet? Dan bedoel ik als je de ruiter als uitgangspunt neemt, die zal over het algemeen in het werk in de bak bijvoorbeeld sneller een hogere hartslag hebben en vermoeid raken, waardoor je eerder het idee hebt dat jij en je paard allebei hard gewerkt hebben terwijl je paard nog geen echte trainingsprikkel heeft gekregen.

R12312 schreef:
Ik merk dat er weinig dressuurruiters hun paard werkelijk trainen, als in.......conditieverbeterend bezig zijn. Heel veel ruiters denken met een uurtje in de bak hun paard te trainen, maar in werkelijk gebeurd er conditioneel bar weinig. Interval training in het bos bijv. is een hele goede om werkelijk de conditie omhoog te krijgen.

Dat was inderdaad één van de punten van de presentatie van Carolien Munsters tijdens rondje Educatie.

sanne83 schreef:
Helemaal eens sneeuwpop.
Je onderschat heel snel hoeveel invloed je eigen zit heeft op een paard.

Ik was wel benieuwd hoe iedereen de mentale/gedragstraining van hun paard combineert met fysieke training?
Vaak zijn dat tegenovergestelde belangen en het is vaak moeilijk om daar een goede balans in te vinden :j

Zelf vind ik het het makkelijkste om dat tot op zekere hoogte los te koppelen. Bijvoorbeeld; grondwerk en vrijheidsdressuur is dan de mentale training icm het leniger maken en een andere dag het bos in voor de galoptraining (omdat buiten wel spannend is, pak ik daarmee ook weer een stukje mentale training mee eigenlijk, alleen meer noodzakelijk dan dat het is waar de focus op ligt).

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:44

Leuk topic! Ik volg even!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 06:31

Wat ontzettend interessant karazilver!!

Dat zouttekort... Dat is dan ook de reden dat we bijv. electrolyten bijgeven toch? Dat is in principe gewoon zouten als ik het goed heb begrepen.... Krijgen ze hier altijd na een zware training :)

karazilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:18

ArGieVai schreef:
Wat ontzettend interessant karazilver!!

Dat zouttekort... Dat is dan ook de reden dat we bijv. electrolyten bijgeven toch? Dat is in principe gewoon zouten als ik het goed heb begrepen.... Krijgen ze hier altijd na een zware training :)

Klopt, je kunt het in de simpele vorm zelf maken met normaal zout(NaCl natriumchloryde) en natriumarm (KCl kaliumchloryde) zout hoorde ik daar.

Ik kom n u in een ander topic tegen dat het wel eens preventief gegeven wordt vooraf aan grote inspanning, maar wat ik begreep van de lezing van Carolien is dat vooraf geven geen zin heeft omdat het niet wordt vastgehouden zolang er geen tekort is. Als je paard al een tekort had dan kan het dus wel nuttig zijn.

ellissofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:05

Carolien heeft afgelopen zomer ook een lezing gegeven bij de knhs instructieweken. Daar zei ze inderdaad dat je ook zout kan geven ipv elektrolyten. Dan moet je gewoon zout (natriumchloride) en dieetzout (kaliumchloride) mengen met elkaar met een verhouding 3:1. En dan een eetlepel door het voer doen na de training als ze veel gezweet hebben.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 21:55

Interessant verhaal van dat zout. Maar is het niet gewoon voldoende om een liksteen op te hangen? Dan kan je paard immers zelf bepalen hoeveel zout hij/zij wil.

ellissofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 08:48

Dat weet ik niet zeker meer, maar volgens mij had het te maken met dat een paard wel kalium uitzweet maar niet genoeg weer binnen kan krijgen via een liksteen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:22

Heeft dat dan niet te maken met een magnesium tekort in voeding?
1 paard van mij snoept een liksteen op als snoepje (binnen 1 week) als ik niet uitkijk.
Ik ben nu bezig met magnesium supplement, (maar 3 dagen nog) vreemd genoeg zie ik nu al veranderingen in zijn spieren. (meer ontspannen)
Liksteen heb ik uit zijn box gehaald, (had ik al) teveel zout is ook niet goed....
Straks als hij wat langer op de magnesium staat, ga ik het weer eens proberen.

ellissofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 21:48

in een liksteen zitten wel meerdere mineralen, dus daarvoor is een liksteen inderdaad goed! dat zout waar ik heb over heb is alleen om de tekorten natrium en kalium na het vele zweten aan te vullen, dus hetzelfde doel waarvoor je elektrolyten bijvoert.
het zou dus goed kunnen dat jouw paard een tekort heeft aan een mineraal en dat hij daarom zoveel likt aan een liksteen, Nombrado. hopelijk verbetert het nu met het magnesiumsupplement.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 19:23

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:39

Maar wat als sommige paarden écht geen liksteen aanraken? Mijn merrie ken ik al 10 jaar en die heeft nog nooit een liksteen aangeraakt. Ze moet magnesium hebben omdat ze snel gestresst is en gespannen spieren heeft. Ik geef het haar nu standaard en dat lijkt de scherpe kanten eraf te halen. Maar liksteen raakt ze niet aan. Witte, rode, himalaya, met een smaakje.... Ze lijkt niet te kúnnen likken. Likits eet ze op, maar wederom; likken als in met de tong zie ik nooit, of ze kan hem bijten of ze doet er niets mee. Ik heb nu zo'n likding dat je vanuit de hand geeft, en wederom nooit een lik met de tong, terwijl ze het echt lekker vind, maar ze wordt gewoon gefrustreerd omdat ze er niet in kan bijten en likken snapt ze niet :+ Ik heb een raar paard? Ik zit wel eens te twijfelen of ze daardoor niet snel last van de spieren heeft, omdat ze dus niet zelf dingen aanvult met een liksteen? Ze zweet in de zomer soms als een malle...