Jong paard mist onder het zadel balans en kracht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Re: Jong paard mist onder het zadel balans en kracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:47

Oeps... Je zadel ligt wel extreem op de schouder. Dat zou kunnen verklaren dat ze met gewicht boven die schouders nauwelijks kán lopen.
Verder , met een jong paard voorwaarts (hoog tempo) draven is geen goede basis. Begin juist rustig tempo, niet op de voorhand, over 4 benen.
Vanachternaar voor, betekend eerst kracht achter ontwikkelen, en vandaaruit ga je pas een paar pasjes iets meer tempo vragen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 12:50

Nombrado, ja! Dat klopt! Heb momenteel contact met een zadelmaker. Die wilt een V vormpje van de singelstoten maken. Toen ze langs kwam vond ze het zadel verder uitstekend liggen, alleen schuift het dus. Hier houden we zeker rekening mee in haar kunnen. :j Volgende week wordt hij weg gebracht, dan kan ik helaas een week niet rijden maar dat heb ik er wel voor over. :P

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:14

Een V vorm gaat dat niet oplossen ben ik bang. Een zadel wat naar voren schuift heeft (mits het de goede boommaat is) te maken met het middelpunt van je paard.
als die vlak achter de schoft ligt (dus bij de voorhand) zal je een zadel moeten vinden/zoeken, die het diepste punt iets verder naar voren heeft, zodat jij erboven kan zitten.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 18:19

Ik weet wat je bedoeld, toch vertrouw ik op mijn zadelmaker. Die is niet voor niets bij mij langs gekomen natuurlijk. Zij heeft tenslotte mij zien rijden en daarvoor en daarna het zadel bekeken dus ik ga er vanuit dat zij weet waa er ze het over heeft. Toch bedankt voor je zorgen. :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:29

Ik hoop echt voor je, dat dit de oplossing wordt.
Maar als het zadel beter ligt, zal je zeker verschil gaan voelen met rijden ! En misschien de problemen voorbij :-)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:34

En je hebt tenslotte ook geen enkele reden om aan te nemen dat het zadel niet goed ligt....

Als je trouwens zelf gelezen had had je gezien dat mijn vorige reactie niet mijn eerste reactie hier was :+
Het is fijn dat ze 3 maanden vakantie heeft gehad, maar dat maakt haar nog niet opeens een paar jaar ouder en volgroeid.

Er zijn in ieder geval al genoeg oorzaken voor haar om onder het zadel dat gedrag te laten zien, en daar is ze voor afgestraft.
En met een jong paard, wat ook nog weinig balans heeft, een zadel wat niet lekker ligt en dan 2 dagen niets hebben gedaan en er dan verlangt wordt dat ze braaf is... dat dat afstraffen onterecht is geweest.

Maar als je die redenen niet wil zien, dan zijn ze er ook niet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:41

Handschoenen uit, handjes losser en gaan rijden.
Krijg je blaren ? dan doe je iets teveel met je handen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 19:18

Blaren? Ik krijg helemaal geen blaren? :')
Ik rijd gewoon liever met handschoenen en als je de echte reden wilt weten: omdat ik anders het vuil amper onder mijn nagels vandaan krijg en het matcht mooi met mijn cap. ;)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:54

Leuke update. Gelukkig dat je het hebt kunnen uitzitten. Ik zou eigenlijk niet twijfelen om de galop er bij te nemen in de training. Als ze na 1 rondje al bekaf is mag je daar dus wel aan werken. Met een heel licht contact goed voorwaarts op de hoefslag afwisselen met grote voltes. Als ze hevig blijft reageren zou je toch eens een ander zadel moeten proberen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 14:30

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:12

Laat je paard niet te diep lopen.
dan gaat ie op de voorhand, en das niet verstandig. (over de kop, false knik)
Meer ruimte in teugels, neus op of voor de ll

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 15:17

nombrado schreef:
Laat je paard niet te diep lopen.
dan gaat ie op de voorhand, en das niet verstandig. (over de kop, false knik)
Meer ruimte in teugels, neus op of voor de ll

Nombrado, vorige keer reageerde je op mijn handschoentjes gezien ik te veel trok naar jou mening. Ik laat foto's zien van mijn paard wat met sprongen vooruit gaat. Toch heb je op elke foto nog commentaar, wat overigens niet erg is, maar daarbij vergeet je wel dat ze pas net 4 is geworden en nog maar een half jaar onder het zadel is. Neusje er uit rijden komt vanzelf wel, ze moet eerst haar balans gaan vinden en op eigen benen gaan lopen. Dit beeld ziet er stukken fijner uit dan de vorige keer en daar uit trek ik de conclusie dat we steeds vooruit gaan. Ik vind het fijn dat je commentaar geeft en daar doe ik heus wat mee, maar de meeste punten die jij noemt zijn voor nu gewoon nog niet haalbaar en kan ik nog niet van haar verwachten.
Daarbij, als je mijn topic had gelezen, had je kunnen zien dat we hier dus druk mee bezig zijn. :) Overigens geen aanval op jou, maar misschien wel iets om over na te denken gezien ze geen volwassen paard is.
We hebben inmiddels 2 keer in de week les en dat bevalt ons heel goed. :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:20

Dit heeft niets met komt nog, ze is pas 4 te maken.
Dit is een afgedwongen houding. Zeker niet van het paard zelf. (ook niet een 4 jarige!! )
Ik ben benieuwd hoe ze gaat bewegen als je de teugels helemaal loslaat?
De basis is, naar je hand toe rijden, paard vertrouwen geven in ruiterhand.
Ik zie liever een jong dier nog met neusje omhoog, dan op deze manier.
Als dat je kwetst? sorry. Maar het is niet mijn manier.
Een paard wat zo op de voorhand gedwongen gereden wordt. Kan en mag niet goed zijn/gaan.
Ga maar eens een tijdje onder het tempo rijden, dan zal je zien dat de balans, hoofd/halshouding een stuk beter gaan.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 10-04-14 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 16:23

nombrado schreef:
Dit heeft niets met komt nog, ze is pas 4 te maken.
Dit is een afgedwongen houding. Zeker niet van het paard zelf. (ook niet een 4 jarige!! )
Ik ben benieuwd hoe ze gaat bewegen als je de teugels helemaal loslaat?
De basis is, naar je hand toe rijden, paard vertrouwen geven in ruiterhand.
Ik zie liever een jong dier nog met neusje omhoog, dan op deze manier.
Als dat je kwetst? sorry. Maar het is niet mijn manier.
Een paard wat zo op de voorhand gedwongen gereden wordt. Kan en mag niet goed zijn/gaan.

Kijk en dit is al heel anders als al je andere berichten. Hier onderbouw je wat je bedoeld en kan ik fatsoenlijk antwoord op geven.

Lees zoals ik al zei even het topic, daar staat het in. :j
Maar in dit geval zal ik het voor je quoten.

Citaat:
Fee is een 4 jarige merrie van Vitens maal Sirius en sleutelwoorden van onze trainingen zijn; Rust, regelmaat, voorwaarts en engelengeduld.

Fee heeft erg de neiging om zich erg op te kroppen en in een valse knik te gooien. Soms laat ik in een keer de teugels vallen om haar even te laten schrikken. Dan kukelt ze bijna voorover en moet je haar goed voorwaarts houden. :=

De laatste 2 weken hangt ze niet meer zo in de teugels, is ze veel voorwaartser en durft ze ook wat meer te zakken en je handen te volgen.
We zijn nu bezig met wat lager rijden. Ik kan haar meestal op een bepaalde lengte laten zakken en dan schiet ze ineens weer in die valse knik, dat vind ze nog heel lastig. Ze volgt mijn handen goed en neemt het bit fijn aan, op de meeste momenten is ze op pinken te rijden en heeft ze een mondje van boter.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:27

leuk! maar blijkbaar weet je niet waar een valse knik vandaan komt?
Dat is het missen van kracht vanachter met een ruiter erop.
dat ga je met voorwaarts rijden écht niet goed krijgen.
Bovendien, dier is harstikke jong.
Bloedlijn zegt me niks, paard, biomechanica is altijd gelijk.
als je de teugels laat vallen en ze gaat op haar snufferd , is zeker al een signaal dat je veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te hoog tempo aan het rijden bent.
Verklaart ook het achter de ll bewegen.
Kracht in de billen, gaat altijd in laag tempo
nooit in hoog.

Laag (zeer laag) tempo en teugeltjes lang. Ga zo maar eens een paar weken rijden (en grote voltes op zit)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 16:29

nombrado schreef:
leuk! maar blijkbaar weet je niet waar een valse knik vandaan komt?
Dat is het missen van kracht vanachter met een ruiter erop.
dat ga je met voorwaarts rijden écht niet goed krijgen.
Bovendien, dier is harstikke jong.
Bloedlijn zegt me niks, paard, biomechanica is altijd gelijk.
als je de teugels laat vallen en ze gaat op haar snufferd , is zeker al een signaal dat je veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te hoog tempo aan het rijden bent.
Verklaart ook het achter de ll bewegen.
Kracht in de billen, gaat altijd in laag tempo
nooit in hoog.

Ik zal je een filmpje laten zien, dan zie je dat het tempo prima is.
Ik snap dat het lastig is conclusies te trekken vanaf de pc. Maar ik nodig je graag uit eens te komen kijken/proberen. :j

Ik heb het ook niet over bloedlijn toch? Dat maakt geen hol uit ben ik met je eens.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:32

o leuk, ben benieuwd naar een filmpje!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 16:44

Het is een beroerd filmpje, maar het tempo is in ieder geval te zien.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 17:37

tempo vind ik te hoog. ;-)
je ziet dat het bewegen vanuit de voorhand gebeurd en niet over 4 benen (en dat komt weer terug in je hand)
als je een kleiner tempo gaat rijden, zal je merken dat het makkelijker gaat.
Vind je ook te star in je hand....het hoofd en hals is de balans van een paard. Daarin moet je (helemaal bij een jong dier) je hand niet vastzetten.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 17:43

Ik ga er op letten en in overleg met mijn instructrice.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:44

"giolli" je reageert vaak nogal kort af, je hoort het niet graag dat een ander opmerkingen maakt.
Nochtans is dat soms een aandachtspunt waard.
ik ben ook van mening eerst meer die neus er uit rijden, dus niet zo vast houden.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 22:17

Het is niet de bedoeling om kortaf te reageren en voor mijn gevoel reageer ik juist overal heel uitgebreid op. :j
Nogmaals bedankt voor de tips en ik ga er wat mee doen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 14:34

Dit was vandaag, heb geprobeerd wat met de tips te doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:21

Leuk dat je dit wilt delen! Ziet er al beter uit, maar ik zou nog lager tempo doen. en meer vrijheid van de voorkant geven.
Kan je je paard ook met lange teugel (losse teugel) een heel laag tempo laten draven? en wat gebeurd er dan? (is altijd een goede graadmeter.)
Je kan zelf op de foto's "leren" zien, dat in de draf, 1 voor en 1 achterbeen gelijktijdig de grond verlaten moet....als het voorbeen langer blijft staan is het teveel op de voorhand.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 15:29

Bedankt, dat wist ik nog niet! Ga ik eens op letten.
Ja, ik heb vandaag echt gevoeld dat ze veel te snel loopt. Langzaam lopen is natuurlijk moeilijker, maar dat is wel belangrijker. Eerst was ze veel te traag en nu veel te snel. :+