Of een goede bijrijder of een goede instructrice of instructeur.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Geryon schreef:Eileen_ schreef:Ik ben het er niet mee eens.
Waarom zou een betere ruiter je paard moeten bijrijden omdat je nog niet goed bent? Daar leert de ruiter toch helemaal niks van? Zie ik veel liever een beginner die bezig gaat met een band opbouwen met het paard en les neemt, om zelf beter te worden.
En nu heb ik het NIET over een groen paard, daar ben ik sowieso niet voor. Een beginner een groen paard laten doorrijden.
Het gaat toch ook niet alleen om de ruiter?
Paard moet op ene bepaalde manier lopen om de ruiter goed te kunnen dragen. Als beginner zijnde lukt dat gewoon niet waardoor het paard niet de juiste spieren behoudt en er zich blokkades gaan ontwikkelen (die die ruiter echter niet voelt). Dat zal veel minder opspelen als het paard regelmatig gereden wordt door een vergevorderde ruiter.
Die sjokt daar gewoon een paar rondjes rond.Anoniem schreef:Samblabla schreef:Ik ben een beginnend ruiter, ik heb een hele eigenwijze merrie dus ik kan niet rijden zoals ieder ander doet. Ik kan niet goed rijden maar probeer er het beste van te maken. Ik krijg hylp genoeg gelukkig en ben niet te trots om hulp te vragen.
Pittige eigenwijze merries zijn het leukste om te rijden.

Sonja schreef:Vraagstelling:
Ik vraag me af waarom het voor beginnende ruiters zo moeilijk is om hun 'trots' in te slikken en een vergevorderde ruiter te vragen hn paard bij te rijden.
"Ik wil het allemaal zélf gedaan hebben", is daarbij wel eens een langskomend antwoord. En aan de ene kant snap ik het, maar aan de andere kant is het voor het paard z'n lijf zó veel fijner als 'ie ook regelmatig echt beter gereden wordt. Dus wáár is het belang van het paard in dezen?
Heeft een paard van een beginnend ruiter (naar bovenstaande definitie) eigenlijk niet gewoon recht op een bijrijder?
Eileen_ schreef:En wanneer loopt een paard goed? Waarom moet dat zo persee?
Ik ken genoeg hele oude paarden die nooit op dragende manier hebben moeten lopen, en toch nog zonder rugproblemen vrolijk rondlopen.
Eileen_ schreef:Geryon schreef:
Het gaat toch ook niet alleen om de ruiter?
Paard moet op ene bepaalde manier lopen om de ruiter goed te kunnen dragen. Als beginner zijnde lukt dat gewoon niet waardoor het paard niet de juiste spieren behoudt en er zich blokkades gaan ontwikkelen (die die ruiter echter niet voelt). Dat zal veel minder opspelen als het paard regelmatig gereden wordt door een vergevorderde ruiter.
En wanneer loopt een paard goed? Waarom moet dat zo persee?
Ik ken genoeg hele oude paarden die nooit op dragende manier hebben moeten lopen, en toch nog zonder rugproblemen vrolijk rondlopen. Mooi voorbeeld is paard van stage vorig jaar (gehandicapte manege). Was (en is) een pony van 43, loopt daar nog gewoon vrolijk mee. Denk maar niet dat die daar op een dragende manier hoeft te lopen hoorDie sjokt daar gewoon een paar rondjes rond.
Andersom ken ik genoeg paarden die wél op zon manier moeten lopen en vol met blessures zitten. Zijn met hun 15e/ 20e ook al mooi op pensioen.
En alle recreatieruiters, die lekker buitenrijden en misschien soms eens in de bak. Zijn dat ook beginners dan?
Ik zeg dan toch liever een goeie instructeur die alles goed aanleert. Eigenaar hoeft ook niet elke dag te rijden, kan ook mooi wat grondwerk doen. Soms paar keer longeren, parelli, schriktraining weetikveel. Leert de eigenaar ook gelijk het paard goed vertrouwen enzo.

Geryon schreef:Omdat een paardenrug niet gemaakt is om op te zitten en een paard je alleen optimaal kan dragen (op lange termijn) als het goed over de rug loopt.. Hoeft trouwens echt niet dragend te zijn, dat is pas bij een hoog niveau.
Als iemand mij verteld dat hun recreatiepaard (waar ze geen dressuur (lees: dressuur is niet hobbelen in de bak) mee doen) geen rugproblemen heeft enzo, geloof ik dat echt niet meteen. Meestal voelen ze het gewoon niet, maar heeft het paard wel degelijk blokkades in het lijf.
.
. De randvoorwaarden zijn namelijk precies hetzelfde en het zijn idd verschillende paarden maar over het algemeen hebben de paarden die intensiever gebruikt worden bij ons op stal (en dat zijn er een stúk meer dan twee
) ook meer 'problemen' dan de paarden die puur recreatief gebruikt worden. Het gaat véél te ver om te zeggen dat al die paarden niet correct gereden zouden worden. De experts (osteo e.d.) noemen het gebruikschade wat impliceert dat door gebruik, schade optreedt. Je zou zelfs kunnen beweren dat meer arbeid gelijk staat aan meer schade. En in dat kader zou je wellicht open kunnen staan voor het feit dat een beginnende ruiter die normaliter minder vraagt van zijn/haar paard, het paard juist minder schade berokkend dan de gevorderde ruiter die allerlei dingen van zijn/haar paard vraagt waar het eigenlijk niet voor 'gemaakt' is
.
Reteinteressant
KingYasFenn schreef:ik vraag mij eerder af waarom beginnende ruiters zich altijd classificeren als top ruiters
ik ken genoeg mensjes die doen alsof ze op hun paard 'de bomb' zijn, maar vervolgens hun peeskapjes achter verkeerd om om hebben etc. etc. xD
(crossbeschermers, wat een ondingen
)
) wel eens op mijn paard, en daar heb ík dan weer een week profijt van. Ik vind het superfijn dat ze dat wel eens wil doen! Ik leer daar het juiste gevoel van krijgen en kan haar dan een tijdje narijden.
Het kan een ruiter en een paard zo ontzettend helpen. Paard snapt niet veel van de ruiter en ruiter niet van het paard, dan lijkt het me sowieso fijn voor het paard om eens duidelijkheid te hebben.