Beginnende ruiters (zie omschrijving) met eigen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WiesRosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:59

Ja ik vind dat je wel gelijk hebt.
Of een goede bijrijder of een goede instructrice of instructeur. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 17:18

WiesRosa schreef:

En tijd, veel tijd. O:)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 17:19

Geryon schreef:
Eileen_ schreef:
Ik ben het er niet mee eens.

Waarom zou een betere ruiter je paard moeten bijrijden omdat je nog niet goed bent? Daar leert de ruiter toch helemaal niks van? Zie ik veel liever een beginner die bezig gaat met een band opbouwen met het paard en les neemt, om zelf beter te worden.

En nu heb ik het NIET over een groen paard, daar ben ik sowieso niet voor. Een beginner een groen paard laten doorrijden.

Het gaat toch ook niet alleen om de ruiter?

Paard moet op ene bepaalde manier lopen om de ruiter goed te kunnen dragen. Als beginner zijnde lukt dat gewoon niet waardoor het paard niet de juiste spieren behoudt en er zich blokkades gaan ontwikkelen (die die ruiter echter niet voelt). Dat zal veel minder opspelen als het paard regelmatig gereden wordt door een vergevorderde ruiter.

En wanneer loopt een paard goed? Waarom moet dat zo persee?
Ik ken genoeg hele oude paarden die nooit op dragende manier hebben moeten lopen, en toch nog zonder rugproblemen vrolijk rondlopen. Mooi voorbeeld is paard van stage vorig jaar (gehandicapte manege). Was (en is) een pony van 43, loopt daar nog gewoon vrolijk mee. Denk maar niet dat die daar op een dragende manier hoeft te lopen hoor :)) Die sjokt daar gewoon een paar rondjes rond.
Andersom ken ik genoeg paarden die wél op zon manier moeten lopen en vol met blessures zitten. Zijn met hun 15e/ 20e ook al mooi op pensioen.
En alle recreatieruiters, die lekker buitenrijden en misschien soms eens in de bak. Zijn dat ook beginners dan?

Ik zeg dan toch liever een goeie instructeur die alles goed aanleert. Eigenaar hoeft ook niet elke dag te rijden, kan ook mooi wat grondwerk doen. Soms paar keer longeren, parelli, schriktraining weetikveel. Leert de eigenaar ook gelijk het paard goed vertrouwen enzo.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 17:32

Anoniem schreef:
Samblabla schreef:
Ik ben een beginnend ruiter, ik heb een hele eigenwijze merrie dus ik kan niet rijden zoals ieder ander doet. Ik kan niet goed rijden maar probeer er het beste van te maken. Ik krijg hylp genoeg gelukkig en ben niet te trots om hulp te vragen. :)

Pittige eigenwijze merries zijn het leukste om te rijden. :Y)

Ja echt, wat een feest. :')
Als ik linksaf wilt gaat ze rechtsaf. :p

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 17:32

Sonja schreef:
Vraagstelling:

Ik vraag me af waarom het voor beginnende ruiters zo moeilijk is om hun 'trots' in te slikken en een vergevorderde ruiter te vragen hn paard bij te rijden.
"Ik wil het allemaal zélf gedaan hebben", is daarbij wel eens een langskomend antwoord. En aan de ene kant snap ik het, maar aan de andere kant is het voor het paard z'n lijf zó veel fijner als 'ie ook regelmatig echt beter gereden wordt. Dus wáár is het belang van het paard in dezen?

Heeft een paard van een beginnend ruiter (naar bovenstaande definitie) eigenlijk niet gewoon recht op een bijrijder?

Ten eerte, een paard gaat echt niet dood aan een paar dagen niet rijden. Trainen kan je ook naast het paard. Iemand die misschien op het zadel geen verbetering kan brengen kan misschien wel met longeren het paard op niveau houden. Er is zo veel meer dan alleen rijden, je kan op allerlij verschillende manieren trainen.

Daarnaast geloof ik niet dat de beginnende ruiter ooit een gevorende ruiter gaat worden als iemand anders elke keer de problemen voor de beginnende ruiter oplost, op die manier komt de beginnende ruiter nooit veder dan beginnende ruiter. Juist wanneer er goede begeleiding is en de beginnende ruiter dingen leert oplossen onder begeleiding vind ik dat er sprake is van progressie voor zowel het paard als de beginnende ruiter.

Dus nee, ik vind dus niet dat er persee een bijrijder hoeft te zijn voor het welzijn van het paard.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 17:35

ik ben het zeker met je eens!
Ik heb zelf ook als 13 jarige een groen paard deels ingereden en daarna doorgereden, en toen was ik al wel een gevorderde ruiter.
Maar ik merk dat ik nu pas, nu ik 18 ben, echt vergevorderd ben. ik kan nu pas op elk paard rijden, ik kan een paard nu echt trainen en verbeteren.
Eigenlijk kan je dan pas wat voor een paard betekenen, naast lichaamsbeweging natuurlijk.

daarvoor kan je een paard met goede instructie ook trainen, maar dat kost dan veel meer moeite om je paard ook echt wat te leren. Ik kon een aantal jaar geleden mn eigen paard goed rijden, daar kreeg ik les op, maar een ander paard was dan gewoon lastig, dat kostte weer tijd. Nu kan ik elk paard goed rijden. dat is een behoorlijk verschil, en elk paard zou een vergevorderde ruiter toch wel een a twee keer in de maand en het liefst veel vaker, op z´n rug moeten hebben, Zodat het paard ook vooruit gaat, en niet alleen de ruiter zelf.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:06

Eileen_ schreef:
Ik ken genoeg hele oude paarden die nooit op dragende manier hebben moeten lopen, en toch nog zonder rugproblemen vrolijk rondlopen.

Eileen, dat is mijn idee ook een beetje. Als de belasting van het paard niet erg hoog is, en er over het algemeen gewoon rustig en basis gereden wordt, valt het allemaal vaak wel mee. Zijn geen hoogstaande atleten, maar wel paarden die gewoon ongecompliceerd een hoge leeftijd halen. En wat dat aangaat denk ik dat er voor nononsense recreatieruiters, ook als die gewoon hun hele leven in de halfgevorderdengroep blijven hangen, een prima wereld is. Daar hoef je niet per se aan te gaan trekken met hoogniveau bijrijders.

En StormHeidi: wat jij zegt over onzekerheid klopt zeker. En de manier waarop er vaak gereageerd wordt, zowel hier als in het 'echt' nodigt bepaald niet uit om je echt kwetsbaar en open op te stellen. Niet zelden hebben bijrijders, stalgenoten en instructeurs een vrij harde mening over alles wat in hun ogen fout is, en als je dan niet meteen en onmiddellijk de adviezen opvolgt, bijvoorbeeld omdat ze tegenstrijdig zijn, dan wordt er soms erg onvriendelijk gereageerd.

Terwijl dat lang niet altijd eigenwijzigheid is of arrogantie, maar puur onzekerheid over wie je nou moet geloven en hoe je je weg moet vinden in al die zaken.

Zo kreeg ik ooit twee verschillende manieren om te springen. De ene is op tijd in verlichte zit en in verlichte zit blijven, de andere is blijven zitten en meegaan op de sprong. Kan. Het zijn 2 verschillende benaderingen van het beginnen met springen, met elk een paar zinnige argumenten. Maar toen het in de les naar voren kwam werd het niet met zinnige argumenten uitgelegd, nee, de andere methode werd flink afgekraakt en belachelijk en slechte instructeur en... En toen ik zei dat ik het erg moeilijk vond om zo ineens van methode te switchen was de reactie ook bepaald niet vriendelijk.

Ik heb daarbij inderdaad de beslissing genomen om de adviezen van 1 instructeur niet meer op te volgen en snel daarna om helemaal uit de les te gaan. Niet omdat ik eigenwijs was en dacht dat ik het wel beter wist, maar puur omdat ik geen wijs kon uit de tegenstrijdige zaken en ik niets met de aanwijzingen kon. Het is jammer dat er dan al snel gezegd wordt dat je niet wilt, dat je niet het beste voor hebt met je paard, dat je moet gaan dammen etc - want dat is dan gewoon niet het geval.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:15

Eileen_ schreef:
Geryon schreef:

Het gaat toch ook niet alleen om de ruiter?

Paard moet op ene bepaalde manier lopen om de ruiter goed te kunnen dragen. Als beginner zijnde lukt dat gewoon niet waardoor het paard niet de juiste spieren behoudt en er zich blokkades gaan ontwikkelen (die die ruiter echter niet voelt). Dat zal veel minder opspelen als het paard regelmatig gereden wordt door een vergevorderde ruiter.

Ik ken genoeg hele oude paarden die nooit op dragende manier hebben moeten lopen, en toch nog zonder rugproblemen vrolijk rondlopen. Mooi voorbeeld is paard van stage vorig jaar (gehandicapte manege). Was (en is) een pony van 43, loopt daar nog gewoon vrolijk mee. Denk maar niet dat die daar op een dragende manier hoeft te lopen hoor :)) Die sjokt daar gewoon een paar rondjes rond.
Andersom ken ik genoeg paarden die wél op zon manier moeten lopen en vol met blessures zitten. Zijn met hun 15e/ 20e ook al mooi op pensioen.
En alle recreatieruiters, die lekker buitenrijden en misschien soms eens in de bak. Zijn dat ook beginners dan?

Ik zeg dan toch liever een goeie instructeur die alles goed aanleert. Eigenaar hoeft ook niet elke dag te rijden, kan ook mooi wat grondwerk doen. Soms paar keer longeren, parelli, schriktraining weetikveel. Leert de eigenaar ook gelijk het paard goed vertrouwen enzo.

Omdat een paardenrug niet gemaakt is om op te zitten en een paard je alleen optimaal kan dragen (op lange termijn) als het goed over de rug loopt.. Hoeft trouwens echt niet dragend te zijn, dat is pas bij een hoog niveau.
Als iemand mij verteld dat hun recreatiepaard (waar ze geen dressuur (lees: dressuur is niet hobbelen in de bak) mee doen) geen rugproblemen heeft enzo, geloof ik dat echt niet meteen. Meestal voelen ze het gewoon niet, maar heeft het paard wel degelijk blokkades in het lijf.

WiesRosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:15

Anoniem schreef:
WiesRosa schreef:

En tijd, veel tijd. O:)

Dat ook zeker weten!

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:19

ik vraag mij eerder af waarom beginnende ruiters zich altijd classificeren als top ruiters :)

ik ken genoeg mensjes die doen alsof ze op hun paard 'de bomb' zijn, maar vervolgens hun peeskapjes achter verkeerd om om hebben etc. etc. xD

Maar ik snap je gedachte helemaal.
vraag hulp als je hulp nodig heb, op tijd en niet als je je paard al verknalt hebt.
accepteer dat 'hij doet het niet' een gevolg is van ' jij doet het niet goed' :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 09:26

Geryon schreef:
Omdat een paardenrug niet gemaakt is om op te zitten en een paard je alleen optimaal kan dragen (op lange termijn) als het goed over de rug loopt.. Hoeft trouwens echt niet dragend te zijn, dat is pas bij een hoog niveau.
Als iemand mij verteld dat hun recreatiepaard (waar ze geen dressuur (lees: dressuur is niet hobbelen in de bak) mee doen) geen rugproblemen heeft enzo, geloof ik dat echt niet meteen. Meestal voelen ze het gewoon niet, maar heeft het paard wel degelijk blokkades in het lijf.

Grappig dat je dit zegt want ik wilde hier net iets over posten. Ik heb twee paarden, een bonte kruising en een haflingerruin. De bonte wordt (o.a.) dressuurmatig goed getraind (met regelmatige begeleiding van onder andere een DA), de haflinger wordt volgens het lang-leve-de-lol principe gereden en amper dressuurmatig getraind. De osteo en paardenmasseur komen hier regelmatig langs en guess what; de haf heeft NOOIT iets. Niet de minste blokkade, geen ribben die vast zitten, geen gevoeligheid op wat voor spier dan ook, niks, nada, noppes. En de Bonte? Daar wordt altijd wel wat bij gevonden, geen major issues, standaard 'gebruikersschade'. En tóch wordt mijn bonte wel degelijk correct getraind ;).

Nu is dit natuurlijk geen grootschalig onderzoek maar ik zou niet zonder meer durven beweren dat een paard per se dressuurmatig getraind moet worden om goed te blijven.

Daarbij, hoeveel écht goede ruiters zijn er nou werkelijk? Veel minder dan je denkt vermoed ik. Ik geloof niet dat een bijrijder doorgaans beter rijd dan de eigenaar. De eigenaar heeft altijd meer ervaring op zijn/haar eigen paard. Dan kan het niveau van de bijrijder wel hoger zijn maar met goede begeleiding kan de beginnende eigenaar dat ook krijgen.

Nogmaals, ik ben veel meer voor goede begeleiding en een osteo af en toe dan per se een bijrijder.

Anoniem

Re: Beginnende ruiters (zie omschrijving) met eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:14

Behalve dat het geen grootschalig onderzoek is, raakt de vergelijking ook kant noch wal omdat je het over twee verschillende type paarden hebt ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:18

Sonja, nee zo stellig beweren dat het kant noch wal raakt zou ik zéker niet durven ;). De randvoorwaarden zijn namelijk precies hetzelfde en het zijn idd verschillende paarden maar over het algemeen hebben de paarden die intensiever gebruikt worden bij ons op stal (en dat zijn er een stúk meer dan twee ;)) ook meer 'problemen' dan de paarden die puur recreatief gebruikt worden. Het gaat véél te ver om te zeggen dat al die paarden niet correct gereden zouden worden. De experts (osteo e.d.) noemen het gebruikschade wat impliceert dat door gebruik, schade optreedt. Je zou zelfs kunnen beweren dat meer arbeid gelijk staat aan meer schade. En in dat kader zou je wellicht open kunnen staan voor het feit dat een beginnende ruiter die normaliter minder vraagt van zijn/haar paard, het paard juist minder schade berokkend dan de gevorderde ruiter die allerlei dingen van zijn/haar paard vraagt waar het eigenlijk niet voor 'gemaakt' is ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:20

Ik zou daar idd héél graag eens gedegen onderzoeksresultaten van willen zien :j Reteinteressant :j

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:23

Dan heb ik het wel over ruiters met gezond verstand en (evt) goede begeleiding hè. Dus geen ruiters die het paard met de kin op de borst dwingen, niet passend tuig hebben o.i.d.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:58

KingYasFenn schreef:
ik vraag mij eerder af waarom beginnende ruiters zich altijd classificeren als top ruiters :)

ik ken genoeg mensjes die doen alsof ze op hun paard 'de bomb' zijn, maar vervolgens hun peeskapjes achter verkeerd om om hebben etc. etc. xD

Ach, dat overkomt de beste wel eens hoor ;) (crossbeschermers, wat een ondingen := )
Maar daar heb je wel een punt hoor. Voor mijn gevoel heeft dat met leeftijd te maken. Oudere beginners stellen zich veel meer open voor advies en schamen zich denk ik minder voor het feit dat ze iets niet weten...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:40

Zelf (Vergevorderd ruiter) heb ik 1x in de week het paard van mn tante (Beginnend ruiter) bijgereden. Ze had hier de hele week profijt van.

Andersom rijdt mijn vriendin (GP niveau: ik reken haar onder Vergevorderd ruiter tot de macht 558754867 :P ) wel eens op mijn paard, en daar heb ík dan weer een week profijt van. Ik vind het superfijn dat ze dat wel eens wil doen! Ik leer daar het juiste gevoel van krijgen en kan haar dan een tijdje narijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:58

Ik ben ook redelijk gevorderd maar vind het ook heerlijk als een betere ruiter mijn paard eens rijdt :j
EN leuk om te zien! Daar kan ik echt van genieten!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 17:03

Had dat eens met mijn paard. De instructeur, een klassieke hogeschoolruiter, ging er eens op omdat ik het appuyement er niet uit kon rijden. Wist niet wat ik zag, paard deed het alsof hij het dagelijks deed. Supergaaf en daarna lukte het mij ook (met zijn hulp).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 17:18

Hier dezelfde ervaringen. Heerlijk als mijn instructeur er eens op reed :j Het kan een ruiter en een paard zo ontzettend helpen. Paard snapt niet veel van de ruiter en ruiter niet van het paard, dan lijkt het me sowieso fijn voor het paard om eens duidelijkheid te hebben.