waar stuur jij mee??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 13:20

Starbreeze schreef:
Volgens mij bedoelen jullie allebei hetzelfde :) ze VRAAGT op de binnenteugel en jij VRAAGT stelling. Het is een samenspel van meerdere hulpen.

Als ze het op die manier bedoelt, dan bedoelen we inderdaad hetzelfde. :)

@listiglistje: Waarom? Omdat dat de basis is, datgene waar iedereen mee begint. Hoe rechter je paard word, hoe sterker je paard word, hoe minder deze over de schouder weg zal lopen, niet meer nodig omdat het paard zichzelf kan dragen op de volte en in andere oefeningen. Maar in het begin is het wel degelijk het doel om het paard correct te houden in wendingen, en dat doe je nog steeds met de buitenteugel. Belangrijk is regelmatig te controleren of de schouders nog te plaatsen of gewoon lichte stelling te vragen zijn zonder dat het paard afwendt. Daarbij, dat het gebruik van de teugels 'veranderd' bij het vorderen van het niveau, is logisch en ik schrijf nergens dat het niet zo is. :)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 14:09

nombrado schreef:
Johanna59 schreef:
Een paard is als een veer. Wat je er aan de achterkant instopt( aan energie) moet je aan de voorkant gedoseerd tegen houden.
Doe je dat niet, dan valt hij uit elkaar.

dus een paard kan in vrijheid niet "bij elkaar" bewegen, en piaffe of passage passen laten zien?

Een paard kan geen piaff en passage doen in de wei. Hij kan wel verheven draven, bijvoorbeeld als hij opgewonden is.
Passage en piaff moet je trainen. Dat kan een paard niet zomaar.
Hij kan ook niet appuyeren, schouderbinnenwaarts lopen, of wissels om de pas laten zien.
Dus je hebt gelijk, een paard in vrijheid kan niet bij elkaar bewegen.

CrazyIris

Re: waar stuur jij mee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 14:56

Ik heb leren sturen met buitenteugel en binnenbeen, ik rijd met bit. Maar heel af en toe bitloos :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 17:04

In Bit staat een stuk over teugeldruk. Die van Imke was dacht ik 500gr per teugel en loopt soms kort op bij ophoudingen of correcties.

Aanleuning mag best stevig zijn, maar paard mag nooit op de teugel hangen. Alles wat ze voor hangen komen ze achter te kort.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 17:15

500 gr per teugel? pfoe....dat vind ik nogal wat

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 17:31

halve kilo, Zoiets zal ik ook hebben per teugel, tenmiste als hij er fijn aan trekt van achteruit, dan lopen ze vanzelf in je hand :z dan is het puur genieten van dat gevoel onder je, heerlijk gevoel!

Trekt hij er van achter niet aan dan loopt ie maar voor een 6, maar dan is hij wel heel licht in de mond en krijg ik voor mij gevoel geen fijne aanleuning door het missen van die voorwaartse drive/go....
Had ik de laatste 2 maanden toen hij niet helemaal fit was door voerverandering :(:)

Waslijnendressuur ben ik zelf geen fan van :o

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 17:45

Starbreeze schreef:
In Bit staat een stuk over teugeldruk. Die van Imke was dacht ik 500gr per teugel en loopt soms kort op bij ophoudingen of correcties.

Aanleuning mag best stevig zijn, maar paard mag nooit op de teugel hangen. Alles wat ze voor hangen komen ze achter te kort.

Wel fijn om te lezen dat Imke ook een constant gelijke druk op 2 teugels heeft! En niet buiten of binnen meer....

Overigens hangt die van Imke dan echt niet in haar hand hoor, dat is puur de voorwaartse energie/go, die voor opgevangen wordt,
daardoor gaat het paard nog meer bergop lopen en nog meer in de verzameling.

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 17:51

Mij is het ook zo geleerd, en ik denk aan menig bokker ook. Links is linkerteugel, rechts is rechterteugel. Ja, ik stuur nu ook zo, maar veel minder. Op Kyra stuur ik nu vooral met benen, maar geef soms ook een trek aan de teugels :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 18:18

listiglistje schreef:
Starbreeze schreef:

Wel fijn om te lezen dat Imke ook een constant gelijke druk op 2 teugels heeft! En niet buiten of binnen meer....

Overigens hangt die van Imke dan echt niet in haar hand hoor, dat is puur de voorwaartse energie/go, die voor opgevangen wordt,
daardoor gaat het paard nog meer bergop lopen en nog meer in de verzameling.

De website van de teugeldrukmeter is http://www.centaur.pro. Heb zelf nog niet gekeken maar vond het artikel erover ook interessant. Voor mij was het ook een bevestiging. Heb mn zus wel eens laten voelen hoeveel teugeldruk ikzelf had omdat ze zelf steeds met klapperteugels zat. Dat was een eyeopener.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:36

Ik stuur met alles tegelijkertijd :)) Ik ga niet alleen met mijn zit sturen, dan raakt die toch uit balans??
Die van mij loopt prima op 2 teugels en is fijn in de hand.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:14

Starbreeze schreef:
Lara_Silver:
Citaat:
Maar als ik naar rechts wil en ik vraag daarbij niks aan mijn rechterteugel dan gaat geen van mijn paarden naar rechts.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Volgens mij bedoelen jullie allebei hetzelfde :) ze VRAAGT op de binnenteugel en jij VRAAGT stelling. Het is een samenspel van meerdere hulpen.

Klopt! Starbreeze beschrijft goed wat ik bedoel!
Even ingaande op de quote/citaat hierboven. Als ik met mijn buitenteugel de hulp geef om af te wenden, krijg ik een soort schouderbinnenwaarts-effect en ik moet dan vragen op de binnenteugel om vervolgens ook daadwerkelijk af te wenden. Dit bedoel ik met bovengenoemd citaat. Maar in het rijden van een volte heb ik mijn buitenteugel niet nodig om te corrigeren omdat hij als het goed is gewoon door de africhting al voldoende in balans loopt.

Verder zegt Starbreeze nog iets heel essentieels wat naar mijn mening de hoofdmoot was in mijn eerste post:
Citaat:
Het is een samenspel van meerdere hulpen.

Ik denk dus dat we uiteindelijk hetzelfde bedoelen en hetzelfde willen bereiken, namelijk het paard aan de buitenteugel hebben. Maar dat we dit anders omschrijven.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:22

listiglistje schreef:
Waarom binnen-en buitenteugel gebruiken? Ik heb op beide teugels (zoveel als mogelijk) constant gelijke druk :)

als een paard hoger in de africhting komt dan kan je voortaan sturen met je zit en benen
en het sturen zelf in de (zwaardere) oefeningen doe ik door het minuscuul verplaatsen van mijn handen naar links en rechts. (dit is misschien maar 1 cm)
Ik stuur mijn paard ook vanuit de schouders voor (schouders plaatsen) ipv in de mond.

links en rechts sturen is leuk bij jonge paarden en ook de buitenteugel/buitenbeen erbij ,
maar bij een hoger opgeleid paard ben ik meer bezig met het plaatsen van de schouders als voorkomen dat je paard
over de buitenschouder wegloopt of achter uitzwaait...daar heb je die buitenteugel niet meer voor nodig :D

Lara_Silver schreef:
@listiglistje: Waarom? Omdat dat de basis is, datgene waar iedereen mee begint. Hoe rechter je paard word, hoe sterker je paard word, hoe minder deze over de schouder weg zal lopen, niet meer nodig omdat het paard zichzelf kan dragen op de volte en in andere oefeningen. Maar in het begin is het wel degelijk het doel om het paard correct te houden in wendingen, en dat doe je nog steeds met de buitenteugel. Belangrijk is regelmatig te controleren of de schouders nog te plaatsen of gewoon lichte stelling te vragen zijn zonder dat het paard afwendt. Daarbij, dat het gebruik van de teugels 'veranderd' bij het vorderen van het niveau, is logisch en ik schrijf nergens dat het niet zo is. :)

Mee eens! Hoe verder in de africhting hoe minder het nodig is om een van de teugels te gebruiken als correctie van een paard dat niet sterk/recht genoeg is om in balans door een wending te lopen. Met als gevolg: bijna constant gelijke druk.

Ik denk alleen dat het niet realistisch is om te zeggen dat je constant gelijke druk hebt. Tuurlijk ben ik het ermee eens dat als je paard rechtuit gaat je gelijke druk hebt op beide teugels en er dan geen sprake is van een zwaardere binnen- of buitenteugel. Maar je maakt me niet wijs dat als jij een volte draait, waarbij je paard correct gesteld en gebogen is, je gelijke druk hebt op beide teugels. Mijn inziens is dat niet mogelijk omdat je paard bij een correcte buiging automatisch tegen je buitenteugel aan loopt en je binnenteugel lichter wordt.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:49

Ik heb een heel lief paard. Namelijk een paard dat helemaal niets meer doet zoals het moet en compleet afslaat en gaat klooien als je teveel aan je teugels zit en probeert te sturen met je teugels. Oftewel, hier leer ik heel veel van. Sponzen, spelen, links-rechts geklooi wat veel ruiters word aangeleerd? Moet ik echt niet proberen bij meneer, gewoon constante verbinding proberen te houden en er naartoe rijden... Moet wel toegeven dat ik nog regelmatig iets op probeer te lossen met mijn teugels, waaronder sturen, waar dit niet zo zou moeten. Paard reageert hier ook gelijk op door te gaan klieren en door mij heen te rennen, en af en toe vergeet ik dan ook dat dit is vanwege dat IK teveel aan de teugels zit. Probeer er altijd heel erg op te letten vanuit centrum/zit/benen te rijden, Maar toch iets wat vaak moeilijker blijkt dan dat het lijkt! Desalniettemin ben ik het 100% eens met sturen vanuit het lichaam ipv de hand, al denk ik wel dat ook sturen een samenspel van hulpen is, en probeer ik als ik rij dit ook altijd zo te doen. Maar goed, iedereen maakt fouten en moet leren en ruitergevoel ontwikkelen. Ben blij dat mijn paard eigenlijk vrij goed aangeeft dat ik iets fout doe, ook al heb ik dit nog lang niet altijd door.

xVultures

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:13

het valt mij ook op dat het nogsteeds verkeerd aangeleerd word bij manege's en andere lessen.
mij is het ook verkeerd aangeleerd; met de teugels sturen.
Uiteindelijk heeft de eigenaresse van mijn verzorgpaard de juiste manier geleerd. *\o/*
Het was wel ff heel erg afleren voor mij...
Nu doe ik zoveel mogelijk vanuit mijn zit.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:17

Als ik een beetje naar links leun/mijn bekken naar links draai gaat mijn paard al naar links. Duw ik met mijn binnen been dan buigt ze daar omheen. En met mijn binnenteugel vraag ik stelling.
De hulpen waren met inrijden heel groot maar nu amper zichtbaar

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:17

Ik ben mijn paard aan het inrijden en het leren sturen valt nog niet mee. Ik doe het op mijn gewicht en zit en ik gebruik me benen. Ook doe ik nu nog ovetdreven met mn teugels sturen. Buitenteugel tegen de hals en binnenteugel van de hals af (links). Niet te veel druk of trekken want ze voelt het heus wel als de Buitenteugel tegen de hals zit. Ze snapt het aardig alleen protesteert ze nog tegen het bit. Dit corrigeer ik met me been.

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 00:11

Het topic is een tijdje offtopic geweest. Maar ^^ hierboven word gemeld dat heel overdreven sturen is: binnen hand van de hals en buitenhand tegen de hals. Maar ik stuur ook nog zo bij mijm haflinger die al 12 is. Ik rijd ook op me zit maar als ik wendingen maakt buigt ze dan mooi om me heen en gaat ze nagevelijk lopen.

DanonePower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:38

Ik stuur ook door binen hand van de hals te doen en buitenhand tegen de hals.

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:50

Ik probeer vooral met benen en zit. Maar ook wel is met buitenhand tegen de hals, binnenhand van de hals. :)

Tinneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:35

Beide, eerst benen en dan teugels, hangt af hoe het paard op de beenhulpen reageert. :)

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 00:40

Ik vind zelf ook dat ze dan mooier loopt. Vandaag zonder zadel gereden en ze liep echt heel goed! Komt dit omdat ik dan meer op mijn zit rijd?

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:31

Ik geef toe, ik stuur met mijn teugels. Ik doe binnenteugel én buitenbeen, en dit werkt gewoonweg het best voor mij en mijn paard, wel probeer ik zo min mogelijk hulp te geven met mijn hand.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:40

Waarom 'geef je toe'...? Er is toch helemaal niets mis mee. :)

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 07:27

Oh haha idd, had meer het eerste deel van het topic gelezen en daar was bijna niemand het ermee eens, maar ik lees nu hierboven dat inderdaad meer mensen dat doen :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 09:34

Ik denk ook dat als je bij de mensen die hier verkondigen enkel en alleen op zit te rijden, het hoofdstel eraf haalt en ze vraagt een B proef te rijden het ze niet allemaal zal lukken. Mij ook nog niet. Vanaf een bepaald niveau geloof ik het wel helemaal en bij bepaalde combinaties ook, maar niet in de grote getalen als men hier beweert. Er is niets mis mee op teugel te sturen ter ondersteuning van zit en beenhulpen.