Sorry, quote functie doet het weer niet...
HWN, jij zegt:
Filmpje van Anja Beran heb ik niet gezien, heb wel haar dvd, en ben er helemaal fan van.
Hier het filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=_oSHXKzHmqoWat vindt jij van de uitgestrekte draf die zij laat zien? Zie rond minuut 2.33.
Als jij dit wenselijk, een goede uitvoering vindt... I rest my case. Of je dit nu onder topsport of gymnastiek schaart; in beide gevallen lijkt mij het echt niet wenselijk dat een paard zo loopt. Zo heb ik ze in de int. GP ring nog nooit zien lopen, maar misschien dat ik iets heb gemist... dat kan natuurlijk. Ik heb nog nooit zo''n extreem voorbeeld gezien van uitstrekken met een holle rug en achterbenen volledig achter de massa. Nek het hoogste punt en neus voor de ll, dat dan weer wel. Als je niet verder kijkt dan dat, dan kan ik mij voorstellen dat je dat wel goed vindt. Het is maar net hoe je het bekijkt. Dressuur is uiteindelijk emotie. Het moet mooi zijn om naar te kijken. En wat je mooi vindt, kan ook afhangen van je smaak. En over smaak valt niet te twisten.
Verder is '' de nek als hoogste punt'' als goede trainingshouding allang achterhaald. Onderzoek heeft uitgewezen dat paarden zich juist beter voelen en minder stress ervaren in een meer lage ronde houding. (en ja ook de extreme LDR houding geeft stress, maar niet meer stress dan een opgerichte houding, dat was beide ongeveer gelijk. In extreme oprichting werd zelfs nog iets meer stress ervaren als in de extreem ldr houding. Elke niet natuurlijke houding in meer of mindere mate stress bij het paard). Is destijds op het global dressageforum geweest, en het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van een anti-LDR persoon. Die kreeg zijn visie dus niet geheel bevestigd. En over een beetje stress hoeven we helemaal niet spastisch te doen. Wij ervaren in ons dagelijks leven ook zo nu en dan een beetje stress. Dat houdt je scherp. Paarden ervaren in de natuur ook zo nu en dan stress. Het wordt pas een probleem als die stress veel te veel en/of continu is. Als je je paard geen stress wil bezorgen moet je er niet op gaan zitten. Een paard ervaart ook stress als het ergens van schrikt of iets met een soortgenoot uit moet vechten. Als je dat niet wil moet je hem in een glazen kooitje zetten.
De (gematigd) lage ronde houding komt het meest in de buurt van de natuurlijke houding van een paard. Paarden lopen in de natuur, in vrijheid namelijk alleen maar opgericht als zij gevaar zien, als er spanning is, of als ze andere paarden proberen te imponeren. Wij vragen in de dressuur aan het paard in een die houding te gaan lopen die hij normaal gesproken alleen aan zou nemen als er spanning of gevaar is, en tegelijkertijd willen we dat hij daarbij rustig, alert en ontspannen is. In feite is dat tegenstrijdig voor een paard. Dat is hetzelfde als wanneer een mens blij moet kijken terwijl hij boos is of andersom. Of zich open en ontspannen moet opstellen met zijn armen over elkaar en opgetrokken schouders. Door een paard goed te gymnasticeren kun je hem wel zo trainen dat hij de opgerichtte houding beter aankan/vol kan houden en daarbij ontspannen en losgelaten kan blijven. Maar die houding is voor en door de mens bedacht en er is niks natuurlijks aan. Een paard in de oprichting en de verzameling, wat verheven loopt ziet er trotster uit, en dat is vooral leuk voor ons. Maar voor het paard zelf heeft het niet zoveel meerwaarde.
Ik vind '' nek het hoogste punt'' op zichzelf een slecht referentiepunt, want zat paarden die voor de ll lopen en nek het hoogste punt en totaal niet nageeflijk in de kaak en nek zijn. De nek het hoogste punt en neus voor de ll is de gewenste houding in de proef, maar gelukkig realiseren steeds meer ruiters zich dat dat niet de meest effectieve trainingshouding is om een paard goed te gymnasticeren.
@ Air: een draver zal om dezelfde reden nooit goed (lees: gedragen, met voldoende sprong, in 3 takt, met soupelesse) gaan galopperen om dezelfde reden waarom een fries nooit een goed Z parcours af zal leggen. (alhoewel er natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel zijn) Daar zijn ze niet voor gefokt, wat er van nature niet inzit kun je er ook niet uithalen. Je kunt met veel pijn en moeite dressuurmatig de galop misschien wel opschroeven van een 3 naar een heel mager 5 of 6-je. Maar die 3 zal nooit een 8 of 9 worden. Elke fries kun je wel over een hindernis 1.30 jagen. Maar met goed gevolg een Z parcours met technische lijntjes afleggen; dat zit er voor zo''n paard gewoon niet in. Maar dat laatste lijkt iedereen wel logisch te vinden. Maar in de dressuur moet ieder paard maar meekunnen. Ik denk daar dus anders over. Dat het gebeurt vind ik geen bewijs dat het kan. Het wordt vaak een treurige vertoning dan.
Ik ben nooit goed geweest in wiskunde. Met veel pijn en moeite kon ik wel slagen met een 5,6. Maar plezier heb ik er nooit in gehad. Ik had meer plezier in andere vakken, waarmee ik met minder moeite veel betere resultaten haalde. Ik geloof meer in sterke punten en talenten verbeteren, dan in minpunten opschroeven naar iets middelmatigs. Het eerste geeft meer plezier en voldoening, het tweede alleen maar frustratie. Dat geldt voor mensen en ik denk dat dat ook geldt voor paarden. Ik vind dat je een paard zijn zijn waarde moet laten.