Hoe hoger het niveau, hoe vlakker de galop lijkt wel...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snissje

Re: Hoe hoger het niveau, hoe vlakker de galop lijkt wel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 08:21

Ja dat ben ik met je eens. Even misschien een stom voorbeeld maar als een paard plast (merrie in dit geval) dat kantelt ze toch ook haar bekken? Of als je de waterspuit op hun kont zet?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 08:31

snissje schreef:
Ja dat ben ik met je eens. Even misschien een stom voorbeeld maar als een paard plast (merrie in dit geval) dat kantelt ze toch ook haar bekken? Of als je de waterspuit op hun kont zet?

Paard kan zijn bekken kantelen. Zonder het bekken te kantelen kan hij zijn achterhand niet goed onderbrengen aldus mijn osteopaat. Interessant topic!

Tijdens een dressuurtraining train je net zo goed de rug als de buikspieren m.i is de uitleg hier ander maar komt het op hetzelfde neer.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:47

snissje schreef:

Zo moet ik van de osteo regelmatig met twee pennen van mijn paard d'r heup over de huid richting de billen trekken. Resultaat is dat ze haar kont intrekt en haar rug bolt ter hoogte van het si-gewricht. In het begin plopten alle wervels als ik dit deed, inmiddels niet meer. Met een pen over de onderkant van de buik gaan geeft een bolling van het middenstuk, die hoef ik minder vaak te doen. Maar dat zijn makkelijke kleine dingetjes om te doen die wel verschil kunnen maken. Mijn paard met EMND is nog steeds aan het verbeteren, ook qua gangen :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:03

Hoi Vera,
dank voor je uitleg, al ontgaat en en ander mij.
Vera schreef:
Wervels kunnen drie bewegingen maken;
-Bollen en hollen
-Draaien en kantelen t.o. Van eigen positie
-Links en rechts zijwaarts.

Die snap ik: zowel voor mens als paard geldt, dat je je wervelkolom op 3 manieren kunt bewegen. (Hol/bol maken, torsie maken, maar links/ rects buigen - liever geen combinaties.)
Vera schreef:
Meeste beweging zit onder je zadelgedeelte want andere wervels

Eh...
ik ben geneigd te zeggen: de halswervels van het paard zijn het bewegelijkst, met de lendewervels op ruime afstand als 2e. De borstwervels (die onder het zadel zitten) worden ook door de ribben 'tegengehouden'. (Borstwervels kunnen wel tov. elkaar bewegen, maar slechts met mate - wat op zich goed is, door die stevigheid kunnen we er op zitten.)
Vera schreef:
De lendenwervels zitten met kraakbeen aan elkaar of liggen door de uitsteeksels te dicht bij elkaar.

Ik heb altijd begrepen, dat (vrijwel) alle wervels een kraakbeenverbinding 'met de buren' hebben, dus niet alleen de lendewervels.
En uiteraard: 'dingen' als doornuitsteeksels verhinderen een al te vrije beweging. De wervelkolom moet nu eenmaal "balanceren" tussen stijf/ stevig zijn (want aanhechtingspunt spieren en steun geven, zorgen dat een paard niet doorkrakt onder het gewicht van ruiter of zijn eigen ingewanden)
en soepel zijn.

...als ik je tekst goed lees/ begrijp:
Vera schreef:
(lendewervels)(...) kunnen wel wat hollen en bollen.

Wat mij betreft is dat het kantelen van het bekken: door de actie van de illiopsoasspier bollen de lendewervels en komen de sacrale wervels onder een andere hoek te staan.

Vera schreef:
Draaien en kantelen kan alleen in het bekkengebied door het ondertreden van het achterbeen.

Als een paard gaat liggen (en vooral weer opstaat) wordt er getordeerd in het lendegebied.
En idd: door het ondertreden van het achterbeen (het korter worden van de illiopsoas spier) kantelt het bekken.

En een kleine valkuil: een spier aan het werk zetten is: ''zeggen'': 'wordt kort!'
(Vandaar al die lui in het park, die na het joggen "die boom proberen om te duwen" - dat is na gedane arbeid de spieren weer oprekken. Met Knollie doe ik het wortelspelletje "carrot strech".)
...en de spieren die we doorgaans als ruiters voelen als zijnde rugspieren hebben als functie... het hol maken van de wervelkolom.
De spieren die je "echt moet trainen" om de rug "bol" te maken (of zo je wilt recht) zijn spieren die je niet direct kunt zien of voelt bij het poetsen etc - ze zitten aan de buikzijde van de wervelkolom.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:13

Citaat:
Eh...
ik ben geneigd te zeggen: de halswervels van het paard zijn het bewegelijkst,

Ik had het alleen over de ruggenwervels, niet over de halswervels :)
En dan gaat het om T8 t/m T14.

Citaat:
Ik heb altijd begrepen, dat (vrijwel) alle wervels een kraakbeenverbinding 'met de buren' hebben, dus niet alleen de lendewervels.

Specifieker bedoeld; de dwarsuitsteeksels van de lendenwervels liggen vlak naast elkaar en bij sommige lendenwervels is een benige verbinding.

Maarre.... als je het zelf allemaal prima weet, waarom vraag je het dan aan mij :? >;) <<)
Ik ben geen deskundige hoor!
Ik zie alleen dat er onzin wordt geschreven dat een paard zijn bekken niet kan kantelen en dat er mensen zijn die dit volmondig beamen :D

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 09:58

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 20:50

Marinke het is alweer een tijdje dat dit topic reactie heeft gehad en dat ik verteld heb over mijn vorderingen. En dat terwijl we nog steeds goed aan het oefenen zijn met de galop. Maar Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd met andere woorden verbetering heeft tijd nodig.

Eerst zal ik je bijpraten over hoe ik geoefend heb met mijn paard (ook dagen stil moeten zetten wegens vakantie en veel te warm weer hier). Polie had de neiging zodra ze in galop was geweest of mocht gaan om enorm te gaan racen, misschien weet je dat nog en herinner je het filmpje nog. Tevens was de rechter galop zeer moeilijk voor haar om in aan te springen en tijdens buitenritten op de slecht begaanbare paden changeerde ze onmiddellijk naar de Linker galop zodra ze de kans kon pakken. Dus werk aan de winkel zoals ik schreef in het begin van dit topic.

Begonnen ben ik om in draf na paar passen draven overgang te maken naar stap en na paar passen overgang te maken weer naar draf. Dit op de linker en de rechter volte. Stilstaan, paar passen achter waarts en daarna weer rustig in draf weg draven. Uiteraard met vallende stellinghals nadat paard goed losgewerkt was en met knabbelende fijne aanleuning. Deze oefening heb ik uitgebouwd met de galop rechts en links aanspringend om beurten. Stormen was dit in het begin maar doordat de oefening zo bevestigd was in draf begreep ze al vrij snel dat ik hetzelfde ging doen in galop. Dus na een paar galop sprongen heb ik overgang gemaakt naar draf en stap en weer in galop weg. Zodra ze begon te stuwen stopte ik met de oefening en in het begin kon ik dit hooguit een of twee keer doen met maar paar galop sprongen. Ik vond het moeilijk om iedere keer geduldig te blijven en terug naar de draf oefening te gaan. Maar de aanhouder wint.
Inmiddels zijn we zo ver dat ze gemakkelijk links en rechts aanspringt. Gemakkelijk terug te rijden is naar draf en stap. Vanuit de galop gelijk naar stap is nog te hoog gegrepen maar dat is wel iets waar we aan gaan werken dus dat wordt het volgende stapje. Ook kan ik nu langere tijd bezig zijn met de galop oefeningen want ze wordt er niet meer heet op en blijft attent en gaat ook niet meer op de voorhand. Tevens blijft ze knabbelen op het bit en is echt super in de aanleuning.

Buiten kan ik links en rechts aanspringen en changeert ze niet.

De volgende stap is om vanuit de rustige galop eens een middengalop te gaan rijden maar daar ben ik nog voorzichtig mee want ik heb net de rust in de tent en dat wil ik eerst echt goed bevestigd hebben. Bij Polie is het zo dat alle nieuwe dingen die ik aan bied altijd eerst hetigheid geeft.

Middendraf deed ze vandaag echt verschillende malen super, mooi vanuit achteren voelde je haar verruimen, maar dat is nog zwaar voor haar want zodra ik dat iets te lang vraag voel je dat ze takt matig ietwat onzuiver wordt en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dus geduldig blijven is belangrijk en vaak o zo moeilijk.

Dus paardje is weer wat sterker geworden en een stapje verder. Marinke jouw interessante topic vraag en de discussie die dat op riep heeft mij in ieder geval goed geholpen in mijn training. Door de draf oefeningen lijkt de galop beter geworden te zijn en door de galopoefeningen de draf. Mooi vind ik dat dit elkaar zo positief beïnvloed.

Ik blijf je op de hoogte houden zodra er weer een stapje gemaakt is. Hoe gaat het met jouw galop inmiddels?