Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Yamcha schreef:Bij die jaarling wil het niet zeggen dat er al iemand heeft opgezeten hè
Voor zover ik het zien kan, kun je een zadel op z'n rug leggen en er een bitje inhangen, en om even advocaat van de duivel te spelen: zo erg is dat helemaal niet, is alleen maar makkelijk als je over een paar jaar besluit dat het wel praktisch is als ie ook ruitermak wordt
Een keer een zadeltje op z'n rug leggen is niet belastend voor hem. Een keer een bitje erin hangen ook niet, is nog wel geinig ook, als er maar niet iemand van alles met dat bit gaat doen. En zolang dat zadel er alleen maar op ligt, en er zit niemand op, joh wtf.
Als je maar niet gaan longeren of rijden, of er op zitten bij een jaarling.
Bij een pup van drie maakt het me ook niks uit of ie ruitermak is, en je gaat er eens in de zoveel tijd een keer op zitten en je speelt er wat mee, is zo erg niet, nog wel leuk ook. Maar als je fysiek van alles gaat vragen is het wel een probleem, als er zware mensen op gaan is het een probleem.
En als je echt serieuzer aan de bak rijdt, en je wilt wat dressuurmatiger gaan doorrijden, is het toch wel fijn vind ik als ze minimaal vier zijn.
xSlvna schreef:Yamcha schreef:Bij die jaarling wil het niet zeggen dat er al iemand heeft opgezeten hè
Voor zover ik het zien kan, kun je een zadel op z'n rug leggen en er een bitje inhangen, en om even advocaat van de duivel te spelen: zo erg is dat helemaal niet, is alleen maar makkelijk als je over een paar jaar besluit dat het wel praktisch is als ie ook ruitermak wordt
Een keer een zadeltje op z'n rug leggen is niet belastend voor hem. Een keer een bitje erin hangen ook niet, is nog wel geinig ook, als er maar niet iemand van alles met dat bit gaat doen. En zolang dat zadel er alleen maar op ligt, en er zit niemand op, joh wtf.
Als je maar niet gaan longeren of rijden, of er op zitten bij een jaarling.
Bij een pup van drie maakt het me ook niks uit of ie ruitermak is, en je gaat er eens in de zoveel tijd een keer op zitten en je speelt er wat mee, is zo erg niet, nog wel leuk ook. Maar als je fysiek van alles gaat vragen is het wel een probleem, als er zware mensen op gaan is het een probleem.
En als je echt serieuzer aan de bak rijdt, en je wilt wat dressuurmatiger gaan doorrijden, is het toch wel fijn vind ik als ze minimaal vier zijn.
Helemaal mee eens. Een jaarling kan wel een deken op (wat niet nodig is uiteraard), maar een zadeltje erop is een drama? Nah kom op, op de foto is te zien dat het paard een bit in de mond kan verdragen en een zadel + singel om zich heen, zal hem zeker pijn doen, mentaal en fysiek slopen

Kinke schreef:er zal inderdaad vast nog niemand op hebben gezeten. Wel vraag ik me af of je een klap van de molen hebt gekregen als je zoiets verzint.
Dus een jaarling hoeft écht niet per se stress te hebben van een keer een zadel op oid.
prachtig verhaal 
Amaranth7 schreef:Ach kom op zeg, paard is 3 en zo te zien net onder het zadel. ik heb zelf altijd paarden ingereden in het voorjaar dat ze 3 werden, nooit problemen gehad. Ook zat mensen gekend die met 4 of 5 hun paard inrijden, ieder zijn pakkie aan. Met 3 kunnen ze best wat doen, voor wat rondjes op b niveau hoeven ze nu echt niet hard na te denken en als je ze 3xin de week eens een rondje laat lopen zullen ze echt niet hard slijten, als je er maar niet als een idioot mee gaat rijden. Een paard is niet van suiker, ze kunnen best wat hebben.
Kirsha schreef:Ik sprak nog niet zo lang geleden iemand die een 4 jarige had die in het L liep. En die vertelde dat ze raar werd aangekeken want 'die had allang in het M moeten lopen, of hoger'. Dan vraag ik me ook af hoe vroeg je er dan op gaat zitten
Sapulcher schreef:Wat veel verschillende reactie's.
2 vind ik ook erg jong, maar bijvoorbeeld alleen zadeltje opleggen en bitje in doen lijkt me geen probleem.
2.5 jaar beginnen met longeren, 3 jaar er op, dan halfjaar stilzetten en weer verder gaan