paard ingereden op net 2 jarige leeftijd????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Foasch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:37

Pffff nog geen jaar oud... waar is het geduld van de mensen gebleven tot ze een jaar of 3/4 zijn? :7 :7

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:58

Yamcha schreef:
Bij die jaarling wil het niet zeggen dat er al iemand heeft opgezeten hè :)

Voor zover ik het zien kan, kun je een zadel op z'n rug leggen en er een bitje inhangen, en om even advocaat van de duivel te spelen: zo erg is dat helemaal niet, is alleen maar makkelijk als je over een paar jaar besluit dat het wel praktisch is als ie ook ruitermak wordt :D
Een keer een zadeltje op z'n rug leggen is niet belastend voor hem. Een keer een bitje erin hangen ook niet, is nog wel geinig ook, als er maar niet iemand van alles met dat bit gaat doen. En zolang dat zadel er alleen maar op ligt, en er zit niemand op, joh wtf.

Als je maar niet gaan longeren of rijden, of er op zitten bij een jaarling.
Bij een pup van drie maakt het me ook niks uit of ie ruitermak is, en je gaat er eens in de zoveel tijd een keer op zitten en je speelt er wat mee, is zo erg niet, nog wel leuk ook. Maar als je fysiek van alles gaat vragen is het wel een probleem, als er zware mensen op gaan is het een probleem.
En als je echt serieuzer aan de bak rijdt, en je wilt wat dressuurmatiger gaan doorrijden, is het toch wel fijn vind ik als ze minimaal vier zijn.

Helemaal mee eens. Een jaarling kan wel een deken op (wat niet nodig is uiteraard), maar een zadeltje erop is een drama? Nah kom op, op de foto is te zien dat het paard een bit in de mond kan verdragen en een zadel + singel om zich heen, zal hem zeker pijn doen, mentaal en fysiek slopen :')

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:17

xSlvna schreef:
Yamcha schreef:
Bij die jaarling wil het niet zeggen dat er al iemand heeft opgezeten hè :)

Voor zover ik het zien kan, kun je een zadel op z'n rug leggen en er een bitje inhangen, en om even advocaat van de duivel te spelen: zo erg is dat helemaal niet, is alleen maar makkelijk als je over een paar jaar besluit dat het wel praktisch is als ie ook ruitermak wordt :D
Een keer een zadeltje op z'n rug leggen is niet belastend voor hem. Een keer een bitje erin hangen ook niet, is nog wel geinig ook, als er maar niet iemand van alles met dat bit gaat doen. En zolang dat zadel er alleen maar op ligt, en er zit niemand op, joh wtf.

Als je maar niet gaan longeren of rijden, of er op zitten bij een jaarling.
Bij een pup van drie maakt het me ook niks uit of ie ruitermak is, en je gaat er eens in de zoveel tijd een keer op zitten en je speelt er wat mee, is zo erg niet, nog wel leuk ook. Maar als je fysiek van alles gaat vragen is het wel een probleem, als er zware mensen op gaan is het een probleem.
En als je echt serieuzer aan de bak rijdt, en je wilt wat dressuurmatiger gaan doorrijden, is het toch wel fijn vind ik als ze minimaal vier zijn.

Helemaal mee eens. Een jaarling kan wel een deken op (wat niet nodig is uiteraard), maar een zadeltje erop is een drama? Nah kom op, op de foto is te zien dat het paard een bit in de mond kan verdragen en een zadel + singel om zich heen, zal hem zeker pijn doen, mentaal en fysiek slopen :')

We hebben het hier toch over het inrijden op jonge leeftijd? Verder versta ik onder zadelmak dat er iemand op heeft gezeten. Niet dat er alleen een zadel op heeft gelegen enz.
Ik zie verder zelf ook niet het nut van een jaarling een bit in doen, ook in verband met groei van het gebit enz. Maar dat is mijn mening :)

Anoniem

Re: paard ingereden op net 2 jarige leeftijd????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:51

Ja, we hebben het hier over inrijden op jonge leeftijd. Maar zadelmak kan ook betekenen dat er een zadel op kan, en niets meer dan dat :)
En zolang dat bit er even in zit, wordt het gebit niet beschadigd denk ik hoor :)

Even relativeren is imo niet verkeerd :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:06

Bij het lezen van sommige reacties denk ik echt: 'Waar is in hemelsnaam het geduld van de mensheid gebleven?'

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:10

Ginam schreef:
Ik zie verder zelf ook niet het nut van een jaarling een bit in doen, ook in verband met groei van het gebit enz. Maar dat is mijn mening :)

Zie je wel het nut van het houden en/of rijden van een paard dan? Ik namelijk niet.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:16

Te schofterig voor woorden

Die van mij was 4,5 - 5 jaar

Maar ik vind ook dat je niet met je dikke reet op een 3 jarige moet gaan zitten, die ik ook gebeuren.
Geduld is idd ver te zoeken bij sommige mensen en dan later zitten ze te janken dat ze niet goed zijn.
Paardje wordt weer verkocht of ze blijven er mee aanstunten .. onhandelbaar paard. Ja tuurlijk, zelf verziekt op 2 of 3 jarige leeftijd

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:19

ik zeg ook niet dat er al iemand op deze gezeten heeft, maar een bit indoen compleet met hoofdstel vind ik erg vroeg, en nee hij zal er niet mentaal en fysiek mee gesloopt worden xslvna, ALS het eenmalig gebeurd en alles goed gaat... even flink hangen aan de teugels en dus bit door zijn mond heen, zadel dat schuift bij wegdraaien en dan heb je wellicht wel een paard dat op 3 jarige leeftijd angst heeft voor zadel en bit, daarom vind ik die foto zo jammer..
je weet niet hoelang hij evt gevochten heeft voordat hij rustig bleef staan voor een foto, misschien helemaal niet en is dit een hele nuchtere jaarling maar dan nog..
stonden meer advertenties van hen met 2 jarigen waar al een kindje opzat dus verbazen zal het me niks.. na 15 minuten waren ze weer van kapaza af... zullen wel meer haat mailtjes hebben gekregen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:21

Aannames, aannames en nog eens aannames... *\%/*

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:25

Ik hem mijn tinker met 2,5 jaar laten wennen aan een zadel, en dekje, af en toe eens hangen. Dit heb ik geoefend tot zijn 3e, toen er eens langzaam op gaan zitten zonder zadel, en dit opbouwen. Met 4 jaar ben ik echt serieus met hem gaan rijden. Mijn haflinger heb ik pas met 4 jaar ingereden, omdat ik hem op zijn 3e gewoon nog niet klaar voor vond.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:52

er zal inderdaad vast nog niemand op hebben gezeten. Wel vraag ik me af of je een klap van de molen hebt gekregen als je zoiets verzint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:57

Kinke schreef:
er zal inderdaad vast nog niemand op hebben gezeten. Wel vraag ik me af of je een klap van de molen hebt gekregen als je zoiets verzint.

Ik ook, vraag me dan idd af of je neit een paar steekjes los hebt zitten.

Anderzijds vind ik het drama wat sommigen hier erover maken wel weer erg overdreven.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:16

Ach.. mn vorige had als jaarling een keer een zadel op zn rug gehad en een keer een compleet mentuig. Zonder bit overigens, eerlijk is eerlijk. Als hij half had laten merken het niks te vinden had ik het niet gedaan maar Hihi vond het allemaal best :) Dus een jaarling hoeft écht niet per se stress te hebben van een keer een zadel op oid.

Los daarvan; mijn paarden rijd ik niet eerder in dan met 4. Merrie dek ik dan ook pas, alles wat eerder is is imo te vroeg.. Spelenderwijs dingen leren; absoluut. Maar het echte werk...nee hoor, met 3,5 voorbereiden en met 4 erop vind ik vroeg zat...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:27

Ach mijn kind word niet beleerd voor hij 3,5 is, maar heeft wel al eens een zadel op gehad! Waarom? Voor de lol.. Een stadgenoot had gereden en wou haar zadel op hangen maar de deur die gebruikt word daar voor was al bezet. Goh zei ik, ik heb een wandelende zadel houder, hij gaf geen kick, singel overigens niet vast en heb zo een rondje over het erf gelopen. Geen nare ervaring en wellicht geeft het nog profijt voor later ook!

Verder is mijn pup echt pup, 24/7 buiten met paarden vrienden en inloop stal. Pak ik 2/3 keer per week voor poetsen, wandelen, fietsen of grondwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:36

:') prachtig verhaal :')

prima toch?

zabje2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:00

Amaranth7 schreef:
Ach kom op zeg, paard is 3 en zo te zien net onder het zadel. ik heb zelf altijd paarden ingereden in het voorjaar dat ze 3 werden, nooit problemen gehad. Ook zat mensen gekend die met 4 of 5 hun paard inrijden, ieder zijn pakkie aan. Met 3 kunnen ze best wat doen, voor wat rondjes op b niveau hoeven ze nu echt niet hard na te denken en als je ze 3xin de week eens een rondje laat lopen zullen ze echt niet hard slijten, als je er maar niet als een idioot mee gaat rijden. Een paard is niet van suiker, ze kunnen best wat hebben.

goed gezegt.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:02

ik vind dat de mensen uit ijsland het best de paarden inrijden die worden dan pas op 5 a 6 jarige leeftijd ingereden

zabje2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:10

Kirsha schreef:
Ik sprak nog niet zo lang geleden iemand die een 4 jarige had die in het L liep. En die vertelde dat ze raar werd aangekeken want 'die had allang in het M moeten lopen, of hoger'. Dan vraag ik me ook af hoe vroeg je er dan op gaat zitten :+

laat mensen lekker denken als je voor de hobby rijd waarom zo snel mogelijk op hoogste nivea
mijn merrie is nu 9 en rijd nu L2 +2 en heb alles lekker uitgereden
met 7 jr ben ik BB pacourtjes gaan starten en dat paar x gedaan ging goed en nu B springen
maar voor de sport en handel willen ze zo snel mogelijk
ik doe lekker rustig aan en ze is een vrolijk paard lief en wil heel graag voor me werken

zabje2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:15

Sapulcher schreef:
Wat veel verschillende reactie's :D.
2 vind ik ook erg jong, maar bijvoorbeeld alleen zadeltje opleggen en bitje in doen lijkt me geen probleem.
2.5 jaar beginnen met longeren, 3 jaar er op, dan halfjaar stilzetten en weer verder gaan :)

die van mij zijn ze met eind 2 jr mee begonnen vinden de meesten ook te vroeg! maar gewoon lekker rustig aan
en weer stil gezet lekker in het land drachtig, vinden sommige ook vroeg maar in het wilt hebben ze met 2 jr al veulen
als je overal maar de tijd voor neemt is het toch goed

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:54

ik vind het niet kunnen dat je een paard inrijd op 2 jarige leeftijd, bit aanleren kan wel (zadel misschien ook). maar dat je al op zo'n jong (zwak) paardje gaat zitten... :n

Ex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:41

ik vind dat ze eerst hun botten en spieren nog een stuk moeten ontwikkelijken en 'paardenpuber' moeten zijn :P
Om met 3 jarige leeftijd te beginnen met zadelmak maken en op 4 jarige leeftijd het inrijden en door rijden vind ik prima!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:46

ik vindt dat ook echt niet normaal, bij mijn jonkie zijn ze wel begonnen met zadelmak maken toen ie 2,5 was (dat was niet mijn keus maar die van de oude eigenaar) zelf zou ik nog even gewacht hebben. hij was toen wel bijna drie en daarna hebben ze hem nog een klein half jaar weg gezet. daarna nu ie bijna 3,5 is ben ik begonnen met doorrijden. dat vind ik zelf wel een normale leefdtijd toch?

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:57

Pff dat mensen dat kunnen zeg! Vreselijk :(
Dat er eens een zadeltje opgelegen heb denk ik oke...
Een bitje onder de 3 jaar vind ik toch al onzin..
Want dan heb je hem toch nog niet nodig..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 22:13

Zadel wel soms, paard zelf wel soms? :+

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 16:43

Moet hier toch ook eventjes iets plaatsen omdat ik het zelf niet meer kan aanzien...
Een vriendin (R) van mij kent iemand dat haar paard aan het berijden is vanaf een leeftijd van 2jaar en 3 maand...

Ik wordt er ziek van, dat meisje had commentaar op R omdat zij haar paarden spelenderwijs gewoon maakte aan een zadeldoek, zadel enz.. en is ook pas na de leeftijd van 3 jaar stilletjes aan begonnen met rijden.
(3 jaar vind ik nog te vroeg persoonlijk maar soit hier gaat het niet om..)

Dat meisje heeft nu een eigen facebook pagina waar je haar kan volgen met haar paard enz
Ze dressuurt, springt, longeert, rijd zonder zadel en alles ook zonder cap natuurlijk

EN ze liegt over de leeftijd van het paard zodat het paard ouder zou zijn dan ze werkelijk is;)

Dressuur is volledig in de krul getrokken en blijkbaar waren er ook rollkur achtige foto's maar die zijn verwijderd..

Ik snap niet dat mensen zoiets kunnen doen ? |o