Is dit normaal als je een paard wilt laten in rijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:59

jwl schreef:
dit paard is niet gewend om iets op zijn rug te hebben dus dit is een natuurlijk iets om dit af te werpen. ik denk dat niet veel jonge paarden die voor het eerst een zadel op krijgen niet op of om kijken wanneer dat ding begint te klapperen.
iedereen staat hier op zn achterste benen omdat die man alles achter elkaar doet.

als mensen die het paard onwaardig vinden eens goed zouden kijken hoe hij het paard niet hinderd in de mond netjes mee beweegt en mee gaat in alle bokken sprongen. een paard in paniek doet wel anders dan een paard die wat ongemak ervaart van iets wat nog niet eerder gebeurd is.

ik snap dat mensen er tegen zijn omdat het er heftig uit ziet maar ik geloof niet dat dit het paard ook maar iets zal schaden

Nee, ongetwijfeld niet. Het zal bij zo'n paard ook erg veel vertrouwen opwekken, ahum. Sorry hoor, maar geloof je het zelf? Midden in een piste (met een heleboel dom schaterend gepeupel eromheen) 'even' een paard inrijden. Zoiets hoort op een normale manier te gebeuren, gewenning is alles. Dus niet zadel erop gooien, 2 minuten uit laten razen (want dat het paard bokt als het een zadel opkrijgt is normaal, dat ben ik wel met je eens) en er dan op gaan zitten. Ik snap niet dat dit met zoveel show en in zo'n kort tijdsbestek moet. En er zullen ongetwijfeld 'laatste reddingen' genoeg bij zitten, maar je maakt mij niet wijs dat ieder paard dat hij inrijdt anders naar de slacht zou gaan.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:01

Het jammere is, dat een aantal mensen hier precies weet hoe het moet of niet moet, maar zelf nog nooit een paard zadelmak hebben gemaakt.
Sterker nog, die nooit meer dan een manegepaard cq look-a-like onder de kont hebben gehad.

We moeten eens stoppen met vermenselijken en kijken naar wat paarden onderling doen om rangorde en manier van samenwerking te bepalen.
Dan is dit wat Gert doet, zonder bit, ineens eigenlijk heel normaal.
We moeten niet denken, dat een paard denkt en beleeft als wij en zo ook stress niet op dezelfde manier beleefd.

Een paard zou pas weinig vertrouwen krijgen als hij eraf valt.
Hij blijft zitten, wat het paard ook doet en dat overtuigd het paard ervan dat het oké is.
Gert doet het paard geen zeer en geeft beloning, wat vertrouwen en duidelijkheid geeft.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:03

uiteraard niet, dit is een manier waarvoor je moet kiezen. en een manier die al lang gebruikt word als je terug gaat in de geschiedenis. dacht je dat de indianen keurig gingen zitten wachten totdat hun paard na maanden netjes liep.
daarom zeg ik ook dat ik snap dat mensen er tegen zijn maar persoonlijk heb ik niks tegen op deze manier van inrijden. ik denk zelfs dat het voor sommige paarden minder stressvol is dan een lang traject waarbij ze zich veel opwinden over wat komen gaat. nu over donder je zeg maar

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:05

Tendance schreef:
Het jammere is, dat een aantal mensen hier precies weet hoe het moet of niet moet, maar zelf nog nooit een paard zadelmak hebben gemaakt.
Sterker nog, die nooit meer dan een manegepaard cq look-a-like onder de kont hebben gehad.

We moeten eens stoppen met vermenselijken en kijken naar wat paarden onderling doen om rangorde en manier van samenwerking te bepalen.
We moeten niet denken, dat een paard denkt en beleeft als wij en zo ook stress niet op dezelfde manier beleefd.

Hij blijft zitten, wat het paard ook doet en dat overtuigd het paard ervan dat het oké is.
Gert doet het paard geen zeer en geeft beloning, wat vertrouwen en duidelijkheid geeft.

amen to that. *\o/* :j

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:05

Eraf vallen gebeurt altijd wel een keer, zo niet de eerste of tweede keer, maar dan misschien wel de derde keer. Dan zou dat óók schadelijk zijn voor het vertrouwen. Anyway, je hoort mij inderdaad niet zeggen dat ik ooit een paard zadelmak heb gemaakt, maar wat ik wel weet is dat ik absoluut tegen deze manier ben. Het is niet zo dat mensen daar niet over mogen oordelen, omdat ze toevallig zelf nog nooit een paard hebben ingereden. Overigens heb ik zat niet-manegepaarden onder mijn kont gehad, dus dat is het probleem verder niet.

En dat een paard niet zo denkt als wij, dat ben ik met je eens. Maar of dit vertrouwen geeft, zoals jij zegt... Sorry, maar dat betwijfel ik ten zeerste.

Edit: Overigens vind ik wel dat iedereen het zelf moet weten hoor. Er zijn vast genoeg mensen die hier een goed ingereden paard aan over hebben gehouden. Maar mijn manier is het dus niet, zoals ik geloof ik wel duidelijk heb gemaakt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:07

Ik noem het geen overdonderen, maar duidelijkheid.
Nu heeft het paard even een minuut stress, terwijl als je in maanden gaat opbouwen, dan heeft het paard steeds heel even stress. Opgeteld vaker en langer!
En soms lukt het mensen dan nog niet.
Bij Gert is er vertrouwen binnen een kwartier, terwijl anderen daar maanden over doen.
Wie is er dan duidelijker?

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:08

in het wild volgen ze toch ook de leider ookal hebben ze een klap gehad of zijn ze gegrepen. dit zou ook wantrouwen moeten wekken dan lijkt mij. zo heb je natuurlijk nogmeer voorbeelden maar als het paard geen vertrouwen in hem had, of misschien is het beter te zeggen dat als het paard echt niet had gewild dat hij er op gezeten had dan had de reactie vele malen heftiger geweest en was hij er wel degelijk afgeklapt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:09

Kirsha schreef:
Eraf vallen gebeurt altijd wel een keer, zo niet de eerste of tweede keer, maar dan misschien wel de derde keer. Dan zou dat óók schadelijk zijn voor het vertrouwen. Anyway, je hoort mij inderdaad niet zeggen dat ik ooit een paard zadelmak heb gemaakt, maar wat ik wel weet is dat ik absoluut tegen deze manier ben. Het is niet zo dat mensen daar niet over mogen oordelen, omdat ze toevallig zelf nog nooit een paard hebben ingereden. Overigens heb ik zat niet-manegepaarden onder mijn kont gehad, dus dat is het probleem verder niet.

En dat een paard niet zo denkt als wij, dat ben ik met je eens. Maar of dit vertrouwen geeft, zoals jij zegt... Sorry, maar dat betwijfel ik ten zeerste.

Edit: Overigens vind ik wel dat iedereen het zelf moet weten hoor. Er zijn vast genoeg mensen die hier een goed ingereden paard aan over hebben gehouden. Maar mijn manier is het dus niet, zoals ik geloof ik wel duidelijk heb gemaakt.

Gert valt er nagenoeg nooit af en als het gebeurt, dan in het parcours bij een weigering.
Nogmaals mijn paard en 4 anderen waarvan ik het weet hebben na bij Gert te zijn geweest, nooit gebokt.
De paarden die ik zelf zadelmak gemaakt heb bijten trouwens eigenlijk ook nooit!
En dat gebeurde ook in 1 a 2 weken tijd.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:10

Tendance schreef:
Ik noem het geen overdonderen, maar duidelijkheid.
Nu heeft het paard even een minuut stress, terwijl als je in maanden gaat opbouwen, dan heeft het paard steeds heel even stress. Opgeteld vaker en langer!
En soms lukt het mensen dan nog niet.
Bij Gert is er vertrouwen binnen een kwartier, terwijl anderen daar maanden over doen.
Wie is er dan duidelijker?

Mensen die een paard stress bezorgen, zouden geen paard moeten inrijden, zo simpel ligt dat voor mij. Op de juiste manier inrijden zou namelijk zonder/met weinig stress moeten gebeuren. Als je er maanden over doet om je paard te beleren en het lukt dan nog niet, ben je er niet de aangewezen persoon voor. Dat het paard daar dan de dupe van moet worden is enorm jammer.

Ik neem ook niet aan dat Gert er voor eeuwig op blijft rijden. Ik doelde meer op de eigenaar, die zal er ooit weleens af vallen. Trouwens, wie had het over bijten? Ik niet :)

jwl

Re: Is dit normaal als je een paard wilt laten in rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:12

dan kunnen we de paarden wel weer vrij laten denk ik :')

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:48

Tendance schreef:

Gek toch, dat er mensen zijn die zonder enkele problemen een paard zadelmak maken en zonder enige vorm van stress of angst voor het eerst op het paard gaan zitten, terwijl ze vrijwel alleen manege-ervaring hebben, en dat diegene die al hoog in de wedstrijden rijdt juist diegene is die al problemen heeft met het aansingelen.....

Ik vind het nogal wat om te beweren dat je het zooooo goed weet, terwijl jezelf degene bent die het niet zelf kon. Dat is toch wel een beetje apart :) Dan mag je toch wel eens goed naar jezelf kijken voor je weer mensen zwart wil maken door ze over één kam te scheren.

Aparte paarden heb jij, dus zonder enige vorm van waarschuwen trappen ze naar een kuddegenoot om hem te 'overdonderen'?

En ben je nu zelf niet aan het vermenselijken? Stress voor een paard is toch heel wat erger voor een paard dan voor een mens, gezien wij kunnen beredeneren, een paard niet.

Een paard wil alleen dat enge van zijn lijf af hebben, die snapt er echt geen hout van wat er gebeurt en welk doel het heeft.
Simpelweg omdat het niet wordt uitgelegd.

Niets meer en niets minder dan een paard monddood maken... een paard leren dat het geen zin heeft om te bokken of steigeren, want het heeft toch geen zin.

Ik wilp dat niet, ik wil een paard wat mij verteld wat ik fout doe, zodat ik mijzelf kan verbeteren.
Ik wil geen voorgestuurde computer die niet kan vertellen als er iets dwars zit.

floor2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:51

Air schreef:
Tendance schreef:

Gek toch, dat er mensen zijn die zonder enkele problemen een paard zadelmak maken en zonder enige vorm van stress of angst voor het eerst op het paard gaan zitten, terwijl ze vrijwel alleen manege-ervaring hebben, en dat diegene die al hoog in de wedstrijden rijdt juist diegene is die al problemen heeft met het aansingelen.....

Ik vind het nogal wat om te beweren dat je het zooooo goed weet, terwijl jezelf degene bent die het niet zelf kon. Dat is toch wel een beetje apart :) Dan mag je toch wel eens goed naar jezelf kijken voor je weer mensen zwart wil maken door ze over één kam te scheren.

Aparte paarden heb jij, dus zonder enige vorm van waarschuwen trappen ze naar een kuddegenoot om hem te 'overdonderen'?

En ben je nu zelf niet aan het vermenselijken? Stress voor een paard is toch heel wat erger voor een paard dan voor een mens, gezien wij kunnen beredeneren, een paard niet.

Een paard wil alleen dat enge van zijn lijf af hebben, die snapt er echt geen hout van wat er gebeurt en welk doel het heeft.
Simpelweg omdat het niet wordt uitgelegd.

Niets meer en niets minder dan een paard monddood maken... een paard leren dat het geen zin heeft om te bokken of steigeren, want het heeft toch geen zin.

Ik wilp dat niet, ik wil een paard wat mij verteld wat ik fout doe, zodat ik mijzelf kan verbeteren.
Ik wil geen voorgestuurde computer die niet kan vertellen als er iets dwars zit.

And again _/-\o_

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:54

jwl schreef:

Heb je dan niks geleerd van vandaag? Je paard heeft je lijkt mij toch goed duidelijk gemaakt, dat als je het op de juiste manier vraagt, hij datgene doet wat je wil.

Een paard WIL meewerken. Instinct, overlevingsdrang.

Ik gok zo dat het minder 1% van de paarden is die daar tegen in gaat. De rest wil samenwerken en doet dat zonder problemen of wil samenwerken maar heeft problemen waardoor het niet kan: fysiek, mentaal, verkeerde uitleg door de ruiter etc.

Alleen is het niet zo fijn voor iemands ego als die moet zeggen dat die quick fix wil..... blijkbaar omdat ze diep van binnen weten dat het niet de paardwaardigste manier is.
Juist apart dat de mensen die dit een normale manier vinden er zo omheen banketstaaf.

Iets met beessie bij de naam noemen.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:00

En weer ben ik het met Air eens.

Dat gert laatste hulp is voor heel veel paarden, vindt ik ook nergens op slaan.
Er zijn echt wel andere manieren om 'lastige' paarden onder het zadel te krijgen.
Zo ken ik een paard van 15 jaar met weet ik hoeveel trauma's, waar nooit iemand op heeft kunnen rijden.
Niemand heeft het geduld gehad om eerst grondwerk etc te doen, zodat het paard je ging vertrouwen.
Het paard is ergens naar particulieren gegaan waar ze eerst veel grondwerk hebben gedaan,
ze zijn nu twee maanden verder en het paard gaat al op buitenrit. En dat was toch echt een paard waarvan meerdere trainers en mensen van gezegd hebben,
dat dat paard beter naar de slacht kon omdat er toch nietmand zou zijn die wat met dat paard zou kunnen.

waarschijnlijk zal een paard dat van Gert komt ook wel op buitenrit gaan na twee maanden, maar ik denk met veel minder plezier.
Want Gert lokt het paard niet uit om nieuwe dingen te proberen en om samen te werken, maar die snoerd ze de 'mond' dicht en wacht tot ze overgeven.
Je hebt zo geen ruiter en paard die samenwerken, maar een paard dat voor de ruiter moet werken en verder niks te zeggen heeft.

_nathalia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:08

minajtje schreef:
waarschijnlijk zal een paard dat van Gert komt ook wel op buitenrit gaan na twee maanden, maar ik denk met veel minder plezier.
Want Gert lokt het paard niet uit om nieuwe dingen te proberen en om samen te werken, maar die snoerd ze de 'mond' dicht en wacht tot ze overgeven.
Je hebt zo geen ruiter en paard die samenwerken, maar een paard dat voor de ruiter moet werken en verder niks te zeggen heeft.

???? Verschillende filmpjes van Gert gezien waar hij direct naar buiten gaat met het paard waar hij voor het eerst op zit :)*

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:15

Ga jij maar aan typische wedstrijdruiters die een paard het liefst als driejarige in de ring willen hebben vertellen dat ze eerst een paard maanden moeten grondwerken omdat het paard stout is.
Succes!! :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:17

Euh, 1 keer op de 25/ 30 paarden.... En ja, ik denk dat ik er wel degelijk een beetje verstand van heb en er zijn genoeg mensen, die hier reageren, die nog nooit een paard zadelmak hebben gemaakt of zich ook maar willen verdiepen in de methode van Gert.

Ik vermenselijk zeker niet! En nee, ik geloof niet dat een paard op dezelfde of ergere manier stress ervaart. Een mens en een paard zijn niet gelijk!

Ik zeg nergens dat paarden dit doen om elkaar te overdonderen. Ik zeg dat paarden de rangorde bepalen door elkaar weer te geven, wie de leider is.
Een duidelijke leider geeft rust in de kudde.
Gert bootst een duidelijke leider na, maar dan op de rug van het paard en op het moment, dat het paard dit accepteert, dan is er weer rust.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 05-06-13 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:20

Poiuytrewq schreef:
Ga jij maar aan typische wedstrijdruiters die een paard het liefst als driejarige in de ring willen hebben vertellen dat ze eerst een paard maanden moeten grondwerken omdat het paard stout is.
Succes!! :D

en dat bedoel ik dus, dat willen ze niet/kost te veel tijd of wat voor reden dan ook..
En dan is Gert een simpele oplossing.

Maar goed, ieder zijn ding. Ik zou er nooit voor kiezen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:25

Minajtje ik ook niet.. er zijn alleen genoeg mensen bij wie bepaalde dingen (onbewust?) verkeerd gaan door onkunde en/of niet hebben van goede begeleiding
Air schreef:
Ik snap niet waar het vandaan komt dat men denk dat er alleen paarden als laatste redding bij Gert komen. Dat is namelijk de grootste onzin. Dat zouden namelijk een paar paarden per jaar zijn. En niet de aantallen waar het nu over gaat.
En Gert stapt toch op zonder te weten of er medisch iets aan de hand is.

Ik weet vrijwel zeker dat er weinig echte probleempaarden zijn.

Een paard wordt al gevaarlijk genoemd als alleen het opstappen niet goed gaat, maar eens kijken naar de daadwerkelijke oorzaak daarvan en dat op te lossen, wordt de schuld direct bij het paard meergelegd en bevelen mensen Gert aan.

Vind ik krankzinnig, paardonwaardig.

Dus stel he, dat een paard een klapper heeft gemaakt en er zit een ruggenwervel scheef (ik zeg maar wat), dan stapt hij er gewoon op?

Probleempaarden of paarden met problemen.. voor de 1 is het al een probleempaard als het opstappen niet goed gaat voor de ander maar een probleem. Dat probeerde ik te zeggen.
Laatste redding is wel zwaar overdreven ja. Ik ben niet erg goed in formuleren, dat is in buien :')
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 05-06-13 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:27

Met 1 van de 25/30 bedoel ik, dat het paard waar ik de meeste tijd en aandacht in grondwerk heb gestoken, het paard was waarbij ik de singel niet dicht kon krijgen.
De overige heb ik allemaal zelf gedaan.
Binnen 2 weken vanuit het land halen tot los door de bak rijden, zonder dat ze ook maar 1 bok gegeven hebben als ik erop zat.
Ja de eerste twee keer los met een zadel op de rug wel, maar daarna niet weer.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:31

Tendance schreef:
Euh, 1 keer op de 25/ 30 paarden.... En ja, ik denk dat ik er wel degelijk een beetje verstand van heb en er zijn genoeg mensen, die hier reageren, die nog nooit een paard zadelmak hebben gemaakt of zich ook maar willen verdiepen in de methode van Gert.

Ik vermenselijk zeker niet! En nee, ik geloof niet dat een paard op dezelfde of ergere manier stress ervaart. Een mens en een paard zijn niet gelijk!

Ik zeg nergens dat paarden dit doen om elkaar te overdonderen. Ik zeg dat paarden de rangorde bepalen door elkaar weer te geven, wie de leider is.
Een duidelijke leider geeft rust in de kudde.
Gert bootst een duidelijke leider na, maar dan op de rug van het paard en op het moment, dat het paard dit accepteert, dan is er weer rust.

Ik vindt zeker dat er een duidelijke leider moet zijn, maar dat kan ook op een vriendelijkere manier.
Ik heb liever een paard dat ook graag met mij wilt werken dan dat ik een paard af moet dwingen om voor me te werken.

Daarnaast vindt ik het echt belachelijk dat hij zoiets eventjes doet midden in een manege, lekker stressvol voor zo een paard met al die toeschouwers.
dan krijg ik toch echt sterk het idee dat het alleen maar om geld gaat..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:36

Jammer genoeg zijn de grootste tegenstanders nog steeds degenen, die een paard vermenselijken en het vertikken zich te verdiepen in wie Gert is en wat hij doet.
Bang om je ongelijk toe te moeten geven?
Het is in ieder geval een slechte basis voor een discussie.

Verder vind ik het prima, dat mensen mij aanvallen, dat zal me een worst zijn.
Ik weet hoe goed het bij mij altijd ging en wat de reden is, dat ik Cip naar Gert deed.
Overigens zou ik het de volgende keer zo weer doen als het nodig is.
Heel simpel, ik heb een baan in het onderwijs en als een paard zo reageert op de singel, terwijl er alle rust en tijd ingestoken is, dan betaal ik graag voor de rust en tijd van Gert. Het is zijn werk en ik kan me het niet veroorloven om op mijn werk te zeggen: sorry er sprong een paard in mijn nek dus.....
Vroeger had ik deze verantwoording niet en stapte ik op ieder paard.
Ook vanwege deze verandering van verantwoording Cip niet zelf gedaan.

Daarna nog wel weer 3 voor andere mensen trouwens.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:40

In principe is er geen paard, die werken boven een grasland met maatjes verkiest.
Een paard is niet geboren met een zadel op zijn rug, dat doen wij.
Wij vragen dingen van het paard, wij laten het rondjes lopen door een bak enz....
Door gewenning doet een paard wat je van hem vraagt, maar er is geen paard, die deze keuze zelf zou maken.

Uiteindelijk zal het ene paard het meer prima en best vinden dan de ander om te werken. Maar als je ze echt de keuze zou laten, dan hing dat zadel daar wel mooi te wezen in de kast en stond je paard lekker te grazen ket z'n maatjes.

Geen paard doet iets samen met je omdat hij dat wil, maar omdat hij gewend is, dat het gebeurt.

En gebeurt deze gewenning snel, dan heeft het paard kort stress, die de stress weer vergeet, omdat het maar even heel heftig was en er in ontspanning is afgesloten. Duurt dit lang, dan komen er in kleine hapjes steeds weer nieuwe dingen, dus steeds een beetje stress, die ze onthouden.

Gert verwacht trouwens sowieso, dat een paard al iets kent, dus groen uit de wei komt nauwelijks voor.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 05-06-13 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Re: Is dit normaal als je een paard wilt laten in rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:43

Ik vind de methode van Gert en de gedachte daarachter heel goed. Helaas moet ik het iets anders doen, dan hij omdat mijn zit niet zo goed is als dat van hem.

Mijn advies: verdiep je in deze man en lees, dat er van hem echt nog wel wat te leren valt!

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:47

Air schreef:
jwl schreef:

Heb je dan niks geleerd van vandaag? Je paard heeft je lijkt mij toch goed duidelijk gemaakt, dat als je het op de juiste manier vraagt, hij datgene doet wat je wil.

Een paard WIL meewerken. Instinct, overlevingsdrang.

Ik gok zo dat het minder 1% van de paarden is die daar tegen in gaat. De rest wil samenwerken en doet dat zonder problemen of wil samenwerken maar heeft problemen waardoor het niet kan: fysiek, mentaal, verkeerde uitleg door de ruiter etc.

Alleen is het niet zo fijn voor iemands ego als die moet zeggen dat die quick fix wil..... blijkbaar omdat ze diep van binnen weten dat het niet de paardwaardigste manier is.
Juist apart dat de mensen die dit een normale manier vinden er zo omheen banketstaaf.

Iets met beessie bij de naam noemen.

Als jij goed had op gelet zie je wel degelijk een alert paard wat mee werkt