werkelijkheid van de rodeo SCHOKKEND!! deel 2 nieuw jasje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:29

Hm, ik heb het hele topic gelezen, een aantal filmpjes bekeken, zowel van believers als contra's, en ik moet zeggen, mijn sport zal het wel nooit worden.

Wat mij opviel is dat er in de filmpjes waarin het mis ging, nogal wat plotsklapse mechanische problemen leken te ontstaan, vooral in de achterbenen. Ik vraag mij af of het bokken waarbij de paarden extreem hard en hoog uitslaan de knieen van die dieren niet vernield. Daarnaast zag ik wat voorbeenproblemen, kennelijk staan er zulke krachten op die benen dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Zelfde geldt voor springen natuurlijk, maar daar gaat imo heel wat meer training aan vooraf, en het gaat veel gecontroleerder.
In ieder geval moet je als buckingpaard nogal gezond zijn voor de ring, lijkt mij. Echt verslijten zullen ze wel niet doen, maar de kans op een ernstig letsel lijkt me een stuk groter dan bij een manegepony.

Daarnaast lees ik vooral dat een goed buckinghorse wel 200.000 euro opbrengt. Wat zegt mij dat? Dat een goed, echt goed, buckinghorse dus schaars is.
Logisch, heel wat paarden zullen op den duur besluiten dat minder hoog bokken ook wel kan, zeker als ze leren dat na 8 seconden die ruiter er toch wel afspringt. Een verstandig paard is eerder lui dan moe.
Dan lijkt het mij ook logisch dat je dat zeldzame paard dat gezellig blijft bokken koestert, maar ook dat je dus grote hoeveelheden paarden nodig hebt om de paarden die 'afhaken' aan te vullen. Liefst zo groen en angstig mogelijk, denk ik dan, want die gaan het hardst tekeer. En ja dan zullen ze dus best wel de bokkers selecteren, maar dat zegt nog niet dat die paarden dat bokken leuk vinden.

De strap, en het constante porren met de hakken richting de flanken van de paarden door de ruiters, doen vermoeden dat er dus echt wel 'aanmoediging' nodig is om die dieren flinker te laten bokken.
De meeste paarden zullen het als onprettig ervaren wanneer iets straks om hun lendenen wordt bevestigd, anders had het geen zin om dat daar te bevestigen. Of wanneer iemand met zijn hakken in hun flanken schopt. Dat kun je motiveren noemen.

En dat lijkt me dan het punt waarop het mis gaat met de behandeling: paarden die na een aantal keren verflauwen in hun gebok, en die dan 'gemotiveerd' moeten worden om het publiek waar voor zijn geld te geven. Dat laten de filmpjes van Shark op youtube zien, hoe dat dan gebeurt... Want daar zijn de tasers duidelijk te zien.

Dus: zolang dat dat bokken allemaal vrijwillig gebeurt en de paarden veterinair goed begeleid worden, zal het allemaal wel gaan. Maar vanaf het punt dat dat niet meer zo is, en de organisatoren van zulke evenementen onder druk staan om toch goed vermaak te leveren aan het publiek....
Vraag is dan, waar ongeveer ligt dat punt?

catzkillz

Re: werkelijkheid van de rodeo SCHOKKEND!! deel 2 nieuw jasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:49

Zucht.. weet je wat me nog het meeste stoort aan deze hele discussie, dat de persoon die het topic heeft gestart, geen woord zegt. Waarom open je dan in hemelsnaam een topic? Zeker nadat je gezien hebt hoe verhit de discussie in het eerste deel al was.

Ben zelf al op menig Belgische en Duitse rodeo aanwezig geweest, en kan me dus best een goed beeld vormen van hoe het er (hier) aan toe gaat. Ik kan dan ook zeggen dat ik meer dierenleed zie op de gemiddelde paardenmarkt dan op de rodeo-events waar ik al aanwezig was.

Waarom het op sommige rodeo's misloopt, of waarom er verschrikkelijke praktijken worden gehanteerd (ook bij rensport e.d.) heeft volgens mij veel te maken met de kapitalistische kant van zaken en de nog steeds bestaande brood-en-spelen mentaliteit van de mensen. Valt dat goed te keuren? Nee, helemaal niet. Gebeurt het (niet alleen in rodeo maar ook in andere sporttakken)? Ja, jammer genoeg wel..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:43

randalinpony schreef:
De meeste paarden zullen het als onprettig ervaren wanneer iets straks om hun lendenen wordt bevestigd, anders had het geen zin om dat daar te bevestigen.

Heb je dat wel eens geprobeerd? Iets straks om een paard zn flanken binden?

Citaat:
Of wanneer iemand met zijn hakken in hun flanken schopt. Dat kun je motiveren noemen.

Gemiddelde manegepaard geeft er niets om :D

Citaat:
Maar vanaf het punt dat dat niet meer zo is, en de organisatoren van zulke evenementen onder druk staan om toch goed vermaak te leveren aan het publiek....
Vraag is dan, waar ongeveer ligt dat punt?

Nja, en dat is inderdaad op meerdere vlakken zo.. En dat punt is nogal moeilijk te meten, niet alleen voor rodeo maar voor alles eigenlijk.
Dat betekent niet dat de rodeo afgeschaft moet worden, maar dat er toezicht moet zijn tijdens (bijv tijdens een wilde rodeo, maar ja, dan isie niet wild meer :+ ) een evenement.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:23

Ik krijg de gemiddelde manege paard wel aan het bokken met een liesband.

Heb mijn vader zo kunnen overtuigen dat het niet alleen hengsten zijn die gebruikt worden waarbij (volgens toch nog steeds velen) de ballen afgeknepen worden. Dit was een erg brave merrie die nooit een stap verkeerd zetten, met liesband was het flink stuiteren. En nee, deze zat niet strak :n Door het schapenbontje worden ze "gekieteld" in de liesstreek en daar willen ze van af. En gaan dus bokken.

Een paard met een strakke liesband verzet geen poot. Kunnen ze ook niet. De band knelt de rugspieren af waardoor ze niet kunnen aanspannen. Ook dit heb ik zelf uit de praktijk. Deze band gebruikte ik, strak dus, bij het scheren van rundvee dat niet stil wilde staan of zelfs sloeg (niet bevorderlijk bij het scheren van het uier) en bij paarden die slaan. Werkt perfect. Je moet alleen wel snel zijn om te voorkomen dat de rugspier te lang zonder goede doorbloeding.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:40

Hoe ziet zo'n liesband eruit dan?
Want ik doe bij mijn paard regelmatig een fietsband (binnenband) redelijk strak om dr liezen om te zorgen dat ze dr zweetdeken niet afrolt (handig alternatief voor dekensingel), en die reageert helemaal nergens op, verdraait geen oor en staat op dr gemakje te staan, eten of scharrelen..
Dus het is niet de druk cq de plek, dan moet het aan het materiaal liggen denk ik?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:20

Een fietsband heeft rek. Gewenning doet ook veel. Daardoor worden sommige bucking horses "doof" voor de liesband. Mijn pony's hoef je geen band op de lies streek te doen, slaan de boel kort en klein. (er is als eens een te losse dekensingel naar achteren geschoven waardoor een bokpartij in de box plaats vond. resultaat, 2 dikke achterbenen)
Een liesband is gewoon een leren band met gesp. Dit gebruiken wij bij het scheren. Doe er een bontje om en minstens een platte vuist tussen rug en band, dan heb je een bok band ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:33

Dat klopt in zoverre wel... het zijn in minderheid hengsten... het merendeel van de fanatieke bucking horses zijn ook (jonge|) merries.
Het verhaal van "het kietelende schapendontje" doet mij echter nogal in de lach schieten... ja hoor, daarom gaan ze bokken, omdat ze van dat "gekietel" af willen".
Geloof je dit zelf? Op vele filmpjes is er geen schapenbontje te bekennen, trouwens.
Als die paarden daadwerkelijk op "bokken gefokt" zouden worden, zoals sommigen bij hoog en bij laag volhouden, iets wat trouwens wel een vrij lastig, generatielang fokprogramma in zou houden (kom op zeg!) is er sowieso geen flankstrap, kietelbontje of wat voor nonsens dan ook nodig, lijkt me, en als dat wel zo is, dan zijn de dagen van de bokkende paardjes snel geteld, want die zijn daar binnen de kortste keren aan gewend door desensibilisatie, en gaan zich echt niet iedere keer het vuur uit de lendenen bokken met als "beloning" dat ze dat de eerstvolgende keer weer "mogen".
Het zijn gewoon zo goed als wilde paarden die nog nooit zadelmak zijn gemaakt of een ruiter op de rug hebben gehad.

En het is allang internationaal bekend dat er bij zowel bucking horses als bucking bulls wel degelijk gebruik wordt gemaakt van stroomstootwapens (tasers), aangezien er veel geld in om gaat (o.a. het wedden).

Aan het belang en welzijn van de dieren op zich wordt absoluut niet gedacht, ook niet bij calf roping trouwens: het gaat om geld, roem en eer.

Dat noem ik geen sport, maar zielig ego-gedrag ten koste van het welzijn en de basisbehoeftes van een dier, onder het mom van traditie. Net als Stierenvechten, ook zo'n achterlijk geval van "cultuur" want "die hebben toch een geweldig leven gehad voordat ze de arena in gaan?"
Om vervolgens alsnog de marteldood te mogen sterven in de arena.

Op heel het rodeogebeuren (wat inderdaad veelomvattend is) heb ik op zich niets tegen, ik heb iets tegen op het ter meerdere ere en glorie van het menselijk ego misbruik maken en inzetten van dieren. Die simpelweg niet beter weten dan dat, wat de mens beslist wat ze maar moeten ondergaan.

Ik denk niet dat spring/dressuursport in deze zelfde categorie van misbruik valt. Daar zijn trouwens ook genoeg discussies over. Eventing vind ik soms tegen de grens aan hangen, evenals de draf- en rensport, en uiteraard geef ik toe: overal zijn misstanden en gebeuren ongelukken. En overal zijn er mensen met de beste doch kortzichtige bedoelingen.

Maar de goedpraterij er van vind ik nog wel het grootste bewijs, van een gebrek aan inlevingsvermogen en gezond verstand, ook wel aangeduid als autonoom (eigen) denkvermogen, waar het uiteindelijk gaat om: alleen de mens wordt er beter van, het dier niet, integendeel.
Dier staat ten dienste van de mens?
Zo een bepaalde lobby blijft verdedigen?
Met alle risico's en de dood ten gevolge?

Kunnen we morgen ook wel weer de hondenkarren, karnpaarden en -ezels en oorlogspaarden in "ere" herstellen, toch?

Voortschrijdend inzicht door veranderende tijden doet inzien dat dit soort zaken niet meer hoeft.

Je kunt ook gaan wielrennen, boksen, autoracen, bungyjumpen of wat dan ook, als de haan per se victorie wil kraaien.

Maar waarom moet dat zo nodig over de rug van een dier dat niet beter weet dan wat het opgedrongen is?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:45

Cer: maakt nogal verschil of je bij de buik trapt of echt achterop de flanken, kijk maar eens naar die filmpjes.
En tja, een manegepony die zich laat trappen is dus duidelijk geen rodeomateriaal, eentje die het zo vervelend vind dat ie iedereen eraf dondert wel.... maar die vindt het dus wel vervelend.

Verder de bokband: eens met terpentijn.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:45

Volgens mij bestaan de honden karren nog. Dan heb ik het wel over de sledehonden. Die worden in NL getraind voor een kar.

Dat jij niet wil geloven dat een paard met schapenvacht beklede band bokt, prima, ik heb het aan genoeg mensen bewezen dat ze daar wel op bokken.

Calf roping is ook niet mijn onderdeel :n Als het kundig en snel gaat vind ik het zozo, meestal is dat niet het geval. Op een range heeft het een doel (castratie/enten/merken) Net als de wagon races, ook niet mijn ding. Als 1 paard in het (vaak) 6 span valt dondert de rest er overheen/slaan door anker effect hard af. Met alle gevolgen van dien.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:47

Tja ze zullen heus wel bokken de eerste paar keer, zat paarden zijn erg gevoelig op de buik/lendenstreek. Maar als het geen pijn doet en vaak genoeg voorkomt, dan leert het paard ook wel dat het niet erg is en stopt met bokken...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:24

terpentijn schreef:
Maar de goedpraterij er van vind ik nog wel het grootste bewijs, van een gebrek aan inlevingsvermogen en gezond verstand, ook wel aangeduid als autonoom (eigen) denkvermogen, waar het uiteindelijk gaat om: alleen de mens wordt er beter van, het dier niet, integendeel.
Dier staat ten dienste van de mens?
Zo een bepaalde lobby blijft verdedigen?
Met alle risico's en de dood ten gevolge?

zozo.. dat zijn nogal uitspraken..
Dieren worden van geen enkele sport beter, ook niet van dressuur/springen..

Citaat:
Maar waarom moet dat zo nodig over de rug van een dier dat niet beter weet dan wat het opgedrongen is?

Omdat in veel gevallen dat tegenwoordig nog het enige bestaansrecht is van de dieren.. klinkt cru maar is wel zo :)

Ik kan geen uitspraken doen over de gevolgen voor buckinghorses, geen idee hoeveel fatale gevallen er zijn en waar dat precies gebeurd.

Citaat:
Kunnen we morgen ook wel weer de hondenkarren, karnpaarden en -ezels en oorlogspaarden in "ere" herstellen, toch?
Voortschrijdend inzicht door veranderende tijden doet inzien dat dit soort zaken niet meer hoeft.

Heeft dat niet meer te maken gehad met de uitvinding van de auto cq motor cq dieselaandrijving cq mechanica :?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:35

Citaat:
Omdat in veel gevallen dat tegenwoordig nog het enige bestaansrecht is van de dieren.. klinkt cru maar is wel zo

En dat vind jij een rechtvaardiging of goede reden? :?

En ze mogen van geen enkele sport beter worden (hoewel dat dieren zeker wel enkele voordelen oplevert, ook ten opzichte van wilde soortgenootjes...) maar ze worden wel van sommige sporten beter of slechter dan van andere.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:13

randalinpony schreef:
Citaat:
Omdat in veel gevallen dat tegenwoordig nog het enige bestaansrecht is van de dieren.. klinkt cru maar is wel zo

En dat vind jij een rechtvaardiging of goede reden? :?

Staat dat er :?

Aan de andere kant, dan moet 90% van het paardenbestand geruimd worden :j

forest11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 22:14

hoi, sorry was op vakantie (ja tijdens school mij ouders werken in horeca)
deze topic is niet helemaal zoals het moest worden :$ ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat al die "slechte" rodeo's waar paarden zogenaamd slecht worden behaldeld omdat het valt tijdens zijn bok rondje hetzelfde is als een paard dat valt tijdens het springen of in de proef. oke ik moet toegeven dat die bucking horse gebeuren wel wat risico voller is dan dressuur, maar is eventing met vaste hindernissen dat niet? het zijn de ongelukken die bekend zijn bij de term rodeo

ik hoop dat ik nu mijn bedoelingen wat beter heb uitgelegd.