Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
SparklingApp schreef:Ik vind de eerste 2 toch echt hele knappe foto's, zou er trots op zijn als ze van mij zulke foto's zouden schieten, natuurlijk kan je altijd wel een puntje van kritiek vinden, maar als je bijna moet zoeken is dat toch wel muggenzifterij.
Ik sta helemaal achter het werken volgens het Scala, maar hoeveel mensen beheersen die hele klassieke rijkunst nou echt helemaal?
En de mensen die wel zo ver zijn gekomen hebben het toch ook moeten leren? En waren dus al langere tijd aan het rondhobbelen?
Hoe veel paarden zien jullie om je heen eigenlijk verbeteren, en hoe veel juist alleen maar slechter worden?
En worden goed gereden sportpaarden nou wel echt ouder dan de manegepaarden?
Als iemand denkt leuk bezig te zijn op een andere manier en het paard heeft plezier en krijgt genoeg afwisseling en een goede verzorging, maakt het dan uit dat ze AR (of wat dan ook) rijden?
Dat het uiteindelijk een doodlopende weg blijkt te zijn, maakt dat uit, veel ruiters komen in hun carriere toch nooit aan het einde van die weg.
Arent schreef:ik ben niet tegen het (zeldzame) correct uitgevoerde klassiek, en niet per se een afascinado van AR, maar de kritiek loopt mank.
mijn opmerking was: dierenmishandeling of niet: nee! minder doen binnen bepaalde grenzen is ok!
tweede: de uitrusting werd bekritiseerd: duidelijk geval van hypocritie: dezelfde hefboom... zelfde bit. trensjes zijn soms veel scherper... costante druk is juist heel scherp.
dit is geen inhoudelijke discussie, maar een dogmatisch kippenhok; sorry. puur blijk van onbegrip.
affakkelen van iemand anders is niet nuttig. geef maar eens voorbeelden van hoe het wel moet en toon waarom dan.
Fijne hulpen met losse tegels zijn heel goed mogelijk. ook in klassiek trouwens... los en los is twee.
Arent schreef:ik ben niet tegen het (zeldzame) correct uitgevoerde klassiek, en niet per se een afascinado van AR, maar de kritiek loopt mank.
mijn opmerking was: dierenmishandeling of niet: nee! minder doen binnen bepaalde grenzen is ok!
tweede: de uitrusting werd bekritiseerd: duidelijk geval van hypocritie: dezelfde hefboom... zelfde bit. trensjes zijn soms veel scherper... costante druk is juist heel scherp.
dit is geen inhoudelijke discussie, maar een dogmatisch kippenhok; sorry. puur blijk van onbegrip.
affakkelen van iemand anders is niet nuttig. geef maar eens voorbeelden van hoe het wel moet en toon waarom dan.
Fijne hulpen met losse tegels zijn heel goed mogelijk. ook in klassiek trouwens... los en los is twee.
Arent schreef:dus Abacab zegt dat de AR te veel aan verzameling en levades werkt,
en murphy 012 zegt dat de AR te voorhandlastig is....
dat is met elkaar in tegenspraak... (ik ben het eerder met murphy eens, maar alleen in de practijk, niet in principe, want de AR streeft uitgesproken en structureel naar verzameling... ze doen er alleen soms wat lang over- maar ja, dat geldt eigenlijk voor elke vorm van ruiterij: er zijn weinig meesters en veeeeel leerlingen die het nog niet voor elkaar krijgen.)
Abacab schreef:Even voor mijn beeld:
de klassieke rijkunst is eigenlijk een historische rijkunst ontwikkeld voor barokke paarden in die honderden jaren terug als vervoersmiddel werden ingezet op de slagvelden. De methode was een tijd vergeten maar is sinds kort weer helemaal hip in het alternatieve cirquit waar mensen met de meest uiteenlopende rassen werken.
De gewone dressuur baseerd zich op het scala der Ausbildung, een methodie die is ontwikkeld voor warmbloeden en die zich richt op het opleiden van een sportpaard, deze methode wordt nog steeds veelvuldig toegepast door top-sport ruiters en top-trainers.
murphy102 schreef:Is het niet zo dat het Scala een Happy Athlete levert?
murphy102 schreef:]Dus wat is dan de toevoeging van de "Hollandse School" van Sjef? Je zegt dat hij volgens het Scala werkt, maar waarom zien we dat dan niet terug aan de paarden van onze top?
Het wiel hoeft toch niet opnieuw uitgevonden te worden? Ik probeer alleen antwoorden te vinden bij jullie om dit "getoonde" te kunnen rechtvaardigen.
murphy102 schreef:]De uitleg van Horseyfries kan ik niets mee. Zij zegt dat een paard meer durchlässig zou worden van hun trainingsmethode.
Ik betwijfel of zij de betekenis van durchlässig begrijpt.
De Nederlandse toppaarden vind ik echt niet durchlässig, jij wel?
Wél die van de Engelsen, maar ook een Damon Hill en een Desperados van Kristina Sprehe.
murphy102 schreef:Ik mis de toegevoegde waarde van de "Hollandse School". Kijk even naar de filmpjes van het NK en ik denk dat jij het met me eens bent.
Ik zie nl. géén Happy Athletes.
ik werk juist heel hard aan gewichtsveplaatsing naar de achterhand en doe nooit voorwaarts neerwaarts (in beweging). ik ben in deze dus helemaal aan het andere eind van het spectrum.