Hartverscheurend: if we could see the damage inside

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:22

Tigra_ schreef:
Ik wilde eigenlijk helemaal niet reageren hier maar deze is toch te "mooi" om te laten liggen.
Dat heeft mi zeker wel met haar rijden te maken, geeft aan dat ze prima haar "kunstje" kan tonen maar het echte paardrijden en dus de controle over het paard helemaal niet zo goed voor elkaar heeft. Anders zou je niet bang moeten zijn dat een paard er vandoor schiet en dat ze er naast zou vallen. Kan altijd gebeuren natuurlijk maar voor iemand die al JAREN op paarden zit en je dus zou denken dat ze heel wat ervaring heeft vindt ik dat toch wel tegen vallen.

En wellicht weet ze door die jarenlange ervaring dat je sommige paarden en daarmee dus jezelf gewoon niet blij maakt met een ererondje en daarvoor beter een ander paard kan pakken :)* .

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:23

setteke schreef:
freeride schreef:
ik heb setteke een stuk eerder in dit topic al uitgedaagd om zich even RK of LDR te laten trainen,

Wat???
Ik weet van niks.

Ja joh, want paarden en mensen zijn prima te vergelijken qua bouw... vind het al knap freeride als jij een hoofdstel (met of zonder bit) om je hoofd krijgt :')

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:26

setteke schreef:
freeride schreef:
ik heb setteke een stuk eerder in dit topic al uitgedaagd om zich even RK of LDR te laten trainen,

Wat???
Ik weet van niks.

Sorryyyyyy Setteke, bedoel Cassidy, pff, wortelkanaalbehandeling gehad deze morgen, en de verdoving is precies nog niet ver uitgewerkt!!!!!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:28

Vond het al een beetje apart, ik had niet eens gereageerd in dit topic :D
Wie weet word ik er wel heel lenig van :)
Laatst bijgewerkt door setteke op 31-01-12 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:28

freeride schreef:
Sorryyyyyy Setteke, bedoel Cassidy, pff, wortelkanaalbehandeling gehad deze morgen, en de verdoving is precies nog niet ver uitgewerkt!!!!!

Sterkte, wortelkanaalbehandelingen zijn niet mild kwa verdoving!!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:30

Fiffill schreef:
freeride schreef:

Wat???
Ik weet van niks.

Ja joh, want paarden en mensen zijn prima te vergelijken qua bouw... vind het al knap freeride als jij een hoofdstel (met of zonder bit) om je hoofd krijgt :')[/quote]

Zeg Fiffill, gevoelsmatig verschillen mensen en paarden maar een klein beetje van elkaar, paarden zijn nog iets gevoeliger, omdat ze vluchtdieren zijn, en wij eerder rovers/verzamelaars, maar dat doet niet af aan de try it yourself theorie hoor....of denk je dat een bit of S&T voor een paard per definitie echt lekker zit? en benauwd en niet zien waar je heengaat is voor beiden even lastig en eng hoor.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:30

dit filmpje deze topics zijn wel zinvol en de moeite waard. Ook ik heb overtuigd van het goede doen mijn paarden jaren LDR en met roll kür gereden. Ik wist niet beter en dacht dat het zo hoorde. Wat had mijn oudste paard een hekel aan dressuur. Nu vindt hij het veel fijner want hij voelt hoeveel beter hij er van wordt en hoe soepel.
Zelfde (jongste) paardje die nu inmiddels een drie kwart jaar wordt gereden volgens de duitse Klassieke dressuur methode. Wat hebben we daar aan moeten wennen. Paardje is heel erg veranderd ook al vallen we nog wel eens terug in fout rijgedrag, maar paardje is vrolijker geworden, rug is omhoog gekomen, ze zit als een fauteuil en ik rijd met meestal op een verende rug. Het beter rijden gaat met vallen en opstaan.
Niet iedereen zit veel op BOKT en ik heb op BOKT een jaar geleden voor de eerste keer een pittige post van ene professor gelezen die een lans brak voor de klassieke dressuur. Blijkbaar kon het dus toch anders. Vanuit dat wakker wordende besef ben ik gaan zoeken naar andere instructie en het is een wereld van verschil de manier van rijden zoals ik hier in NL altijd geleerd heb en nu aan het leren ben. Het is zo subtiel, vriendelijk en o zo moeilijk maar o zo fijn. Veel aandacht voor het loswerken en recht richten en al een paar keer heb ik mogen ervaren dat paardrijden zo simpel en fijn kan zijn. Als de basis in orde is komt het moeilijkere werk van zelf en vrij gemakkelijk. Dus blijf dit soort posten maar plaatsen en topics openen zodat de jeugd die wil als ze jong zijn op zoek gaan en niet zoals ik met spijt terugkijken als ze de 50 gepasseerd zijn naar zichzelf als een gevoelvolle ruiter die uit onwetendheid het foute systeem heeft gereden en dus fout bezig was. Maar het is nooit te laat om te veranderen dus paardje en ik gaan ervoor!! :+
En helaas ja, sinds andere manier van instructie kijk ook ik kritischer en met minder blijdschap over wat ik zie naar onze NL top.

Enne dat Anky op haar leeftijd wat voorzichtiger is geworden met haar rugklachten is alleen maar verstandig. Ik ben ook veel voorzichtiger geworden en dat zal de jeugd over 40 jaar ook doen. Dat hoort er bij.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:32

emma525 schreef:
freeride schreef:

Sterkte, wortelkanaalbehandelingen zijn niet mild kwa verdoving!!

Dankjewel.....inmiddels knoei ik al minder met drinken, hahaha, vanavond ben ik vast weer normaal (voor zover dat haalbaar is) :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:32

Zeg Freeride, wel een klein verschilletje, wij hebben geen 4 benen en eten niet van de grond :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:33

setteke schreef:
Vond het al een beetje apart, ik had niet eens gereageerd in dit topic :D
Wie weet word ik er wel heel lenig van :)

Haha, arme jij, verdedigd enkel je idee van de slof voor veiligheid op buitenrit, moet je voor straf in de rollkur.....nogmaals excuses hoor.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:35

setteke schreef:
Zeg Freeride, wel een klein verschilletje, wij hebben geen 4 benen en eten niet van de grond :D

Klopt, maar we hebben allebei maar 1 luchtpijp, 1 mond, een pijngrens en 1 paar ogen, en sommigen van ons eten van de grond, als er net gepoetst is, en dat chocoladetaartje valt op de grond en er kijkt toch niemand??? grapje hoor!!!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:44

Sunrise_ schreef:
Tigra_ schreef:
Ik wilde eigenlijk helemaal niet reageren hier maar deze is toch te "mooi" om te laten liggen.
Dat heeft mi zeker wel met haar rijden te maken, geeft aan dat ze prima haar "kunstje" kan tonen maar het echte paardrijden en dus de controle over het paard helemaal niet zo goed voor elkaar heeft. Anders zou je niet bang moeten zijn dat een paard er vandoor schiet en dat ze er naast zou vallen. Kan altijd gebeuren natuurlijk maar voor iemand die al JAREN op paarden zit en je dus zou denken dat ze heel wat ervaring heeft vindt ik dat toch wel tegen vallen.

En wellicht weet ze door die jarenlange ervaring dat je sommige paarden en daarmee dus jezelf gewoon niet blij maakt met een ererondje en daarvoor beter een ander paard kan pakken :)* .

Ja wellicht is ze er achter gekomen dat ze toch niet zo goed is als het gaat om echt zitten, en dat ze dus voornamelijk alleen voor het plaatje goed rijdt.

Ach en verder kan je me niet wijsmaken dat ze dat zou doen omdat het paard er niet van houdt. Ja dat ze er zichzelf niet blij mee maakt als het paard door de ring springt dat snap ik maar dat maakt bovenstaand zinnetje weer net wat sterker.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:20

Sunrise_ schreef:
Tigra_ schreef:

Ik vind dat zo kinderachtig. Net of dat ze een slechte ruiter is als ze een keer van haar paard valt.. de bloederige paarden die "opgehitst" raken waar hun met hun konten opzitten kunnen toch echt wel uit joligheid/gekkig doen een verkeerde sprong maken. Net of je dat kan voorkomen..... :') dus als jouw pony op buitenrit het bit vastpakt en het op een rennen zet ben JIJ een slechte ruiter omdat je hem niet terug krijgt door net zo hard terug te trekken? (want dat zeg je..)

I'm sorry.. zo werkt het niet. Naarmate je ouder wordt verdwijnen je "stoere acties" Ik merk het nu al. Vroeger ging ik op ALLES zitten als klein meisje, ik zou die eigenaar (of dat nou een kind of een volwassene was) wel ff laten zien dat ik haar paard aan het luisteren kreeg :') Ongeacht hoe monsterlijk het dier was. Vaak ging het goed en kreeg ik ze echt wel aan het lopen.. maar ik heb meerdere malen meegemaakt dat het echt gevaarlijk werd hoor.. en daar zit je dan.. als zo'n guppie.. je cowboy voelende en stoer doen als je was blijven zitten :')

Nu ik zelf "ouder" wordt.. (nouja zeg maar eerder volwassen :') ) merk ik dat ik best op andermans paard wil stappen, maar dat ik er niet op ga zitten van "ik zal je wel ff laten zien hoe het werkt" ik stap er puur alleen op om te kijken of ik kan voelen waarom een paard reageert zoals hij reageert.. (tenzij ik al twijfel aan lichamelijke problemen als ik er naar kijk.. dan klim ik er nieteens op)

En als er een jonkie voor mijn neus staat te hinniken, grote ogen en open neusgaten.. dan ga ik toch echt eerst even longeren voor ik erop ga :') Maakt me dat een slechte ruiter? Of betekent dat dat ik mezelf en het paard niet onnodig in gevaarlijke situaties breng ;)

Dan nog maakt het vallen mij niet uit, mocht ik wat breken dan kan ik 6 weekjes niet hobby-en, mijn werk gaat gewoon door. Kan ik ook prima met 1 hand.

Hun hebben van hun hobby hun werk gemaakt.. Niet kunnen rijden en starten en winnen en andermans paarden trainen, kunnen autorijden om lessen te geven e.d. betekent GEEN inkomsten.

Ik zou in hun geval ook wel 3x nadenken en mezelf niet onnodig in gevaar brengen _O-

freeride

Re: Hartverscheurend: if we could see the damage inside

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:30

Eens met jou S_en_Z: met de jaren komt de wijsheid en de angst, helaas, ik kies ook eerder voor even wat grondwerk,longeren als ze staan te stuiteren.
En net als jij vroeger : hoe hoger ie bokte, hoe leuker ik het vond :).
Wel ergens jammer dat dat onbezonnen overal opstappen is verdwenen, maar ja, we hebben nu verantwoordelijkheden en zo'n stemmetje dat steeds zegd: ja maar, wat als....?
Gevoel voor veiligheid maakt geen slechte ruiters, alleen als de angst de overhand krijgt, en we dat oplossen met allerlei hulpmiddelen...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:36

freeride schreef:
Fiffill schreef:
Ja joh, want paarden en mensen zijn prima te vergelijken qua bouw... vind het al knap freeride als jij een hoofdstel (met of zonder bit) om je hoofd krijgt :')

Zeg Fiffill, gevoelsmatig verschillen mensen en paarden maar een klein beetje van elkaar, paarden zijn nog iets gevoeliger, omdat ze vluchtdieren zijn, en wij eerder rovers/verzamelaars, maar dat doet niet af aan de try it yourself theorie hoor....of denk je dat een bit of S&T voor een paard per definitie echt lekker zit? en benauwd en niet zien waar je heengaat is voor beiden even lastig en eng hoor.

Bouw is dan ook totaal iets anders dan "gevoelsmatig". :) En nee, ik denk niet dat het voor een paard prettig is met de kin op de borst te moeten lopen. Maar altijd maar dat vergelijken met onszelf, het zijn paarden, geen mensen.

freeride schreef:
setteke schreef:

Klopt, maar we hebben allebei maar 1 luchtpijp, 1 mond, een pijngrens en 1 paar ogen, en sommigen van ons eten van de grond, als er net gepoetst is, en dat chocoladetaartje valt op de grond en er kijkt toch niemand??? grapje hoor!!!

Inderdaad, die dingen hebben we. En wel zo dat ze totaal verschillend zijn van elkaar. Een aantal van mijn kiezen mogen dan ooit wel getrokken zijn, maar inmiddels heb ik toch echt geen tandeloze plekken meer in mijn mond ;) om maar wat te noemen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:10

Dit topic is inderdaad het zoveelste in een eindeloze reeks, maar ik heb toch alles gelezen omdat ik heel hard hoopte dat hier iets mee zou gebeuren:

_Esther_87_ schreef:
laura1986 schreef:
Misschien is je voorstel niet eens zo´n heel gek idee, afhankelijk van of je het serieus meent of niet :)

Ja hoor, je mag het echt proberen. Want ik heb net zo'n hekel aan ruk- en plukwerk als ieder ander hier namelijk. Alleen ben ik er wel van overtuigd dat het mogelijk is om op een nette manier een paard wat het nodig heeft eens wat verder door te buigen en extra te rekken. Daarbij heb ik veel verschillende paarden gereden, waarvan best een deel paarden met een lichamelijk of rijtechnisch probleem en heb ik juist daardoor geleerd dat je niet altijd alles volgens het boekje moet doen. Nou moet ik wel flexibel zijn, ik heb namelijk mijn paarden niet voor het uitzoeken, ik zal moeten rijden met wat ik aangeboden krijg. En dan wordt je vanzelf creatiever.

Ben ik de enige die denkt dat een open-minded meeting, dus niet om iemand z'n gelijk te laten halen maar gewoon om elkaar te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen een hartstikke interessant topic zou opleveren? Als Laura1986 een keer bij Esther 87 langs zou gaan, zou ik heel graag een verslag van die ontmoeting willen lezen. Lijkt me erg leuk en erg leerzaam. Ik zou er zelfs ook wel zelf bij willen zijn en het verslag schrijven. Daar zou ik denk ik ook wel redelijk objectief in kunnen zijn, ben zelf geen fanatieke dressuurruiter, sowieso rijd ik geen wedstrijden, maar ik zie dressuurtraining als onmisbare investering voor elk paard wil je het op een gezonde manier en tot op hoge leeftijd kunnen berijden. Ben ook niet per definitie voor of tegen een methode, maar ik vind het wel heel belangrijk dat iemand weet waarom hij/zij een paard op en bepaalde manier traint.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:36

Jeej Maura! Blij dat jij mijn punt begrijpt...Het gaat mij er namelijk puur om te laten zien dat mijn paard best wel blij is, zijn best voor me doet en ondanks zijn beperkingen toch nog fijn kan bewegen.

Ik heb pb contact gehad met Laura, zit er dik in dat wij inderdaad over een aantal weken een keertje afspreken. Jij bent wat mij betreft ook welkom en er over schrijven vind ik helemaal prima. Meer mensen ga ik niet uitnodigen, ik ken mezelf namelijk langer dan vandaag want dan kom ik niet meer aan rijden toe, alleen aan stress ;)
Maar ik vind het super dat jullie in ieder geval wel verder durven kijken!
Laat wel duidelijk zijn, ik heb maar één paard dat dieper getraind wordt, en dat ziet er niet net zo uit als Anky het doet :+
Als je een 'echte' LDR ruiter wil zien rijden, die dit als trainingsmethode gebruikt voor alle paarden bv, ben ik ongeschikt.
Maar puur voor het verhaal op/voor de loodlijn vs achter de loodlijn denk ik wel dat hij een aardig voorbeeld kan zijn. En stommer word ik er nooit van :)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:40

Wat leuk dat jullie het per PB verder oppakken. Om off-topic te voorkomen ga ik je ook even PB-en.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:52

Ik vind 1 persoon voor het schrijven van een verslag ook prima, maar het moet idd geen open les gaan worden of iets :)

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:18

freeride schreef:
@Swaatjuh, welk deel is lastig te lezen?
Wervelbeschadigingen, ( alle halsvervels en dus ook de borstwervels( zitten bovenaan bij de schoft in de buurt) slijten door de in elkaar druk methode, zenuwbeschadigingen doen zich voor in de hals,rug, en nek van paarden die LDR of RK gereden worden, en de psychologische schade hoef ik niet meer uit te leggen denk ik, de angst,pijn ,benauwdheid die naar nog meer angst leidt...wat snap je niet goed dan, dat stukje over de blauwe tong misschien? youtube maar eens op blauwe tong scandic...en paarden gaan wel eerder stuk aan RK en LDR dan aan met de neus eruit gereden worden hoor, maar de neus eruit vinden de RK en LDR ruiters maar een raar begrip als ik op jou moet afgaan, maar goed, ik heb setteke een stuk eerder in dit topic al uitgedaagd om zich even RK of LDR te laten trainen, stel jou hetzelfde voor te doen...en niet zeuren over benauwd,geen lucht, pijn in je mond,nek,rug en zij van de sporen he, tis maar voor een uurtje per dag!
edit, verkeerde naam gecopyd

Ik bedoel niet de inhoud van je post, maar je punctuatie.
Ik begrijp heel goed dat RK/LDR slecht is voor een paard, daar zei ik ook niets over. Je zegt echter in je post waar ik op reageerde dat op de voorhand lopen niet schadelijk is, maar je bedoeld dus dat jij het minder schadelijk vind als LDR. Dat zou best waar kunnen zijn.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:12

@Fiffill :haha, ik vermenselijk paarden niet, ik vergelijk paarden ook niet met mensen, en dat is ook niet nodig, de effecten op beide wezens zijn gewoon hetzelfde, een paard voelt angst en pijn net als mensen, dus wat doe je nu moeilijk over paarden altijd vergelijken met mensen? Als ik je goed begrijp, heb jij nog nooit gezegd: hij was lastig, hij deed vervelend? zowel,dan vermenselijk jij je paard dus.
Maar probeer nu gewoon even een kwartiertje RK of LDR getraind te worden, en dat je dan minder goed presteerd dan een paard, geeft niet, dan voel je iig ongeveer wat het doet, en ik denk dat 't voor een paard altijd erger is dan voor een mens, want wij kunnen redeneren, en zij niet.en die getrokekn kiezen die nu vervangen zijn, daarvan zie ik nu even niet het punt wat je ermee duidelijk wilt maken...

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:16

swaatjuh schreef:
freeride schreef:
@Swaatjuh, welk deel is lastig te lezen?
Wervelbeschadigingen, ( alle halsvervels en dus ook de borstwervels( zitten bovenaan bij de schoft in de buurt) slijten door de in elkaar druk methode, zenuwbeschadigingen doen zich voor in de hals,rug, en nek van paarden die LDR of RK gereden worden, en de psychologische schade hoef ik niet meer uit te leggen denk ik, de angst,pijn ,benauwdheid die naar nog meer angst leidt...wat snap je niet goed dan, dat stukje over de blauwe tong misschien? youtube maar eens op blauwe tong scandic...en paarden gaan wel eerder stuk aan RK en LDR dan aan met de neus eruit gereden worden hoor, maar de neus eruit vinden de RK en LDR ruiters maar een raar begrip als ik op jou moet afgaan, maar goed, ik heb setteke een stuk eerder in dit topic al uitgedaagd om zich even RK of LDR te laten trainen, stel jou hetzelfde voor te doen...en niet zeuren over benauwd,geen lucht, pijn in je mond,nek,rug en zij van de sporen he, tis maar voor een uurtje per dag!
edit, verkeerde naam gecopyd

Ik bedoel niet de inhoud van je post, maar je punctuatie.
Ik begrijp heel goed dat RK/LDR slecht is voor een paard, daar zei ik ook niets over. Je zegt echter in je post waar ik op reageerde dat op de voorhand lopen niet schadelijk is, maar je bedoeld dus dat jij het minder schadelijk vind als LDR. Dat zou best waar kunnen zijn.

Huh, ga jij mij nu zeggen dat ik de plaatsing van mijn leestekens moet veranderen? ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:28

freeride schreef:
@Fiffill :haha, ik vermenselijk paarden niet, ik vergelijk paarden ook niet met mensen, en dat is ook niet nodig, de effecten op beide wezens zijn gewoon hetzelfde, een paard voelt angst en pijn net als mensen, dus wat doe je nu moeilijk over paarden altijd vergelijken met mensen? Als ik je goed begrijp, heb jij nog nooit gezegd: hij was lastig, hij deed vervelend? zowel,dan vermenselijk jij je paard dus.
Maar probeer nu gewoon even een kwartiertje RK of LDR getraind te worden, en dat je dan minder goed presteerd dan een paard, geeft niet, dan voel je iig ongeveer wat het doet, en ik denk dat 't voor een paard altijd erger is dan voor een mens, want wij kunnen redeneren, en zij niet.en die getrokekn kiezen die nu vervangen zijn, daarvan zie ik nu even niet het punt wat je ermee duidelijk wilt maken...

Nogmaals, ik had het over de BOUW. Jij zegt dat mensen zelf maar even RK of LDR getraind moeten worden, dat vind ik nergens op slaan. Want dat is natuurlijk totaal niet te vergelijken fysiek gezien.
Als je dat punt niet ziet, hoe wil je bij 'n mens een bit in gaan doen, dat maar even op de tanden/kiezen gooien? Paarden hebben daar immers geen kiezen of tanden zitten (en voor je daarover op inhaakt, ik zeg niet dat het bit niet vervelend kan zijn bij onjuist gebruik). En wat dacht je van onze mond, die bij ons niet zo ver naar achter doorloopt? Ik zei het al eerder, de bouw van mensen en paarden is niet te vergelijken dus wat een onzin om een hoofdstel om je kop te gooien en RK te gaan uitproberen.

En néé, ik ben niet zozeer voor RK maar je moet dingen gewoon kunnen beredeneren door naar het dier zelf te kijken en niet rond te gaan huppelen met iemand op je rug en een hoofdstel in.

Maar hoop dat je het nu een beetje snapt :) het is meer dat ik het nutteloos vind dat je RK zelf zou moeten proberen om door te krijgen hoe het is. Alleen iemand op onze rug is al niet te vergelijken puur omdat een paard op 4 benen loopt en wij op 2.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:24

mylittlejoy schreef:
Jessix schreef:
Tsja Anky.. Dat is toch die ruiter die d'r eigen paard laat staan voor een ereronden omdat ze bang is weer op hol te slaan??! :+

Met Salinero is ze er idd tijdens de prijsuitreiking een paar keer goed vandoor geschoten. Aangezien ze naast amazone ook moeder is en niet meer piepjong, kan ik me best voorstellen dat ze dan voor de ereronde een ander pakt. Waarom het risico opzoeken? Maar dit heeft niets met haar rijden an sich te maken.

Anky had al "angst", zoals ze het zelf noemt voordat ze moeder werd en dat had ze al toen ze nog piepjong was. Dus dat heeft er niets mee te maken. Dat het paard met je aan de kletter gaat, dat kan inderdaad altijd gebeuren ongeacht je niveau. Maar ik vind wel dat je rijden te maken heeft als je dit soort situaties gaat ontwijken. Waar is de harmonie, de eenheid, gehoorzaamheid, lichtheid? Of is die er alleen maar in de piste? Mits er natuurlijk geen groot beeldscherm staat of een vreemd uitziende plantenbak. Waar zijn de regels in deze jury sport? Ben je niet verplicht om je prijs met je paard in ontvangst te nemen? Ik kan me bij de hobby-ruitertjes wel herinneren dat iemand weg werd gestuurd omdat die zijn paard al thuis had staan ten tijden van de prijsuitreiking. Maar voor iemand als Anky zijn er wellicht andere regels. Net zoals er voor iemand als Isabel Werth een zilveren medaille te behalen valt als je zo'n bagger proef laat zien op de laatste O.S. Hobby-ruitertjes worden gediskwalificeerd als hun paard zo in staking gaat. Nee, ik heb niet zo'n hoge pet op van de top ruiters van tegenwoordig en nee, ze hebben niets om jaloers op te zijn. :n Maar goed, ieder zijn smaak en ieder zijn manier. Ik hoop alleen maar dat hun manier van rijden inderdaad niet schadelijk of pijnlijk is voor de paarden. Die moeten nooit de dupe worden van iemands ambities..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:13

Waarom zou je risico opzoeken? Het blijft een vluchtdier, hoe braaf ze ook zijn.
Een prijsuitreiking is gewoon echt een chaos, iedereen klapt, omroepers, muziek... Niet alle paarden zijn daar even blij mee. Dat heeft niets met de proef zelf te maken.