kenners die op een zwaarder niveau rijden,loodlijn,rond diep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:43

Ik heb een hele lap tekst geschreven hierboven :D misschien dat even doorlezen.
En ik heb het voor een aantal mensen wel duidelijk kunnen maken dus ik denk dat het voor jou ook wel gaat lukken als je het wilt lezen en begrijpen (dit is niet vervelend bedoeld maar soms lezen mensen over een aantal dingen heen die wel van groot belang zijn).

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:44

Abacab schreef:
@peipenfiets, volgens mij leven wij in 2 totaal gescheiden werelden. Neem een filmpje van een paard in actie en wij zien daar werkelijk 2 totaal verschillende dingen in. En wie er gelijk heeft doet er eigenlijk niet zo toe. Zo lang onze paarden maar happy, gelukkig en gezond zijn vind ik het allemaal OK.

Maar ik vind het wel erg dat jij en meer klassiek-aanhangers zich hier presenteren als een stel fundamentalisten die menen te moeten strijden voor hun waarheid waarbij alle het andere meteen wordt verdoemd.

Ik heb me nogal verdiept in oa de biomechaniek van het paard en probeer uit te legen hoe bepaalde zaken in elkaar steken.
Ik vraag me werkelijk af in hoeverre je onderricht hebt gehad in het kijken want bepaalde zaken zijn toch zeer duidelijk nav deze plaatjes.

Wat ik heel erg vind is steeds weggezet worden als fundamentalist of nostalgiegeile progressiefoob persoon; kennelijk vind ook jij het nodig om dit
soort sneue generalisaties nog even neer te zetten. Zwakste van alle argumenten

Abacab

Re: kenners die op een zwaarder niveau rijden,loodlijn,rond diep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:17

Ik sta er veel neutraler in, ik ben niet voor of tegen. Ik geloof best dat het een methode is die je niet op ieder paard kunt toepassen en waarbij je heel goed moet weten wat je aan het doen bent. Daarbij is het ook niet makkelijk een trainer te vinden die echt weet waar het in het LDR rijden om draait. Want ik denk dat er heel veel krullendraaiers rondlopen die roepen dat ze LDR trainen maar er geen hout van snappen.

Ik vind het triest dat en dan maar steeds voorbeelden worden aangehaald van dierenkwellerij die niets met LDR-trainen te maken hebben, zoals de posts van Marliez over die arme Hackney's. Zulke beelden verzieken iedere discussie omdat ze de aandacht onnodig afleiden en de bedoeling hebben stemming te maken. Ik loop al lang genoeg mee om te weten dat dierenkwellerij overal voorkomt en van alle tijden is, zodra er geld wordt verdiend over de ruggen van paarden. Ik heb meer dan 30 jaar terug vaak genoeg bloed van de S&T bitten af moeten poetsen, toen haalde niemand het in zijn hoofd de neus achter de LL te rijden, ook niet in de training, toen had nog niemand van LDR gehoord. Toen was iedereen nog in de ban van Klimke op Dux en Neckermann op Mariano.

Wat ik ermee wil aangeven dat er toen 'klassiek' gereden werd [zo heette dat] en dat er ook al rotte appels te vinden waren. Datzelfde geldt voor het LDR rijden, daar zitten ook genoeg rotte appels tussen. Maar daar kun je een methode niet op afkammen.

Als ik Carl Hester zie rijden dan is hij voor mij een fijn voorbeeld van hoe het LDR rijden behoort te zijn. Ook na al jouw argumenten dat het biomechanisch onmogelijk is voor een paard zie ik in Carl Hester het bewijs dat het wél kan. En dan kan ik niet anders dan concluderen dan dat het LDR voor sommige paarden en ruiters wel delijk heel veel goeds kan doen. En daarom krijgt LDR rijden van mij het voordeel van de twijfel, met de mededeling, ga er thuis niet mee experimenteren.

Ik kan het mis hebben maar ik heb jullie nog geen kritiek zien geven op het rijden van Hester. Misschien is het leuk om zijn kur er bij te nemen waarbij te tegenstanders van het LDR rijden aan kunnen geven waar'm de schoen wringt. Waar gaat het paard technisch niet correct in jullie optiek en hoe moet het dan wel.

Ik heb je video van Ellen Langehaneberg bekeken maar ik heb nooit begrepen waarom dat wel goed is en Hester niet. Ik vind het beiden erg prettig om naar te kijken waarbij ik Hester's paard net wat beter in balans en correter in tact vind gaan.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:39

Abacab; mijn woorden.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:17

Abacab schreef:
Ik sta er veel neutraler in, ik ben niet voor of tegen. Ik geloof best dat het een methode is die je niet op ieder paard kunt toepassen en waarbij je heel goed moet weten wat je aan het doen bent. Daarbij is het ook niet makkelijk een trainer te vinden die echt weet waar het in het LDR rijden om draait. Want ik denk dat er heel veel krullendraaiers rondlopen die roepen dat ze LDR trainen maar er geen hout van snappen.

Ik vind het triest dat en dan maar steeds voorbeelden worden aangehaald van dierenkwellerij die niets met LDR-trainen te maken hebben, zoals de posts van Marliez over die arme Hackney's. Zulke beelden verzieken iedere discussie omdat ze de aandacht onnodig afleiden en de bedoeling hebben stemming te maken. Ik loop al lang genoeg mee om te weten dat dierenkwellerij overal voorkomt en van alle tijden is, zodra er geld wordt verdiend over de ruggen van paarden. Ik heb meer dan 30 jaar terug vaak genoeg bloed van de S&T bitten af moeten poetsen, toen haalde niemand het in zijn hoofd de neus achter de LL te rijden, ook niet in de training, toen had nog niemand van LDR gehoord. Toen was iedereen nog in de ban van Klimke op Dux en Neckermann op Mariano.

Wat ik ermee wil aangeven dat er toen 'klassiek' gereden werd [zo heette dat] en dat er ook al rotte appels te vinden waren. Datzelfde geldt voor het LDR rijden, daar zitten ook genoeg rotte appels tussen. Maar daar kun je een methode niet op afkammen.

Als ik Carl Hester zie rijden dan is hij voor mij een fijn voorbeeld van hoe het LDR rijden behoort te zijn. Ook na al jouw argumenten dat het biomechanisch onmogelijk is voor een paard zie ik in Carl Hester het bewijs dat het wél kan. En dan kan ik niet anders dan concluderen dan dat het LDR voor sommige paarden en ruiters wel delijk heel veel goeds kan doen. En daarom krijgt LDR rijden van mij het voordeel van de twijfel, met de mededeling, ga er thuis niet mee experimenteren.

Ik kan het mis hebben maar ik heb jullie nog geen kritiek zien geven op het rijden van Hester. Misschien is het leuk om zijn kur er bij te nemen waarbij te tegenstanders van het LDR rijden aan kunnen geven waar'm de schoen wringt. Waar gaat het paard technisch niet correct in jullie optiek en hoe moet het dan wel.

Ik heb je video van Ellen Langehaneberg bekeken maar ik heb nooit begrepen waarom dat wel goed is en Hester niet. Ik vind het beiden erg prettig om naar te kijken waarbij ik Hester's paard net wat beter in balans en correter in tact vind gaan.

Carl Hester? Ja, prachtig antwoord of liever gezegd een heel "veilig" antwoord. Carl Hester blijft vooral bij zijn "leest" als klassiek gevormd ruiter ipv het de rug toe te keren zoals de Nederlandse top. Daarom ziet het er bij C.H. ook zo harmonieus en met veel lichtheid uit en niet afgedwongen, dit in tegenstelling tot de Nederlandse combinaties.
Als iedereen in Nederland LDR zou rijden zoals Carl Hester dat doet, dan zouden niet iedere keer steeds dit soort discussies oplaaien. Dus ja, mooi streven, maar gebeurt in Nederland niet als men het hier over LDR heeft.
Hier rijdt men Diep en Rond, A-kader en B-kader en jij wellicht ook.
En als men het niet kan onderbouwen waarom men deze trainingwijze van Sjef verdedigt, wordt er allereerst gezegd "oh, maar ik rijd zelf zo niet" en vervolgens wijst men naar de rotte appels die er ook in de klassiekle dressuur zijn.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:59

Natuurlijk hoeft men niet uit te leggen wat men zelf niet beoefent. De aard van verdediging is het best te vergelijken met 'marginale toetsing' ofwel kijken of op een juiste tot een bepaalde conclusie had kunnen komen. Maar ik ben erg blij dat u bevestigt dat er rotte appels in de zelfbenoemde klassieke dressuur zijn. Dan zijn we een tweede stap verder.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:08

Oh ja, de zojuist door u benoemde 3e reden vegeet ik inderdaad aan het rijtje van abacab toe te voegen.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:14

Citaat:
Je zou je eens moeten verdiepen in wat bijvoorbeeld een Edward Gal doet, zijn visie op trainen en wat een goed sportpaard is. Het jammere is dat wanneer daarover begint je meteen de fundamentalisten op je dak krijgt en er geen discussie meer mogelijk is
.

Carl Hester ha?Hoeveel verschillende petten heb jij op eigenlijk?
Enfin,in antwoord op de vraag:
Ik heb al eerder gezegd dat ik Carl Hesters werk er prettig uit vind zien;
Als ik moet kiezen uit dat int circuit. Ik heb nooit iets geplaatst van Helen Langenhaneberg
Spelen met balans,het bit volgen dus paard hoger en lager instellen zonder tactverlies (en met neus op of vóór LL),dat geloof ik allemaal wel,
is geen LDR. De term had niemand ooit van gehoord tot er een pleister op Rollkür geplakt moest omdat het er zo naar uitzag.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:19

Fijn dat u het weer met mij eens bent

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:30

Kadankovitch schreef:

Fijn dat ik het met u eens mag zijn *\o/* ,
Doet mij vermoeden dat u ook het Klassieke werk van Narcissus niet kent?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:38

Beste Piepenfiets, mijn fout, mijn antwoord sloeg op laatste bericht van Murphy.
Voor het overige doe ik mij moeite niet off-topic te raken en ga dus niet verder op uw vraag in.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:43

piepenfiets schreef:
Kadankovitch schreef:

Fijn dat ik het met u eens mag zijn *\o/* ,
Doet mij vermoeden dat u ook het Klassieke werk van Narcissus niet kent?

En ook het werk van mensen als Ernest van Loon ,en vele anderen, niet kent ..., want die zou er vást en zeker een andere mening op na hebben gehouden, zacht uitgedrukt!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:35

Flauw Murphy, een steek onder de gordel. Geen flauw idee of je de berichten van Kadankovitch wel eens leest, je kan me toch niet vertellen, dat hij geen kennis van zaken heeft.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:46

Ook hier lees je weer niet goed, Setteke: niet conform de zaken waar Ernest van Loon (zijn mentor waar hij het steeds over heeft) voor stond.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:21

Misschien een open mind? Heb ik niet al eerder geschreven, dat het veel gezelliger wordt als we meer open staan voor elkaars mening? En leren van elkaar?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:42

Van elkaar leren? Ik zit nog te wachten. Is tot nu toe wel erg eenzijdig, vind je niet?
Er komt niet veel onderbouwing uit jullie hoek.
Wat krom is wordt recht gepraat met blabla.
Ik ben het wachten moe. Veel "discussie-plezier".

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:47

Dank je, "we" gaan verder ons best doen in deze discussie.
Praat jij nooit iets wat krom is recht? Gezien de filmpjes van de proef Christine en haar paard? Die zag ik toch heel anders. Die vond ik krom en jij recht.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 06:18

ABACAB, ik ben het volledig met je eens. Ik moet zeggen ik vind de teksten van XMARLIEZ juist zo komisch ze besteedt er echt tijd aan je kan niet anders zeggen, ik zou zeggen XMARLIEZ besteed deze tijd aan het in de praktijk uitvoeren van jou uitleg van je "rijkunst". Je foto's spreken boekdelen...Als ik Xmarliez hoor praten dan denk je toch echt met een enorme kenner te maken te hebben niets is echter minder waar sterker nog Xmarliez oordeelt over methoden die ze zelf of nog nooit heeft uitgevoerd of daar simpelweg niet de handigheid voor heeft (LDR). Nu begrijp ik ook waarom ze Rollkur en LDR over 1 kam scheert simpelweg omdat ze het verschil niet weet. XMarliez doe ons een plezier ga je nou eens bezig houden met paardrijden en kom dan weer eens goed beslagen ten ijs terug op dit forum. Over je z.g dreig pb's laat me niet lachen zeg ik heb je meegedeeld dat je me niet meer moet lastig vallen met je gezwets dat lijkt mij toch iets heel anders. Ik probeer wat te leren op dit forum jij vergald de discussie keer op keer,je doet veroordelingen die mensen in hun waarde aantasten mensen ervaren dit als zeer vervelend. Xmarliez geeft vooral kritiek op iedereen ze probeert haar visie over rijkunst anderen op te leggen ik zou zeggen laat al die lappen onzinnige tekst nou eens weg en stuur ons eens een paar fatsoenlijke foto's van jou z.g rijkunst!! Met mij zijn er vast vele andere mensen die niet meer kunnen wachten op die kiekjes... Maar goed dat zal wel allemaal gebakken lucht zijn want zoals je zelf als zegt rij je nog geen deuk in een pakje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 07:07

Jammer....

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 07:38

Xmarliez,
Waar is je mooie plaatje gebleven op je profiel die van jezelf met een tinker?? Verwijderd?? Bang voor commentaar...
[***] zoals je zegt jammer.....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:03

Anoukie schreef:
xmarliez schreef:
Maar je krijgt wat je wilt. Ik ben hier namelijk niet om te vechten maar om mijn visie over Rijkunst te delen. Het zou fijn zijn als meerdere mensen ook zo een insteek hadden ipv alles uit de weg te willen ruimen wat dan waarschijnlijk toch wel 'in de weg staat'.

En die visie is?

Ik ben niet pro of tegen LDR, laat ik dat even voorop stellen. Ik ben voorstander van de juiste manier van rijden zoeken die bij jou en jouw paard past.

Heb nog niet alles gelezen, ben net terug van vakantie, maar dat is ook mijn insteek...

En als iemand, in dit geval xMarlies, durft te beweren dat LDR rijden draait om vasthouden, dan heeft die zich absoluut niet oprecht en met "open mind", verdiept in die manier van rijden en trainen...
Juist een paard in een "frame" vragen, door je teugels op maat te houden en slechts mm verschil in ruimte en halshouding te geven, en vinden dat je paard moet nageven en niet jij (zoals bijzetteugel), maakt dat je vasthoudt. Ik vind dus dat er tegenstrijdige dingen gezegd worden.
Misschien dat we het in het grootste gedeelte van de algemene theorie nog redelijk met elkaar eens kunnen zijn, maar de uitwerking van die theorie in de praktijk en het beeld en gevoel wat dat geeft, daarbij denk ik dat wij daar in verschillen.
Ook bij klassieke dressuur wordt lichte aanleuning, met gewicht van alleen de teugel nagestreeft.
Niemand wil het hoofd of zelfs het hoofd met hele hals, van een paard hoeven dragen...

Ondanks lichte aanleuning, kan er nog steeds aanleuning zijn! Zie de westernruiters die vaak rijden met alleen het gewicht van de doorhangende teugel, hoofd en hals horizontaal of lager en neus er uit, maar toch zo goed aan de hulpen en in aanleuning en evenwicht.

Een lichte aanleuning is iets heel anders dan klapperende teugels, of een paard dat achter de teugel loopt...

Misschien moet je veel paarden gereden hebben om een gevoel te krijgen van de verschillende soorten aanleuning en de verschillende manieren van trainen die je gebruikt om het paard goed te laten lopen.

Om nog even terug te komen op het longeren:
Die paard zoekt prima je hand op, geeft ook na, maar heeft vanwege korte nek/hals moeite met opgericht afbuigen. Haar klieren zitten dan snel in de weg en ze gaat makkelijk kantelen of haar tong uitsteken aan de zijkant. Met wat meer op lengte houden, heb je daar veel minder last van. Rijdt je haar tegen een "weerstandbiedende hand" in plaats van "gevoelige meegaande han" krijg je bij haar een strak paard. Met in een frame houden krijg je een paard met vlakke korte gangen, geef je haar eerst de ruimte om zelf je hand op te zoeken en zich op te rekken, en ga je haar daarna meer aan elkaar rijden en verzamelen, dan krijgt ze juist meer ruimte en beweging in haar lijf en gangen.
Zou ik haar bijzetten met hulpteugels op dezelfde maat als mijn teugels, dan krijg ik ongelukken... Daar springt ze tegenin/doorheen of gaat staken. Juist door die vastgezette "teugel" Met rijden gebeurd dat niet omdat je dan een meegaande en gevoelige hand hebt en met zit, gewicht, hand en stem, en zonder blokkerende teugel, gevoelig contact houdt met je paard.

Longeren zonder bijzet is advies fysio en is zeker niet alleen loslopen of opjagen, aangezien dat met een paard met blessures niet echt verstandig is. Ze mag nu helaas niet meer draven, maar anders kon er een filmpje gemaakt worden met hoe ze loopt als je net begint, en hoe ze gaat lopen tijdens het longeren. Als je geen doel zou hebben met het longeren en geen invloed zou uitoefenen, dan zou er geen verbetering optreden.

Trainen hoeft niet alleen maar voor de aanleuning te zijn. Trainen is ook het loswerken van de spieren, het oprekken (eerst ontspanning van voor en daarmee oprekken, dan van achter meer activiteit vragen zodat vanuit achter nog meer gerekt wordt en ze zichzelf los loopt) overgangen en tempowisselingen vragen en aanleuning op de longe . De volgende stap is dan de aanleuning op de dubbele longe of met hulpteugels of aan de lange lijnen (ze kent zowel longeren aan dubbele longe, als begin lange lijnen, ben daar zelf alleen niet handig in) en natuurlijk onder het zadel...

Ik zal later de rest lezen, loop duidelijk achter...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:18

Overigens rijd ik niet op "hoog niveau", maar heb wel vele jaren goed les gehad van mensen op hoog niveau. Scheelt heel veel in de aanpak en manier van lesgeven als je iemand hebt die weet wat je nodig hebt bij een paard om ook daadwerkelijk verder te komen dan de Z.
Ik merk echt heel veel verschil in instructie tussen mensen die zelf alleen maar tot maximaal de M of Z hebben gereden en de mensen die echt verder zijn gegaan. Manier van trainen, opbouw van een training over het uur en over de maanden en jaren. Het gebruiken van oefeningen om het paard te verbeteren, het gebruiken van tussendelen van oefeningen om het paard sterker, leniger of gehoorzamer te maken en dan pas weer aan elkaar te plakken tot een wedstrijdoefening, het leren voelen van je paard en jezelf, werken aan je timing en dosering (vaak hoe minder hoe beter!). Echt anders dan gewoon oefeningen rijden en trainen en de houding trainen die je in je proef nodig hebt... Meestal is dat slechte een klein deel van je training, en vaak niet eens elke keer...

Alles heeft zijn doel. En als je dan ook nog een trainer hebt die op een positieve manier werkt, zonder teveel druk en zonder "straffen", maar juist begrip voor het paard (en de ruiter!) en belonen, dan is dressuur erg leuk en een mooie uitdaging voor ruiter en paard. Of dat nou klassiek is, of LDR... Het gaat om de harmony en samenwerking met je paard en om samen te verbeteren en je tekortkomingen te overwinnen...

Dressuur is leuk, en geen gevecht!