Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
pien_2010 schreef:Ben het met je eens [***] dat Laura B (klassiek opgeleid) niet fijn rijdt. Keek er ook niet graag naar. Ook ben ik het met je eens dat ook LDR gereden paarden vriendelijk gereden kunnen worden. Heb ik zelf ook gedaan en kreeg ook vaak die opmerking op mijn protocol. Toch was deze manier van rijden voor mijn paard (en de meeste is mijn overtuiging) niet de goede (is eerder uitgebreid over geschreven).
Waar wij in verschillen is dat ik denk dat Klassiek je paard proberen te rijden voor het paard het beste is en dat je daar uiteindelijk het verste mee komt (duurt wellicht wat langer).
. Ik ben het helemaal met je eens dat je paard "klassiek" proberen te rijden echt het beste is voor je paard. Ik heb alleen wat moeite met het juist interpreteren van wat nu echt "klassiek" is. Gezien alle topics die ik gevolgd heb.
. Kadankovitch schreef:Ter verdediging van het FEI moet ik zeggen dat die mensen die persoonlijk ken, echt wel begaan zijn met het fijne rijden. En ook de ruiters streven in de regel naar een fijn en ongedwongen paard dat toch voldoende werkt. Het juiste evenwicht vinden is erg moeilijk. Mij werd altijd verweten dat mijn paard weliswaar alles foutloos uitvoerde, maar toch eigenlijk te braaf ging. Dat verwijt heb ik meegesleept tot en met de Grand Prix. Maar een keer heb ik een fundamenteel commentaar gekregen (en daar was ik het dan ook niet mee eens). Meneer de Meersman vond dat mijn paard de passage te verzameld uitvoerde. Mijn trainer kreeg zo'n lachkramp dat hij bijna een zuurstof apparaat nodig had. Enfin, ruiters die ook zo'n verwijt krijgen (te braaf), gaan energieker rijden maaar kunnen dat soms niet verwerken, spanning tot gevolg. De toeschouwer kan er het slechste van denken, maar ik hoop dat deze ruiter wel de juiste verhouding vind tussen ontspanning en aanspanning. En ook een jurylid die dat ziet kan daarom welwillende oordelen. Bij alle dingen die er niet deugen aan de wedstrijdsport, de oorsprong ligt niet altijd bij kwaad opzet.