Losrijden en uitstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:01

Ik rij in de rijbak altijd warm (stap dus) in 2 rondes hele bak en 3 voltes (AX, BE, CX) dat eerst linksom, dan rechtsom (of omgekeerd). Dan wijken, (vanaf middenlijn naar bakrand, terug op middenlijn, 2 keer) en dan ga ik draven. Ik zelf vind dit voldoende.
Al had ik t paard gister (in de warmte) in de bak gezet, even wat rondjes laten draven zonder mij, erna ben ik opgestapt en wat rondjes gaan galoperen, 4 in totaal op haar tempo. Oke absoluut niet opgewarmd maar als het zo eenmalig is, oke oke.

Maar hoe het genoemd is in de TS vind ik t toch best wel heftig, als je dat telkens doet ;(

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:34

ik rij ongeveer 5 tot 10 minuten warm. en 10 minuten rij ik uit. :j

Jolijn_Pico

Re: Losrijden en uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:03

Ik stap paar minuutjes in met lange teugel, dan paar minuutjes draf met lange teugel. Dan ga ik weer stappen en ga ik ' loswerken' met stelling naar binnen en buiten, dan ga ik ook aandraven. Uitstappen ligt eraan hoe nat/warm het paard is :)

vieenrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:58

Interessant om eens over na te denken :j
Ik stap altijd eerst een 'toertje' op straat, steeds hetzelfde, 8 à 10 minuten.
Dan ga ik de bak binnen en stap ik nog wat tot ik hem ontspannen en nageeflijk heb, dan wat rustig rond draven, eens een cirkeltje enzo, en dan op beide kanten galop, met zijn koppie laag en heel ontspannen.
En pas dan begin ik echt met rijden, aan teugel vragen, 'oprichten' en echte oefeningen rijden. En dit werkt heel goed voor mij en mn paard!
Uitstappen doe ik ook eerst even in de bak en dan hetzelfde toertje van 10 minuutjes :)

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:07

Ik heb een 21 jarig paard, stap hem eerst altijd minimaal 10 minuten in, eerst veel figuren aan de lange teugel, daarna zn nek loswerken en tempo wisselingen in stap, daarna even wijken naar beide kanten. Daarna 5 minuutjes draven aan de lange teugel, 5 minuten met kortere teugel en dan even galopperen, daarna gaat het werk beginnen. Ik merk bij hem goed dat hij goed warm moet lopen, anders is hij een beetje stijfjes en traag.. Als cooling down doe ik eerst even rustig galopperen aan de lange teugels, daarna minimaal 5 minuten draven aan de lange teugel en daarna minimaal 10 minuten rustig uitstappen aan de lange teugel.. En als ik klaar ben ga ik hem lekker afspoelen, warm en koud water voor een goede doorbloeding en daarna lekker laten rollen en terug op de wei! :)

x_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 08:31

warmrijden houdt bij mij in;

fihuren rijden met kleine ophoudingen zodat hij links en recht met zn neus naar de grond kan, daarin heb ik ook tempowisselingen geren halthoud stappen snel stappen langzaamstappen, daarna ga je dit in draf doen, halthouden en wegdraven kleine s grote s gebroken lijn 5meter met een volte op x dat soort dingen, daarna kun je hem van achter naar voren aan de teugel rijden. LET OP! dit kan pas als jou paard goed aan de hulpen is.
vrgaen over het van achter naar voren zijn welkom?

<3