Ligt het nu aan mij?? Wat mag nog wel van Bokkers??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Ligt het nu aan mij?? Wat mag nog wel van Bokkers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:17

haha... nee nee, ik spring al heel lang niet meer (heb ik wel gedaan hoor)
Maar goed... ben beetje melig bezig.
met NH-er zal idd wel iemand worden bedoeld die een dergelijke methode aanhangt, maar ik probeer alleen aan te geven hoe vaag dat eigenlijk is. En hoe onmogelijk je iemand in een vast hokje kunt duwen

En daarmee haak ik in op de opmerkingen zoals NH-ers zijn zus en zo.... normals doen altijd dit en dat...
Ik vind dat nogal onzin.

Persoonlijk ben ik meer voor de term Horsemanship als iemand correct zijn/haar paard begeleidt/aanvoelt/mee kan samenwerken.

miepietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:24

Ik ben het helemaal met je eens!
zelf ben ik op het platteland opgevoed en daar wordt allemaal niet zo nauw gekeken. Als ze niet luisteren, een tikje. En af en toe worden ze hier wat bruuter, en soms zet ik er ook mijn vraagtekens bij of dat het beste is. MAAR alle paarden die ik ken, hebben het goed. Het zijn blije paarden, ookal krijgen ze af en toe wat bruuter op hun kop

En begrijp me niet verkeerd, het is niet dat ze er slect mee omgaan! en van mishandelen is helemaal geen sprake. Maar ik vind ook dat hier op bokt af en toe wel heel overdreven wordt gereageerd op bepaalde dingen ;)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:25

We wijken een beetje af van het oorspronkelijke onderwerp... :P

Ik ben het er mee eens dat er al snel in dit forum word geroepen dat iets héél zielig is. Als ik zou plaatsen dat ik mijn paard één week later laat bekappen dan normaal, dan zou ik bij wijze van spreken al menig Bokkers over me heen krijgen die zeggen dat ik mijn paard verwaarloos. Of, misschien een beter voorbeeld: Als ik ooit een topic zou openen dat bijvoorbeeld mijn paard bokt, dan krijg ik waarschijnlijk te horen dat ik hem niet de baas ben... Er wordt zo snel een oordeel gegeven...

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:30

nu krijg ik vast wat mensen over me heen, maar we hadden het er laatst op stal over dat veel mensen als het in de 'gewone' dressuur niet lukken wil, ineens Nh worden of parelli of western of een andere stroming gaan doen, zeggen ze niet natuurlijk maar zo komt het wel over en als ze daar dan in zitten zijn de normale dressuur mensen ineens bruut enz, ik vind dat een beetje hypocriet

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:40

Ik vraag me nog steeds af waarom mensen zich zo aangevallen voelen?
Twijfel je dan zo aan je zelf, dat je je eraan irriteert? Als je zeker van jezelf bent, dan trek je je er toch niets van aan? of is het angst voor het onbekende?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:54

Mijn excuses voor het enorm off-topic gaan (wat ook een beetje voortgezet wordt zie ik :+ ) liljebo en ik zijn al via pb verder gaan keutelen over termen^^

Ik heb het idee dat het allemaal wat extremer goed moet, maar dan vooral de ander. Uiteraard ga je geen halfbakken advies geven (ja dit is het beste, maar als je dit niet doet of dat ook niet is dat niet erg, oh, dit mag je ook best anders doen hoor, maakt niet uit).
Veel mensen voelen zich aangevallen en reageren dan met: nee, jij rijdt perfect! Wat die persoon in het begin al niet eens beweerde ;)

Zit sinds kort ook op barfplaats voor m'n hond, god wat is dat anders! Ze zijn er daarvan overtuigd dat groente goed is voor een hond. Ik had mijn eerste menu op i-net gezet en aangegeven dat ik geen groente wou geven.
De reactie? "Jammer"

Als ze een beetje kritisch zijn, VRAGEN ze zelfs of ze een kritische vraag mogen stellen. Echt waar, zo beleefd :j

Oké, vanaf nu ga ik proberen om ook zo beleefd te blijven op bokt. Want jaja ik geef toe, ik dram ook wel eens door en herhaal mezelf makkelijk 3x als ik genegeerd wordt of niet denk door te dringen.
Wie volgt? :D

(Oh jee, nu ga ik weer off-topic, is dat nu onbeleefd? Moeilijk hoor compleet beleefd blijven)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:13

@Sassol, volgens mij ben je 1 van de weinige die wel on-topic is. De andere 98% is afgeweken :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:24

liljebo schreef:
Is NH-er dan per definitie Parelli?

NH is niet per definitie Parelli. Er is een tijd geweest dat Parelli, PNH (Parelli Natural Horsemanship) genoemd werd. Iets waar Parelli weer vanaf is gestapt.

Ik volg zelf de methode Clinton Anderson. Hij noemt het "Downunder Horsemanship". Komt geen Natural in de naam voor.
En zo is er nog een andere stroming uit Australie, met de naam Silversand Horsemanship. Komt ook geen Natural in voor.
Ik denk zelf dat door de inflatie van de term "Natural" heel veel stromingen in paardentraining daar weer vanaf willen.
Alleen lukt het ze niet, omdat bijv. Parelli - die in het verleden PNH dus Parelli Natural Horsemanship heette - nog steeds te maken heeft met zijn verleden en met mensen die niet helemaal met de tijd zijn meegegaan en de naamsverandering hebben meegekregen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 06:33

ik gebruik wel vaak grondwerk en vind het heel waardevol.

Wat ik vaak meemaak is dat de mensen die het onzin vinden een soort confrontatie met zichzelf uit de weg willen gaan. Op het paard met teugels ed is een hoop te verbloemen terwijl ik zie dat ze op dat moment het paard in de weg zitten, het paard ze dat wil aangeven, maar zij er dan boven willen staan. In de oruntaal heb je dan een paard dat zich fijn laat bewerken, of juist niet. Echter mijn paarden hoeven dat niet van een ruiter te pikken. Een beginner kan ze prima rijden, maar die mensen die hier nuchter worden genoemd(?) en dus eigenlijk niet naar zichzelf willen kijken hebben er de grootste moeite mee.

Ik gebruik het grondwerk dan omdat paarden die los lopen eerlijker hun mening kunnen uiten. Natuurlijk kun je ook die aftompen en gewoon met de zweep erachter of ervoor zorgen dat ze reageren op je stem commando's maar je kunt ook heel goed zien wat een verandering in houding doet, al is het het aanspannen van een spiertje. Juist door dat ookgezien te hebben, van mij een uitleg gehoord te hebben em het in je lijf gevoelt te hebben om het vervolgens ook op het paard te voelen is het plaatje compleet en kun je het bewust verandere of juist bevestigen.

Het paard heeft altijd gelijk.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 06:56

Sassol... idd, we hebben ff lekker doorgeboomd. Was wel leuk. Ik vind ook dat je gelijk hebt mbt beleefdheid. Ik heb ook mijn periode gehad dat ik de neiging had wat aan te dringen, maar dat heb ik ook weer afgeleerd. Als ik nu reageer op een topic met een probleem (doe ik trouwens niet zo vaak) dan reik ik een oplossing aan die ik zou trachten toe te passen met het idee dat het dan gewoon een van de mogelijkheden is die aangereikt worden en dat de ts dan moet kijken welke van de aangeboden oplossingen van de bokkers het beste bij hem/haar past en daar verder ook oké mee te zijn.

Het is, denk ik, arrogant, om te denken dat mijn manier van denken de enige juiste is. Ik doe waar ik achter sta, maar dat geldt voor iedereen. En iets uitvoeren omdat een ander het zegt, maar waar je zelf niet helemaal van overtuigd bent, werkt ook niet.

In die vind ik bv wel altijd bepaalde adviezen gevaarlijk. Ik lees bv regelmatig van een jong meiske, wiens pony in een draak is veranderd en iedereen de wei uit schopt/gericht aanvalt. Meiske is doodsbang voor de pony en krijgt vervolgens het advies om met een zweep de wei in te lopen om het paard op zijn plaats te zetten. Als je beseft dat onderzoek aantoonde dat een paard een verandering in hartslag bij de mens al opmerkt, is er weinig fantasie nodig om te begrijpen wat er gebeurd als een bang meisje een paard op zijn plaats moet zetten, wat allang weet dat het dat meiske makkelijk aankan. Dan ontstaat er dus een gevecht met gevaar voor het betreffende meiske.
En bij zo'n advies zeg ik daar dan iets van. Maar ik probeer het wel altijd heel netjes te doen.
(maar zal nog niet altijd even beleefd zijn als zou moeten... maar ik doe mijn best)

In ieder ander geval is het een kwestie van respekt hebben.

Cassidy, ik wist niet dat ie van naam was veranderd. Maar toch beetje vreemd van al die namen, tegenwoordig. Je noemt er een aantal bij horsemanship en datzelfde zie je ook bij dressuur. Ik vind het persoonlijk allemaal wat ver gaan. Waarom niet gewoon Horsemanship?
Maar goed... ik neem aan dat ieder een persoonlijk kaartje aan zijn methode wil hangen.
Ik vind overigens wel dat veel van die methodes meer overeenkomst dan verschil laten zien.
Het principe is eigenlijk meestal hetzelfde

Lailapri... In dit opzicht heb je gelijk. Grondwerk kan behoorlijk confronterend zijn, Zeker als je het los doet, want dan kan paardlief gewoon vertrekken. Maar ook aan de hand. Paard kan heel duidelijk laten zien of er iets klopt van je lichaamstaal of niet.
Persoonlijk vind ik dat het leuke aan agility. Je komt jezelf in het begin behoorlijk tegen als het om details gaat.