Slofteugel en oprichting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Re: Slofteugel en oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:28

Nou ja, Moll, dan ben ik maar geen goede ruiter in jouw ogen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:32

Sodeletuut schreef:
setteke schreef:
Voor de oprichting wel (in de kast laten hangen), voor basiswerk kan het een goed hulpmiddel zijn (wel in handen van een goede ruiter of amazone).

Dit heb je nu al wel duidelijk gemaakt, maar kan je het ook eens verklaren? Want dat heb ik nog niet kunnen vinden.. :)

Wat wil je weten? Een slof kan een uitstekend middel zijn om paarden die zich wel eens verweren of er vandoor gaan in het juiste gareel te krijgen. Dus als ruiter moet je wel weten wanneer er spanning op zit en wanneer je de slof los moet laten. En dat kan bijna niemand, dus vandaar dat een slof zo verguisd wordt op Bokt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:33

setteke schreef:

Of je heb geen goeie instructie.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:37

Moll schreef:
setteke schreef:

Haha, die heb ik wel. Eentje uit duizenden :D .

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:38

setteke schreef:
Moll schreef:

Haha, die heb ik wel. Eentje uit duizenden :D .

Die mening kan ik niet met je delen, als deze het goed vind dat je met een slof rijd.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:40

Eeuwige discussie, dit..

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:42

Precies, dus ik stop ermee.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 23:07

Mijn motto is: als ik het zonder slofteugel niet kan, dan kan ik het helemaal niet.
Dus nee, ik ben tegen slofteugel. Wat voor argumenten er ook voor zijn...

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 11:12

Ik ook wat mij betreft einde discussie en hoop dat iedere ruiter ooit eens in gaat zien dat een slofteugel nooit nodig is

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:28

Waar de hulpmiddelen beginnen eindigt de rijkunst!

Je zegt je paard is sterk...maar dat wordt er zo niet beter op hoor!

ga overgangen rijden,voorwaarts neerwaarts,schijnovergangen daar bedoel ik dus mee van draf net niet naar de stap en weer gas....en weer terug..achtjes maken groot en klein ..zorg dat je paard op beide benen loopt..met een slof leert ie dat niet...

Tis de weg van de minste weerstand ...maar vroeg of laat krijg je nog meer problemen met je paard ...
en oprichting ben je daar al wel klaar voor dat komt normaal vanzelf als je ver genoeg bent zonder hulpmiddelen.

succes en goede begeleiding is ook niet weg voordat je dalijk je paardje verrot rijdt en dat zou zonde zijn ,toch?
;)

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:35

Moll schreef:
setteke schreef:
Goed, dan ga ik de fout maar in in jouw ogen. Ik leef liever in de realiteit.

De realiteit, is inderdaad dat het paard in deze een onderdeel is van, het is nodig om " dressuur" te kunnen rijden als sport, het paard is onder geschikt aan de prestatie drang, en als dit Jou visie is en mening dat dat de juiste weg is deel ik deze niet met je, er is ook een andere weg.

nou sorry maar zo denk ik en denk nog meer bokkers hier anders over ze zeggen ook wel is en dat vind ik een mooie " het paard is er niet voor de dressuur maar de dressuur is er voor het paard!!"

ik wil ontspannen paard onder me die graag voor me wil werken doordat ik hem niets dwing met hulpmiddelen maar alleen met kunde!
Dit is de langste weg en niet de makkelijkste maar wel de beste!!!

hedder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:40

Mooie opmerking van Rodrigo Pessoa tijdens een clinic van hem: "Er zijn in de hele wereld maar 4 ruiters die met een slof kunnen rijden." Dat zegt, denk ik, wel genoeg over het gebruik van een slof. Ik heb er al ongelukken mee zien gebeuren. Ruiters die gewoon hun paard omtrekken en boven op zich krijgen. En dit gebeurde in lessen, dus onder begeleiding.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:59

mytje1986 schreef:

Dat betekend dus dat niemand kan rijden? Een zadel, een hoofdstel, een bit is ook een hulpmiddel ;-) Alles in belang van de ruiter.
En een pessoa, bijzet, longeerteugel etc zijn ook hulpmiddelen.

Ik rij bijna nooit met een slofteugel, en weet ook wel uit kunde, en atonomie van het paard hoe ik dingen moet oplossen. Maar soms is een slof zo verekte handig! En dan doel ik niet op het geen gelul trek hem in de krul verhaal. Al mijn paarden lopen puur op mijn zit en benen.. Heb totaal niks in de hand, een gewoon licht contact, en als ik met slof rij, hangt die gewoon in een boogje. Er is ook een verschil nog van het paard tegen de slof aan rijden, of een paard wat puur in de slof hangt, wat bij de meeste mensen gebeurt..

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:04

waarom gebruik je dan een slofteugel? en als je het zo goed kan en weet vanwaar deze topic?

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:06

hedder schreef:
Mooie opmerking van Rodrigo Pessoa tijdens een clinic van hem: "Er zijn in de hele wereld maar 4 ruiters die met een slof kunnen rijden." Dat zegt, denk ik, wel genoeg over het gebruik van een slof. Ik heb er al ongelukken mee zien gebeuren. Ruiters die gewoon hun paard omtrekken en boven op zich krijgen. En dit gebeurde in lessen, dus onder begeleiding.

is inderdaad een mooie haha..
moet er niet aan denken dat dat gebeurt door zo'n stomme slof! nja en doordat menig ruiter/amazone die er niet mee om kan gaan!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:13

Navidad schreef:
mytje1986 schreef:

Dat betekend dus dat niemand kan rijden? Een zadel, een hoofdstel, een bit is ook een hulpmiddel ;-) Alles in belang van de ruiter.
En een pessoa, bijzet, longeerteugel etc zijn ook hulpmiddelen.

Ik rij bijna nooit met een slofteugel, en weet ook wel uit kunde, en atonomie van het paard hoe ik dingen moet oplossen. Maar soms is een slof zo verekte handig! En dan doel ik niet op het geen gelul trek hem in de krul verhaal. Al mijn paarden lopen puur op mijn zit en benen.. Heb totaal niks in de hand, een gewoon licht contact, en als ik met slof rij, hangt die gewoon in een boogje. Er is ook een verschil nog van het paard tegen de slof aan rijden, of een paard wat puur in de slof hangt, wat bij de meeste mensen gebeurt..

Waar de rijkunst ophoudt begint de slof, zo beter, en als je alleen met zit en been rijd zoals je zegt, en je slof er los bij hangt, dan kan je hem net zo goed af laten toch, en als je de anatomie van het paard goed weet weet je ook wat de slof bewerkstelligd.

WoodyThePug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:40

Vind zelf wel een beetje dat de slof aangeeft dat het nog niet helemaal goed zit tussen paard en ruiter.
Er zijn hier natuurlijk ook uitzonderingen. Zo vind ik dat als je met de slof ook ontspannen kan rijden datt het een ander verhaal is. Zoals wanneer een paard even moet weten; owja er zit iemand op ;)

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:55

mytje1986 schreef:
...... oprichting ben je daar al wel klaar voor dat komt normaal vanzelf als je ver genoeg bent zonder ,toch?
.....

Daarbij is oprichting altijd relatief. Relatieve oprichting staat gelijk aan de natuurlijke hoofd-halshouding die hoort bij het opleidingsniveau van het paard op dat moment. Relatieve oprichting staat in relatie tot het zakken van de achterhand met als zwaarste vorm de piaffe.

Daar tegenover staat absolute oprichting. Oprichting die met de hand wordt afgedwongen en niet in relatie staat tot het zakken van de achterhand. Als je oprichting wil afdwingen met een slofteugel werk je dus aan absolute oprichting die vroeg op laat problemen zal opleveren.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:27

ik heb maar wat kleine stukjes gelezen maar ik zal der nooit maar dan ook echt nooit een slof omhangen :)

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:06

Moll schreef:
Waar de rijkunst ophoudt begint de slof, zo beter, en als je alleen met zit en been rijd zoals je zegt, en je slof er los bij hangt, dan kan je hem net zo goed af laten toch, en als je de anatomie van het paard goed weet weet je ook wat de slof bewerkstelligd.

Klopt maar met de jonge goedgekeurde dekhengsten, die hoog in de hormonen staan kan dit wel een hulpmiddel zijn om ze extra bij de concentratie te houden, zeker waneer er een paar hengstige merries in de bak ronddwarrelen.. En daarmee doel ik niet op trek die slof maar vast maar wel op tot hier en niet verder. En dan doel ik niet alleen op DEKHengsten, maar ook hengsten van klanten die het nut er niet van in zien om hun hengst te laten castereren. En vertel jij mij eens dan wat de slof terweeg brengt met zoals ik hem gebruik. En daarmee dol ik met pure ontspanning en eigenlijk iets wat er meerendeels doellos aanhangt en nog niet eens een keer per maand word gebruikt. Zoals ik de slof gebruik, denk ik dat je meer schade aan kan richten met een verkeerde trekkende ruiterhand dan dat ik met de slof doe. En dat zouden meer mensen moeten doen.

Daarin tegen ben ik niet te spreken over hoe de slof meestal word gebruikt dat het paard met de kin op de borst of met het hoofd tussen de benen loopt... Dat is bij mij uit den boze en dit zal ik ook nooit laten gebeuren.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:34

Kan me er wel wat bij voorstellen bij dat geen wat je schrijft, móet alleen zeggen de hengsten die ik heb gehad en heb gereden gewoon met trens of stang en trens reed.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:51

Moll schreef:
Kan me er wel wat bij voorstellen bij dat geen wat je schrijft, móet alleen zeggen de hengsten die ik heb gehad en heb gereden gewoon met trens of stang en trens reed.

Uiteraard ik ook hoor, maar wij hebben bijvoorbeeld een hele stal vol met pension klanten.. en het komt wel eens voor dat er meerdere in de bak zijn. Ik weet zeker dat ik ze met een trens kan rijden, maar om het veilig te houden, en de hengsten bij de les te houden, zeker op de thuisbasis waar ze alles toch zien als hun terrein en waar ze soms nog wel eens goed denken dat ze de man zijn.. Hou ik het liever veilig, en wil ik ze ook bij de les kunnen houden. En daar is een slof ontzettend handig voor. Want al met al zit ik niet te wachten op een "oververhit paard" wat op de loop gaat met zijn hoofd omhoog en een wegdrukkende rug. Als dit een keer goed gaat, doe ik er de volgende keer echt geen slof om omdat het geen nut heeft. De slof hangt er dan bij mij gewoon aan als een extra "hulp" teugel, waar ze mischien een keer tegen aan lopen, maar daarna ook weer in operste concentratie zijn.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:05

Ik reed ze zelfs tussen de ponny's in en kindertjes er op, maar nogmaals ik kan me het wel voor stellen dat je dan voor je zelf zoiets doet, maar je gebruikt het niet als trainings onderdeel

linerfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:05

durf te gaan leren PAARDrijden.. Je hebt het hier wel over een levend wezen he!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! zal jou even doordrukken als je een splagaat probeert te doen.. zal ik ook effe mijn DWANGmiddel opzetten..