Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sodeletuut schreef:setteke schreef:Voor de oprichting wel (in de kast laten hangen), voor basiswerk kan het een goed hulpmiddel zijn (wel in handen van een goede ruiter of amazone).
Dit heb je nu al wel duidelijk gemaakt, maar kan je het ook eens verklaren? Want dat heb ik nog niet kunnen vinden..
Moll schreef:setteke schreef:Goed, dan ga ik de fout maar in in jouw ogen. Ik leef liever in de realiteit.
De realiteit, is inderdaad dat het paard in deze een onderdeel is van, het is nodig om " dressuur" te kunnen rijden als sport, het paard is onder geschikt aan de prestatie drang, en als dit Jou visie is en mening dat dat de juiste weg is deel ik deze niet met je, er is ook een andere weg.
mytje1986 schreef:Waar de hulpmiddelen beginnen eindigt de rijkunst!
Alles in belang van de ruiter.hedder schreef:Mooie opmerking van Rodrigo Pessoa tijdens een clinic van hem: "Er zijn in de hele wereld maar 4 ruiters die met een slof kunnen rijden." Dat zegt, denk ik, wel genoeg over het gebruik van een slof. Ik heb er al ongelukken mee zien gebeuren. Ruiters die gewoon hun paard omtrekken en boven op zich krijgen. En dit gebeurde in lessen, dus onder begeleiding.
Navidad schreef:mytje1986 schreef:Waar de hulpmiddelen beginnen eindigt de rijkunst!
Dat betekend dus dat niemand kan rijden? Een zadel, een hoofdstel, een bit is ook een hulpmiddelAlles in belang van de ruiter.
En een pessoa, bijzet, longeerteugel etc zijn ook hulpmiddelen.
Ik rij bijna nooit met een slofteugel, en weet ook wel uit kunde, en atonomie van het paard hoe ik dingen moet oplossen. Maar soms is een slof zo verekte handig! En dan doel ik niet op het geen gelul trek hem in de krul verhaal. Al mijn paarden lopen puur op mijn zit en benen.. Heb totaal niks in de hand, een gewoon licht contact, en als ik met slof rij, hangt die gewoon in een boogje. Er is ook een verschil nog van het paard tegen de slof aan rijden, of een paard wat puur in de slof hangt, wat bij de meeste mensen gebeurt..

mytje1986 schreef:...... oprichting ben je daar al wel klaar voor dat komt normaal vanzelf als je ver genoeg bent zonder ,toch?
.....
Moll schreef:Waar de rijkunst ophoudt begint de slof, zo beter, en als je alleen met zit en been rijd zoals je zegt, en je slof er los bij hangt, dan kan je hem net zo goed af laten toch, en als je de anatomie van het paard goed weet weet je ook wat de slof bewerkstelligd.
Moll schreef:Kan me er wel wat bij voorstellen bij dat geen wat je schrijft, móet alleen zeggen de hengsten die ik heb gehad en heb gereden gewoon met trens of stang en trens reed.