Touw om de achterhand wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Touw om de achterhand wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:49

Als je "fout rijdt" zul je die achterhand er nooit onder krijgen, met of zonder bandage. Het is dus een compleet foute gedachtengang dat het zou dienen als vervanging van.
Goed paardrijden wil echter zeggen zo veel mogelijk bereiken met zo weinig mogelijk hulpen. Als je constant hulpen moet geven om een paard te stimuleren de achterhand erbij te houden omdat dat paard niet de kracht of de verbinding heeft om het zelf te doen, dan kun je dat wel goed doen, toch draagt het niet bij tot de ontwikkeling van jouw rijkunst én die van je paard. Kun je je paard zijn achterhand dusdanig beter maken dat je zonder constant hulpen te geven al een betere verbinding hebt, dan kun je die rijtechnisch weer nog beter maken omdat je hulpen "over" hebt, die je anders al kwijt zou zijn aan die verbinding.
Nu gaan we wel heel diep op de materie in maar ik hoop dat je me nog begrijpt.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:02

Ik snap hem nog :).

Ik denk dat constant hulpen geven om de achterhand er onder te houden op zich je paard wel zal verbeteren, waarna je vervolgens langzaam dat achterwege kunt gaan laten en je meer op andere dingen concentreren. Maar ja, als je die stap kunt 'uitbesteden' aan een bandage, vind ik daar wel wat voor te zeggen.
Het enige wat ik me dan afvraag, is of je niet snel dan de neiging krijgt om je paard te overvragen? Als hij zowel bewust met de achterhand bezig moet (wat nog moeilijk is) en daarnaast de ruiter hulpen 'over' heeft en dus nog extra dingen kan vragen, wordt het dan niet te veel tegelijk?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 08:27

Mijn ervaring is dat iemand die een paard constant hulpen geeft die niet "langzamerhand kan weglaten", maar dat het paard dan juist aanleert dat geen hulp betekent dat hij niets hoeft te doen. Dus het omgekeerde gebeurd: je kunt niet meer zonder en hebt dus al je hulpen al nodig om het paard aan de gang te houden, laat staan dat je ook nog eens een oefening kan rijden want dan heb je benen te kort!

Het is natuurlijk altijd aan de ruiter om in te schatten hoever hij kan gaan, en dat kan niet ineens van A naar Z zijn, elke week een stapje maken is meer dan genoeg. Ik denk echter dat je in dat opzicht ook niet moet overschatten wat zo'n bandage doet, het is echt niet zo dat het paard ineens héél anders gaat lopen, het gaat alleen allemaal een ietsiepietsie gemakkelijker omdat hij iets meer gesloten loopt. Je gaat echt niet ineens in de piaffe staan hoor ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:05

Bij een paard die zich niet goed bewust is van zijn achterhand zal je die er nooit onder kunnen rijden. Dat lukt geen enkele ruiter goed of slecht. Lichaam moet eerst weten en beseffen wat er mogelijk is en de juiste spieren moet worden ontwikkeld. Zo een bandage gebruik je dus in het voorstadium van alles.

Mijn mening en ervaring sluit aan met horseyfries :j

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:48

[quote="horseyfries"]Het gaat er helemaal niet om de achterhand eronder te rijden dus je denkt verkeerd Meflower ;) [quote]

Maar om het paard meer bewust te maken van z'n eigen lijf? Tja, ik vind dat nogal zweverig klinken. En ik wilde dit al typen toen ik nog verder las en ook het woord zweverig tegenkwam haha.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:08

Vind jij dat nogal zweverig klinken? Dus jij hebt met je rijles nooit dat je onbewust bepaalde dingen doet, zoals bijv. te ver naar voren of naar achteren zitten terwijl je denkt dat je rechtop zit, tenen naar buiten draaien terwijl je denkt dat je benen recht hangen, onbewust tikken met je been maar denken dat je been stil hangt, je handen plat leggen zoals pianohandjes terwijl je denkt dat je ze rechtop houdt, en ga zo maar door?
Jij hebt totale controle over je eigen lichaam en weet perfect wanneer je recht zit, je benen recht hangen, je benen stil hangen, je handen rechtop staan, enz. enz.?
Zo ja, kom dan alsjeblieft hier eens langs, ik geef je gratis les want zo'n leerling ben ik nog nooit tegengekomen.
Zo nee, dan is je lesgever dus ook héél zweverig bezig als hij/zij je BEWUST maakt van wat je lichaam (fout) doet? Dacht het niet hé?
Oftewel, je moet eerst weten wat je doet om vervolgens een nieuw bewegingspatroon te kunnen ontwikkelen. Een paard kun je dit niet mondeling vertellen dus je zult een andere methode moeten vinden om hem te laten weten dat zijn achterbenen niet achter hem aan mogen slepen maar onder zijn lichaam moeten. Daarvoor moet hij zich ook eerst bewust worden dat zijn achterbenen niet snel genoeg naar voren gaan en daarvoor kan de bandage dus helpen.

Heb jij bij biologie helemaal niets geleerd over bewegingsleer en bewegingspatronen?
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 13-08-11 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:09

fransje23 schreef:
Bij een paard die zich niet goed bewust is van zijn achterhand zal je die er nooit onder kunnen rijden. Dat lukt geen enkele ruiter goed of slecht. Lichaam moet eerst weten en beseffen wat er mogelijk is en de juiste spieren moet worden ontwikkeld. Zo een bandage gebruik je dus in het voorstadium van alles.

Mijn mening en ervaring sluit aan met horseyfries :j

Ik ben zo blij met jou :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:45

Heeft er iemand een foto van die bandage full-body wrap?
Ik zit in de knoop. :P

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:51

@ Horseyfries: waarom doe je zo agressief? Ik heb je toch niets misdaan? |( Ik ben alleen kritisch, misschien een valkuil, maar ik probeer niet alles aan te nemen voordat ik zelf heb ervaren hoe het is.

Ik ben overigens docente biologie :).
Laatst bijgewerkt door MeFlower op 13-08-11 19:05, in het totaal 2 keer bewerkt

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:57

horseyfries schreef:
Nee, dat is soms ook erg moeilijk ;)

Ik rijd nu Intermediaire 2 en weet één ding: je kan een paard zijn achterhand er niet even onder rijden als je paard daar niet de kracht, spieren of handigheid voor heeft. De enige manier waarop je dus verder komt dan gemiddeld is door je paard te ontwikkelen op alle mogelijke manieren. Als een bandage daarbij kan helpen, ook al is het omdat je het zelf nog niet kan, dan zie ik daar nog altijd het probleem niet van. Het paard kan er alleen maar beter van worden, en jijzelf als ruiter ook. En hoe minder je als ruiter moet doen om de achterhand eronder te krijgen omdat je paard dat al meer uit zichzelf doet, hoe beter het is lijkt me.....

Ik ben het met dit bericht eens.
Laatst bijgewerkt door MeFlower op 13-08-11 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:08

horseyfries schreef:
het heeft namelijk alleen maar voordelen. Maar dat kun je alleen weten als je het probeert...... ;)

Ik wil het proberen. Hoe moet ik beginnen? Welk materiaal?

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:22

ik heb ook gehoord dat dit helpt tegen trappende paarden?
Iemand meer informatie?, ik heb namelijk een trappende merrie (trapt niet naar mensen, maar naar paarden, voornamelijk andere merrie's)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:39

MeFlower schreef:
@ Horseyfries: waarom doe je zo agressief? Ik heb je toch niets misdaan? |( Ik ben alleen kritisch, misschien een valkuil, maar ik probeer niet alles aan te nemen voordat ik zelf heb ervaren hoe het is.

Ik ben overigens docente biologie :).

Ik doe niet agressief, ik stel gerichte vragen. Waarop ik overigens nog geen antwoord heb gehad ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:44

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:45

MeFlower schreef:
horseyfries schreef:
het heeft namelijk alleen maar voordelen. Maar dat kun je alleen weten als je het probeert...... ;)

Ik wil het proberen. Hoe moet ik beginnen? Welk materiaal?

Een heel elastische bandage is eigenlijk het fijnste, bij de drogist hebben ze bijv. van die zwachtels voor spataderen, die zijn heel goed. Maar de ouderwetse elastische sportbandages (dus geen fleece maar de echte met elastiek) werken ook prima.
Voor de verdere uitleg zie de link hierboven.
Maak ALTIJD eerst de lus rond de voorhand, of als je alleen om de achterhand de lus wilt doen, maak hem dan eerst vast terwijl je de "boog" bovenop de rug laat liggen, en trek pas de boog naar beneden rond de achterhand als je klaar staat om uit de weg te gaan en je de longe goed vast hebt. Beter eerst wat losser laten, en als je merkt dat je paard er goed op reageert kun je het iets strakker maken, maar het hoeft dus niet heel erg strak! Het gaat om het gevoel, niet om de kracht.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:02

iemand een antwoord op mijn vraag?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:04

Denk dat het wel kan helpen, lees maar eens verder terug in het topic!

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:08

Mijn antwoord is niet echt nodig maar ik ben wel niieuwschierig :o Maar ik snap niet echt wat je bedoeld.
Mijn paard moet ook van achteren meer naar voren lopen dus ik kijk ff mee ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:10

SnuitjeLove schreef:
ik heb ook gehoord dat dit helpt tegen trappende paarden?
Iemand meer informatie?, ik heb namelijk een trappende merrie (trapt niet naar mensen, maar naar paarden, voornamelijk andere merrie's)

Kan zeker helpen als paard zeg maar preventief trapt om niet omvergelopen te worden. Door de bandage weet ze dan beter waar haar lijf eindigd en hoe ver weg het andere paard dus is.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:17

Ik heb daar persoonlijk geen ervaring mee dus zou het niet weten.

Manddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 23:44

Het lijkt me niet echt handig en veilig..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 23:45

Even goed topic doorlezen aub.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:55

oke bedankt, ik zal nog eens bij mijn instructrice navragen.

AmandaArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:29

Bij het longeren helpt het, maar met het rijden denk ik niet. Het hoefd niet onveilig te zijn als het een oficieel tuig stuk is die je aan je zadel kan bevestigen - zo reden ze in de ridder tijd ook! :D Maar een goed postuur en goed zitten helpt ook prima, hoor. :j

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:31

Bedoel je dit als antwoord op het trappen of als antwoord op de openingsvraag?
Als dat laatste het geval is ben ik wel benieuwd wat jouw redenering is waarom het bij rijden niet zou helpen en of je het al ooit geprobeerd hebt?