Aqua8horse methode in vogelvlucht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 18:29

runningkawa schreef:
snap je ff niet ran
Hoe bedoel je dat

Ben 't ook even kwijt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 18:31

het gaat toch nog steeds over de methode van a8h?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 18:38

Kim, de laatste pagina's gaan over woordverklaren en het bespreken van users. Het wordt erg lastig om dit nog als een technische bespreking van de methode te zien, dit is het RT forum namelijk Lachen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 18:39

das ook wel weer waar.............. moeilijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 18:40

Lastig inderdaad, want ik had graag een leuke discussie gezien hierover. Dat is helaas niet gelukt en ik vind niet dat deze discussie hier zo door hoeft te gaan.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 20:59

Ik ben toch echt wel bizig geweest met het begrijpen van deze methode. Ik heb het geprobeert en weer geprobeert, maar mij lukt het niet echt. Kan natuurlijk komen doordat er niemand tegen mij staat te praten tijdens het lessen, maar ik wil hiermee zeggen dat de methode even wat beter verwoord zou moeten worden. Ik ben dus niet voor of tegen, wil alles eerst proberen voordat ik oordeel. Het leek mij een leuke manier van rijden. Helaas lukt het mij niet echt. Ik ga verder niet in op de verwoording van (...) maar wil gewoon eens weten of er meer bokkers zijn die het al geprobeert hebben en wat zij dan hebben ondervonden. Lijkt mij ook een goede manier om het topic voort te zetten, en misschien antwoorden te kunnen halen. Op vragen die tot nu toe onbeantwoord bleven. Idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 21:20

Ik longeer eigenlijk altijd op halster omdat ik de druk op de paardenmond te eenzijdig en al snel te sterk vind als ik met bit longeer (ook lichte hulpen komen anders aan doordat je nu in het verlengde van het bit werkt, en er niet loodrecht op zoals bij het rijden). Ik heb een tijdje met een longeerlijn door de bitring en de neusriem gewerkt, maar omdat ik altijd erg actief longeer met veel van hand veranderen was dat wat vervelend.

Aan het halster longeren gaat bij mij prima. [***] loopt aan een doorhangend halstertouw mooi laag en rond met een bol ruggetje in een mooi gecontroleerd tempo. Galop heeft hij nog niet echt en die oefen ik op dit moment dus nog alleen op rechte stukken zodat hij eerst de hulpen onder de knie krijgt voor ik hem dat op de volte vraag. Ik longeer met een doorhangend halstertouw omdat ik met mijn lichaamshouding redelijk goed over kan brengen hoe groot de volte moet worden. Voor stelling en buiging zorgt [***] zelf, waar ik hem dan steeds voor beloon. De overgangen staan volledig op stemhulpen, maar daarbij hef ik mijn longeerlijnhand steeds duidelijk op als ik om een vertragende overgang vraag. daardoor kan ik hem binnen een gang met alleen die opgetilde hand vragen om te vertragen en zich aan de voorkant iets op te richten Vooral in de kleine voltes gaat dat heel behoorlijk.

[***] longeer ik zonder lijn in de bak, omdat hij goed op mijn houding let en daaruit weer de grootte van de voltes enz afleest. Hij is op deze manier wat moeilijker 'te bewerken' omdat hij nogal lag en slap gebouwd is en het liefst een beetje sloffend zijn weg zoekt. Daardoor heeft hij bijvoorbeeld naast zijn gewone galop ook een viertaktgalop. Als hij eenmaal zijn best doet loopt hij echter heel netjes voorwaarts-neerwaarts met voor mij genoeg actie.

Wel is het zo dat onze bak nogal vervelend longeert omdat hij naar een korte zijde afloopt. Die kant op gaat het dus altijd sneller dan omhoog, hoewel het verschil in hoogte minimaal is... Dat maakt het nog wel eens moeilijk om ze in evenwicht en dus in de gewenste houding te krijgen. Als ze die eenmaal gevonden hebben werken ze echter geconcentreerd daarin door.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 21:47

sherwood schreef:
Ik ben toch echt wel bizig geweest met het begrijpen van deze methode. Ik heb het geprobeert en weer geprobeert, maar mij lukt het niet echt. Kan natuurlijk komen doordat er niemand tegen mij staat te praten tijdens het lessen, maar ik wil hiermee zeggen dat de methode even wat beter verwoord zou moeten worden. Ik ben dus niet voor of tegen, wil alles eerst proberen voordat ik oordeel. Het leek mij een leuke manier van rijden. Helaas lukt het mij niet echt. Ik ga verder niet in op de verwoording van (...) maar wil gewoon eens weten of er meer bokkers zijn die het al geprobeert hebben en wat zij dan hebben ondervonden. Lijkt mij ook een goede manier om het topic voort te zetten, en misschien antwoorden te kunnen halen. Op vragen die tot nu toe onbeantwoord bleven. Idee?

Hoi Sherwood. Nee ik heb het niet geprobeerd. Nog niet. Maar ik wilde bijvoorbeeld eerst in dit topic of andere topics wat meer inhoudelijke informatie hebben. Ik ga nou eenmaal niet lik op stuk impulsief alles maar bijwonen. Heb ook mijn tijdverdeling en het is al niet rustig. Kijk, in het topic longeren gaf Josien een heel goede heldere uitleg. Helaas ben ik 25 okt. op de endurance anders had ik zeker geprobeerd erbij te zijn. Ik hoop dat ze nog eens iets in de buurt doet. Want met zulke uitleg kan ik iets. Helaas heb ik (en zo dom ben ik toch ook niet) van A8 niets inhoudelijks mogen vernemen en dan ga ik ook niet blindelings boeken kopen of bijeenkomsten bijwonen. Bokt is er toch verdorie om te leren.

Ik had echt heel erg graag verder gediscussieerd over zijn longeermethode maar die kans wordt ontnomen. Dat is heel erg jammer want juist ik zit in een fase waarin ik alles van vele kanten wil bekijken. En dat geldt ook voor d emeer ervarenen hier. Maar we willen nou eenmaal wel eerst goede argumenten om hier iets mee te doen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 21:48

precies, ik heb nog geen aanknopinsgpunten gevonden om te kunnen discussieren. Jammer, en dat meen ik echt!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 22:01

Daar hebben jullie gelijk in hoor. Maar ik was zo benieuwd, naar die merthode. Het klinkt namelijk of je elk paard op die manier kunt rijden, en dat wou ik uitproberen. Maar mij lukt het dus niet maar zo. Ik wou weten of er nog andere bokkers waren die het hadden geprobeert om ervaringen hier uit te wisselen als nieuw voer voor de discussie. Ik heb mijne er al op gezet. Ik wil namelijk altijd alles weten en proberen. Heb hier genoeg paard om het op te proberen, ze zijn allemaal anders. Toch lukt het mij niet, en ik wil graag weten waar het struikel punt is van andere ruiters. Misschien dat A8H dan ons kan uitleggen wat je fout doet, en hoe het dan wel moet.

staverej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 22:08

Volgens mij komt deze hele methode gewoon neer op rijden zonder getrek aan zijn kop en dat zijn hoofd voor de loodlijn blijft.
Alleen het longeren is wat anders en twijfel ik wat aan, maar rijden is gewoon een systeem zoals er wel meer van zijn.

Sampie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 19:04

en ik ben heel benieuwd wat ze dankzij deze revolutionaire uitvinding nou zelf in de sport hebben bereikt? Of 1 van de leerlingen natuurlijk, dat is toch ook interessant om te weten. Of moet ik dan ook wachten op de best-seller? Schijnheilig

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 19:10

Vandaar Sampie, dat ik ook erg geinteresseerd was geweest in een website of andere publicatiemiddelen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 10:11

OK, de A8H methode dan:

Als uitgangspunt vraagt A8H heel duidelijk 'overwicht' en ik vermoed dat ze daarmee duidt op kennis van het gebruik van lichaamstaal bij de trainer.
Nee, niets nieuws dan, maar wél heel zinvol omdat zij fijntjes aangeeft dat je met stem en en vooral lichaam het paard zélf, dus zonder lichamelijke stress, de gevraagde houding kan laten aanemen. Nochmaals, niet nieuw in de zin van dat NH nu mode is en NH al milennia oud is, maar wel nieuw in de zin dat het bij longeren vergeten lijkt net als NH hier in het westen twee eeuwen vergeten was.

Oh, en die oude Grieken? Daar weten we geen biet van. Wel dat ze minder goed bij de les waren dan de Scythen duizend jaar eerder.
We weten héél weinig van het vroege domesticatieproces en over trainingsmethodes hebben we maar twee documenten van voor het begin van onze jaartelling: de drie kleitabletten van Kikkuli uit 1345 BC en het boek van Xenophon. Beiden zijn overduidelijk voor zelfs huidige maatstaven paardvriendelijk. Hierna breken voor paarden duistere tijden aan tot pas in de Renaissance Xenophon herontdekt wordt en vanaf dat moment tot nu geleidelijk de sámenwerking met het paard weer gezocht wordt. Ook nu is dat echter nog láng geen gemeengoed helaas, dus ja, A8H heeft nog steeds reden om 'haar' methode uit te dragen. Helaas maar ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 10:44

Het gaat mij er niet om dat ze dat doet, maar meer om de manier waarop ze dat doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 14:54

Ik heb een tijdje over de A8h methode nagedacht nav de uitleg die ik al weken geleden per PB mocht ontvangen. Er is iets in die methode wat me tegenstaat, maar ik kan alleen niet vertellen wat dat precies is. Als geheel spreekt het me totaal niet aan namelijk, in alle eerlijkheid. Daarom heb ik geprobeerd om het in onderdelen te zien, op zoek naar het aspect wat me tegen staat. Maar als ik het in delen bekijk, dan is er voor elk deel wel een logische verklaring of uitleg te bedenken, elk deel is aannemelijk op zich. Maar toch is er "iets". Hiermee kan ik op dit moment alleen maar concluderen dat het geheel niet hetzelfde is als de som der delen en kom ik er dus niet verder mee.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 17:43

Jij maakt het ons ook wel lekker makkelijk Lovely Haha! .

Tja, ik wil het graag begrijpen maar hoe vaak ik het topic ook doorlees ik vind niets. Ik zou het echt heel graag willen begrijpen. Als er weer een clinic oid is dan ga ik proberen tijd vrij te maken en erbij te zijn. Ik kan niets beloven maar ik ga het toch proberen. Neem ik Raaki mee. Niet om te longeren, maar wel om te zwemmen Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 10:47

Lovely schreef:
Ik heb een tijdje over de A8h methode nagedacht nav de uitleg die ik al weken geleden per PB mocht ontvangen. Er is iets in die methode wat me tegenstaat, maar ik kan alleen niet vertellen wat dat precies is. Als geheel spreekt het me totaal niet aan namelijk, in alle eerlijkheid. Daarom heb ik geprobeerd om het in onderdelen te zien, op zoek naar het aspect wat me tegen staat. Maar als ik het in delen bekijk, dan is er voor elk deel wel een logische verklaring of uitleg te bedenken, elk deel is aannemelijk op zich. Maar toch is er "iets". Hiermee kan ik op dit moment alleen maar concluderen dat het geheel niet hetzelfde is als de som der delen en kom ik er dus niet verder mee.

Kan het zijn dat het taalgebruik of de woordkeuze je niet aanstaat? Wellicht dat een herstructurering en andere formulering het stuk wél verteerbaar zou maken?!

Gisteren een boek van Alois Podhajsky nog eens nageslagen (wat in nóg wel minimaal 100 keer zal doen voor ik zelfs maar begrijp wat daar allemaal in wordt uitgelegd, want de daarvoor benodigde ervaring doe ik wellicht nóóít op Huilen )en die schrijft over longeren heel helder dat als je meer dan een halster, longe en teugels nodig hebt, je een aantal basisovertredingen maakt en hoe meer hulpmiddelen je gebruikt hoe minder je genoodzaakt bent je op het páárd te concentreren.
Hij citeert overigens ook dat 'hoe meer ijzer er in de mond van het paard zit hoe minder vaardig de rijder is'. Kanttekening: hij doet dit als relativerende waarschuwing bij het bespreken van dubbele bitvoering die hij wél zinvol acht, doch alleen voor het mogelijk maken van het geven van zo minimaal mogelijke hulpen aan hoogbeleerde paarden door zeer ervaren rijders.