als ik op een goede manier rij, is me pony blij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 22:25

Super dat het zo goed gaat en dat meen ik echt

Maar revolutionair zoals aqua8horse zegt, nee dat geloof ik na alle verhalen pb's nog steeds niet.
Er is gewoon fijne les gegeven aan een ruiter die dat nodig had, toppie.
En idd voor sommige ruiters is alles nieuw.
Als je voor het eerst op een paard stapt is leren lichtrijden ook nieuw.

Ik ben gewoon pas overtuigd als ik nieuwe dingen hoor, van een nieuwe methode.
Nu is er imo ogen, maar ook in de ogen van anderen. niet revolutionair, alleen maar gewoon zoals je hoort om te gaan met paard(rijd)en.

Want consequent, met geduld en eerlijk, leer je toch als eerste.
Of dat nu op de grond of rijden is.

Ja ik heb ook paarden opgeknapt van mensen die dat niet deden.
Maar die mensen gaan toch niet anders doen, helaas.

Ik foeter hier ook vaak op de mensen die weer eens een scherp bit pakken, terwijl ik met 100% zekerheid kan zeggen dat het een "simpel" rijtechnisch probleem is.
Heel soms wil iemand het aannemen, voor de rest niet.
Zielig voor het paard maar helaas.
Voor dat soort mensen is het misschien wel vernieuwend, maar die willen er toch niet voor open staan.

Gelukkig is het voor het meerdendeel niks vernieuwend om eerlijk met een paard om te gaan.
Persoonlijke begeleiding te krijgen.
Toegespist op ruiter en paard.
want elke ruiter, elk paard heeft zijn goede en slechte dingen en voor ons als mens de goede van beide te combineren zodat de slechte minder opvallen.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 22:36

de manier van longeren is zeker revolutionair... en dan kan je zeggen wat je wil.... En als je dan weer begint dat je daar geen bewijzen van hebt gehoord of hebt gezien en dat aqua8horse dat niet aan je uit wil leggen snap ik dat meteen omdat je meteen in de aanval gaat als het niet in je straatje past...

groet joyce

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 22:40

Ik longeer vaak met halster en zou dat graag beter uit werken.
Maar dat langzamer draven, wanner is dat goed?
Wanneer werkt hij dan aan zijn spieren?
Hoe kun je dat goed herkennen?
Dat zijn dingen die ik graag wil weten, niet om aan te vallen, maar gewoon om ook te leren, kan dat niet?
Ik was eerst niet aanvallend, alleen nu in een paar topics omdat ik het raar vind dat er geen duidelijke uitleg komt en er om heen gedraaid word.
Ja dat hij zachtjes verzameld moet lopen, maar die van mij loopt wel zachtjes, maar niet verzameld.
En daar kun je dan niets over vinden. En dat noem ik nog steeds niet duidelijken lees dat maar terug in al mijn berichten, ik vraag duidelijkheid.
Ja, want het intereeseerd me, maar wel steeds minder, jammer hoor!
En dat kun je een aanval vinden of niet, dat is aan jou/jullie

En gister was ik zeke rniet netjes, maar vandaag heb je geen aanvallend woord van me gezien. En daarvoor ook niet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 22:57

Er wordt gezegd dat het niet revolutionair is, en dat veel instructeurs zo werken... Dat eerste daar kan ik inkomen, maar ik heb zelf ervaren hoeveel instructeurs terugvallen op dwingen en knoeien met handen en teugels. Het vergt veel zelfbeheersing om dat niet te doen. Zeker als je instructeur dat wel aanraadt...
Mensen, kijk eens eerlijk om je heen en zie hoevaak het misgaat... Wat niet wil zeggen dat het goed doen revolutionair zou zijn, maar misschien wel terugvallen op de basis van het dressuurrijden... Hoeveel instructeurs kunnen hun leerlingen nu echt hun paard leren rechtrichten? En hoeveel kunnen hun leerlingen hun paard zonder dwang en geknoei de baan door laten swingen? En hoeveel instructeurs houden echt rekening met de lichamelijke, motorische en geestelijke tekortkomingen van ruiter en paard?... Misschien kom ik steeds de verkeerde tegen hoor, en misschien komt Carole ook steeds de verkeerde tegen... Iemand rijdt prix-st george, heeft mij 1 keer geholpen en mijn pony liep tegen de schotten op en we zijn toen bijna gevallen. zo'n stress. misschien bracht ze het niet goed over of kon ik ht niet in de praktijk brengen, maar ik ken iemand die ook les van haar heeft en die pony was ook een en al spanning...
Ik moest van haar het 1 week proberen, maar het werd 1 week knokken omdat mijn pony die manier niet accepteerde en daarna heb ik twee maanden een bijna niet in de bak te rijden pony gehad... Schrok van alles, tegen de hand en stijf in het lijf en enorm nerveus en schrikkerig... Buiten ging het goed... Niveau zegt dus niet alles!

Het is een hele opgave als je zelf nog niet zo stevig in je schoenen staat en nog onvoldoende kennis hebt, om het kaf van het koren te scheiden. Hier op bokt zijn genoeg mensen geweest die eerst anders reden en op een gegeven moment niet meer verder kwamen op die manier en over moesten schakelen en soms zelfs een hele stap terug doen. Namen heb ik niet onthouden...

Dit schrijf ik los van de discussie over de uitleg. Ik ben wel geweest naar aqua8horse, heb enkele eyeopeners gehad, maar zou er veel vaker heen moeten gaan en kijken bij lessen en trainingen om een beter beeld van haar methode te krijgen. Theorie is mooi, maar vooral in de praktijk zie je wat iemand bedoelt... Anders blijft het toch communiceren via taal en dat kan zeer lastig en verwarrend zijn. helemaal in het paardenwereldje waar ieder bepaalde interpretaties heeft van theoretische zaken. zie alleen al de discussies over wat iemand voorwaarts-neerwaarts vind, of diep en rond etc...
Aqua8horseclinic? Daar ben ik voor... Had Andrew door haar of 1 van haar lerlingen willen laten rijden om te kijken hoe hij daar op reageerde, maar helaas was hij kreupel. Dus mensen... blijf niet hangen, maar als je het echt wilt weten, probeer het dan! Of ga kijken. Creil ligt niet in een uithoek van Nederland!

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 23:05

ik ben het met je eens dat vooral bij het standaard praatje helemaal niet op het paard gelet wordt.
en daarom denk ik ook dat er maar weinig goede instructie is en geloof ik er ook heilig in wanneer een instructeur zelf de moed heeft om op het paard te stappen. zodat ze zelf kunnen voelen hoe het paard reageert op hun manier van rijden. en dus kunnen ze daardoor ook hun aanwijzingen op het paard aanpassen..

groetjes joyce

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 07:01

Nou, ik heb ook uitleg gehad over die methode, en voor mij is het (sorry alle aqua's enzo) niet echt revolutionair!
Er zijn vast veel mensen die op een andere manier rijden, maar het grootste deel van die methode is voor mij niet meer dan normaal.
Wat ik wel iets nieuws vind is het longeren (voor mij dan he)
Ik vond het interessant om het te lezen, weet ik weer van een ander hoe hij met zijn paarden omgaat.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 08:07

Tja, ga naar een gemiddelde westernstal en zie hoe het tempo daar aan een longeerlijn waarschijnlijk een stuk lager ligt Knipoog Vernieuwend geloof ik wel dat iets kan zijn in de paardensport maar zeker niet revolutionair nieuw. Inmiddels wordt er al zo lang met paarden gewerkt, dus alles is al een keer langs gekomen. Misschien hooguit nu in andere combinaties.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 08:24

Even een kleine reactie hierop. Jullie visie respecteer ik desondanks blijf ik van mening dat niet zo zeer het doel revolutionair is maar meer de techniek die wordt gebruikt om het te bereiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 08:31

Het zou leuk zijn als je ook eens uit kon leggen wat er nou zo revolutionair aan is. De indruk die ik tot dusver heb gekregen is namelijk dat het helemaal niet zo "nieuw" is als je zelf misschien gelooft (of ook wel zelf in ziet dat dat dus niet zo interessant staat als "revolutionair")

Voor mij val je in hetzelfde straatje als een Antoine de Bodt. Veel gescheer, weinig wol, en vooral: niets nieuws onder de zon.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:03

Zep schreef:
Het zou leuk zijn als je ook eens uit kon leggen wat er nou zo revolutionair aan is. De indruk die ik tot dusver heb gekregen is namelijk dat het helemaal niet zo "nieuw" is als je zelf misschien gelooft (of ook wel zelf in ziet dat dat dus niet zo interessant staat als "revolutionair")

Voor mij val je in hetzelfde straatje als een Antoine de Bodt. Veel gescheer, weinig wol, en vooral: niets nieuws onder de zon.

Ik denk niet dat ik in het zelfde straatje van als AdB. Jouw oordeel over hem vind ik persoonlijk nogal wat neerbuigend. Die man heeft veel in zijn mars, en heeft al veel ruiters en mensen geholpen. Waarom reageer jij altijd zo? Dat is namelijk voor mij niet duidelijk?
Het lijkt erop dat je op iedereen afgeeft die het anders doet(zonder hulpteugels) als jij? Dat geeft toch iets weer, of heb ik dat mis..?
Jij hoeft voor mij helemaal niet te denken hoor! Dat doe je wel vaker, en dat is niet handig want dat kan je namelijk niet, maar goed....
Ik heb net ookal geschreven dat niet het doel maar het middel revolutionair te noemen is. Verder denk ik wel dat AdB en ik een zelfde streven hebben, alleen de manier waarop verschilt.

En als jij dat niet vind is je goedrecht maar dan heb ik een vraag aan jou: Kan jij je paard zonder hulpteugels aan een longeerlijn met een halster zo trainen dat het paard een basisgang krijgt met schwung en tact?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:07

Zep schreef:

Nog even dit: voorzover ik weet heb je mijn uitleg nog niet gelezen omdat je mij daaom in PB ook niet naar vraagt. Is het dan wel terecht om te oordelen in jouw ogen over een uitleg die je niet gelezen hebt, maar er wel conclusies aan verbindt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:07

Mijn mening over meneer de Bodt mag je neerbuigend vinden. Ik vind dat persoonlijk nogal meevallen. Je hebt mij nooit horen zeggen dat die man niet goed is, alleen dat hij niets anders doet dan wat anderen ook al doen. Dus het "nieuwe" en "revolutionaire" mis ik totaal. Bij jou mis ik dat ook.

Het doel is niet revolutionair, maar uit de informatie die ik tot nu toe heb gekregen van je jouw middel ook helemaal niet. Dat verkoopt alleen niet zo lekker, dat ben ik met je eens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:08

En ik heb jou herhaaldelijk om een diepgaande uitleg gevraagd, maar die wil je aan mij niet geven. Dus dat is ook een argument dat nergens op slaat

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:16

Zep schreef:
Mijn mening over meneer de Bodt mag je neerbuigend vinden. Ik vind dat persoonlijk nogal meevallen. Je hebt mij nooit horen zeggen dat die man niet goed is, alleen dat hij niets anders doet dan wat anderen ook al doen. Dus het "nieuwe" en "revolutionaire" mis ik totaal. Bij jou mis ik dat ook.

Het doel is niet revolutionair, maar uit de informatie die ik tot nu toe heb gekregen van je jouw middel ook helemaal niet. Dat verkoopt alleen niet zo lekker, dat ben ik met je eens...

Als dat nou werkelijk zo is wat jij beweert, waarom heeft deze man het dan zo druk, met al die verreden paarden? Jij insinueert dat anderen dat ook al doen...maar dan zouden er toch niet zoveel verreden paarden zijn?
Hij krijgt ook die hoefkatrol paarden weer aan het lopen...wij doen dat ook maar wie dan nog meer? Die man doet geweldig werk in mijn ogen!
En veel gescheer en weinig wol lijkt mij niet op zijn plaats!

Ik hebnet ookal gezegd dat ik een beknopte uitleg heb geschreven die je kan krijgen als je mij daarom vraagt in PB. Je hebt lijkt mij de vorige reacties naar jou toe niet goed begrepen. Vraag nou eerst een die informatie en ga dan oordlen, dan weet je tenminste waar je het over hebt.

En wat mij betreft mag je die zinspelingen van jou wel achterwege laten...ik voel me daar zeker niet tot aangesproken! Bovendien is er helemaal geen sprake van verkopen? Dit lijkt wel een beetje op projectie in mijn ogen. Maar goed wie ben ik

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:18

Zep schreef:
En ik heb jou herhaaldelijk om een diepgaande uitleg gevraagd, maar die wil je aan mij niet geven. Dus dat is ook een argument dat nergens op slaat

Onzin ZEP, werkelijk onzin...jij wil geen PB meer van mij ontvangen...en voordat je mij weer een ban gaat geven wacht ik op jouw vraag voor die informatie in PB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:20

Ik snap niet waarom je per se een vraag in PB wilt krijgen. Ik heb je dit herhaaldelijk gevraagd, zowel op het forum als in PB.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:20

Deze vraag heb ik je net gesteld ZEP, misschien heb je er overheen gelezen, dus hier is hij nog een keer. Omdat je wel oordeelt zou ik graag een antwoord willen van jou op deze vraag.

En als jij dat niet vind is je goedrecht maar dan heb ik een vraag aan jou: Kan jij je paard zonder hulpteugels aan een longeerlijn met een halster zo trainen dat het paard een basisgang krijgt met schwung en tact?[/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:21

Waarom pareer jij vragen altijd met een wedervraag?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:26

Zep schreef:
Ik snap niet waarom je per se een vraag in PB wilt krijgen. Ik heb je dit herhaaldelijk gevraagd, zowel op het forum als in PB.

Ook hier is al veel overgezegd ZEP, en ik heb je veel informatie gegeven.
Neem maar van mij aan dat ik goede redenen heb om het te doen via PB en niet op het forum. Bovendien ben ik niet in overtreding hoor, want dat mag namelijk gewoon.
Bovendien hoef jij dat ook helemaal niet te snappen van mij....je wil informatie, die kan je krijgen via PB. Dus dat ligt nu aan jezelf.
Maar het lijkt mij niet juist als je blijft oordelen en kritiek blijft geven als je die informatie niet gelezen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:29

Stuur me dan die informatie maar, dat heb ik nu al 10x gevraagd. Het probleem is alleen dat ik tot nu toe nog nooit zinnige informatie van jou heb ontvangen, maar alleen maar werd doodgegooid met "vraagjes" waarin jij gaat proberen per PB weinig zinvolle discussies uit te lokken.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:37

Zep schreef:
Waarom pareer jij vragen altijd met een wedervraag?

Is dat verboden dan? Maar in dit geval is het helemaal geen wedervraag. Jij oordeelt dat het niet revolutionair is en maar gewoon.
Omdat ik denk dat het wel zo is, stel ik je deze vraag.
Daar kan je toch gewoon een antwoord opgeven? Je oordeelt, geeft meningen maar een vraag wil of kan je niet beantwoorden?

En als jij dat niet vind is je goedrecht maar dan heb ik een vraag aan jou: Kan jij je paard zonder hulpteugels aan een longeerlijn met een halster zo trainen dat het paard een basisgang krijgt met schwung en tact?
[/quote]

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:48

Ik train ook niet met hulpteugels maar dan komt toch de vraag bij mij op:
MOET iedereen dan maar gaan longeren met alleen halster? Ik wil graag het respect van anderen krijgen omdat ik misschien de dingen ook niet altijd op de normale manier wil doen maar dat is dan mijn manier. Aan de andere kant vind ik het dan niet meer dan normaal om ook respect te hebben voor een ander die e.e.a. misschien wat anders doet. Ik rijd bv weleens met halster en 1 teugel. Prima, maar ik ga dan niet een ander uitdagen met: Kan jij je paard met halster en 1 teugel rijden? Dan dwing je iemand in de verdediging en dat vind ik niks meer met respect te maken hebben. Bovendien, als iemand dat niet wil kunnen of daar gewoon geen zin in heeft, so what?!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:49

Zep schreef:
Stuur me dan die informatie maar, dat heb ik nu al 10x gevraagd. Het probleem is alleen dat ik tot nu toe nog nooit zinnige informatie van jou heb ontvangen, maar alleen maar werd doodgegooid met "vraagjes" waarin jij gaat proberen per PB weinig zinvolle discussies uit te lokken.

Nee, ZEP niet weer dingen verdraaien. Ik vraag je daat niet 10x om, laat het maar even zien dan! Jij hebt alleen veel commentaar met een negatieve tint terwijl ik vind dat dat onjuist is omdat je dat stukje helemaal niet gelen heb.
En doodgegooid werd je ook helemaal, ik heb alleen gereageerd op jouw reacties en die zijn zeer regelmatig met onder toontjes...wat in mijn ogen niet altijd even correct is.(zeker niet voor een MOD maar dat is mijn meneing)
Wat heb jij met vraagjes...je wil ze van iedereen beantwoorden heb je mij eens geschreven maar niet die van mij? Dat komt op mij wel een beetje vreemd over... En of die discussie, die ik volgens jou zou willen uitlokken(?), in jouw ogen weinig zinvol zouden zijn is jouw mening. Dat betekent niet dat dat per definitie ook zo is, hoor! Ik denk daar namelijk heel anders over. Ik heb iedere keer geprobeerd om een open discussie te krijgen met jou wat jij iedere keer radicaal hebt afgewezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:51

*ignore*
*ignore*
*ignore*

(Met dank aan CGJ12 Haha!)

Ik trek me terug uit deze weinig constructieve discussie. Mijn excuses aan de topicstartster: ik ben oprecht blij voor je dat je pony het zo goed doet.

Ik ga mijn energie maar weer fijn in het trainen van mijn paarden steken.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:54

cornelie schreef:
Ik train ook niet met hulpteugels maar dan komt toch de vraag bij mij op:
MOET iedereen dan maar gaan longeren met alleen halster? Ik wil graag het respect van anderen krijgen omdat ik misschien de dingen ook niet altijd op de normale manier wil doen maar dat is dan mijn manier. Aan de andere kant vind ik het dan niet meer dan normaal om ook respect te hebben voor een ander die e.e.a. misschien wat anders doet. Ik rijd bv weleens met halster en 1 teugel. Prima, maar ik ga dan niet een ander uitdagen met: Kan jij je paard met halster en 1 teugel rijden? Dan dwing je iemand in de verdediging en dat vind ik niks meer met respect te maken hebben. Bovendien, als iemand dat niet wil kunnen of daar gewoon geen zin in heeft, so what?!

Cornelie, iedereen krijgt van mij het respect, dat is nog niet anders geweest.

Het gaat er hierom dat ZEP beweert dat het niet revolutinair is en maar heel gewoon.
Daarom stel ik haar specifiek deze vraag, Dat mag toch? Dat zij haar stelling op deze manier onderbouwd is toch niet erg?
Als iemand dat niet kan of wil, moeten ze ook niet oordelen over iets waar ze te weinig van afweten. Dat geeft dan geen reeel beeld weer van de situatie. Als je A zegt moet je in zo'n geval ook B zeggen.