Hulpteugel bij steigeren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 20:07

Veulen84 schreef:
Maar is ze er tussendoor ooit mee gestopt? Bouwt ze af?

Klink toch als een paard dat pijn oplost met steigeren en dan liever niet meer stopt.

Nee, ze bouwt niet af.
Het is wel af en toe een maandje iets minder, maar ze stopt er eigenlijk niet mee.

rommulus

Re: Hulpteugel bij steigeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:09

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:10

Als je perse een hulpteugel wil, dan weet ik er wel eentje.
Neem een oude beugelriem, gesp deze vast om haar nek, vlak voor het zadel.
Hou de beugelriem samen met je teugels vast. Wanneer het paard nu steigert zul je het in ieder geval niet omtrekken.
En verder is de enige oplossing voor steigeren, VOORWAARTS!
Dus geef een brul, een schop, een tik met een zweep. Neem een begeleider mee die ook van achter opdrijft.
Allerbelangrijkste.. belonen als er vooruit wordt gegaan en niet meteen in paniek weer aan de teugels gaan hangen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:13

Vanky schreef:
Nee, ze bouwt niet af.
Het is wel af en toe een maandje iets minder, maar ze stopt er eigenlijk niet mee.

Is het op bepaalde momenten erger? Ik neem aan dat ze het al deed toen je haar kocht?

Denk dat het verstandig is om te kijken of je kan gaan strepen in het waarom. Zo kom je waarschijnlijk sneller dan je denkt bij de oplossing.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:16

Mindfields schreef:
Dat je eenpaardvoorwaarts moet houden als het wil steigeren klopt. Echter zijn er (veel) paarden die niet voorwaarts willen omdat ze pijn in hun lijf hebben. Ze geven dat al aan door het willen stoppen, en als je ze dan voorwaarts dwingt, zeg je dan eigenlijk vanuit het paard gezien letterlijk tegen je paard: "Het kan me niet schelen dat je pijn hebt, ik wil alsnog dat je voorwaarts gaat."

Als je zelf rugpijn hebt ga je ook niet rennen, laat staan dat je een rugzak op doet en daarmee gaat rennen.

Ik kwoot mezelf nog maar even, de pijn die ik hierboven bedoel kan ook gewoon spierpijn zijn door het rijden in een verkeerde houding. Hoe is je paard verder qua rijden? Licht in de hand, zwaar, vast, los, voorwaarts, sloom, buigzaam etc?

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 20:19

Nee, ze hebben het niet gemeld. de eerste maand is het begonnen, toen hebben we haar laten behandelen door de osteopaat, dit is een jaar / anderhalf jaar goed gegaan. en daarna is het ineens heel erg geworden. Uit het niets.
Maar na wat doorvragen kwam er toch wel uit dat ze het af en toe deed voor we haar kochten.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 20:20

Mindfields schreef:
Mindfields schreef:
Dat je eenpaardvoorwaarts moet houden als het wil steigeren klopt. Echter zijn er (veel) paarden die niet voorwaarts willen omdat ze pijn in hun lijf hebben. Ze geven dat al aan door het willen stoppen, en als je ze dan voorwaarts dwingt, zeg je dan eigenlijk vanuit het paard gezien letterlijk tegen je paard: "Het kan me niet schelen dat je pijn hebt, ik wil alsnog dat je voorwaarts gaat."

Als je zelf rugpijn hebt ga je ook niet rennen, laat staan dat je een rugzak op doet en daarmee gaat rennen.

Ik kwoot mezelf nog maar even, de pijn die ik hierboven bedoel kan ook gewoon spierpijn zijn door het rijden in een verkeerde houding. Hoe is je paard verder qua rijden? Licht in de hand, zwaar, vast, los, voorwaarts, sloom, buigzaam etc?

Ze is heel soepel in haar hele lichaam, maar ontspant niet echt keel snel.
Dat komt omdat ze 3 jaar (voor we haar kochten) altijd vrij streng (rustig gezegt) is gereden.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:26

Precies, en daar zit hem de kneep, je paard moet zich ontspannen, en jouw instructeur zou je hierbij moeten helpen en blijkbaar gaat daar dus iets niet goed. Ik ken geen enkel paard wat niet binnen 3 minuten kan ontspannen(tenminste het is nog nooit NIET gelukt bij de vele vele probleemgevallen die per jaar bij mij terecht komen, waaronder steigeraars, bokkers, stakers, vluchters en alles wat daar tussen zit). Zoek dus een andere instructeur, die jou hierbij WEL kan helpen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:49

Vanky schreef:
Nee, ze hebben het niet gemeld. de eerste maand is het begonnen, toen hebben we haar laten behandelen door de osteopaat, dit is een jaar / anderhalf jaar goed gegaan. en daarna is het ineens heel erg geworden. Uit het niets.
Maar na wat doorvragen kwam er toch wel uit dat ze het af en toe deed voor we haar kochten.

Zo te horen klinkt het dan echt als aangeleerd en zelf belonend gedrag is geweest. Dat is iets wat paarden vaak per ongeluk ontdekken, vervolgens verbeteren ze die methode door het jaar heen. Op een gegeven moment is het gedrag zelf al de oplossing geworden voor alles. En dan doen ze het op erg veel momenten.

Denk dan dat het slimmer is om eens te overwegen om haar te hertrainen. En als de methode van Gert niet jou methode is zijn er ontzettend veel andere methodes hoor.

Ik maak hier niet snel reclame voor mezelf (niet nodig ook vind ik). Maar vermoed dat ik (of een collega van mij) je een heel end op weg kan helpen om het haar af te leren.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:16

@Vanky ik vraag je om eens op mijn reactie van een paar pagina's terug te reageren, over dat negeren?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:40

Ik heb ook nog een vraag: is ze op het moment hengstig?

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 18:08

Maar hengstig zijn duurt toch geen half jaar of langer? En dan nog, dat mag geen reden zijn voor dit gedrag toch!?

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 18:11

Nee, ze is niet hengstig. Daar heeft ze ook nooit zoveel last van.

Ik hoorde gister van de staleigenaar dat ze blijkbaar in het land ook heel veel steigerd, niet alleen met spelen maar ook als er een paard te dicht in de buurt komt.

lohengrin39

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 18:19

de eerste vraag is waarom doet de pony dit? streken of pijn? past het zadel goed? heeft ie rugklachten..etc

wanneer het dus gewoon streken zijn is het verstandig om hulp te zoeken van iemand, die er verstand van heeft, en die bij je is en goed kan zien wat er gebeurd. Je kan allerlei hulpteugels eraan hangen, maar ik ken iemand die dat ook deed, paard sloeg achterover, breekt z'n nek, en hebben ze in moeten laten slapen...voor iemand die al vaker een steigerend paard heeft gereden, en dit heeft kunnen oplosssen, is het heel makkelijk om te zeggen, trek m om of ben het voor. uiteindelijk zijn dit wel de hulpmiddelen maar niet om zelf in de praktijk te oefenen. dus zorg dat je iemand erbij hebt die je een paard dagen kan begeleiden en event zelf op kan stappen, zodat jij en/of je pony niet verongelukt!!!!

succes!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:08

Paarden kunnen helaas niet praten he? Ik heb er eentje gekend die aan beide voorbenen HKO had in een 3-4 stadium. Hij was niet kreupel maar dus even kreupel aan beide voorbenen. Hij steigerde daardoor veel om het te ontlasten.

Bas2112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:30

Hoi, enige oplossing lijkt mij ervoor te zorgen dat je pony beter gaat luisteren op het commando voorwaarts. Dus als je met been komt moet ie gaan lopen of harder gaan lopen. Heb verscheidene paarden met dit probleem gehad en meestal was het wel opgelost nadat ze dit snapten. Zeg niet dat dit met zweepgebruik ofzo moet. voor mijzelf werkt het altijd goed even op een groot weiland een paar keer goed gas te geven en dan weer stappen en weer hard weg galloperen. In jouw geval misschien ook een paar keer vanuit stilstand.

willem_roxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:17

het klink mischien raar maar je moet een een ei proberen!
als je pony omhoog gaat staan moet je het ei op zijn hoofd kapotslaan en dan denken ze dat ze bloeien en stopt hij er mee ( heb het ook bij mijn paard gebruikte en hij doet het nnu nooit meer)
het is wel niet gemakkelijk! ik heb zo'n 15 eiren proberen kapot te kloppen :D
veel succes

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 19:47

Waarom laat je haar dan niet weer naar een osteopaat gaan? Als het dan een half tot 1 jaar goed gaat kun je dit toch blijven herhalen? Wat wil je liever, geld betalen aan een osteopaat of in een rolstoel belanden? :)

lohengrin39

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:40

ff gruwel verhaal, maar wel om je wakker te houden, ken iemand die zijn paard ging longeren met stiek(rekt dus fijn mee) van haar instructeur moest de stiek na 20min iets strakker(niet met de kin op de borst maar wel duidelijk met de neus aan de lootlijn) paard stopt, loopt 2 passen achteruit valt achterover breekt zijn nek.... stel dat daar een ruiter op zit, stel dat jij daar op straat opzit...probeer dit niet alleen te doen, maar kijk of je dit niet door iemand kan laten oplossen die iets vlugger weet te reageren dan jij doet, iemand die niet bang is en weet wat die doet, die meer ervaring heeft, ben je misschien voor een maand 400euro kwijt, maar dat is beter dan je ziektenkosten te betalen!!....zorg dat je zelf niet in de lappenmand terecht komt!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:42

Is zo'n probleem na dik een half jaar niet eens opgelost denk je?

Iets met ouwe koe en sloot enzo...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:13

Sonja schreef:
Is zo'n probleem na dik een half jaar niet eens opgelost denk je?

Iets met ouwe koe en sloot enzo...

Nou inderdaad.
Toch ben ik stiekem benieuwd hoe het nu gaan ts? :)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:27

Heb je met een slofteugel niet de kans dat ze juist achterover gaat klappen wanneer ze een poging waagt?