"ZZ" M1 wedstrijd (filmpjes)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:43

Waarom doet die het dan ook bij andere ruiters? :P

EN hoe ik in het M1 ben gekomen.
Nou dat is simpel hoor, je rijd het B door, het L1
Scoort in het L2 206, 205, 199, 197, 188, 184, 187, 183 punten.
Hebt dus genoeg punten om over te gaan naar het M1. Hebt helaas een instructrice die haast heeft en je over haalt m1 te gaan starten. (daar ben ik nu weg :+ )
En ja je hobbelt dan maar rustig door in het M1 en verbetert zo veel mogelijk :j

Longeer zitlessen ook gehad ja. :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:47

mirjamalvaro schreef:
Grappig ook dat je zomaar kunt zeggen dat ik van je pony al had afgelegen. Want op een vreemd paard/pony ga ik echt niet gelijk doorzitten. Ik ga eerst beetje stappen, kennis maken. Dan draven lichtrijden en ja lichtrijden heb ik geen problemen mee.
Knap dat je van 1/2 filmpjes, 1 dag al gelijk kan concluderen dat ik dus helemaal niet zou kunnen paardrijden :j

Doe je dom of snap je het echt niet ? :\
Ik bedoel als je op die manier op mijn pony zou zitten :) Dus zoiets bijdehands dat je niet gelijk gaat doorzitten etc slaat niet aan.

En ik zeg nergens maar dan ook nergens dat je niet kan paardrijden. Helemaal nergens. Ik zeg / bedoel gewoon dat jou paard echt lief is WANT als je zo had gereden (hoeft niet eens bewust te zjn) op mijn pony had je eraf gelegen ;)
Ik heb het over de manier en nergens zeg ik dat jij niet kan paardrijden ,laat dat duidelijk zijn.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:48

Manier van rijden.
Ik zie sowieso veel spanning in het rijden ipv. van ontspanning. Valse knik, gespannen rug.
Verbaast mij niks dat dat ook bij andere ruiters zo is.
Kan je nog wel van instructie veranderd zijn, maar ga dan ook lekker terug naar de basis.
En ook het zadel is blijkbaar niet oke, waarom anders dat bontje?

Je lichtrijden is trouwens ook niet oke. Maar dat moet je wel in willen zien. Ook daar is veel beweging in ipv. rust.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:53

mirjamalvaro schreef:

Ok, hij is wat schrikkerig maar zo extreem is dit nou ook weer niet imo. Het is ook een wisselwerking tussen jouw lichaam en het paard. Dat hij het bij anderen ook doet is omdat je dat er niet in 1 keer uitrijd.
Door centered riding krijg je als het goed is veel meer balans in je lijf waar hij ook weer rustiger van zal worden. Super dat je dat gaat doen :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:55

We zijn ook veel met basis bezig in de les. :j
Bontje is op advies van zadelmaker en fysio.. Zadel is er 100% aan aangepast. En ja wij geloven dus in het bontje :)
Lichtrijden? Wat doe ik daar dan verkeerd in?

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:55

Wat een fijn bewegend paard heb je daar, ik geloof je best als het niet altijd even makkelijk is geweest met rijden, knap dat jullie daar samen toch uit zijn gekomen. Ik zeg altijd tegen iemand die ik les geef: je moet het je voorstellen alsof jij Nederlands spreekt en je paard Chinees en jullie elkaar toch moeten leren begrijpen, daar gaat gewoon tijd in zitten.

Het is trouwens inderdaad een aardig verschil tussen je trainingsfilmpje en je wedstrijdfilmpje. Ik denk dat jij nog consequenter moet omgaan met je hulpen, been is voorwaarts en ophouding is terug. Niet in blijven houden als hij terug moet maar loslaten op eigen benen laten komen en het zelfde geld voor het voorwaarts rijden. In je proef probeer je hem constant te helpen, waardoor het beeld onrustig wordt. Er worden hier al een paar tips gegeven voor je onderbenen en ik hoop dat je daar wat mee kunt, komt het beeld zeker ten goede!

Hihi, moest wel even lachen om je filmpjes dat hij wegschiet, niet leuk natuurlijk als dat op die manier onverwachts gebeurt (want dan lig je er snel genoeg naast natuurlijk), maar ik heb niet het idee dat hij je direct wil lanceren, althans zo heftig vind ik e.a. nou ook weer niet. Wel wil ik je aanraden om hem niet stil te zetten, maar voorwaarts te blijven rijden. :-) Of haalt hij dan ook nog andere fratsen uit?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:56

mirjamalvaro schreef:
Waarom doet die het dan ook bij andere ruiters? :P

EN hoe ik in het M1 ben gekomen.
Nou dat is simpel hoor, je rijd het B door, het L1
Scoort in het L2 206, 205, 199, 197, 188, 184, 187, 183 punten.
Hebt dus genoeg punten om over te gaan naar het M1. Hebt helaas een instructrice die haast heeft en je over haalt m1 te gaan starten. (daar ben ik nu weg :+ )
En ja je hobbelt dan maar rustig door in het M1 en verbetert zo veel mogelijk :j

Longeer zitlessen ook gehad ja. :)

Waarom ben je niet doorgegaan met die longeerlessen?

Vind het ook erg bijzonder dat je zulke hoge punten hebt gescoord in het L maar (en dat klinkt erg banketstaaf maar is zeker niet zo bedoeld) je paard doet het op deze filmpjes erg netjes en eerlijk gezegd denk ik dat het dankzij hem is dat je geen 5en scoort.

Dat hij het ook bij anderen doet is logisch; hij wordt het meest door jou gereden dus is gewend aan jouw zit, dat los je niet zomaar even op. Heb je zijn rug weleens laten nakijken?
Zet hem maar eens voor een maand in training bij iemand die een goede onafhankelijke zit heeft, dikke kans dat zijn gedrag met sprongen vooruit gaat.

Overigens zeg je zonder sporen te rijden omdat je beenligging niet stil genoeg is maar ik zie op de filmpjes hierboven wel sporen.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 14-03-11 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:59

Thanks Jaggie.
Og hij doet het ook niet om te lanceren hoor, hij schrikt daar gewoon :)
En ja van instructrice moet ik hem dan ook voorwaarts rijden, maar soms trek ik hem van schrik op de rem :o Dat reflex moet er nog ff uit :))

annelies, ZZ zijn rug word het hele jaar door nagekeken. :)
Woensdag toevallig weer een keer.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:01

mirjamalvaro schreef:
annelies, ZZ zijn rug word het hele jaar door nagekeken. :)
Woensdag toevallig weer een keer.

Dan weet je in elk geval dat er niet iets chronisch fout zit dus zou een evt. probleem relatief makkelijk op te lossen zijn.
Ik zou toch eens proberen hem een tijdje in training te zetten en zelf goed met je zit bezig te gaan, dan niet voor 2 of 3 lessen maar echt dagelijks aan de longe en zonder stijgbeugels of teugels.

mirjamalvaro

Re: "ZZ" M1 wedstrijd (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 23:02

ZZ gaat echt niet meer in training nadat dat giga fout is gegaan. Nee die blijf ik lekker zelf rijden :j

Ik ga eerst maar eens kijken wat die CR les is :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:08

Wat is er fout gegaan dan?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 23:11

Van een vrolijk, knuffelend paard veranderde die in een chagrijnig paard die trapte en beet. Hij was opeens heel erg gestressd en je kon nauwelijks meer wat doen met hem.
Dat was één van de diepe dalen waar we uit moesten klauteren. En dat na 2 weken "training".
Nee dat gaat niet meer gebeuren. Bij vakantie gaat die nu lekker met zijn vriendjes op de wei en that's it. :)

Maar ik blij mij zelf verbeteren hoor. Nu die benen nog onder controle en dan is het al stukken beter.

(is wel goed voor je aantal blz. klapperende benen hebben :+ )

edit:
ik ga trouwens slapen, dus reageer niet meer tot morgen :O

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:13

Ik zou zeggen: neem een lesje bij Noor Tanger en laat je overtuigen :D
Je woont vlakbij Rotterdam zie ik in je onderschrift, dus :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:18

En denk je niet dat je dan net een verkeerde trainer te pakken had?
Waarom zou je het niet nog eens proberen? Doe je research en zorg dat je een goede trainer te pakken hebt.
Jij en je paard worden er alleen maar beter van, nu blijf je in hetzelfde cirkeltje zitten.

Als ik eerlijk moet zijn vind ik dat je er wat te licht over denkt, je wilt toch niet dat je paard last van je heeft met rijden? En afgezien daarvan denk ik echt dat jouw zit en been het probleem is wat je van 7ens en 8en afhoud, je paard loopt prima, daar ligt het niet aan.
Dus waarom zou je 't niet doen, jijzelf leert makkelijker dan je paard dus met een paar weken goed trainen kun je al sprongen vooruit zijn.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:22

Je hebt van die van die scheef afgesneden blokjes die je in je beugels kunt doen , als je die verkeerd om doet dan motiveer je je voet naar binnen te draaiien omdat je kleine teen dan het laagste punt is , probeer maar eens als je voet beter naar binnen draait dan liggen je benen vaster.
zitlessen horen de rode draad in je paardrijcarrieere te zijn maakt niet uit wie je bent.Maar hier ben je misschien een klein eindje mee op weg geholpen.
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 14-03-11 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:27

Ik heb hier toevallig nog a-symmetrische beugels liggen, zelfde idee als zo'n blokje maar de hele beugels is scheef :P
Als je belang hebt roep je maar.
Maar nogmaals; die zitlessen zonder beugels lijkt me verstandiger.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:31

anneliesdj schreef:
Ik heb hier toevallig nog a-symmetrische beugels liggen, zelfde idee als zo'n blokje maar de hele beugels is scheef :P
Als je belang hebt roep je maar.
Maar nogmaals; die zitlessen zonder beugels lijkt me verstandiger.

ja zitlessen altijd belangerijk voor wie dan ook.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:37

Leuk die bokfilmpjes. Best wel wat ik verwacht van zo'n paard. Hij geeft het zelfs al aan. Hij gaat wat starder lopen, duikt achter de loodlijn. Komt dan op een punt, stort wat in en vervolgens maakt ie een paar sprongen.
De oplossing is simpel, de rem er af halen. Dus stop met rijden alsof het moet sterven in schoonheid. Rij alsof je ergens heen moet. Je wil niet 3 uur doen over een km. Je wil 3 km in een uur doen. Ga er voor, dan neemt jou stress en spierspanning af en dan kun je wat gaan doen.

(En ja ik weet waar ik het over heb, ik heb zelf zo'n paard en ik heb veel klanten met zo'n paard (soort zoekt soort ofzo))

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:38

Leuk paard met meer dan voldoende potentie. Maar misschien vervelend om te horen, maar je houding is echt niet best. Het zijn ook lang niet alleen je benen, je hele houding is niet onafhankelijk en niet in balans. Alsjeblieft neem daarvoor zitlessen op een ander paard! Anders loop je vast vanaf hier.
Je hebt inderdaad veel excuses, je paard zal ongetwijfeld geen dooie zijn, maar die filmpjes zijn ook niet levensgevaarlijk hoor.. Met een onafhankelijke zit is dat prima weg te zitten en een jong paard mag nog zo doen he. Mensen vinden hun eigen paard vaak het moeilijkst, maar feit blijft dat jouw houding echt beroerd is, dus dat zal een wereld van verschil maken. Weet je hoe fijn het ook voor jou is als je na lessen echt heel goed zit..?! Dat moet toch heerlijk zijn..?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:44

anneliesdj schreef:
[Overigens zeg je zonder sporen te rijden omdat je beenligging niet stil genoeg is maar ik zie op de filmpjes hierboven wel sporen.

TS mag hier nog antwoord op ? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:48

lovemario schreef:
ik ken iemand die ook "losse benen"heeft, tip : beugels met bijv. strotouwtje aan de singel vast maken en voila, probleem op gelost. dit een poosje volhouden en het gaat een stuk beter ;)

Vind ik geen slimme tip bij een stuiterig paard. Denk aan de veiligheid.

Il00n__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:53

@ Elin_ komt aandacht te kort? ~~}>

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:02

Ik zou eens voor jezelf proberen te kijken of je ook daadwerkelijk met je kuiten rijd!

Ik heb namelijk zelf het probleem gehad dat ik mijn bovenbenen gebruik, wat er dan gebeurt is het volgende: Je kunt niet meer op je beugels staan en je benen gaan als het ware een eigen leven leiden.
Mijn benen deden dit door naar voren te gaan, waardoor het leek dat ik in een stoelzit zat terwijl mijn beugels echt lang genoeg zijn!
Let eens op of je daadwerkelijk goed door je knieën buigt en er vering in je enkels zit. Wat bij mij ook hielp was beter op mijn kont te gaan zitten (soms zelfs wat overdreven) hierdoor kon ik makkelijker gaan staan! :j

Succes!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:04

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:12