Na opstappen meteen nageeflijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Clauwtje

Re: Na opstappen meteen nageeflijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:27

Ik laat mn paardje altijd eerst even lekker aan de losse teugel stappen, en langzamerhand tijdens de training pak ik hem steeds meer op...

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:09

Ik rijd eerst lang en laag,
Eerst in stappen, dan lekker met een iets langere teugel dan normaal in draven,
Na een minuut of 15 gaan we echt pas aan het werk met nageeflijk rijden,
Het paardje waar ik op rijd, rijd pas lekker nageeflijk als we na 20 minuten door gaan zitten, dan krijgt ze meer aanleuning.

xrainnblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:04

Nee, ik laat hem altijd gewoon lekker eerst met lange teugel losstappen.

fiegeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:41

Nageeflijk hoeft niet meteen, eerst lekker wat losstappen.
Alleen moet hij wel direct aan de hulpen staan. Gelijk vlot doorstappen, geen gehannes. Alhoewel, dat direct aan de hulpen staan begint natuurlijk al vanaf dat ik hem uit de wei/stal haal.

danielle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 06:52

Ik stap ook eerst met een losse teugel een paar rondjes. Daana lekker lang en laag in stap, draf en galop en pas daarna ga ik een beetje oppakken.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:44

hier ook, los stappen met lange teugel maar wel gelijk vlot doorlopen, figuren rijden, niet lummelen. Na een minuut of 10 maak ik de teugels meer op maat.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 19:15

Ik werk altijd los met een lange teugel. Dus eerst stap en draf helemaal los en als ze niet zo heet is, ook galop met een losse teugel. Ik merk dat het dan met het oppakken ook gelijk beter gaat en dat ze veel fijner loopt :)

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:23

Ik rijd paard gelijk op contact. wel vwnw, voor zover dat lukt als paard nog niet helemaal warm is. :)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:51

Ik vind het zo'n vervelend gezicht om te zien hoe sommige paarden meteen in de krul getrokken worden! Ik stap altijd uitgebreid in, inderdaad wel dat ik contact blijf houden in vwnw' se manier. Vaak begin in op het harde en stap ik daarna nog in in de bak. De training begint dus altijd met lang en laag rijden. Dat lijkt mij toch wel een vrij normaal begin en dan is er veel meer uit de training te halen.

Jettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:20

Ik stap meestal op, dan stap ik ongeveer een kwartiertje in en ga daarna pas aan de slag met nagefelijkheid

Bobelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:51

mylittlejoy schreef:
Bobelina schreef:
Vreselijk al die ruiters die opstappen en gelijk hun paard de krul in trekken.
Ze noemen het niet voor niets "losrijden" dus vind ik het normaal dat je je paard dan ook nog gewoon paard laat zijn en nog helemaal niets van hem/haar vraagt.
Ik stap de eerste 10 minuten lekker met een lange teugel, daarna een stukje draf en een stukje galop aan de lange teugel.
Daarna weer terug naar stap en mijn paard dan pas los gaan maken, waardoor zij vanzelf los en nageeflijk wordt.

Ik vind het vreselijker dat andere ruiters eerst hun paard 10 min laten sterrenkijken en dan spontaan in de krul zetten, want "na die 10 min zijn ze los". Er is niks mis mee om je paard er meteen even bij te zetten, met de nadruk op "even", dan vervolgens weer wat langer te laten worden, en weer even erbij pakken.

Niet mee eens.
ik vind dat een paard gewoon eerst paard moet zijn. Even rustig inkomen.
Mijn paarden mogen altijd even lekker met de hals lang op gang komen. Het enige wat verder nodig is dat is verbinding, lekker voltes links en rechtsom rijden. om het binnenbeen heen rijden en het paard wordt vanzelf lekker los door zijn/haar lichaam dat het vanzelf er lekker in zakt.
Dus nix "spontaan in de krul zetten" ! Het paard geeft zelf aan wanneer het er aan toe is.

Bobelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:53

GummyBear schreef:
Ik ken niet veel paarden die sterrenkijken als je de teugels helemaal los zou gooien. De meeste gaan dan juist richting halsstrekken.
En daarbij denk ik niet dat een paard uit zichzelf in een onprettige, pijnlijke houding zou lopen.

Wat betreft eerst met lange teugel en daarna meteen in de krul, dat dat slecht is ben ik het zeker mee eens. Maar even losstappen met lange teugel lijkt me voor een paard wel zo lekker als ie net van stal komt. Wat je ook heel vaak ziet als je een paard losgooit in de paddock of in de wei is dat ze even lekker het hoofd schudden. Je ziet gewoon aan ze dat ze het lekker vinden om te kunnen bewegen. Als ik er dan op ga zitten, vind ik het wel zo eerlijk dat het paard ook even die kans krijgt, om te kunnen bewegen hoe ie zelf wil en niet in een 'gedwongen' houding.

inderdaad !

Snisel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:54

als ik opstap om mn paard dan geef ik m eerst gewoon effe 5 tot 10 minuutjes lange teugel ;d.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:12

Bobelina schreef:
Niet mee eens.
Mijn paarden mogen altijd even lekker met de hals lang op gang komen. Het enige wat verder nodig is dat is verbinding, lekker voltes links en rechtsom rijden. om het binnenbeen heen rijden en het paard wordt vanzelf lekker los door zijn/haar lichaam dat het vanzelf er lekker in zakt.
Dus nix "spontaan in de krul zetten" ! Het paard geeft zelf aan wanneer het er aan toe is.

Ik denk dat dat het grootste misverstand is: dat als je paard er in de eerste 10 min even bijzet, je ze niet rustig laat inkomen/loskomen.

Het was ook meer een reactie op de post mbt het "meteen in de krul trekken". Vanzelfsprekend zijn er meer opties dan in de krul trekken of sterrenkijken.

jb_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:18

ik geef bij het opstappen ook eerst 5 tot 10 minuten lange teugel
daarna ga ik verder op het lang en laag
en daarna gaan we werken aan de nagefelijkheid

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:04

Wat een hoop onzin weer allemaal. In de krul trekken is nooit goed (of je nou net opstapt of dat je nou al een uur aan het rijden bent). Dus dat is een kul-argument. Voor de rest is het voor het paard het gezondst om bij het dragen van de ruiter z'n lichaam op de juiste manier te gebruiken, en dat is dus niet met z'n hoofd in de lucht. Als ik opstap wil ik meteen dat mijn paard nageeflijk is. Maar ik wissel wel in hoofd-hals houding. Ik begin lang en laag, en ga van daaruit m'n paard steeds soepeler maken en meer op het achterbeen zetten, waardoor ze aan de voorkant wat meer in oprichting komt.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:39

Eerst stappen en daarna draven met losse teugel, daarna vwnw en zo pak ik haar langzaam op. Als het vriest dan houd ik haar wat korter want dan weet je het maar nooit met der. :)

Bobelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:40

mylittlejoy schreef:
Bobelina schreef:
Niet mee eens.

Ik denk dat dat het grootste misverstand is: dat als je paard er in de eerste 10 min even bijzet, je ze niet rustig laat inkomen/loskomen.

Het was ook meer een reactie op de post mbt het "meteen in de krul trekken". Vanzelfsprekend zijn er meer opties dan in de krul trekken of sterrenkijken.

En waarom zou dit niet gewoon rijtechnisch kunnen ?
Wie zijn paard rijtechnisch netjes helemaal losgereden krijgt zal geen bijzet nodig hebben.
Alleen is het probleem dat er niet veel ruiters zijn die die handigheid hebben, en daardoor dus gelijk het paard willen bijzetten.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 08:44

Ik vraag me dan af, met dat sterrenkijken, waarom ze dat doen. Lijkt mij dat het paard last heeft van zijn rug als hij deze zo sterk aanspant en z´n kop in de lucht gooit.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:18

Bobelina schreef:
mylittlejoy schreef:

En waarom zou dit niet gewoon rijtechnisch kunnen ?
Wie zijn paard rijtechnisch netjes helemaal losgereden krijgt zal geen bijzet nodig hebben.
Alleen is het probleem dat er niet veel ruiters zijn die die handigheid hebben, en daardoor dus gelijk het paard willen bijzetten.

Hohoho, ik heb het niet over aan de bijzet zetten, ik heb het over even erbij zetten, as in wat meer bij elkaar zetten, ZONDER hulpteugels oid.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:28

Ik vind dat een beetje zielig. Paard is nog niet eens warm en moet al werken. Ik zou eerst figuren, en hem warm rijden voordat ie echt aan het werk moet.
Maarja iedereen heeft zo zijn eigen methode. :j

Blazie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:48

Ik laat hem altijd het eerste half uur los rijden, en daarna ga ik pas echt met hem trainen

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:57

Iris82 schreef:
Ik rij mijn paarden niet meteen rond, maar wel meteen VWNW. En dan bij voorkeur met een zo lang mogelijke teugel maar met contact. Net als Uppojono eigenlijk.

hier ook iemand, ik gooi alleen met uitstappen vaak de teugels los, maar vaak probeer ik wel al bij het instappen contact te zoeken
met het bit (gelijke druk), en dan lekker lang en laag. (vwnw dus.)

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:44

Ik laat mijn pony eerst lekker stappen, mijn teugels heb ik net iets langer dan
normaal. En dan ga ik draven, ik maak mijn teugels iets korter. En na ongeveer
10 minuutjes begin ik pas echt.

Robin09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 16:32

Nee eerst goed los maken met een lange teugel dan pas op pakken .