Paard met tong uit mond officiele wedstrijd, uitbellen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Re: Paard met tong uit mond officiele wedstrijd, uitbellen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:06

dat klinkt pijnlijk :=

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:18

Ik ken ook een paard die met zijn tong uit zijn mond loopt. de eigenaresse zegt dat hij het altijd doet, hij merkt het niet, dat het vanzelf gaat. als je het bit indoet is zin mond doet doet hij het niet. Alleen als ze begint met rijden, het paard heeft echter geen verdere afwijkingen. is echt een knuffel.

marilla90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:02

ik ben het helemaal met je eens!
sportpaarden sterven niet voor niks jonger! er wordt gewoon heel ander met ze omgegaan!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:07

marilla90 schreef:
sportpaarden sterven niet voor niks jonger! er wordt gewoon heel ander met ze omgegaan!

wat een klets, topsportpaarden zijn veelal 12+ tot 18/19 jaar op GP niveau, jonger zijn ze nog niet eens zo ver...
Zelfs gewoon landelijk Z zijn de meeste pas 8 + en ouder....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:12

marilla90 schreef:

Heb je daar cijfers van?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:29

Gemiddeld wordt een paard 7 of 8 jaar oud, dit is een gemiddeld cijfer vanuit de verzekeringen

niet erg reeël om daar dus sportpaarden aan te hangen, hier valt vanalles onder van veulen tot een recreatiepaard.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:34

Je kan ook nog gaan discussiëren over "sportpaard".
Maar volgens mij, gaan we off-topic.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:46

ja dat is off topic, maar de meeste gaan pas met 4 de sport in de basis, dus gewoon landelijk in het Z zijn de meeste pas 8 + en ouder
Nationaal pas 7 tot 19 en internationaal pas op 9 tot 19 gemiddeld genomen....dus die vlieger dat sportpaarden jong sterven gaat niet op ;) op welk niveau dan ook!

En daarbij komt het niet door de sport dat een paard overlijdt, meestal is dat medisch gerelateerd,
onbruikbaarheid, koliek, breuken, peesblessures, ongeluk als veulen/jaarling...noem maar op!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:17

Ik ben het met je eens hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:42

listiglistje schreef:
Gemiddeld wordt een paard 7 of 8 jaar oud, dit is een gemiddeld cijfer vanuit de verzekeringen

niet erg reeël om daar dus sportpaarden aan te hangen, hier valt vanalles onder van veulen tot een recreatiepaard.

Even terzijde, maar ik denk niet dat er veel recreatieveulens en recreatiepaarden verzekerd zijn.
Die verzekeringscijfers gaan grotendeels dus wel over paarden waar mensen mee "sporten".

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:47

JoviBan schreef:
listiglistje schreef:

Even terzijde, maar ik denk niet dat er veel recreatieveulens en recreatiepaarden verzekerd zijn.
Die verzekeringscijfers gaan grotendeels dus wel over paarden waar mensen mee "sporten".

Dat denk ik dus niet, als ik lees hoeveel recreanten hun paard verzekeren is dat veel!
Er liep laatst een topic over "verzekeren nuttig of niet".
Vaak om de veeartskosten te dekken of aanschaf voor een eventueel nieuw paard.
Echte sportpaarden, de duurdere zijn bijna niet te verzekeren, kost een vermogen per paard!

Zelf heb ik mijn sportpaard niet verzekerd ;-)
Ik heb er ooit 1 verzekerd gehad voor 10.000 koste bijna 2000 per jaar aan verzekering!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:56

Je kan je paard natuurlijk voor minder verzekeren dan het aanschafbedrag/waarde, maar zodat je wel je kan verzekeren voor de ziektekosten en je een basisbedrag hebt voor de aanschaf van een nieuw paard.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:46

Mijn vorige paard gooide weleens zijn tong over het
bit terwijl ik hem inreed met lange teugel terwijl 2x
per jaar de tandarts kwam, er een simpel watertrensje
in hing en hij niet te klein of groot was of te strak of te
los zat.

Maakt mij dat dan een slechte ruiter? :P

Zijn vader bleek ook een moeilijke mond te hebben
(Nabuur) en daar hingen ze een lepelbit in en probleem
opgelost. Terwijl ik met een robart dubbelgebroken
watertrensje hetzelfde effect bereikte.

-_- ieder paard heeft wel iets..?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:51

listiglistje schreef:
marilla90 schreef:

wat een klets, topsportpaarden zijn veelal 12+ tot 18/19 jaar op GP niveau, jonger zijn ze nog niet eens zo ver...
Zelfs gewoon landelijk Z zijn de meeste pas 8 + en ouder....

Ze mogen ook pas vanaf 6 starten in Z dat scheelt.

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:09

Tong uit de mond hoeft niet altijd wat te betekenen. Ken een heel leuk dravertje, steekt ook zijn tong uit zijn mond. Dit is een litteken uit de drafsport van haar jongere jaren. Heeft niks te maken met hoe ze nu loopt of meemaakt. Je weet natuurlijk niet de achtergrond van dit paard. Het kan dus ook gewoon een litteken uit het verleden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:21

pelousa schreef:
Tong uit de mond hoeft niet altijd wat te betekenen. Ken een heel leuk dravertje, steekt ook zijn tong uit zijn mond. Dit is een litteken uit de drafsport van haar jongere jaren. Heeft niks te maken met hoe ze nu loopt of meemaakt. Je weet natuurlijk niet de achtergrond van dit paard. Het kan dus ook gewoon een litteken uit het verleden zijn.

"Gewoon een litteken"?
"Niet wat te betekenen"?
:?
Lijkt mij dus voldoende reden voor het paard om op die plek geen bit meer te willen, of niet meer te kunnen verdragen.
Een tonglepel of aangesnoerde sperriem of wat dan ook om de tong binnenboord te houden, is dus pure kwelling voor zo'n dier.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 00:36

listiglistje schreef:

Dit wordt wel altijd geroepen maar is echt een broodje aap verhaal. Denk eens na welke verzekering gaat daaraan beginnen als een paard gemiddeld maar zo jong wordt. Voor een paard tot €10.000,- is de verzekeringspremie van een zeer uitgebreide verzekering die 100% uitkeert bij dood of blijvende ongeschiktheid ongeveer 8% van het verzekerd bedrag. Als een paard inderdaad maar 7 jaar oud wordt gemiddeld dan zijn verzekeringsmaatschappijen dus liefdadige instellingen, die bijna twee keer zoveel uitkeren als ze binnenkrijgen. :+

Op Bokt wordt trouwens altijd geroepen dat juist sportpaarden maar 7 jaar worden gemiddeld, alle andere paarden gaan kennelijk veel langer mee. ;)

Dan weer eens zegt men dat verzekeringsmaatschappijen dit beweren, dan wordt weer gezegd dat het cijfer van de KNHS komt. Nooit kan achterhaald worden wie het nu eigenlijk gezegd heeft. Verder worden er ook twee begrippen door elkaar gehaald, nl. de gemiddelde leeftijd van een paard in de sport (dus zeg maar een paard met een startkaart) en de ouderdom die een paard bereikt.

De waarheid is dat er voor paarden helemaal geen cijfers worden bijgehouden. Verder zijn wij ook nog eens een land dat uitzonderlijk veel paarden exporteert, maar een paard houdt niet op te bestaan als hij in Amerika woont. Helaas is dit belachelijke getal zo vaak genoemd dat veel mensen het gaan geloven, maar het is dus een onzinnig verhaal statistisch gezien.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 01:21

Hermelientje schreef:
Op Bokt wordt trouwens altijd geroepen dat juist sportpaarden maar 7 jaar worden gemiddeld, alle andere paarden gaan kennelijk veel langer mee. ;)

De waarheid is dat er voor paarden helemaal geen cijfers worden bijgehouden. Verder zijn wij ook nog eens een land dat uitzonderlijk veel paarden exporteert, maar een paard houdt niet op te bestaan als hij in Amerika woont. Helaas is dit belachelijke getal zo vaak genoemd dat veel mensen het gaan geloven, maar het is dus een onzinnig verhaal statistisch gezien.

Citaat:
De gemiddelde leeftijd waarop paarden euthanasie krijgen is 15 jaar.

bron: dier-en-natuur

en ik geloof ook niet dat de verzekering met zo'n getal naar buiten is gekomen zonder de premies te verhogen om het kosten dekkend te houden.

Toscaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:07

Als je paard z'n tong over het bit gooit kan je een tonglepel proberen.
Maar ik heb ook al een paard gezien waarbij dat zelfs niet werkte!

Toscaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:08

& ik vind het idd ook onzin om te zeggen dat sportpaarden eerder sterven.
Kijk voor de grap een x naar de leeftijd van sportpony's bij die kleine kindjes.
Zijn vaak 15+

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:14

Kan me zo voorstellen dat mensen sportpaarden verzekeren en ze uit de verzekering halen als ze niet meer starten in de sport. En dat zo het gemiddelde van 7/8 jaar komt :-)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:38

marilla90 schreef:

vraag me af hoe je aan die informatie komt?
aangezien de meeste sportpaarden op hun 17de nog in de sport lopen, of de sport zijn uitgehaald maar dan nog in de wei staan, of recreatief lopen...
de meeste sportpaarden komen vaak door iets medisch te overlijden ;)
en dat is vaak totaal niet sport gerelateerd ;)

Eldion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:51

Dat het paard middenin de hindernis terrecht komt, hoeft niks te maken te hebben dat hy z'n tong uit zn mond heeft.
Het hoeft ook zeker niet te betekenen dat het dier iets mankeert, bij sommige is het een aanwensel geworden,
of een tandarts heeft de tong vast gehad, om zo goed in de mond te kunnen kyken.

Bij springen zie je het wel vaker dan bij de dressuur.
Bij de dressuur kun je er ook onvoldoendes mee scoren doordat ze dan zeggen verzet. :j

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:33

Tong uit de mond hoeft echt niks te betekenen hoor. Mijn paard doet dat ook wel eens. Dan gaat hij erg schuimen en gaat hij zeg maar zijn lippen af likken.

ChaCha1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:29

sommige paarden lopen nou eenmaal met hun tong uit hun mond. hoeft niet te betekenen dat het pijn in de mond heeft hoor. met de dressuur word je uitgebeld met springen mag het. het rode strikje is een waarschuwing voor andere ruiters dat het paard trapt. en als het paard in een hindernis beland hoeft dat niet daar mee te maken te hebben het kan zijn dat het paard niet uit kwam of de ruiter een foutje maakte.