Bokken tot je eraf ligt...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:21

Trennie schreef:
BonaFide schreef:
Aangezien we een controle hebben laten doen door de dierenarts
hij begrijpt wat er gevraagd wordt, hij is nu 5 maanden ingereden
ik beleer meerdere paarden en rij ZZ.
Mijn instructeur is niet dom, die rijdt ZZ springen Z2 dressuur..
M'n tuig past.

Tsja, je vraagt het op bokt. :P
Dramgedrag of vervelende paarden bestaan niet in de optiek van de gemiddelde bokker. :+
Maar goed: Dat zijn dan vaak mensen die zelf op hele rustige, brave paarden rijden en vaak heel mooi kunnen praten in theorie, maar in de praktijk er geen kaas van gegeten hebben.
Dan ligt het voor de hand dat het iets medisch MOET zijn of je hebt geen goede instructie of je bent een slechte ruiter... :?
Dat is nl een erg mooi excuus... :+
En intussen heb je nog geen bruikbare tips...

Wat ik er eventueel over kan zeggen, afgaande op je verhaal: toch door blijven zetten en er bedacht op zijn op het moment dat hij wil gaan bokken.
Hoofd omhoog, desnoods trekken en vooruit rijden.
Dan kan hij niet meer bokken.
Want het klinkt mij in de oren dat hij idd verkeerd gedrag heeft aangeleerd en dit nu dus weer moet afleren.
Want er zijn wel degelijk paarden met karakter en pit die het er om doen of verkeerd gedrag hebben aangeleerd zonder gelijk pijn te hebben oid.

Wil wel nadrukkelijk zeggen dat ik af ga op je verhaal via internet.
Dat is dus lastig beoordelen.
Doe het in overleg met je instructie in ieder geval!

Mag je mijn paard komen rijden, kijken we hoe snel je er naast staat. :+ En als we dan toch bezig zijn ook haar moeder. Denk dat je er nog sneller naast staat als bij haar dochter.
Net of bijna heel bokt brave paarden heeft. Echt onzin. Ik luister naar mijn paarden en weet wat ze mij vertellen en uit ervaring weet ik waar het probleem ligt. Los je dit op is er niets aan de hand, maar ga je ze even aanpakken dan ben je heeel ver van huis.
Laatst bijgewerkt door Schangah op 05-01-11 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Trennie

Re: Bokken tot je eraf ligt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:28

@ Shangah:
Ik snap de meerwaarde van je post niet zo.
Ben jij die gemiddelde bokker waar ik het over heb die meer roept dan klaar maakt?
Of wil je hiermee zeggen dat die paarden van jou niet te rijden zijn?
Of dat ik niet kan rijden?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:32

Trennie schreef:
@ Shangah:
Ik snap de meerwaarde van je post niet zo.
Ben jij die gemiddelde bokker waar ik het over heb die meer roept dan klaar maakt?
Of wil je hiermee zeggen dat die paarden van jou niet te rijden zijn?
Of dat ik niet kan rijden?

Ik vind je opmerking erg generaliserend daar reageer ik op. Mijn paarden zijn zeer gevoelig en hebben karakter, die moet je met beleid rijden.
80% van de paarden lopen met een slechtpassend zadel die veel ongemak veroorzaken. Heb je een sensibel en karakter paard dan zal hij eerst gaan vechten.
Lijkt me dat je eerst alles moet onderzoeken voordat je een paard lastig gaat noemen en gaat doordrukken.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:38

Dus begrijp ik totaal niet waarom je je aangesproken voelt, want jij behoort dus niet tot die categorie waar ik op doel.
Ik vind niet dat ik generaliseer.
Dit is veelal de ervaring die ik heb door de vele posts waaruit dit blijkt in dergelijke topics als deze.
Daar stoel ik mijn mening op.

En ik zeg niet dat er geen zadelmaker of VA aan te pas hoeft te komen, (kwestie van lezen) maar geef aan dat los van dergelijke zaken paarden soms ook gewoon negatief gedrag kunnen hebben.

En dat gaat er hoe dan ook niet in.

Maar begrijp nog steeds niet waarom jij je aangesproken voelt.
Laatst bijgewerkt door Trennie op 05-01-11 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:39

heb je al eens geprobeerd op de cirkel te galloperen met de buitenteugel omhoog en de binnenteugel gewoon geopend?
is de eerste tip die mij altijd gegeven werd vroeger en die heb ik nog niet zien passeren xD
het is misschien een héle kleine, en zal waarschijnlijk niet werken. maar je weet maar nooit..

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:48

Pff precies wat een soft gedoe hier. Er zijn gewoon echt paarden die zonder lichamelijke problemen de sterren van de hemel bokken. Of dit nou aangeleerd gedrag is, of een karakter'fout'. Als (nogmaals...) lichamelijke ongemakken zijn uitgesloten, is het echt een kwestie van doorzetten, een goede ruiter het paard uit laten bokken, en ten alle tijden positief voorwaarts blijven rijden en ieder positief gedrag belonen en de negatieve oliebol negeren. Dat is de enige kans om van een dergelijk paard nog een geschikt rijpaard te maken. Het knuffelen houdt ergens gewoon op ;) Voor zover je eea natuurlijk kan beoordelen over internet... Het lijkt mij dat TS goed bezig is zo, mijn complimenten!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:49

Peer: inderdaad. Iedereen denkt dat een paard perse pijn moet hebben om te bokken. Er zijn ook gewoon slecht opgevoedde paarden.

TS: gebruik je de "one-rein-stop" wanneer hij begint te bokken?
Een paard wat niet goed ingereden is vertoont idd dit soort gedrag. Je zegt dat hij nagekeken is en geen pijn heeft. Hij accepteert dus niet hetgeen je van hem vraagt.
Als meer wilt weten over hoe je hem moet laten stoppen met bokken kan k je wat filmpjes toesturen.

Maar eigenlijk moet je dit door een proffesional op laten lossen. Iemand die weet hoe hij een paard moet corrigeren op dit gedrag. Mijn advies is dus: Bij iemand in training zetten, waarschijnlijk is 1 mnd voldoende als hij dit enkel bij de galop doet. Of heb je nog meer problemen met hem?

Andere vraag: Heb je hem uitgetest voordat je hem kocht? Ook in galop?
Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 05-01-11 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:49

peer2005 schreef:
Pff precies wat een soft gedoe hier. Er zijn gewoon echt paarden die zonder lichamelijke problemen de sterren van de hemel bokken. Of dit nou aangeleerd gedrag is, of een karakter'fout'. Als (nogmaals...) lichamelijke ongemakken zijn uitgesloten, is het echt een kwestie van doorzetten, een goede ruiter het paard uit laten bokken, en ten alle tijden positief voorwaarts blijven rijden en ieder positief gedrag belonen en de negatieve oliebol negeren. Dat is de enige kans om van een dergelijk paard nog een geschikt rijpaard te maken. Het knuffelen houdt ergens gewoon op ;) Voor zover je eea natuurlijk kan beoordelen over internet... Het lijkt mij dat TS goed bezig is zo, mijn complimenten!

Amen!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:50

Trennie schreef:
Dus begrijp ik totaal niet waarom je je aangesproken voelt, want jij behoort dus niet tot die categorie waar ik op doel.
Dit is veelal de ervaring die ik heb door de vele posts waaruit dit blijkt in dergelijke topics als deze.

En ik zeg niet dat er geen zadelmaker of VA aan te pas hoeft te komen, (kwestie van lezen) maar geef aan dat los van dergelijke zaken paarden soms ook gewoon negatief gedrag kunnen hebben.

We zullen wel niet op een golflengte zitten ;)

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:51

Schangah schreef:
Trennie schreef:

We zullen wel niet op een golflengte zitten ;)

Ik denk van wel, maar dat we langs elkaar heen praten.
Of dat ik je getriggerd heb met een opmerking, terwijl dat misschien niet zo bedoeld is.
dat kan ook nog natuurlijk...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:52

peer2005 schreef:

Misschien wil jij me dan een keer antwoorden want tot nog toe heeft nog geen van de sterruiters hier in het topic dat gedaan.
Wachten die paarden pas tot je ze vraagt te galopperen en lopen ze voor de rest braaf hun rondje?

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:54

misschien gallopeert hij wel hélemaal niet graag. misschien heeft ie er een hekel aan, misschien kan hij gewoon véél makkelijker bokken in gallop,... wie zal het zeggen..

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:55

Bij galop is het voor een jong paard het moeilijkst om in evenwicht te blijven. In galop moet hij dus zijn best gaan doen en daar zal hij geen zin in hebben

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:57

@Ayasha volgens mij had ik wel een antwoord gegeven.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:57

Ayasha schreef:
peer2005 schreef:

Misschien wil jij me dan een keer antwoorden want tot nog toe heeft nog geen van de sterruiters hier in het topic dat gedaan.
Wachten die paarden pas tot je ze vraagt te galopperen en lopen ze voor de rest braaf hun rondje?

Ja, dat kan.
Als het in het verleden alleen in de galop is gebeurd, dan legt een paard dus ook alleen de link bij de galop.
Voorbeeld van een mogelijke oorzaak, puur hypothetisch: de vorige ruiter kan misschien wel zijn gaan verkrampen bij het aangallopperen en hierdoor het paard zodanig hebben gehinderd dat deze in verzet kwam dmv bokken.
Bij TS hoeft dit niet het geval te zijn, maar reageert het paard evengoed met bokken, omdat hij dit zo geleerd heeft.
Dus zul je eerst het bokken eruit moeten halen en het paard laten ervaren dat er geen reden meer is om te bokken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:59

Heb effe vluchtig je berichten doorgelezen in dit topic en kan dat niet vinden?

Dat galop makkelijker is om te bokken is een feit. Maar alsnog zou een paard dat het echt puur uit rottigheid doet, volgens mij niet wachten tot de galop.

Trennie: Dus dan is het niet gewoon rottigheid maar een fout in de opleiding waar het paard weinig aan kan doen...

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:02

denk dat het al gezegd geweest is dat hij waarschijnlijk fout is opgevoed doordat hij altijd goede resultaten behaalde met zijn bokken ;-)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:04

fijn dat er niets met zn rug is en dat de rest ook goed is hoop ik.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:05

Ayasha schreef:

Dat galop makkelijker is om te bokken is een feit. Maar alsnog zou een paard dat het echt puur uit rottigheid doet, volgens mij niet wachten tot de galop.

Trennie: Dus dan is het niet gewoon rottigheid maar een fout in de opleiding waar het paard weinig aan kan doen...

Dat klopt, dat kan heel goed zo zijn.
Maar het moet er wel weer uit en dat is dus de vraag van TS: hoe kan ze dit er uit rijden / oplossen.
Want dat heeft het niets meer te maken met een slecht passend zadel, rugproblemen oid.
En dit soort topics blijven vaak hangen op dergelijke opmerkingen of adviezen maar geen bruikbare tips.
En dat schiet dus niet op.

Waarom ik zeg: hoofd hoog op het moment dat hij wil bokken: een paard kan niet bokken als zijn hoofd hoog is.
Desnoods omhoog trekken bedoel ik niet mee dat je zijn halve nek naar god moet trekken.
Zo werd het dus wel weer opgevat door deze of gene lezer.
Daar reageer ik al niet eens meer op, want ik wordt een beetje moe daarvan. *zucht*
Daarom zei ik er ook bij: in overleg met instructeur.
Maar ook hier geld zoals in alles wat paarden betreft: met beleid.

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:09

ja daarom probeerde ik ook tussendoor de tip te geven van met de buitenteugel omhoog te galloperen :p

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:28

sorry hoor maar ik word een beetje kriebelig van dit topic!
Altijd is er gezeur als dit soort topic worden geopend..
Tser is nu toch bezig met onderzoeken?
En ik ben er van overtuigd dat er wel degelijk paarden bestaan die door bokken om je eraf te krijgen.
Waarom een paard het alleen in de galop doet kan ook te maken hebben dat hij dan het resultaat boekt, ruiter er namelijk af!!
Als ik eerlijk ben zou ik niet eens een topic durven openen met dit soort vragen, want als je probeert de adviezen van je medebokker op te volgen blijkt er altijd wel weer iets te zijn wat jij als ruiter verkeerd doet.
TSer ik heb respect voor je en vind het knap dat je nogmaals je paard laat checken op evt. medische problemen!
Ik hoop dat het allemaal goed komt, en ben er van overtuigd wanneer dit goed komt dat je een paard een een zeer sterk karakter overhoud! ;)

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 08:54

Ik kan nog even snel een paar vragen beantwoorden en dan moet ik naar het werk.

Toen ik hem voor het eerst bij z'n vorige eigenaar reed bokte hij niet, het leek of hij het een verademing vond dat hij weer gereden werd.
Als hij gebokt had, vermoed ik dat hij naar stal ging, aangezien die vrouw echt angstig was.. (kortom hij kreeg z'n zin)...

Bij mij kreeg hij echter niet zijn zin, maar hij ging netzolang door, hij had me er 3keer afgegooid, heel gemeen..
Maar daarnaast rende hij niet weg, maar bleef bij me staan... (kortom het karakter is niet rot)

Ik ben vanochtend vroeg bij hem langsgegaan, en hij zag er slecht uit, hij keek erg dofjes uit z'n ogen..
Ik heb hem eventjes gepakt en een klein blokje ben ik met hem gaan wandelen (hij komt immers die 3dagen niet buiten)..

Ik moet nog werken, dus ik kan lang niet alle vragen beantwoorden!

doeidoei

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 09:08

Je zegt nu zelf dat je paard dus niet lekker in zijn vel zit. Doe daar wat mee. Een paard dat dof uit zijn ogen kijkt is niet goed.
Ik blijf zeggen dat je paardje dit bokken niet voor zijn lol doet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 09:46

Ayasha schreef:

inderdaad...een paard wat je echt eraf wil hebben doet dat al bij het opstijgen...niet na een half uur pas.
Ik blijf het vreemd vinden dat hij het aan de longe dus niet doet.

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 10:01

Nee ik zei dat ik schrok hoe hij keek op de kliniek.. normaal is hij erg opgewekt
Schangah schreef:
Je zegt nu zelf dat je paard dus niet lekker in zijn vel zit. Doe daar wat mee. Een paard dat dof uit zijn ogen kijkt is niet goed.
Ik blijf zeggen dat je paardje dit bokken niet voor zijn lol doet.